Mitka murresanat tai ilmaisut arsyttavat sinua. Minua arsyttaa sana: nuin = noin, pilikku = pilkku, apurattaat = apupyorat, hilla = lakka.
Kommentit (70)
Sitten nämä ihmeen väännökset persoonapronomineista, eli mie, sie, työ, myö, hyö, mää, sää jne. Ylipäänsä mua ärsyttää murteissa niiden venyttävä nuotti.
laskea kun tarkoitetaan päästää. Esim. " Laskekaa se koira pihalle."
nimenomaan miten ihmiset puhuu, tosi kiva kuunnella.
vitun helsinkiläisjuntit!! Se on HILLA eikä mikään vitun lakka. Ja se on VASTA eikä mikään vitun vihta!!!
T. Ehta Lapin-tyttö
Työkaverini on oikea ilopilleri ihanan murteensa kanssa :). Tulen aina hyvälle tuulelle kun nään hänet!
" Rupeamma nukkumahan" . Yök yök YÖK!!!!!
juhannuksena: " Mennään ensin saunaan ja syödään sitten vasta!" .
Eli siis tahallaan käytetään omaa murresanaa. Yök. Inhoan sanaa vasta. Yök, yök, yök.
Lappi on alue, vähän niin kuin pohjoisosa Suomesta. Aika iso alue siin, eikä toki koko osassa h:ta viljellä. Mutta paskhanko väliä etelänihmisen mielipiteillä!
T.Ehta Lapin-tyttö
Tuttu seurusteli eteläsuomalaisen kanssa ja tiesin aina, milloin seuralainen oli paikalla, kun puhelimeen puhuttiin niiin hassunkuuloisesti kirjakieltä, kyllä nauratti... :)) Pysytään rehellisesti omassa murteessa, toki asiakaspalvelussa ei passaa pahimipia vieännöksiä käyttää...
Ollaan netissä nyt, ja sä tulet väkivalloin MINUN Lappi=vasta-alueelle nyt!
Peruuta!!
pipo taitaa olla vinossa ja herne nenässä!
Varmaan just siitä johtuu se että murretta viäntävästä saa usein jollain lailla " hitaan" kuvan.
ja eniten verbi kehdata väärässä merkityksessä :)
T: Itä-Suomessa asuva pohjalainen
Murteella jotkut asiat voi ilmaista paljon paremmin ja kuvaavammin kuin ikinä kirjakielellä.
...hirveä kiroilu. Mä en pidä Savon murteesta, saa kylmät väreet aikaan...
...tuolle kehdata sanan väärälle käytölle. Mun mies käyttää sitä (savolainen) ja mä vastaan aina sille siihen nenäkkäästi.
Sitten se, että viruttamisella tarkoitetaan huuhtelemista. Se tarkoittaa kylläkin venyttämistä! t. Itäsuomalainen