Alkoholi + lapsen hoitaminen - mielipiteitä kaipailen!
Meillä on vuoden ikäinen poika, jota kävi eilen hoitamassa henkilö joka toi mukanaan 6 kolmos olut tölkkiä. Yöllä kun palasimme kotiin (olimme häissä) näistä kuudesta oluesta oli neljä juotu. Tänään aamulla kaksi viimeistä meni keskipäivällä ennen aamiaista.
Mitä mieltä olette kyseisestä asiasta? Voiko lapsen hoitaja juoda olutta?
Tilanne on meille hankala, koska kyseinen henkilö on yli 60-vuotias äitini. Itse olen absolutisti ja sitä mieltä, että nuo kaksi eivät kuulu yhteen. En kuitenkaan tehnyt asiasta numeroa, koska se ei auttaisi mitään. Sanoin kuitenkin, että ethän juonut niitä oluita ennenkuin poikani oli nukkumassa. Hän sanoi, että ei tietenkään...
Jos jotain sattuisi pojalleni niin äitini ei kyllä näkisi poikaani vähään aikaan, eikä enää koskaan saisi häntä hoitaa... mutta kuitenkin pelottaa jättää häntä äitini hoitoon. Mutta valitettavasti tulen aina silloin tällöin tarvitsemaan hänen apuaan.. mutta...
Mielipiteitä kaipailen...
Kommentit (29)
Alkoholi ja lapsen hoito eivät kuulu yhteen. Vaikka alkoholin juomiseen tottunut aikuinen itse ehkä kokeekin olevansa täysin " toimintakunnossa" juotuaan alkoholia, niin lapsi kyllä huomaa tutun aikuisen haisevan pahalle, käyttäytyvän ja puhuvan oudosti jne. Vaikka mummo onkin juonut kaljansa vasta lapsen käytyä nukkumaan, niin ei ole mitään takuita siitä ettei lapsi heräisi kesken uniensa ja joutuisi siten kohtaamaan humalaisen hoitajan.
Eli vaikka asia on arka ja se on hirveän vaikea ottaa puheeksi, on lapsen (ja loppujen lopuksi myös äitisi!) parhaaksi jos kerrot hänelle ettei hän voi hoitaa lasta ja juoda samaan aikaan. Lapsen edun on oltava ehdottomasti tärkeämpi kuin mummon " oikeus" juoda olutta milloin tahtoo.
Alkoholisti on alkoholisti eikä muuksi muutu ainakaan ympäristön hyväksynnällä ja hyssyttelyllä. Salaa juominen ja kaappijuoppous todistavat että alkoholi on ongelma - äitisi on siis alkoholisti.
" Nätisti sanominen" , vihjailu ja hyssyttely eivät alkoholistiin tehoa koskaan, tiukempi sanominenkin harvoin. Alkoholistille asiat on tehtävä selväksi yhtä määrätietoisella käyttäytymisellä kuin uhmaikäiselle lapselle: sanotaan selkeät säännöt ja rajat sekä mitä tapahtuu jos niitä rikotaan ja sitten toteutetaan se mitä sanottiin!
Sinä olet vastuussa lapsestasi mutta et äidistäsi. Jos näiden kahden " etu" on ristiriidassa niin sinun velvollisuutesi on valita lapsesi. Jos äitisi ei ole luotettava lastenhoitaja niin et voi häntä lastenhoitajana käyttää vaikka kuinka olisi äiti tai tarvitsisit lastenhoitajaa. Sitäpaitsi on äitisikin etu että hänen alkoholinkäyttöönsä puututaan ja että hänelle tehdään selväksi rajat.
Minulla on 38 vuoden kokemus alkoholistiäidistä. Olen ennen omia lapsiani suurinpiirtein kasvattanut ja hoitanut 15 vuotta itseäni nuoremman pikkusiskoni koska vanhempani eivät siihen pystyneet. Niin kauan kuin muistan olen yrittänyt laittaa ja joutunut laittamaan rajoja vanhemmilleni. Nykyisin se jopa toimii. Olemme luoneet veljeni kanssa selkeät säännöt äidilleni: lapsiamme tavataan vain selvin päin!
Tämän säännön ymmärtämiseen vaadittiin yhteensä neljä kertaa jolloin joko me tai veljeni perhe lähdimme välittömästi pois kun äitini joko oli humalassa tai alkoi juoda lapsen läsnäollessa (matkaa 300 km). Poislähdön syy luonnollisesti sanottiin heille suoraan. Lisäksi meni muutama vuosi ettemme vierailleet heillä ollenkaan. Nykyiselläänkin vanhempani vierailevat meillä paljon useammin kuin me heillä nimenomaan siitä syystä että omassa kodissamme on paljon helpompaa vetää ne rajat. Tällä hetkellä vanhempani ovat " alistuneet" tilanteeseen. He tietävät että ainut mitä siedämme on nollalinja ja jos he siitä poikkeavat niin eivät voi tavata lapsenlapsiaan.
Tottakai tämän linjan vetäminen on vaatinut myös meiltä pieniä uhrauksia. Esimerkiksi häissämme ei tarjoiltu alkoholia koska emme halunneet äitini juovan tai asiasta syntyvän minkäänlaista ongelmaa. Samaten meillä ei juoda lasillistakaan viiniä tai saunasiideriä vanhempieni ollessa kylässä (ei tosin juoda kovin usein muutenkaan), edes silloin kun he ovat olleet meillä esim. jouluna.
Vanhempani ovat hoitaneet lapsiamme kaksi kertaa tunnin-kahden pätkän useampia vuosia sitten kun me olimme lyhyen matkan päässä. Pitemmäksi ajaksi en olisi uskaltanut heitä lasten kanssa jättää enkä missään tapauksessa yön yli. Nykyisellään heistä ei enää ole hoitajiksi koska alkoholi on vienyt myös terveyden. Onneksi appivanhemmat ovat absolutisteja ;)
Itse en ottaisi neljästä, enkä vielä kuudestakaan oluesta stressiä. varsinkin jos kyseessä olisi äitini ja tietäisin, että pärjää lasten kanssa silti. Mutta kuten sanottu vaikea sanoa minkälainen sietokyky henkilöllä on ja kuinka humalassa on neljän oluen jälkeen.
Jos kyseessä olisi joku vahvemi alkoholi voisin jo miettiä, mutta näin kesällä saatan itsekin juoda pari paivällä ihan janooni.
kyllä minusta vaan 4-6 oluttölkillistä (yht.2-3 litraa!!!) on aikamoinen määrä juotavaksi illan aikana naisihmiselle, riippuen tietysti toleranssista. Mutta kyllä tämäkin määrä jo jollain tavalla vaikuttaa ihmisen arvostelukykyyn, varsinkin jos hoitaja on vieraassa ympäristössä, kuten ap:n äiti oli heidän kotonaan. Miksi sitä alkoholia sitten pitäisi ottaa lasten seurassa kun voi yhtä hyvin olla ottamatta? Janojuomaksihan voi yhtä hyvin juoda vaikka vettä.
Otan itsekin alkoholia silloin tällöin, en siis ole absolutisti, enkä nipota yleensä muidenkaan alkoholin käytöstä, mutta en myöskään ole koskaan juonut lapseni seurassa. Pieni lapsi ei voi ymmärtää humalaisen ihmisen käytöstä ja voi kokea tämän pelottavana. Hyvänä esimerkkinä voisin kertoa omasta juhannuksestani, jota vietimme sukulaisten kesken mökillä. Setäni oli aika humalassa jossain vaiheessa iltaa ja lapsemme (1v) koki hänet jollakin tavalla varmaan pelottavaksi, koska ei halunnut olla hänen kanssaan tekemisissä ja alkoi itkeä jos setäni tuli liian lähelle hänelle juttelemaan/leikittämään. Seuraavana päivänä, kun setäni oli selvin päin, tyttö leikki setäni kanssa kuin tämä olisi hänen paras kaverinsa!! Eli kyllä se humalainen käytös ja kova äänen käyttö sai hänet pelkäämään.
Ja kuten aiemmin kirjoitin anopistani, joka on alkoholisti, en lastani vie hoitoon koskaan yökylään, koska en voi luottaa häneen ettei hän olisi juomatta. Alkoholisti=alkoholin suurkuluttaja, ja kyllä 6 puolenlitran tölkkiä illan aikana on jo suurkulutusta!
Minun pointtini ei ollutkaan niinkään oluen määrä (vaikka sekin oli minusta liikaa) vaan se, että alkoholistille annetaan lupa juoda lastenhoidon lomassa tai katsotaan käytöstä läpi sormien.
Paljon vakavampaa kuin muutaman oluen juominen on se, että sitä yritetään tehdä salaa: piilotetaan oluet kassin pohjalle ja juodaan salaa isäntäväen viskipullosta. Salaa juominen kertoo siitä että henkilön alkoholinkäyttö ei ole hallinnassa eikä hänen sanomisiinsa alkoholin suhteen voi luottaa. Henkilölle alkoholi on tärkeämpää kuin lapsi. Lapsen luottaminen tuollaisen henkilön käsiin ei ole järkevää. Hoitajan sanaan pitää voida luottaa!
Kyllä minäkin voisin sallia lapsenhoitajan juovan vaikkapa yksi tai kaksi olutta. Silloin kyseessä pitäisi kuitenkin olla henkilön jolle alkoholi ei ole ongelma eikä kynnyskysymys: voisin antaa luvan jos voisin olla varma että ilman lupaa henkilö ei joisi = voisin luottaa. Alkoholistille en tietenkään lupaa antaisi koska alkoholisti ei välttämättä vauhtiin päästyään osaa lopettaa vaan kahdesta oluesta voikin tulla kaksikymmentä.
täsmälleen Nipon kanssa samaa mieltä!!!
eli lasta voi hoitaa - täytyy voida - hoitaa selvin päin, ilman alkoholia. Tarkoitan siis hoitajaa, en lasten vanhempia. Meillä viini kuuluu joskus ruokapöytään ja en jätä juomatta lasillista silloin (päivällä), jos mieleni tekee. Myös olut on meillä joskus ruokajuoma. Mutta vaikka joskus vieraitten aikana tarjottaisi jotain ja lapset olisivat hereillä (toinen lapsiperhe ja seurustelua ja leikkiä), on aina toinen vanhemmista (usein äiti) meillä ajokuntoinen, JOS tapahtuu jotain. Ja minusta AINA pitää olla yhden ajokuntoinen, jos on jokin illanistujainen ja lapset esim. jo nukkumassa.
Hoitajan hoitaessa yksin hänen pitää olla ajokuntoinen koko ajan.
nyt mentävä, joku ovella.
älyttömän tärkeää? Itse hurautin taksilla tyttären kanssa päivystykseen viikonloppuyönä, vaikka olin vesiselvä ja meillä on auto. Asutteko jossain kaukana kaikesta vai miksi se autoilu on niin tärkeää?
Oma anoppini on myös tällainen " kaappijuoppo" , alkoholisti, joka ei myönnä ongelmaansa ja näin ollen en ikinä anna hänelle lastani hoitoon ainakaan yökylään. Ehkä sitten voi mennä päiväksi hoitoon, kunnes lapsi on niin vanha että pystyy jo kertomaan asiansa ja huolehtimaan hiukan jo itsestäänkin, mutta näin vauva/taaperoiässä (1v.) saa anoppi tyytyä lapsenlapsensa seuraan ainoastaan meidän seurassa. En voi luottaa ihmiseen joka ei pysty huolehtimaan edes itsestään, mutta hänellä on myös perussairaus, joka vaikuttaa hänen psyykkiseen arvostelukykyynsä. En kuitenkaan voi luottaa hänen sanaansa, että olisi juomatta, kun aina valehtelee meille päin naamaa, vaikka haisee selvästi alkoholilta ja käyttäytyy kuin humalainen. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, mitä vaan voi sattua lapselle yöllä, esim. tapaturma, kuka sitten hoitaa jos hoitaja on päihtyneenä?!
AP:lle: miettisin siis tarkkaan ensi kertaa, onko äitisi todellakin hyvä hoitaja lapsellesi. Minun kantani joka tapauksessa on että ei armoa alkoholistille, se on sairaus, johon vain alkoholisti itse voi vaikuttaa. Ja anoppini saa myös valita lapsenlapsensa ja alkoholin väliltä, valitettavasti jälkimmäinen tuntuu olevan se hänen valintansa...