Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä järkytyn samalla tavalla kuin tuo Jumbossa kävijä, kun tulen Suomeen.

Vierailija
01.07.2007 |

Joka paikka on täynnä lihavia, huonosti pukeutuvia, rasistisia ja ahdasmielisiä impivaaralaisia.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ilmaisesta korkeakouluopetuksesta olen iloinen, mutta paljon mieluummin maksaisin vähemmän veroja ja laittaisin ne rahat syrjään lasten koulutusta varten.

Vierailija
62/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto on ihan retuperällä. Suomessa ei saa edes palveluita rahalla yksityisellä puolella. Lapsi sairaana ja pitäisi mennä kiirellisesti sairaalaan - ei onnistu. Ensin on mentävä nopeasti yksityiselle että saadaan lähete, vaikka lapsella on selviä hengitysvaikeuksia. Kun sairaalaan päästää saa lapsi adrenaliinipiikin ja lisähappea kun on niin huonossa kunnossa. Puhun mitä puhun, silti vastaus on tarvitsemme ensin lähetteen. Upeaa palvelua ja nopea apu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää palvelua sekä yleisen että yksityisen terveydenhuollon puolesta. Ihme kitisijöitä, keitä ihan oikeesti jaksaa kiinnostaa esim. toisten pukeutuminen?????

Vierailija
64/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vain tiedä paremmasta. Minä olen asunut maassa, jossa kaikki käyttivät vain yksityisiä lääkäreitä. Lääkäri tuli aina kotiin, niin aikuisella kuin lapselle. Ja sitten paikallinen Kela korvasi käynnistä niin paljon, että omaksi maksettavaksi jäi vain 13 euroa. Ja antibiotit tms. korvattiin niin hyvin, että kuurin hinnaksi jäi 60 senttiä.

Siksi minä väitän, että Suomen terveydenhoito on peestä.

Vierailija
65/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihmiset ovat niin rumia ja lihavia - ja vielä ahdasmielisiä!

:DDD

Expattien kannattaisi ehkä pitää suunsa kiinni, mielikuvani heistä laskee koko ajan tämän ketjun myötä.

Vierailija
66/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipaa autossa saa kiireellisen ensiavun ja sitten jatketaan sairaalaan. Sydänpotilaiden liuotushoito voidaan aloittaa ambulanssissa jne.

Täällä mennään helposti lääkäriin pienen nuhan ja yskän takia ja ruuhkautetaan tk:n päivystysvastaanotot, tätä ei tehtäisi jos siitä jotuisi maksamaan euroja.

En vähättele vaikeita hengitysvaikeuksia tiedän mitä sekin on kahden astmaatikon perheessä mutta apua on saatu heti kun on kävelty tk:n päivystykseen. Tarvittaessa on ohjattu erikoissairaanhoitoon välittömästi ensiavun jälkeen.

Tiedän toki että täytyy olla vaativa ja valveutunut ja terveydenhuollossa on suuria ongelmia jotka täytyy ratkaista. Kuitenkin olemme paremmassa asemassa kuin USA:ssa, täällä köyhätkin ja ilman vakuutusta olevat saavat hoitoa.

Vierailija
67/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Saksassa lapsen terveydenhuolto (valitsemllasi yksityisellä lastenlääkärillä) on täysin ilmaista, lääkkeitä myöten.

Vierailija
68/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten tuollainen unelma-valtio on perustettu? Ja miksei kukaan omaa maataan kehuva uskalla kirjoittaa maan nimeä tänne? Suomesta puhutaan Suomena, muut maat ovat sitten epämääräisesti jotain " sieltä mistä minä tulen" . Pelkäättekö että kun paljastatte maan, joku osaa kertoa kaikki epäkohdat mitä siinä maassa on vialla?

Mutta siis tuosta unelmavaltiosta, jossa paikallisella kelalla on rahaa rajattomasti maksaa ihmisten yksityisiä lääkäreitä; miten tämä valtio on saanut niin paljon rahaa, että se voi rauhassa heitellä rahaa menemään? Jostakin sen rahan on myös tultava. Mikseivät ihmiset muuten itse maksa omasta hoidostaan? Miten on yleisten palveluiden laita?

Vierailija:

et vain tiedä paremmasta. Minä olen asunut maassa, jossa kaikki käyttivät vain yksityisiä lääkäreitä. Lääkäri tuli aina kotiin, niin aikuisella kuin lapselle. Ja sitten paikallinen Kela korvasi käynnistä niin paljon, että omaksi maksettavaksi jäi vain 13 euroa. Ja antibiotit tms. korvattiin niin hyvin, että kuurin hinnaksi jäi 60 senttiä.

Siksi minä väitän, että Suomen terveydenhoito on peestä.

Vierailija
69/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai oikeasti kuvittele, että Saksassa lääkärit hoitavat lapsia ilman palkkaa, ihan vaan hyvää hyvyyttään???

Tottakai se on ihan yhtä lailla maksullista kuin kaikkialla muuallakin, Saksassa nyt sitten vaan ilmeisesti maksu otetaan kokonaan valtion kassasta. Ja mistähän se raha sinne valtion kassaan menee..? Varmaan hammaskeiju käy sitä sinne lisäilemässä joka yö!

Mitään ei saa ilmaiseksi! Jossasin palvelut maksetaan käteisellä, jossain taas verojen muodossa.

Vierailija
70/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maani on Belgia. Ei se ole mikään unelmamaa. Asun mieluummin Suomessa kuin Belgiassa. Mutta puhuin terveydenhoidosta, ja siinä Belgiassa on paremmin asiat kuin Suomessa.

Belgian " kelat" ovat yksityisiä. Monta eri mahdollisuutta ja maksut ovat erilaisia. Tietysti pitää olla vara maksaa vakuutus. Mutta jos ei ole, niin on olemassa sairaalat (terveysasemia ei ollut).

Ja jos puhutaan polittisesti, niin muutenkin olen terveydenhoidossa vakuutuksien puolella. Esim. Eli maksan ennemmin 30 % veroja ja 10 % terveysvakuutusta jolla pääsee yksityiseen hoitoon, kuin 40 % veroja jolla saa suomalaisen tk-hoidon.

33

Vierailija:

Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten tuollainen unelma-valtio on perustettu? Ja miksei kukaan omaa maataan kehuva uskalla kirjoittaa maan nimeä tänne? Suomesta puhutaan Suomena, muut maat ovat sitten epämääräisesti jotain " sieltä mistä minä tulen" . Pelkäättekö että kun paljastatte maan, joku osaa kertoa kaikki epäkohdat mitä siinä maassa on vialla?

Mutta siis tuosta unelmavaltiosta, jossa paikallisella kelalla on rahaa rajattomasti maksaa ihmisten yksityisiä lääkäreitä; miten tämä valtio on saanut niin paljon rahaa, että se voi rauhassa heitellä rahaa menemään? Jostakin sen rahan on myös tultava. Mikseivät ihmiset muuten itse maksa omasta hoidostaan? Miten on yleisten palveluiden laita?

Vierailija
71/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se jostain rahoitetaan. Silti Saksassa yksittäisen ihmisen ostovoima on suurempi kuin Suomessa.

t. 33 (jolla on sukulaisia Saksassa)

Vierailija
72/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa mennään suoraan yksityiselle lääkärille, pääsee heti, eikä maksa mitään. Lääkärin voi myös kutsua kotiin, jos on niin huonossa kunnossa ettei jaksa lähteä vastaanotolle. Lapsille lääkkeet saa ilmaiseksi, itselle pitää maksaa nimellinen hinta. Tämä oli paras kokemukseni mitä voi olla, mutta Ranska joutunee muuttamaan systeemiään, kun se on älyttömän kallis.

Englannissa myös pääsee omalle lääkärille helposti (=samana tai seuraavana päivänä). Lääkärillä käynti ei maksa, ei myöskään erikoislääkäri, jonne omalääkäri lähettää. Englannissa ei ole mitään toimistomaksuja, kuten Suomessa. Kuten Ranskassakin, lasten lääkkeet ovat täysin ilmaiset, aikuisille maksaa hieman.

Englannissa tosin sairaalakokemukset kannattaa jättää väliin. Julkiset sairaalat ovat aika pahassa kunnossa, niissä jyllää superbakteerit ja hoitajilla on kiirettä kuten Suomessa. Englannissa käydäänkin sairaalassa vain synnyttämässä, useimmat lähtevät kotiin pari tuntia synnytyksen jälkeen.

Nämä tiedot voivat olla jo hieman vanhentuneita, mutta jos puhutaan tavallisesta terveydenhuollosta, niin minusta ainakin Ranskan systeemit lyö kevyesti laudalta suomalaisen järjestelmän. Sekä Ranskassa että Englannissa pääsee hoitoon nopeammin kuin Suomessa, eikä tarvitse ottaa lapsille vakuutuksia, että voi varmistua nopeasta pääsystä lääkärille.

Tosiasia kuitenkin on se, että yhteiskunnalle suomalainen järjestelmä on merkittävästi halvempi kuin Englannin tai Ranskan systeemit.

Vierailija
73/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasvakuutusmaksu maksetaan verojen ohella (Krankenkasse). Se tosin riittää, että isä maksaa maksun, muu perhe saa sairaanhoidon siinä mukana.

Itse ulkomailla matkustellessani olen usein käynyt ns. tavallisten ihmisten alueille, ja kyllä sielläkin näkyy niin huonosti pukeutuvia, ylipainoisia kuin ns. laitapuolen kulkijoita. Saksassa ero suurkaupunkien keskustojen ja esim. entisen Itä-Saksan alueiden pikkukaupunkien välillä on hurja.

Keski-Euroopan suurkaupungeissa näkymää muokkaa myös turistien ja liikematkustajien suuri määrä. Keski-Euroopassa business-pukeutuminen on huomattavasti muodollisempaa kuin Suomessa, joten miehillä on keskimääräistä enemmän puku päällä ja naisilla useamin jakkupuku kuin esim. Helsingissä. Samoin tosirikkaiden suhteellinen määrä on on huomattavasti suurempi, joten huippumerkkiliikkeiden asiakkaat käyttävät näitä vaatteita myös arkena, Suomessa niitä ei juuri katukuvassa näy.

Ruoho näyttää usein vihreämmältä aidan toisella puolella, mutta kun asioita aletaan katsoa tarkemmin, ei tilanne olekaan niin yksiselitteinen.

Vierailija
74/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa on aina saatu, lapset päässeet juuri siihen päiväkotiin mihin olemme halunneet ja kelpuuttaneet ja ylipäätään kaikki on toiminut joutuisasti ja hyvin! Joskus ihan ihmettelee, että asutaanko me kaikki nyt ihan samanlaisessa suomessa. Pahiten tuntuu valittavan pääkaupunkiseutulaiset. Jos se on niin paska ja toimimaton paikka niin muuttakaa pois! Kuka helvetti sinne käski mennä asumaan ja kärsimään ja ruikuttamaan.

Vierailija
75/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla sinä voit Suomessa ottaa erillisen sairausvakuutuksen, maksat siitä, ja menet aina yksityiselle. Jos on rahaa.

Vierailija
76/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan samalla tavalla sinä voit Suomessa ottaa erillisen sairausvakuutuksen, maksat siitä, ja menet aina yksityiselle. Jos on rahaa.

mut silloin maksat Suomessa kaksi kertaa muka samasta asiasta.

Vierailija
77/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina taas yksinkertaisesti vihaan Englannissa asumista. Olemmekin saastamassa Suomeen muuttoa varten, koska haluan taalta pois ja akkia.

Mikaan ei toimi, linja-autot ja junat AINA myohassa, ne ovat mielettoman torkyisia ja aina on joku huumehorho tai pelottava mielisairas kyydissa, joten niita ei uskalla kayttaa. Meillapain - " maaseudulla" - on monta huumevieroituspaikkaa ja vaikka minkalaista yhteiskuntaansopeutumisohjelmaa kaynnissa, vankilasta vapautuu vaikka minkalaista pedofiilia jotka ne asuttavat tanne lahimaille kaupungin kerrostaloihin. Kivaa.

Palvelu ovat melkein aina aliarvoista niin, etta jos hyvaa palvelua saa niin sita tulee ihmeteltya paivatolkulla. Kukaan ei tee mita lupaa, jos puhut jollekin virastossa ja ne lupaavat, etta asia on hoidettu, parin paivan paasta tulee uhkaileva kirje joka vaittaa ihan toista. Sitten takaisin virastoon kirjeen kanssa, ja kierre jatkuu. Aargh! Elama tuntuu vastamaelta koko ajan, niin paljon aikaa tulee tuhlattua vain asioiden selvittelyyn, puhelimessa odotteluun jne. Muutettiin vahan aikaa sitten, ja olin hermoromahduksen partaalla, puhelimenkin asennus vei 7 viikkoa.

Ihmiset ovat kohteliaita paaltapain, mutta juoruavat selan takana. Miehenkin suku kymmenen vuoden jalkeenkin katsoo minua nenanvarttaan pitkin kuin olisin joku venalainen hutsu.

Paivahoito on kallista. Koulut aloitetaan 4-vuotiaana, jolloin laksytkin alkaa ja aloittavat lukemaan oppimisen. Ja kouluruoasta ja yleensakin lasten ruokavaliosta taalla tiedattekin.

Ja taalla ei ole yhtaan luontoa, ei metsaa, ei mitaan. Missaan ei voi olla yksin. Ei ole puistoja, ei edes jalkakaytavia, maaseudun tiet ovat tosi kapeita ja mutkaisia, joten minnekaan ei voi oikein menna kavelylle rattaiden kanssa. Ja autot kaahaa tuhatta ja sataa, ja liikenne on tuhat kertaa ruuhkaisempaa kuin Suomessa ikina. Kadut ovat likaisia, ihmiset heittelee roskia kaikkialle, lapsia ei uskalla edes rannalla antaa olla paljasjaloin koska siella on huumeneuloja ja vaikka mita.

Voisin jatkaa litaniaa vaikka miten pitkaan. Tietysti jotkut nauttivat ulkomailla asumisesta, eivatka huomaa naita asioita, mutta mina asuisin jossain Lapin korvessa mieluummin kuin taalla. Sanon vain, etta te ette totisesti tieda kuinka onnekkaita olette Suomessa. Asiat eivat ole taydellisia siellakaan, mutta on ne paljon paremmin kuin useassa muussa maassa. Itse en ikina muuta enaa pois kun paasen takaisin kotiin.

Vierailija
78/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on hyvin sokaistunut siellä ja haukkuu jatkuvasti Suomea mm. terveydenhuollosta, koulun tasosta, elintasosta jne.

Mutta hän elääkin EXPATTINA siellä miehensä ja lastensa kanssa. Heillä työpaikka maksaa KAIKEN, lasten koulut, auton, asunnon, lääkärit jne. Heidän ei periaatteessa tarvitse maksaa mistään mitään, heillä on kotiapulaisia ym. Helppo se on tuolla tavalla eläen sanoa, että miten hyvä elintaso ja elämä siellä on, kun kaiken saa ilmaiseksi. Mutta sanoisiko hän näin jos olisi syntynyt PAIKALLISEKSI eli kiinalaiseksi? Ei varmastikaan, toista se on siellä kiinalaisilla, joista suurin osa on todella köyhiä ja sen vuoksi siskon perhe voi käyttää HALPOJA kotiapulaisia. Varmaan siskonkin mielipide mm. Suomesta muuttuisi parempaan jos hän joutuisi päivänkään elämään tavallisen kiinalaisen elämää. Voisi siinä alkaa hänkin arvostamaan Suomen peruskoulua, terveydenhuoltoa ja muutakin hyvinvointia.

Vierailija
79/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kun itse asuin Saksassa (en expattina vaan paikallisella sopparilla), sekä mieheni että minä maksoimme tuon sairausvakuutusmaksun.

Vähennyksien jälkeen bruttopalkastani jäi muuten käteen n. 53 %. Tosin Saksan bruttopalkatkin ovat parempia, mutta ei se palvelu tosiaan Saksassakaan ihan ilmaista ole.

Vierailija
80/89 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin epätarkasti. Tarkoitin tietysti sitä, että perheen isän Krankenkasse-maksu takaa terveydenhuollon lasten lisäksi myös kotona olevalle äidille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän