Puhutaan murteilla-ketju! Määalotan! :)
Kommentit (38)
Minulla on työkaveri, joka puhuu juuri tuolla tavalla, mistä tuo murre on?
Katon nääs aurinkop paistaa taas tännekip päin. Likka on tua Teiskosa ulkomailal leirilä. On seh hyvä, että aurinko kuivaa niitäki vähä. Sen kuva oli Aamulehresä tännää, ku se tiskas mukiansa pesufatisa.
eile tuli aamul ku esterist ja sit taas illal paisto aurinko ja iha lämmi oli. Nyt taas ei oikke tiä, mitä meina. Pilves o ja aika kylmält tunttu.
Siel me vedetään bissee ja sidukkaa. Sit me lähetään dösällä stadiin hakkaa somaleita. Kytät joskus pamputtaa siit hyväst, mut ei se haittaa sillä mä oon OG(original gansta)!
Jos lähethään kattohmaan täältä minun suunnasta niin huomathaan, että monet ossaa puhua hyvinki murtheita..
Sieltä mistä molen kotosin on se meän kieli lähtösin, net ruukaavat vaan enempi tuola rajan toisela puolela puhua sitä ruottia ja suomea sekasten.. Harmittaa ko ei itte ossaa sitä raatata!
Mie puhun vain tällälailla ja laitan joskus vähän hoota välhiin.. mutta se hoo tullee mulla erilaila ko miten se tullee nuilta toiselta puolelta lappia olevilta..
Ja must on aika tyhmää haukkuu kenenkää murretta tääl, niinku se joku Lapimmamma teki. Vie hohdon koko hommast.
Onks kukaa muu lähössä ylihuomenna etelän aurinkoo? Me ollaa!!
Mä oon Lahesta. Mistä moinen kiinnostus:-)?
T: 41 ja 45 siis
Mut vanha kansa murre on viäl ihmeellisemmä kuulost ku tää nuorempie käyttämä. Ja paljo o noit ruotti kielest väännettyi sanoi. Rannikolt siis määki. Mummuni käytti mm. sanoi:
Prikka= Tarjoti
Nestuuki= Nenäliina
Henkari= vaateripusti
pruukata= ol tapan
****n piru
En oo Pirkammaalt, mut samalt korkeudelt kuitenki, länsirannikolt :)
En ois ikin arvannu et oot Lahdest, mää luulin et oisit jostai täält päi.
Se o kumma ku se radios tai telkkaris o ihan karsee kuulost, mut tääl se kuulostaa vaa iha normaalilt, ja kaikkie muitte puhe o kummallist :)
Henkarihan on ihan normisana! Nestuukista tulee kylläki joku mummo mieleen, täytyy myöntää:) Eikös prikka oo joku iha ravintola-alan yleises käytös oleva sana?
41&45
Se näyttelijä Ärrä mainokses lyhentelee niit sanoi kyl iha vääri. Mikä ihmee " tot noi" ?
mä asuin kerravvajaa vuoden Turullähel ja muhun tarttu alta aika yksikön se sikäläinen painotus, ja osittain se ite " sanotuskin" ...se oli hupasaa! Etenkinniille sukulaisille, jotka on täältä Päijät-Hämeestä. Ainaku innostuin puhumaan puhelimes ni käänty oma kieli länsi-suomeks:-)) Sain kuulla siitä joskus:)
Ei kannat hernet nenää vetää noi pienest asiast.
ja mää ole sama gon o lähdös paatil saare