Minä järkytyn samalla tavalla kuin tuo Jumbossa kävijä, kun tulen Suomeen.
Joka paikka on täynnä lihavia, huonosti pukeutuvia, rasistisia ja ahdasmielisiä impivaaralaisia.
Kommentit (89)
aina rahaa pukeutua hyvin vaikka olen ollut kaksi kertaa äitiyslomalla.
Ostan halvempaa, H&M, esprit, mexx tms. ollessani vähemmissä varoissa, ja täydennän vaatevarastoa paremmilla hankinnoilla kun rahaa on enemmän.
Aina kun tulen käymään suomessa huomaan miten hyvin asiat on muualla. Terveudenhuolto esimerkiksi, tulot, verot yms. Lisäksi naisten pukeutuminen on ihan hirveää. Tuntuu kuin tulisi itäblokin maahan kun tulee helsinkiin. Ei siis mitään ostettavaa. No joo on tietty jotain suomalaista designia mutta vaatteet esim on kaikki samaa ketju kamaa. Jos sit jostain löytää jotain itselle niin samat vaatteet myydään keski-euroopassa huomattavasti halvemmalla. En oikein enää löydä suomesta mitään syytä tai asiaa jotta muuttaisin takaisin. Elintaso on ihmisillä huomattavasti matalampi kuin maassa jossa nyt asun.
Suomea parempaa paikkaa asua ei yksinkertaisesti ole, Korkeat verot tulevat takaisin monina etuuksina ja oikeuksian, niitä ei vaan osata arvostaa. Monessa maassa ei toimi päivähoito/terveydenhuolto/joukkoliikenne/poliisi/palokunta välttämättä ollenkaan, meillä kaikki näistä ovat kaikkien saavutettavissa.
Ulkomaalaisiin ei osata suhtautua normaalisti lainkaan. Joko ollaan rasisteja tai sitten juostaan hirveässä kiimassa jokaisen hieman tummemman perässä. Ja miehet ovat aivan tossuja, jotka eivät osaa jutella naisille kuin kännipäissään.
ap
Ainakaan en ole löytänyt uudesta kotimaastani yhtään asiaa jossa suomi olisi edellä. Tottakai suomi on hyvinvointi valtio mutta ei suomessa kaikki ole todellakaan paremmin kuin muualla. Suomi on kuitenkin vieläkin hieman liian sosiliastinen maa minun makuuni.
Itse en halua asua muualla kuin rakkaassa kotimaassani. Olen matkustanut Etelä-Amerikassa sekä Euroopassa useissa eri maissa ja mikään ei ole ihanampaa kuin tulla omaan kotiin. Kuulla puhuttavan omaa äidinkieltä yms.
Jos joku muu onnelansa muualta löytää hyvä niin. Jos maa ei miellytä niin maasta pois.
Miehet on tosi rivoja ja huonokäytöksisiä humalassa. Suomalaisilla ei kärjistetysti ole käytöstapoja. Rasistisuuteen en ole törmännyt ollenkaan. Minusta suomalaiset ei ole kovinkaan rasistisia, johtuisikohan siitä että prosentuaalisesti ulkomaalaisia on kovin vähän. Enemmän rasisteja löytyy jo vaikkapa saksasta.
täysin näkymättömissä alueilla, jonne ulkomaalainen ei edes uskalla mennä?
Voithan sinäkin täällä suomessa käydä Kämpissä ostoksilla ja vetäytyä sitten Westendin suojaan...
Ehdottomasti pidän suomea hyvänä maana asua, monin tavoin, terveydenhuolto, lasten päivähoito, koulutus, ja asumisolot ym. ovat kyllä huippuluokkaa. Luulenpa että ei johdu ahdasmielisyydestä tuo " huonosti pukeutuvaisuus" , vaan päin vastoin, osataan olla rennosti, eikä välitetä siitä mitä joku ahdasmielinen ulkomaille muuttanut " parempi" suomalainen ajattelee.. Ja minä muuten käytän rahaa pukeutumiseeni ja muutenkin ulkoiseen olemukseen, eikä ahdista yhtään jos joku muu ei niin tee.
Tietty vähäosaisia on kaikkialla, eihän siitä ollutkaan puhe.
Olen asunut ulkomailla nyt kuutisen vuotta, ja minusta on aivan ihanaa tulla Suomeen lomailemaan. Turistina omalla maalla, mikäs sen mukavampaa! Kaikki toimii, on puhdasta, ja hyvin pian huomaa myös, miksi veroja kannattaa maksaa, ja miten hyvin ne ohjataan kaikkien hyväksi. Suomi on supermaa, aivan ihana, moniin, moniin, moniin maihin verrattuna.
Vaikka nykyisessä kotimaassani asun oikein mukavasti, varmasti paljon mukavammin kuin Suomessa olisi koskaan mahdollista, kaipaan Suomeen koko ajan, ja aion palata jossakin vaiheessa. Vasta kun on poissa, huomaa mistä on paitsi.
Hyvä Suomi!
Ja joo, kyllähän suomalaisilla on omanlaisensa pukeutumiskulttuuri, mutta minusta on kyllä vapauttavaa vaihtaa farkut verkkarihousuun ja solahtaa massaan. :)
Monessa maassa ei toimi päivähoito/terveydenhuolto/joukkoliikenn e/poliisi/palokunta välttämättä ollenkaan, meillä kaikki näistä ovat kaikkien saavutettavissa.
Minä ainakin maksan hammashuollostani, työnantajani maksaa terveydenhuoltoni, itse maksan poliklinikkamaksut lasteni hoidosta (hah, ilmaista muka!), päivähoitoon en ole lapsia ennen 3 vuotta laittanut koska ryhmät ovat liian suuria eikä hoitajia ole riittävästi, joukkoliikenteestä maksan, enkä onneksi ole poliisin tai palokunnan vakioasiakkaita.
Poliisille voisin valittaa useinkin lähipuistoa terrorisoivista juopoista, mutta mitäs sekin asialle tekisi. Ei niin mitään.
Kyllä Suomen tilannetta ihannoidaan aivan liikaa. Ja totta on, että suomalaiset pukeutuvat usein aivan järkyttävän rumasti. Helsingin keskustasta kun rantautuu muualle, saa kokea järkyttäviä kulttuurishokkeja. Eivätkä ihmiset sen aidompia ja ihanampia ole jkuin missään muuallakaan: on juoruämmiä, saitoja idiootteja, rasisteja, väkivaltaisia juoppoja, sovinisteja ja muita urpoja pilvin pimein. Mutta niin on muuallakin.
Suomen paras puoli on se, että naisia ei alisteta NIIN paljon kuin muissa maissa.
jos vetää kamalat kilarit ja iskee jumalaton depressio siitä, että naapurin äidillä on vääränväristä maskaraa tai joku menee kesälomalla collegehousuissa kauppaan tms.
Muuten, kävin vuosien tauon jälkeen Jumbossa ja lihavuus pisti siellä silmään. Jumbossa on lihavampaa väkeä kuin esim. Itäkeskuksessa.
Ainoa asia, mikä täällä Suomessa on nyppinyt, on tuo ap:n kuvailema ahdasmielisyys. Minä kutsun sitä nipottamiseksi ja poliisiasenteeksi.
Ja mitä terveydenhuoltoon tulee, niin se on säälittävän huonolaatuista. Mutta muuten olen erittäin tyytyväinen siihen, että olen takaisin Suomessa.
Itse käyn kyllä mielelläni Suomessa ja tykkään siitä mutkattomasta junttimeiningistä jota minunkin synnyinkylälläni näkee ;-) Mutta mieluummin asun ulkomailla ja nautin korkeammasta elintasostani täällä.
Vierailija:
Ja mitä terveydenhuoltoon tulee, niin se on säälittävän huonolaatuista.
Uskon sinun käyttävän maamme teitä ja katuja jatkuvasti päivittäin jotka kustannetaan verovaroista ja ei tarvitse maksaa tietulleja.
Lapsesi tulee saamaan verovaroilla kustannetun esikoulun ja peruskoulun ja muutakin koulutusta sekä ilmaiset kouluateriat ja uskon että sinäkin olet nauttinut maksuttomista koulutuspalveluista.
Kannattaisi miettiä vähän ennen kuin kirjoittelee mitä sattuu.
Lisäksi saat lapsilisät, kenties asumistukea joka määräytyy tulojen perusteella, olet saanut äitiyslomaa ja vanhempainvapaata ja siltä ajalta rahaa sekä äitysavustusta.
Lapset saa ilmaisen terveydenhuollon tk:ssa 16 vuotiaaksi saakka (tuosta iästä en ole ihan varma) erikoissairaanhoidosta maksetaan toki maksua mutta sairaalahoito tiettyjen vuosittaisten vuorokausien täytyttä on ilmaista lapsille.
suomalaiset valittavat aivan liikaa, ja aivan tyhjästä. Maa on yksi maailman kilpailukykyisimmistä, tasa-arvoisimmista, turvallisimmista ja puhtaimmista, ja eikun valitetaan.
Muuttakaa vähäksi aikaa pois, niin alkaa ilmainen koululaitos, tasa-arvo, demokratia jne. maistua.
- En ole koskaan saanut asumistukea tai opintotukea, kävin sen ajan töissä JA MAKSOIN SIITÄ VEROA
- Äitiyslomastani työnantajani maksoi 4 kk:n ajalta palkan
- Muitakaan etuisuuksia (paitsi lapsilisä tietysti) en ole saanut
Kuinka helvetisti siitä lasten lääkäristä ja teiden huollosta oikein pitäisi vielä maksaa sen lisäksi, että olen 15-vuotiaasta asti tehnyt koulun ohessa töitä, ja nykyisin maksan lähes 40 % palkastani veroja. Voisiko joku tehdä tarkan laskelman, mitä kaikkea verovaroillani oikein saan? En oikein tiedä noista koulun lapsille tarjoamista alle 2 euron aterioista, että ovatko ne kaiken juhlinnan arvoisia.
Ilmaisesta korkeakouluopetuksesta olen iloinen, mutta paljon mieluummin maksaisin vähemmän veroja ja laittaisin ne rahat syrjään lasten koulutusta varten.
ei kyllä osata se on totta, mutta lapsiperheillä ei taida sitä rahaa olla paljon käytössä, ei meillä ainakaan... lapsille kun saa kunnon vaatteet ostettua nii itselle ei sitten jääkään rahaa enää vaatteisiin ja nyt äitiyslomalla kun ei tarvii mennä töihin niin ei niin väliä et mitä on päällä:(