Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko turvakaukalon käytölle yläikärajaa?

28.06.2007 |

Hei!

Tiedän et painoraja on 13 kiloa, mutta onko sen lisäksi olemassa ikärajaa?Minkä ikäiseksi asti olette käyttäneet lapsellanne turvakaukaloa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nore:

tämä menee nyt taas tähän kärjistelyyn. ;o)

Kyllä 7kk ikäinen jo osaa sen verran päätään kannatella, ettei se aivan hervottomasti pääse retkahtelemaan. Enhän nimittäin väittänytkään, että meillä olisi siirrytty isompaan istuimeen jo heti vastasyntyneenä. Ja toki noissa 0-18kg istuimissakin on eroja kuin yöllä ja päivällä, toisissa suojat ovat paremmat kuin toisissa. Mutta kuten sanottu - jokainenhan se itse tekee valintansa, joten meillä päädyttiin tähän ratkaisuun.

Kyllä meillä on kuvia kuinka 3kk vanha vauva istuu kaukalossa ja jalat jo tulevat reunan yli. Ja sen ikäiselle turvaistuin on vielä aivan liian iso.

Eivät ne kaukalot saisi niin hyviä arvosanoja törmäystesteissä jos niissä jalat murskaantuisivat. Olen sataprosenttisen varma, että tätäkin asiaa ovat valmistajat ajatelleet ja testanneet. Luulen että turvaistuinkauppiaat ovat vain halunneet samalla käynnillä myydä isomman istuimen, peläten asiakkaan menevän toiseen liikkeeseen sitten kun istuinasia on ajankohtaisempi. Ja ovat sitä varten kehittäneet teorian jalkojen murskaantumisesta. Kyllähän joidenkin myyjien suusta saa kuulla myös että kohta Suomessakin suositellaan että lapset siirtyisivät kasvot menosuuntaan heti kaukaloiän jälkeen. Tai että pikkubussiin ei saa mitään istuinta selkä menosuuntaan, ja on pakko ostaa istuin kasvot menosuuntaan.

Jos luotettavaa tietoa turvaistuimista haluan, haen sitä aivan muualta kuin myyjiltä, joilla on aina kaupalliset intressit pelissä mukana.

Vierailija
22/24 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tieto on tullut meille ihan muussa kuin turvakaukalon tai -istuimen ostotilanteessa.

Mutta vielä kerran, jokainenhan sen itse päättää mitä lapselleen ja istuimilleen tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin oikeesti tietää missä sanotaan että jalat ei saa tulla turvakaukalosta yli?

Koska jos tämän " jalkojen murskaantumisjutun" uskoo kaikki jotka on tätä palstaa lukeneet tai jotain yksittäistä kaupanmyyjää uskoneet, niin kaukaloista luovutaan liian aikaisessa vaiheessa liian suuriin turvaistuimiin, ja vauvojen päät ja niskat on suuremmassa vaarassa, kun pää pääsee heilumaan. Ja kuten Herkkupupu jo sanoikin: ennemmin vaurioitukoon lapsen jalat, kuin niskat/pää....

Kertokaa mulle missä jaloista niin sanotaan, please!

Vierailija
24/24 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempää en jaksa käyttää aikaa tähän netistä etsimiseen:

http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/penkit1.html

Tää alkaa jo mennä ihan jankuttamiseksi, mutta sanotaan nyt vielä kerran. Vauva mahtuu kuitenkin useamman kuukauden ajan turvallisesti sen turvakaukalon sisäpuolelle - niin jalkojen kuin päänkin puolesta.

Kun vauva kasvaa, eivätkä jalat enää mahdu kaukalon sisäpuolella, se, joka haluaa ottaa sen riskin, että jaloille voi käydä kolaritilanteessa huonosti, jatkaa turvakaukalossa istuttamista, mutta se, joka haluaa minimoida tämän riskin, siirtää vauvan isompaan selkämenosuuntaan-istuimeen, jossa on kunnolliset sivutörmäys- ym. suojat. Sekä tietysti huomioi, että ko. istuin on hyväksytty jo tämän kokoiselle lapselle. Vauvan niskoja ajatellen suurin riski piilee siinä, että lapsi siirretään liian varhain matkustamaan kasvot menosuuntaan.

Mutta kannattaa tarkistaa asia juuri sen oman kaukalon kohdalta ja kokeilla kiinnitystä juuri siinä omassa autossa. Meidän autossa GracoAutobaby jalustan kanssa pääsi liikkumaan sen verran, etten epäile hetkeäkään, etteikö se kolarissa pääsisi kippaamaan takapenkkiä vasten. Joten mielestäni 0-18kg selkämenosuuntaan-turvaistuin kunnollisine suojineen oli siinä vaiheessa järkevämpi ja monin verroin turvallisempi ratkaisu.

Ugh - olen puhunut ;o)