Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhutaan murteilla-ketju! Määalotan! :)

Vierailija
29.06.2007 |

Morijens, mistäpäin sääoot?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku mun mielestä kaikki murteet o niin hausan kuulosia mut tää oman alueen murre on ihan kamalaa ku kuuntelee miten salovaaran perttiki sitä vääntää ratiossa , eli terkut vaan kaikille täältä pohojanmaan rannikolta jossa välillä käyään kahtomassa onko mehtissä mehtoja : )

Vierailija
2/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lähethään kattohmaan täältä minun suunnasta niin huomathaan, että monet ossaa puhua hyvinki murtheita..

Sieltä mistä molen kotosin on se meän kieli lähtösin, net ruukaavat vaan enempi tuola rajan toisela puolela puhua sitä ruottia ja suomea sekasten.. Harmittaa ko ei itte ossaa sitä raatata!

Mie puhun vain tällälailla ja laitan joskus vähän hoota välhiin.. mutta se hoo tullee mulla erilaila ko miten se tullee nuilta toiselta puolelta lappia olevilta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itte ossaa tätä meijän seuvun murretta ihan oikeen, mutta tiijän, miten oon lapsena puhunu. Ja se mitä mää oon oppinu kotona, se on kaikkea muuta ku kaunista.

Täällä sanotaan mää ja sää. Tai nää. Ja sitten tehhään sellaisia ylimääräisiä tavuja tai kirijaimia vaikka minne. Polku on poloku ja poliisi polliisi. Oulusa on torillakin toripolliisi. Mää tiiän, että se on pullea ja lyhy jalakanenki. Oikeen komia kuitenki, ainaki mää oon sitä mieltä.

Vierailija
4/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa olen asunut ja ei missään ole ollut niin takapajuisia juntteja kuin siellä :P

Vierailija
5/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvii ku se on ihan loppu. Sit pääseeki kotii takas siivoomaa ja laittamaa iltapalaa. Arvaatte varmaa et täält lähelt turkuu ollaa

Vierailija
6/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mnää ole täält länsrannikolt ja kaupungi varmaa jo osaatte veikat :D

Vierailija
7/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi sipullan siihe vielä kahven sekkaan juustoleipeä, lisäksi tieten maetoa ja sokerie. Van jo on hyvveä!

Vierailija
8/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Famu haki just skidin veke, lähden stadiin shoppaileen!

Vierailija
9/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä me ny sit puhutaa? Oliks täs joku aihe vai arvataanks me vaa mist kaikki o?

Vierailija
10/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulukaa tänne lappiin, täällä se kesä kulluu palijon mukavammin, on lapsillaki tekemistä ku hätistelevät sääskiä pois. Ei muuta ku nissanit käynthin ja nokka kohti pohojosta! :D

Vierailija
11/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä kikkaralooraa, haima vielä snuussia joen takkaa ja nyt met laulama viisun, jotta kläpit laittavat nukkumhan.

Vierailija
12/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ukkokulta tulis kothin.

" Lähethänkö Sinethän vai Sonkhan, vai jomphan kumphan Namphan?"

Vierailija
13/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin juuaan kahavia, johon voi kaataa maitua sekkaan. Sitten kun kahtoo ikkunasta ulos, voi nähä mehtäsä vareksen tai jäneksen. Junat kulukee junarajalla ja mussiikkia voi kuunnella ratiosta.

Vierailija
14/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tein kastikkeen sekkaa. Kyllä ol hyvveä seki.

Nyt meinattii laittoa vielä lettuja jäläkiruuvaks ettei peäse ainakaa laihtumaa liikoa.

Hyvveä perjantai-päiveä voan kaikille.

Vierailija
15/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein jotain ruokaa tai siis salaattii. Pitäs varmaan paahtaa leipää tai jotain sen kaa. Ottaa niin päähän ku tuol on tollanen sää taas et joo.

Vierailija
16/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mnää ole täält länsrannikolt ja kaupungi varmaa jo osaatte veikat :D

Vierailija
17/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmääkää onneks puhu mitää hirveet murret, se o NII karsee kuulost ku jokku puhuu jotai murret!

Onneks mää en asu siäl, tai siis sellases paikas, mis o joku kauhee murre, niiku ny esimerkiks Helsinkis.

Mut kyl täälki makaroonilaatikkoo osataa tehd!

Vierailija
18/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti huame lähetä paatil saare ja olla niigo ellu kana.

Vierailija
19/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattokaa ny vaik tota 23, mitä suamee tuaki muka o? :) (Terkkui vaa Raumal..)

Vierailija
20/38 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kone varmana pelästys nii kauhiast et valla jätti sen poies. Hohhoh, koko päivä o täsä konel jo menny. Nyt tars käyrä suihkus. Sit mää aattelin kaupunkil pyärähtä. Ei varma tart täsmenttä, misä kaupunkis mää ole...