Muutto ulkomaille ahdistaa!!!
Aikaisemmin ajatus tuntui ihan hyvältä, mutta nyt ahdistaa ja löydän muutosta vain huonoja puolia.
Ollaan muuttamassa miehen töitten takia ulkomaille vuodeksi, ehkä pitemmäksikin aikaa.
Meillä on 3 lasta, joista vanhin on nyt 6v ja käy päiväkodissa. Joulun jälkeen päiväkotiin tuli uusi lapsi, josta on nyt kevään aikana tullut hiljaiselle lapselleni todella hyvä kaveri. Aikaisemmin ei tällaista "parasta kaveria" ole ollut.
Minua riipaisee todella paljon nyt "viedä" tuo paras kaveri lapselta pois. Sitten kun/jos muutetaan suomeen takaisin niin tuskin muutetaan tälle samalle alueelle takaisin kun nykyinen asuntokin on vuokra-asunto.
Lapset olisivat menneet ensi vuonna samaan eskariin ja sitten samaan kouluun.
Tiedän, että lapsi ei tätä asiaa kauhean kauan surkuttele, mutta minusta tuntuu todella pahalta. Minua myös meinaa itkettää, kun ajattelen, että muutaman viikon päästä lapsi/minä ei enää mene ollenkaan sinne ihanaan päiväkotiin ihanien hoitajien luo :(
Kommentit (3)
Hän halusi lähteä ja pyysi meitä mukaan. Kun sanoin, etten ole ollenkaan varma haluanko lähteä niin hän sanoi, että hän lähtee sitten kumminkin.
Kun olin muuttopäätöksen tehnyt niin se tuntuikin vähän aikaa ihan hyvältä. Mutta nyt kun muuttoon on enää muutama viikko niin olen löytänyt miljoona erilaista syytä miksi muutto ei olekaan niin hyvä idea.
Kaiksita eniten harmittaa ne esikoisen kaverisuhteet. Ja sitten kun lapset on taas tottuneet olemaan ulkomailla niin heidät täytyy repiä jälleen suomeen uuteen ympäristöön.
Pakkauksessakin tulee kiire sillä tavaraa on lähtenyt vain pienen pieni kuorma ja loput on kotona vielä omilla paikoillaan... vain talvivaatteet on pakattuina :)
ap
joo, sinua vain jännittää. Kyllä se siitä lähtee rullaamaan, tärkeintä on nyt luoda itseesi positiivisuutta. Ymmärrän hyvin miltä tuntuu, itse olen muuttanut kaksi kertaa maata ja mannerta miehen perässä. Lasten sopeutumista ja kielenoppimista aina toitotetaan kuinka helppoa se on heille. Ei ole välttämättä, joten he tarvitsevat tukeanne nyt enemmän kuin koskaan. Yritä löytää kivoja puolia siitä mitä muutto tuo tullessaan. Ehdottomasti menkää johonkin lastenpaikkoihin heti aluksi. Etsikää kiva leikkipuisto, huvipuisto, eläinterha, uimahalli, mikä tahansa mikä lapsista on tosi kivaa. Käykää siellä vaikka uudessa kodissa ois kaaos ja kaikki käytännön asiat hoitamatta. Nuo pienet mukavat retket tekevät lapsille alun PALJON helpommaksi eivätkä vie teiltä vanhemmilta kovinkaan kauan aikaa.
Kohta sulla alkaa ihan erilaiset murheet. Tuo päivahoitoasia on viimeinen mitä suret :) saatte uusia ystäviä ja kokemuksia ja jos kotiäidiksi jäät, on sinulla suurempi urakka ulkomailla pyörittää arkea kuin kotona.
Menevätkö lapset hoitoon ulkomailla?
Onko teillä apua tiedossa?
Miehesi tekee taatusti kellon ympäri töitä ja matkusteleekin kohtalaisesti?
Kannattaa nyt keskittää energia uuden elämän järjestämiseen ja miettiä miten kohdata arjen ongelmat kun kolme lasta yhtä aikaa sairaana ja mies matkoilla .
Onko teillä tilapäistä paikkaa (isovanhemmat tms) jonne tulla lomilla käymään? Kannattaa miettiä mihin mahdutte majailemaan pidemmäksi aikaa, jos suomeen tulette.
Ulkomaille lähtö ei pienten lasten kanssa ole ihan yksinkertaista. Se vaatii rautaisia hermoja, vankkaa parisuhdetta ja jaksamista. Onnistuessaan se on ikimuistoinen koko perheelle, mutta tärkein kulmakivi on äidin jaksaminen!
Oletteko keskustelleet tästä miehesi kanssa?
Onnea!