Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osa-aikatyontekijalla lasketaan vuosiloman kuluminen? Siis kuluuko vuosilomapaivia vaan niihin poissaolopaiviin, jotka osa-aikaisuuden mukaan olisin toissa, vai kuluuko

Vierailija
28.06.2007 |

jokainen arkikalenteripäivä (+ lisälauantai)? Siis jos olen joka toinen viikko poissa ja toinen töissä, niin kuluuko lomapäiviä myös noilla poissaoloviikoilla? Kiitos jos joku tietää.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se riippuu siitä miten niitä KERTYY.

On olemassa 35h sääntö ja 14pv sääntö kertymiseen. Jos sulla kertyy niitä normaali määrä (eli 2,5pv per kk) niin niitä myös KULUU normaalisti eli 6pv vko (oletan että olet yksityisellä sektorilla). Siis siitä huolimatta että normi työviikkosi olisi esim 3-4pv viikossa.

Se on reilua ja oikeudenmukaista vaikka äkkiseltään luulisi että on epistä. Nimittäin sun loman tulee kulua samassa tahdissa kuin kokoaikaisten. Muuten olisi niin että sinä paljon vähemmillä työpäivillä saisit paljon enemmän lomaa.

Eli tarkista ensin miten sitä on kertynyt. En voi sanoa sitä ellen näe sun sopimusta/lomakertymää.

Itse esim tein jossain vaiheessa 4pv viikkoa ja sain normi kertymän lomaa, ja sitä kului sitten 6pv viikossa lomaa pidettäessä, tämä siis oli aivan oikein.

Vierailija
22/24 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä rytmiin viikko töitä vko vapaata,voiko lomaa pitää vain niinä viikkoina kun olisi työvuoro vai voiko työantaja käskeä pitämään lomaa myös vapaa viikkoina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. lomaviikko (menee 6 pv)

2. vapaa viikko

3. lomaviikko (menee 6 pv)

4. vapaa viikko

5. jäljelle jääneet 2 päivää lomaa?

Kun mulle samat lomapäivät riittävät vain

1. lomaviikko (kuusi päivää)

2. lomaviikko (kuusi päivää)

3. ma ja ti lomalla, ke töihin.

Sun pitää ajatella itsellesi vielä kaksi palkatonta viikkoa kuten osa-aikaisellakin on. Sitten on saman pituiset vapaat.

Vierailija
24/24 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap se riippuu siitä miten niitä KERTYY.

On olemassa 35h sääntö ja 14pv sääntö kertymiseen. Jos sulla kertyy niitä normaali määrä (eli 2,5pv per kk) niin niitä myös KULUU normaalisti eli 6pv vko (oletan että olet yksityisellä sektorilla). Siis siitä huolimatta että normi työviikkosi olisi esim 3-4pv viikossa.

Se on reilua ja oikeudenmukaista vaikka äkkiseltään luulisi että on epistä. Nimittäin sun loman tulee kulua samassa tahdissa kuin kokoaikaisten. Muuten olisi niin että sinä paljon vähemmillä työpäivillä saisit paljon enemmän lomaa.

Eli tarkista ensin miten sitä on kertynyt. En voi sanoa sitä ellen näe sun sopimusta/lomakertymää.

Itse esim tein jossain vaiheessa 4pv viikkoa ja sain normi kertymän lomaa, ja sitä kului sitten 6pv viikossa lomaa pidettäessä, tämä siis oli aivan oikein.

Minulle ei kyllä mene kaaliin, että miten tuo on oikeudenmukaista. Nimittäin eihän ne osa-aikaisen palkattomat päivät mitään lomaa ole, vaan palkatonta vapaata. 

Tämä tilanne tuli nyt itselle vastaan kun jäin vuoden alusta osa-aikaiselle (4 pvä/ viikko) ja nyt hain kesälomia. Eli minulta menee joiltakin päiviltä sekä palkka että lomapäivä, kun täyttä työaikaa tekevätkö menee vain lomapäivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi