Mikä saa fiksut teinit näpistämään?!?!
Ymmärtää rahan arvon, osaa sitä käyttää, on rahaa käytössä, tietää, että varastaa ei saa - ja näpistää piti. Toinen otti useamman pienen ja toinen yhden kalliimman - ja kiinni jäivät.
Omalle en toki ole ennen kertonut, mitä kaikkea siitä voi seurata tulevaisuuteen, mutta luultavasti koulu on senkin kertonut, koska juuri viime viikolla kuulin omaltani selostuksen näistä yhteiskunnallisista jutuista.
Itseä suututtaa ja suututtaa toki teiniäkin aivan suunnattomasti tuo tyhmyys.
Itselle jäi kummittelemaan tuo, kun poliisikin kertoi, että merkintä poistuu rekisteristä 5 vuodessa (netin mukaan 2 vuodessa), mutta että kuitenkin he ovat velvollisia senkin jälkeen antamaan tietoa vanhoista jutuista, heiltä tieto ei poistu koskaan. Mistä tieto poistuu, jos se ei poistu kuitenkaan tiedoista, joista jatkossa voidaan kertoa?
Kommentit (23)
sen poliisin sulle kertoma ja tuo tiedote.
poliisirekisterimerkintä tulee ja pysyy, jos sitä jotain tehtävää varten kysytään. Eri asia, mitä varten sitä voi kysyä. Rikosrekisteristä ei taidettu puhua mitään.
Ainakin meidän firmassa on jo yli 10 vuotta pyydetty lausunto Supolta. Eikä olla valtio, kunta, eiä edes turva-alan yritys. Sieltä ei tule tarkkaa tietoa miksi merkintä heillä näkyy, lähinnä tieto, että merkintä löytyy ja onko sillä Supon mielestä merkitystä hakijan hakemalle työlle.
Esim. jos jää kiinni jostain tietovarkaudesta tms. ei meidän firmaan ole mitään asiaa. Hyvin nuorena tehty näpistys ei ehkä vaikuta.
Hakijalle ei yleensä edes kerrota, että sinua ei valittu Supon lausunnon perusteella. Itselleni kerran vaan kerrottiin, että tuota henkilöä ei kutsuta edes työhaastatteluun, vaikka olin hänet jo valinnut haastateltavien joukkoon.
Firmalla täytyy olla joku HYVÄ peruste jos se pyytää työntekijästä lausunnon supolta. Ei riitä että firma haluaa lausunnon.
Turvallisuusselvityksiä voivat hakea lähinnä julkisen vallan edustajat sekä ne yksityiset tahot, jotka ovat sopimus- tai alihankintasuhteessa viranomaisiin ja täyttävät muut turvallisuusselvityksen antamisedellytykset. Turvallisuusselvityksen hakijalle on laissa määritelty useita velvollisuuksia ja sen tekemiseen on saatava aina työntekijän suostumus. Lisäksi laissa on yksilöity tyhjentävästi rekisterit, joiden tietoja turvallisuusselvityksen tekijä saa turvallisuusselvityksen tekemisessä käyttää.
Turvallisuusselvityksiä on kolmea eri tyyppiä: suppea, perusmuotoinen ja laaja turvallisuusselvitys. Suojelupoliisi tekee turvallisuusselvityksen työntekijästä, joka on asemansa perusteella oikeutettu käsittelemään salassa pidettäviä tietoja. Suojelupoliisi tekee perusmuotoisen ja laajan turvallisuusselvityksen. Laaja selvitys koskee vain valtion virkoja. Kihlakunnan poliisilaitos tekee turvallisuusselvityksen, kun on kyse tiettyihin erityistiloihin tai erikseen suojatuille alueille töihin tulevista henkilöistä. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi kiinteistöhuoltoon liittyvät tehtävät eräissä ministeriöissä, poliisin toimitiloissa sekä tuomioistuimissa (suppea turvallisuusselvitys). Pääesikunta tekee oman hallinnonalansa turvallisuusselvitykset.
Suppea turvallisuusselvitys
Suppeaa turvallisuusselvitystä haetaan hakijan sijaintipaikkakunnan poliisilta. Suppean turvallisuusselvityksen tavoitteena on selvittää hakijan päätöksentekoa varten, voidaanko selvityksen kohteelle työtehtävissään myöntää pääsy turvallisuusselvityksistä annetun lain tarkoittamaan kohteeseen, joita ovat (luettelo on tyhjentävä):
1. ydinvoimalaitos;
2. lentoasema, satama tai muu näihin verrattava maan ulkoisten taikka sisäisten liikenneyhteyksien kannalta tärkeä liikennealue;
3. yhdyskuntateknistä huoltoa palveleva merkittävä laitos;
4. varuskunta- tai varikkoalue taikka muu puolustusvoimien hallinnassa oleva alue, jolla on huomattavaa merkitystä sotilaalliselle maanpuolustukselle;
5. puolustusvoimien, rajavartiolaitoksen tai poliisin toimitila;
6. viranomaisten tietoverkon käytön kannalta merkittävä toimitila; sekä
7. sellainen valtion viranomaisen toimitila, julkinen tai yksityinen tutkimuslaitos taikka tietoliikennekeskus, jolla on huomattavaa merkitystä valtion sisäiselle tai ulkoiselle turvallisuudelle tai maanpuolustukselle taikka erittäin huomattavaa merkitystä julkiselle taloudelle.
Suppea turvallisuusselvitys voidaan tehdä vain henkilöistä, jotka tulevat kohteeseen työtehtävissään. Suppeaa turvallisuusselvitystä ei voida pyytää, jos kyseessä on kertaluontoinen tai muuten satunnainen kulkuoikeuden järjestäminen, kuten esimerkiksi vierailijoiden tutustuminen johonkin paikkaan tai tilaan. Tällaisissa tapauksissa jää vierailun isäntien vastuulle miten vieraiden valvonta on käynnin aikana järjestetty.
Suppean turvallisuusselvityksen tekemisestä päättää hakijan sijaintipaikkakunnan poliisi. Perusmuotoisen turvallisuusselvityksen ja laajan turvallisuusselvityksen tekemisestä päättää suojelupoliisi.
Hakijat
Turvallisuusselvitystä voivat hakea;
1. valtion viranomaiset ja itsenäiset valtion laitokset kuten Suomen Pankki ja kansaneläkelaitos;
2. eduskunnan kansliatoimikunta, eduskunnan oikeusasiamies, valtiontilintarkastajat ja valtiontalouden tarkastusvirasto;
3. valtion liikelaitokset, esimerkiksi Ilmailulaitos;
4. kunta ja kuntayhtymä; saadakseen turvallisuusselvityksen kunnan tai kuntayhtymän on osoitettava, että menettelyllä pyritään suojaamaan laissa lueteltuja etuja. Merkitystä on lähinnä julkisen talouden suojaamisintressillä. Lähtökohtaisesti nämä tilanteet ovat harvinaisia ja poikkeuksellisia ja kyseeseen voivat tulla lähinnä tehtävät, joissa talousasioita valmistelevat ja niissä päätöksiä tekevät virkamiehet ovat vastuussa erittäin huomattavista taloudellisista eduista.
5. yksityinen yhteisö ja säätiö, jonka sääntömääräinen kotipaikka, keskushallinto tai päätoimipaikka on Suomessa (säännös ei koske evankelisluterilaista kirkkoa, ortodoksista kirkkokuntaa, näiden seurakuntia tai seurakuntien yhteistoimintaelimiä). Lisäksi yhteisön on täytettävä myös muut turvallisuusselvityksen tekemiselle asetetut edellytykset (katso alla suojattavat edut).
6. yksityinen henkilö, jos Suomea sitova valtiosopimus tai muu kansainvälinen velvoite tätä edellyttää.
Eli olen tosiaan itsekin aikoinaan teininä syyllistynyt näpistyksiin, joista kerran jäimme kiinni ja meni poliisille merkintä. Olin myös ns. periaatteessa fiksu nuori, eli pärjäsin hyvin koulussa jne. Vanhemmat olivat varmasti yhtä lailla järkyttyneitä.
Tuosta nuoruuden kirjatusta rikkeestä huolimatta olen työskennellyt kahdessakin suuressa kansainvälisessä yrityksessä, joka ainaa teettää tuon turvallisuusselvityksen. Noin pienestä eivät onneksi vielä tulevat työmahdollisuudet kärsi, mutta opikseen kannattaa ottaa.
Suojattavat edut
Turvallisuusselvityksen avulla suojataan turvallisuusselvityksistä annetussa laissa lueteltuja julkisia etuja sekä eräissä tapauksissa myös yksityistä taloudellista etua. Turvallisuusselvitysmenettely parantaa mahdollisuuksia estää ennakolta rikoksia, jotka saattavat vaarantaa:
1. Suomen sisäistä tai ulkoista turvallisuutta, maanpuolustusta tai poikkeusoloihin varautumista;
2. Suomen suhteita toiseen valtioon tai kansainväliseen järjestöön;
3. julkista taloutta;
4. yksityistä, huomattavan arvokasta liike- tai ammattisalaisuutta tai muuta tähän rinnastettavaa erittäin merkittävää taloudellista etua. Jotta yksityisen taloudellisen edun suojaamiseksi olisi oikeus käyttää turvallisuusselvitysmenettelyä, tulisi tällaisen taloudellisella edulla olla vahvaa kansantaloudellista ja siten koko valtioon ulottuvaa merkitystä. Liike- tai ammattisalaisuutena tarkoitetaan tässä yhteydessä taloudellista arvoa omaava tietoa, jota käytetään tai aiotaan käyttää tuotannollisessa toiminnassa (esimerkiksi patentti- ja immateriaalioikeus).
5. tietoturvallisuutta. Tietoturvallisuuden suojaamisella tarkoitetaan tässä asiattoman pääsyn estämistä tieto-tilaan, tietojen suojaamista oikeudettomasti tapahtuvalta hävittämiseltä, muuttamiselta, luovuttamiselta, siirtämiseltä tai muulta laittomalta käsittelyltä. Kohtiin 1-4 liittyvää tietoturvallisuutta ei kuitenkaan suojata sen itsensä vuoksi vaan suojaamistoimi on kytketettävä kohtien sisältämiin etuuksiin.
Koko asiakirja löytyy osoitteesta: http://www.poliisi.fi/poliisi/supo/home.nsf/pages/3A4A54BE0DDC1885C2256…
Käytännössä näpistyksellä voi äärimmäisen harvoin olla sellaista merkitystä näissä luetelluissa tehtävissä, että se yksinään estäisi pääsyn työhön johon turvallisuusselvitystä tarvitaan. Pelkkä näpistyksen olemassaolo poliisirekisteritiedoissa ei tarkoita sitä, että tie olisi suljettu näihin mainittuihin tehtäviin. Ja joka tapauksessa merkintä siis säilyy vain viisi vuotta.
Meni näköjään keskustelu sivuraiteille ja tuosta Suposta ym. kiistelyksi.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: fakta on se, että teini-iässä VALTAOSA ihmisistä vähintään kokeilee näpistelyä, etenkin pojista, mutta myös tytöistä. Kysykääpä asiasta keneltä tahansa etenkin mieheltä, että onko hän/kaveripiiri näpistellyt 12-15-vuotiaina? Minä ainakin olen kokeillut enkä ihan "fiksusta" kaveripiiristäni tiedä montaakaan kuka ei kertaakaan olisi moista tehnyt.
Se vain kuuluu tiettyyn ikään. Tämä ei tietenkään tee asiasta tippaakaan hyväksyttävää. Väittäisinkin, että fiksuille nuorille tuo kiinnijääminen tekee erittäin hyvää: tuskin näpistävät toiste. Suurin osa nuorista ei tietenkään näpistelyistään jää kiinni.
Ja vielä sen verran on pakko mainita, että nykyisin korkeassa asemassa kaupan alalla työskenetelevä lapsuudenkaverini oli aikoinaan (siinä 14-16-vuotiaana) kova varastelemaan kaupoista kaikkea.. Eli todellakin tuo on yleistä, vaikkakaan tietenkään ei silti hyväksyttävää millään lailla.
Minä näpistin teininä kaverini kanssa karkkia kaupasta, ja pari meidän luokan huippuoppilasta varasteli enemmänkin: meikkejä ym. tavarataloista.
Kun koetan saada kiinni sen ajan tunnelmista, en oikein pysty perustelemaan, miksi varastimme, vaikka meitäkin pidettiin varmasti ns. "fiksuina" nuorina. Nuoruus nyt on vain sellaista aikaa, että omituisetkin jutut saattavat tuntua houkuttelevilta. Kyllä siinä oli se jännitys varmaan pääasiassa.
Emme muuten jääneet koskaan kiinni, vaikka parhaalla ystävälläni oli lähellä käydä niin. Siihen se näpistelykin sitten loppui.
Äitinä tuntuu varmasti kamalalta, jos oma lapsi toimii noin. En tiedä lohduttaako yhtään, mutta ainakin minä ja nuoruudenystäväni olemme kaikki jättäneet näpistelyt siihen yhteen jännään elämänvaiheeseen, opiskelimme kunnialla ja nyt olemme kaikki ihan hyvissä ammateissa.
siinä vaiheessa, kun hän kiinni: fiksu lopettaa heti, tyhmempi voi vielä jatkaa.
Kun aikuiset (vanhemmat ja kenties viranomaiset) reagoivat oikein tilanteeseen, niin fiksu lapsi siitä "tajuaa" järkyttyä tarpeeksi ja lopettaa samoin tein. Niin itse ainakin tein...muistan edelleen isäni reaktiot kiinni jäätyäni. En ole ikinä nähnyt häntä niin vihaisena.
Kyllä tuon nuoruuden piikkiin voi tosiaan vähäsen laittaa.. Hakevat jännitystä ja jonkinlaista hyväksyntää (että vanhemmat huomaa heidät :)
Mutta sitten kun aikuiset ihmiset varastaa!!! Myy tavaraa, eikä lähetä. Mitä tällaisen perheen äidin mielessä liikkuu? Kuulin yhdeltä tyypiltä, että tämä minua jymäyttänyt nainen on vielä kaupan kassalla töissä. Pitäisikö ilmoittaa tämän pomolle vai käskenkö poliisien ilmoittaa??
jotka täällä kertovat varastelleensa nuorena, ja olleensa silti ihan fiksuja. Ei siinä kyllä mitään fiksua ole, eikä todellakaan kaikki nuoret varastele, vaikka nää fiksut niin yrittävät vieläkin itselleen uskotella.
Mutta toki asia on niin, että harva selviää nuoruudestaan täysin virheettömästi, ja liekö se tarpeenkaan. Kyllä jonkinlainen hölmöily kuuluu nuoruuteen. Mutta minä pidän hölmöilynä vähän toisenlaisia asioita kuin varastaminen. Eli fiksukin nuori varmasti joskus uhmaa sääntöjä, riitelee vanhempiensa kanssa ja tuitturoi. Mutta fiksu nuori ei varasta, eikä nuoruus tee siitä varastamisesta hyväksyttävämpää.
Näin minä ainakin lapsilleni koetan opettaa.
Jokainen meistä tekee virheitä, erityisesti nuorena, ja se ei tee meistä tyhmiä vaan inhimillisiä.
Tyhmä ei opi virheistään, fiksu kasvaa virheidensä myötä. En tosiaankaan vielä leimaisi tyhmäksi nuorta, joka kokeilee ja etsii itseään, vaikka kuinka sopimattomin keinoin.
Mitä tulee nuoruuden hairahduksensa tunnustaneihin äiteihin täsäs ketjussa: en usko että toisten fiksuutta voi tällä perusteella arvostella. Nuorena tekee yhtä ja aikuisena toista, ja rehellisyys on harvoin vahingollista, eli ihan OK jos tunnustaa oman menneisyytensä. Suoraan sanottuna tuollainen kommentointi vaikuttaa jotenkin tekopyhältä.
jotka täällä kertovat varastelleensa nuorena, ja olleensa silti ihan fiksuja. Ei siinä kyllä mitään fiksua ole, eikä todellakaan kaikki nuoret varastele, vaikka nää fiksut niin yrittävät vieläkin itselleen uskotella..
Omalta kohdaltani tarkoitin fiksuudella lähinnä sitä ulos päin näkyvää fiksuutta, eli itse olin kympin oppilas eli "fiksun maineessa" ja ylipäätään ihan hyvin käyttäytyvä normaali nuori. Koskaan en teini-iässäkään toisia ihmisiä ole vahingoittanut tai omaisuuttakaan tuota näpistelyä lukuun ottamatta.
Varasteleminen tekona ei tietenkään ollut fiksua. Silti olisi kiva tietää kuka meistä ei koskaan nuorena tehnyt mitään tyhmää? Fiksu oppii virheistään.
12/13
koska kirjoitin sen tahallani provosoivasti. Se nyt kuitenkin oli vastaus siihen, että muka lähes kaikki nuoret näpistävät. Joku taisi sanoakin, että se oli hänen tuttavapiirissään aivan tavallista.
Minä taas sanon, ettei minun kaveripiiristäni kukaan näpistänyt. Jos näpisti, niin minä en siitä ikinä tullut tietämään. Mutta joka tapauksessa se ei ollut millään muotoa tavallista minun kokemassani nuoruudessa. Eikä meillä mitään tekopyhään nuoruutta eletty, vaan ihan tavallista nuoruutta.
Varasteleminen tekona ei tietenkään ollut fiksua. Silti olisi kiva tietää kuka meistä ei koskaan nuorena tehnyt mitään tyhmää? Fiksu oppii virheistään.12/13
Kapinointi kuuluu normaaliin kehitykseen nuoruudessa. Mutta onhan siinä kuitenkin iso ero, onko se kapinointi sitä, että tappelee äidin kanssa kotiintuloajoista tai soveliaasta vaatetuksesta, vai varastaako toisen omaisuutta.
Mutta ehkä se on jonkun mielestä hiusten halkomista, jos mietitään, että mikä teko on mitenkin tyhmää. Minun mielestäni kuitenkin fiksu teini ymmärtää mikä ero on sellaisella tyhmällä teolla, joka vahingoittaa vain itse, ja sellaisella tyhmyydellä, jolla tehdään vahinkoa myös toiselle.
17
Ei siinä mistään muusta ole kyse. Fiksu nuori lopettaa jäätyään kiinni tai jos kaveri jää kiinni, tyhmä nuori jatkaa.
Toki fiksuinta olisi ettei näpistelisi ollenkaan, ettei joisi viinaa tai harrastaisi villiä seksiä ja että noudattaisi vanhempien asettamia kotiintuloaikoja jne, mutta ei pidä olettaa, että fiksukaan nuori olisi yhtä täydellisen fiksu kuin jälkiviisaat aikuiset.
Esimerkiksi päiväsakoille menevän ylinopeuden ajaminen (yli 20 km / h) on Suomessa SUUREMPI rikos kuin näpistäminen ja siitä saa enemmän sakkoja.
Kuinka moni näpistämistä paheksuvista nuorten vanhemmista on ajanut ylinopeutta? Kuinka moni on huolissaan omasta tulevaisuudestaan ja työmahdollisuuksistaan jos vaikka SUPO sattuu tarkistamaan taustat? Kyllä ne ylinopeudetkin säilyvät siellä poliisirekistereissä!
Tietenkään näpistäminen ei ole tavoiteltavaa tai suositeltavaa, mutta suhteuttakaa nyt hyvät ihmiset reaktionne!
mutta katsos kun tyyli on se tuttu: "Tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen".
Mikä on sallittua vanhemmille ei heidän mielestään ole sallittua heidän lapsilleen.
harrastuksensa ja oman elämänsä mallikkaasti. En nyt tarkoittanut, että nimenomainen teko olisi ollut fiksu - kaikkea muuta. Poliisikin kehui nuorta fiksun oloiseksi, joten tajuaisi, että näpistelyä ei voi jatkaa!
Mutta huolestunut äiti löysi nyt ehkä luotettavampaa tietoa - ihmettelee silti poliisin sanoja, paikalle kun porhalsin ja kysyin nimenomaisesta asiasta paikan päällä. Am. nyt on 2v vanhaa tietoa, mutta olisiko se muuttunut? No, seuraavaksi kaiketi ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaiset, joten kysyn uudelleen.
En vähättele tekoa, mutta rangaistus on minusta kuitenkin kohtuuton, jos se olisi edessä "normaalejakin" opiskelupaikkoja tai työpaikkoja haettaessa.
***** LAINAUS POLIISI *******
Näpistys
Tiedotus 11.12.2006 11:10
Poliisin hallinnoimissa rekistereissä merkintä ko. asiasta ja siitä seuranneesta sakosta näkyy poliisiasiaintietojärjestelmässä viisi vuotta sakon tuomitsemisesta lähtien. Rikosrekisteriin merkintää ei sakkotuomiosta tule.
Poliisiasiaintietojärjestelmään ei ole pääsyä poliisin ulkopuolisilla tahoilla. Tiettyihin turvallisuuden kannalta merkittäviin työtehtäviin työnantajalla on mahdollisuus tilata poliisilta ns. turvallisuusselvitys työnhakijan suostumuksella. Tällöin tietojärjestelmässä oleva sakko saattaa tulla esille. Yleisesti ottaen yhdellä näpistyssakolla ei juurikaan ole merkitystä nuoren tulevaisuuden kannalta.
***, rikosylikomisario