Mitka murresanat tai ilmaisut arsyttavat sinua. Minua arsyttaa sana: nuin = noin, pilikku = pilkku, apurattaat = apupyorat, hilla = lakka.
Kommentit (70)
-lapsiperheravintola (maksa kassalle ja hae itse paska tiskiltä)
-lapsiperheparkkiruutu (kuka tarvitsee normaalin auton kanssa puoli parkkista vaikka kyydissä olisikin lapsia)
-kestovaippailu (kuulostaa joltain urheilulajilta, jossa vastustajaa läiskitään kestovaipoilla)
-kantoliinailu (kietoudutaan lapsen syntyessä liinaan eikä irti lasketa)
-perhepeti (millainen sänkymalli mahtaa olla kyseessä)
-tissittely (juoksennellaan yläosattomissa pitkin poikin)
-puistoilu (oliko kyse ulkoilusta?)
-mamma (Petroskoin torilla istuu näitä)
-vauvamyönteinen (miksei puhuta myös vauvakielteisyydestä)
-lapsiparkki (vrt. koiraparkki)
Kertokaa nyt että miten sitä kehdata-sanaa käytetään väärin? Olen kotoisin Itä-Suomesta ja opiskelin Turussa (big mistake) ja siellähän nyt herätti ihmetystä lähes kaikki mitä päästin suustani, myös tuo kehtaaminen.
Mun mies saattaa sanoa mulle, että kehtaatko antaa tuon vasaran MIULE tuosta pöydältä (siis viitsitkö) ja mä yleensä vastaan, että no eipä se mua juuri hävetäkään.
Itä-Suomessa tuo kehtaaminen tarkoittaa samaa kuin viitsiminen tai jaksaminen tms.
minua yököttää oululaisten " ilikiä" sana. Vihaan oikeestaan kaikkia murteita ja kaikkia juntteja ja kaikkia suomalaisia ja koko maapalloa. Maapallo sucks.
Mies kun on aina viruttamassa astioita ja mie siihen että eihän ne nyt mihinkään veny, turhaan sie niitä virutat...
" Emmie nyt kehttaa lähttee lenkille, kun sattaa vettä."
Siis aika kirjakielimäistä, mutta sanoja hieman lyhentäen. Esim tuleks.
kanssa tulee usein väärinkäsityksiä ja hieman rasittaa, kun joutuu olemaan valppaana, jotta ymmärtäisi hänen puhettaan. Esim juuri tuo kehdata on hänellä viitsimistä. Omituista.
Kuka tässä on väittänyt, että siitä kehdata sanasta tulee riitaa? Ei meillä siitä riitaa tule, mainitsen siitä joka kerta siksikin, että en halua lasten oppivan huonoa suomea. Sitä se nimittäin minusta on. Lähinnä mua naurattaa nuo sen savon murteen sanat, mutta en silti aio valehdella, että siitä murteesta pitäisin. Tosin olen tottunut mieheni ja hänen sukulaistensa kautta.
Ei murreasioissa pidä mennä sanomaan mikä on väärin tai oikein!
Osoitit juuri sivistymättömyytesi.
Vierailija:
ja eniten verbi kehdata väärässä merkityksessä :)T: Itä-Suomessa asuva pohjalainen
Mennäänkö ulos? Enpä kehtoo. Mitä kehataamista siinä on... Sanois siten suoraan ettei viitsi.
Vierailija:
Kuka tässä on väittänyt, että siitä kehdata sanasta tulee riitaa? Ei meillä siitä riitaa tule, mainitsen siitä joka kerta siksikin, että en halua lasten oppivan huonoa suomea. Sitä se nimittäin minusta on. Lähinnä mua naurattaa nuo sen savon murteen sanat, mutta en silti aio valehdella, että siitä murteesta pitäisin. Tosin olen tottunut mieheni ja hänen sukulaistensa kautta.
Vierailija:
Mennäänkö ulos? Enpä kehtoo. Mitä kehataamista siinä on... Sanois siten suoraan ettei viitsi.
...mitä merkitystä sillä on mistä olen?
oli PARAS!!! Me too, I wanna hate the whole universe!!!
Luulisi että lapsillekin opetettaisi, miten suuri rikkaus murteet on. Eikä ne suinkaan ole huonoa suomea.
Vierailija:
...mitä merkitystä sillä on mistä olen?
Asun Helsingissä, Etelä-Karjalasta olen tänne muuttanut, tosin ennen Helsinkiin muuttoa asuin ulkomailla. Suosittelen muitakin asumaan erilaisiassa paikoissa ja huomaamaan, että murteet ovat rikkaus.
Ainoastaan ongelmalliset sanat tietysti vähän mietityttävät, kuten tuima, punkka tai itikka, mutta kyllä niistäkin selvitään.
Eikös pitäs olla ylpee että on erilaisia murteita eikä samaa paskaa kaikki??? Ihana kuunnella jotain turun seudun murteita ja sitte Haaveden seudulla puhutaan myös ihanasti. Ite asun savossa ja murre on tooosi hyvä juttu(en alkuperäinen savolainen)