Mitka murresanat tai ilmaisut arsyttavat sinua. Minua arsyttaa sana: nuin = noin, pilikku = pilkku, apurattaat = apupyorat, hilla = lakka.
Kommentit (70)
:) on lauseen perässä juuri siksi, suhtaudun itsekin huumorilla sanomisiini. Minun mielestäni kehtaaminen on sitä, ettei hävetä ja minulle se on oikea merkitys. Tottakai minä ymmärrän, että itäsuomalaisten mielestä viitsiminen on oikea merkitys.
Höpsö olet, kun alat vouhkaamaan :)
Vierailija:
Ei murreasioissa pidä mennä sanomaan mikä on väärin tai oikein!
Osoitit juuri sivistymättömyytesi.Vierailija:
ja eniten verbi kehdata väärässä merkityksessä :)T: Itä-Suomessa asuva pohjalainen
Toisessa paikassa se on suolaton ja toisessa liian suolainen.
...mistä olen, vastaan että ei kuulu asiaan. Sanoin vain mielipiteeni. Ja koita elää senkin asian kanssa, että kaikki eivät ole asioista samaa mieltä kuin sinä. Ymmärrän kyllä, jos olet itse savolainen ja et pitänyt mielipiteestäni. Mä olen kuitenkin naimisissa savolaisen kanssa, joten ei ole murre sitäkään estänyt...;-))
Takerrun lähinnä tuohon " huonoa suomea" kohtaan. Et varmaan sitten anna lastesi puhua omaa murrettasi?
t. tiukkapipo
Vierailija:
Kuka tässä on väittänyt, että siitä kehdata sanasta tulee riitaa? Ei meillä siitä riitaa tule, mainitsen siitä joka kerta siksikin, että en halua lasten oppivan huonoa suomea. Sitä se nimittäin minusta on. Lähinnä mua naurattaa nuo sen savon murteen sanat, mutta en silti aio valehdella, että siitä murteesta pitäisin. Tosin olen tottunut mieheni ja hänen sukulaistensa kautta.
ja kahdessa eri merkityksessä, eli joko suolaton tai liikaa suolaa. Kunhan vaan ei väärässä paikassa tarjoa lisää suolaa. ;)
Itikka voi meinata hyttystä taikka sitten lehmää.
Myö mennään KOTTIIN. Itse olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla ja Savossa. Nyt puhun sekamurretta: Mää ja sää yhdistyy kehtoomiseen. Piti oikein miettiä tuota kehdata sanan väärinkäyttöä. Siis se on niin normaalisanonta, että ei sitä voi enää väärin edes käsittää.
Moido on ärsyttävin
Sanoit että savolaiset puhuvat huonoa suomea, vaikka he puhuvat murteella. Tämän opetat myös lapsillesi, sitä en ymmärrä. Enkä tarkoita että sinun pitäisi ko murteesta tykätä, mutta että haukut huonoksi suomeksi?
Vierailija:
...mistä olen, vastaan että ei kuulu asiaan. Sanoin vain mielipiteeni. Ja koita elää senkin asian kanssa, että kaikki eivät ole asioista samaa mieltä kuin sinä. Ymmärrän kyllä, jos olet itse savolainen ja et pitänyt mielipiteestäni. Mä olen kuitenkin naimisissa savolaisen kanssa, joten ei ole murre sitäkään estänyt...;-))
Come on heratkaa, eihan nyt kaikkien hyvanen aika tarvitse puhua kirjakielta tai jotain tiettya herrantuutelismurretta! Pikkasen vapaamielisyyta ja suvaitsevaisuutta tarvittaisiin.
Ma itse olen asunut poissa Suomesta 12 vuotta ja yha puhun omaa murrettani. Mihinkahan olisin sita vaihtanutkaan kun en puhu muiden suomlaisten kanssa kuin lapsilleni suomea. Ylpea olen kauniista ja erikoisesta kielesta jota olen heille opettanut!
Asuinmaassamme on monta eri murretta ja minulla kesti ainkin noin 5 vuotta kunnes aloin ymmartamaan niista kaikein vaikeimman kuuloisiakin. Minusta murteet, erilaiset aksentit, kielet ovat kivoja, vaalikaamme niita kaikkia.
Vierailija:
Mitkä ovat teidän inhokkinne?
kuntarkoittavat, että joku asia ottaa päähän tai harmittaa.
Sitäpaitsi joskus murteella voi ilmaista jonkun asian paljon syvällisemmin, kuin kirjakielellä. Se tapa ja sävy millä sana sanotaan, tuo sanoille lisäarvoa. kuin esim. kuiva " en viitsi lähteä sinne tansseihin" .
Junttimaista on halveksua suomen kielen eri sävyjä ja sanoja.
Ukkini on karjalainen, mummoni savolainen ja toinen mummoni pohjanmaalta. Minä puhun savoa, helsinkiläistä ja karjalan murretta sujuvasti sekaisin.
Jos rumaa murretta etsitään, puhdas stadin slangi on oikeasti korvaani aika kamalaa kieltä, vaikkakin hauskaa.
Ei todellakaan pidä inhota, halveksia, väheksyä tai hävetä tätä kielemme kirjavuutta!
Ei laiteta joka puolella lappia h:ta joka välhin.
lappilainen ja lappalainen = 2 eri asiaa...
Asumme pohjois-pohjanmaalla ja olemme mieheni kanssa kotoisin naapurikunnista, kuitenkin mieheni on oppinut käyttämään vihta-nimitystä ja minä vasta-nimitystä.
Kangaspuilla kudotaan, neuleet neulotaan.
kun sillä tarkoitetaan sanaa kuka