AKTIIVINEN SYNNYTYS RY
ryntää nyt paikalle. Meidänkin paikallissanomalehdessä keski-uusimaassa oli tänään aiheesta iso juttu miten on mukava synnyttää kotona.
Eihän sitä hälyä olisi varmaan koskaan tässä mittakaavassa edes noussut ellei tuo äiti olisi vetänyt " mää itte" hankettaan läpi noilla seurauksilla.
Myös kohtukuolemaäitien suljetulla palstalla tuo on saanut todellista paheksuntaa.
Kommentit (10)
Minua suututti siinä se, että se oikein kannusti synnyttämään kotona, jos raskaus on normaali.
Itselläni on ollut 2 normaalia raskautta, mutta jos olisin synnyttänyt kotona, olisi todennäköisesti kummatkin lapset kuolleet, ja minä myös jälkimmäisessä synnytyksessä.
En ole vielä nähnyt tilastoja tai tutkimusta jossa kotisynnytys olisi todistettu niin vaaralliseksi kuin ihmisten pelot antavat ymmärtää. Synnytys on normaali, luonnollinen asia. Ei hengenvaarallinen uhkayritys josta vain harvat selviävät hengissä :)
Jos mulle on annettu mahdollisuus synnyttää satojen spesialistien päivystäessä, miksi mä yrittäisin kotona.
synnytykseen lähdettäessä, niin mitä tahansa voi silti tapahtua! En tajua ihmisiä, jotka ottavat tietoisesti sen riskin, että synnytyksessä tulee jokin komplikaatio ja ovat sitten kotona ihmettelemässä, että mitäs nyt tehdään.
mutta onkohan kukaan näistä hörhöistä koskaan miettinyt mikä mahtaa olla syynä että lapsikuolleisuus on vähentynyt uskomattoman paljon viime vuosisadan alusta?? Olisikohan asian kanssa mitään tekemistä sillä että synnytykset ovat siirtyneet sieltä kotisaunoista sairaaloihin ja ammattimaisen henkilökunnan hoidettavaksi?? Miettikääpä sitä??
että tuo kuolemantapaus yhdistetään millään lailla normaaleihin asiallisesti suunniteltuihin kotisynnytyksiin. Tuo k.o. äiti oli muuten ottanut yhteyttä Aktiivinen Synnytys ry:n Hanna Hirvoseen, joka oli kehottanut äitiä menemään sairaalaan. Mutta äiti ei kuunnellut lääkäreitä, eikä kotisynnytyksen asiantuntijoita, vaan piti oman päänsä.
Vierailija:
Tuo äiti oli muuten ottanut yhteyttä Aktiivinen Synnytys ry:n Hanna Hirvoseen, joka oli kehottanut äitiä menemään sairaalaan. Mutta äiti ei kuunnellut lääkäreitä, eikä kotisynnytyksen asiantuntijoita, vaan piti oman päänsä.
Harva kai sitä kovain passiivisesti synnyttää - kyllä se ponnistelua vaatii ihan kaikilta!