Synnyttämään lähtö / esikoisen hoito
Aihetta on varmasti puitu täällä enemmän kuin tarpeeksi, mutta puidaanpa vähän vielä ;-)
Eli mihin teillä lykätään muut lapset kun synnytyksen aika tulee? Varsinkin te, joilla ei ole esim. vanhempia tai muita " luottohoitajia" samassa kaupungissa.
Meillä appivanhemmat asuvat hieman alle 2 tunnin ajomatkan päässä. Jääkö mies siis odottamaan lastenhoitajaa ja minä hyppään taksiin (jonka saaminen ei tässä kylässä ole ihan itsestäänselvää...), vai tarvitseeko meidän ottaa anoppi meille asumaan " varmuuden vuoksi" jo pari viikkoa enne la:aa.... ei kai sentään? Muita vaihtoehtoja?
Miten muuten pohjustatte lapselle/lapsille synnytykseen lähtöä?
Kommentit (6)
Kaikki isovanhemmat asuvat n.kahden tunnin matkan päässä. Olemme lisäksi muuttaneet tänne seudulle vasta pari vuotta sitten, joten hirveästi tuttuja ei ole. Esikoisella on tosi ihana perhepäivähoitaja kotimme läheltä ja olenkin jo kysynyt häneltä lapsenhoitomahdollisuutta. Ja ilman muuta lupautui ottamaan esikoisen hoitoon vaikka yöllä. Mutta harva hoitaja ehkä suostuu sellaiseen. Maksetaan sitten toki jotain ekstraa siitä hyvästä.
Tosin jos synnnytys etenee samaa tahtia kuin viimeksi, niin sairaalaan lähdön kanssa ei tarvitse pitää kiirettä ja isovanhemmat ehtivät hyvin paikalle.
nim.merkki: kaksi yötä synnytyshuoneessa viettänyt
Yksi vaihtoehto, mikäli sairaala ei kamalan kaukana väärään suuntaan, että otatte lapset kyytiin kun lähtö tulee ja anoppi lähtee samaan aikaan ajaa sairaalaan ja ottaa lapset sieltä hoteisiinsa. Riippuu tietty mihin vuorokauden aikaan synnytys alkaa, yöllä tuskin lapsia voi ottaa sairaalan lähettyville pyörimään. Tuon ajan joudut sitten olemaan yksin kun isä on lasten kanssa. Ajassa voittaa sen mitä teiltä kestäisi mieheltä kun ajelisi sairaalaan.
Onko sulla ollut edelliset synnytykset nopeita? Mikäli ei, niin ehkä se anoppi kerkee melkein teille ennen kuin sun pitää sairaalaan lähteä, jos soitatte hänelle heti kun on pientäkin epäilyä. Ehkä hän voi sitten jäädä muutamaksi yöksi varuulle jos tuli väärä hälyytys :).
Mitenkäs sitten joku mannerheimin lastensuojeluliiton lastenvahdin palkkaaminen, saisiko niitä äkkivaroituksella jos olisi etukäteen sopinut, en tiedä....
En kyllä itse keksi miten tuo lapsenvahti homma muuten hoidettaisiin kun em. keinot ja mitä itse mainitsitkin jo.
Mutta ei meidän tarvinnut kuin kiertää kuin vajaa puolisen kilometriä ja jätettiin tyttö siihen kun mun vanhemmat oli jo paikalla, soitettiin kun tuli selväksi, että nyt tuli lähtö, samoihin aikoihin lähdettiin kotoa. Naapuri kunnissa siis asutaan. Ja mummolassa lapset tulevat viettämään ne päivät jotka minä olen laitoksella sillä mies ei noin vain saa lomittajaa, se on muksuillekin mukavaa kun on vaari ja mummo hoitajina.
Mehän asutaan ihan metsän keskellä ja ihan luotettavaa naapuria ei just vieressä ole mutta samalla kylällä on nyt jo lasten ystäviä joille voi varmasti soittaa jos tulee äkkilähtö jossain vaiheessa, mummo ja vaari sitten voivat hakea heidät sieltä tai meidän tapauksessa vaikka isä kun nuo synnytykset on olleet aika nopeita.
Kannattaa rohkeasti kysyä tutuilta ja ystäviltä, minä ainakin olen meille luvannut ottaa jos on tarvetta tullut, synnytyshän on kuitenkin aika poikkeus tapaus, eikä mitään jatkuvaa hoidatusta.
Jos kyliltä ei saa taksia, niin sitten pitää kysellä vaikka ambulanssia, vaihtoehto sekin. Sama jutut ne täälläkin päässä pyörii vaikka synnytykseen onkin vielä pitkä aika.
Olin sairaalassa jo valmiiksi ja kun synnytys (vauhdilla) alkoi, mies soitti hoitajille. Miehen sairaalaan lähdön ja sen välillä kun hän haki pojan hoidosta oli 2-3 tuntia. Hoitajat sitten naureskelivatkin että olipas heille helppo ja nopea synnytys. Vaikka eipä tuo ollut paha äidillekään. Neuvoisin kysymään rohkeasti. Kysyin vielä varalle yhtä toista tuttavaani ja hänkin otti asian kunnia-asiana.
Saatiin sovittua esikoiselle hoitopaikka mammakaverin luota, joka oli itse parhaillaan äitiyslomalla. Olin siis tutustunut tähän äitiin esikoisen vauva-aikana. Alkuun vähän hävetti, että mitä jos tulee yöllä lähtö ja pitää herättää ns. vieraat ihmiset kesken unien, mutta lopulta tarvitsimme hoitoa aamulla, eikä yönselkään tarvinnut lähteä.
Emme olleet mitään erityisen läheisiä ystäviä, mutta tämä kaveri itse ehdotti ottavansa kyllä hoitoon, kun ihan muuten vaan (en siis hoitopaikkaa kalastaakseni) manasin sitä, ettei meillä ole esikoiselle hoitopaikkaa.
Minulla oli eka synnytys ollut niin nopea, että tiesimme ettei mies ehdi mukaan, jos hänen pitäisi lähteä ajamaan esim. tunti suuntaansa esikoista hoitoon. Hoitopaikan piti siis löytyä läheltä tai ei ollenkaan. Kuopus syntyi lopulta 1,5 tunnissa, joten pelko oli aiheellinen :)
kuulin mahdollisuudesta ottaa lapsi/lapset mukaan synnytykseen, kunhan itse h-hetkellä eivät ole näkemässä äidin tuskaa ja kipua, on liian pelottava kokemus lapselle. mutta muuten voivat olla mukana, kunhan heillä on hoitaja esim. isä mukana siis eivät voi olla yksin synnyttävän äidin vastuulla. näin ainakin siinä osastolla, jonne olen menossa synnytttämään, on aika pieni yksikkö.