paljonko kaukainen sukulainen joutuu maksamaan perintöveroa?
minulle on jäämässä isotätini asunto, josta joudun tietenkin maksamaan perintöveron. Tietääkö joku prosenttimäärää yms. paljonko joutuu maksamaan?
Entä kun hänen miehensä jää asumaan asuntoon, joudunko maksamaan perintöveron heti, vai maksanko vasta sitten, kun asunto on minun käytössäni?
Voiko perintöveron maksaa vasta kun on esim. myynyt asunnon, ettei tarvitse lainaa ottaa sitä varten?
Kiitos jos joku tietäis. Aion kyllä mennä tämän asian tiimoilta sellaisen ihmisen luo, joka tietää, mutta en vieläm tjoen jos jollakulla tietoa on, niin mielellään otan sitä vastaan :)
Kommentit (5)
nimittäin joudut maksamaan perintöveron heti, vaikka hallintaoikeus jää isotätisi puolisolle. Ja muistaakseni sinä kuulut perintöveroluokkaan III eli kalleimman mukaan.....
16%*3, eli 48 %???
Kyllähän siitä vielä ihan hyvät rahat jäisi, joten tuskin kieltäydyn silti perinnöstä...
mutta esim. 100000 euron arvoisesta asunnosta vero on luokassa III kolminkertainen eli 41205 euroa. Minusta se on kova hinta kämpästä, jossa joku asuu ilmaiseksi kenties 15 vuotta ilman että hyödyt itse siitä mitään. Lisäksi se katsotaan omaisuudeksesi esim. toimeentulo- ja opintotukia hakiessa ja avioerossa, joten et tätisi puolison eläessä pääse hyödyntämään perintöäsi millään lailla, vaan se on jopa riesa.
Tätini puoliso on kyllä aika heikossa kunnossa, joten tuskin hän enää 15 vuotta elää, kun on nyt jo 75-vuotias. Enkä tiedä, miten hän yksin edes pärjää.
http: //www. vero. fi/nc/doc/download. asp?id=229; 274656