Miten olet toteuttanut sivuvaunun sänkyyn kiinni?!
Hei!
Miten olette tehneet vauvalle pinnasängystä (vai jotenkin muuten?) sivuvaunun sänkyyn kiinni? Toimiiko laskettavalaitainen pinnis ihan sellaisenaan, kun näyttäisi että se laita jää melko ylös, korkeammalle kuin parisängyn reuna? Eikö homma toimisi parhaiten yösyöttöjä ajatellen niin, että reunat olisivat samalla tasolla... Tai jos poistaa pinnat yhdeltä sivulta, miten olette varmistaneet ettei vauva liikkumaan opittuaan lähde sivuvaunusta omia aikojaan liikenteeseen? Tässä mielessä sellainen ylös nostettava laita olisi kai aika pop.
Kaikki hyvät vinkit olisivat tervetulleita! : )
Kommentit (7)
..siis pinnasänky josta oli aluksi kokonaan otettu yksi laita pois ja sängyn pohja oli katsottu jo aluksi, että se tulee samalle korkeudelle kuin parisängyn patjan kohta, joten samalla tasolla oltiin.
Meillä ei nuo kulmaraudat olisi onnistuneet koska oma sänkymme on metallia, joten sivuvaunun kiinnitti parisänkyyn petauspatjan ja vauvan patjan alle laitettu pitkä ja leveä solumuovipatja. Sitä joutui kyllä ajoittain justeerailemaan kun se ' vaelsi' patjan alla, mutta ehkä kerran viikossa riitti meille. Nyt vauvan kasvettua laita laitettiin takaisin estämään vauvan vaellukset omin päin parisänkyyn, ja ensiksi se oli laita oli matalammassa asennossa joka oli äidin selälle yhä ystävällisempi. Mutta pari vikkoa sitten jouduimme nostamaan korkeimpaan asentoon kun vauva on alkanut kiipiä pinnoja pitkin.
Mutta meillä myös toiminut tosi hyvin, vauvaa on ollut helppo siirrellä omasta sängystä imetettäväksi äidin viereen ja taas takaisin. Suosittelen lämpimästi jos sopiva pinnasänky vain löytyy!!
t. Sirita
Kiitos vastauksistanne, Jane ja Sirita! Kiva kuulla, että homma on toiminut!
Sellainen lisäkysymys tuli vielä mieleen, että miten olette siirtäneet vauvaa rinnalle öisin? Nostatteko sen pienen matkan minkä tarvitsee, vai siirrättekö tyyliin pääpuoli ensin ja jalat sitten? Vai onko vauvan alla jokin huopa/lakana, jota vedätte edestakaisin vauvaa siirrettäessä?
Meillä oli toisen lapsen ja on nyt kolmannen vauvan kanssa sivuvaunu tehty korkeapäätyisestä jatkettavasta lastensängystä. Se on seinän ja parisängyn välissä ja lastensänky on vain muutaman sentin alempana, mikä ei ole käyttöä haitannut. Joskus olen pitänyt siinä välissä taiteltua peittoa pehmikkeenä, mutta kun ei se oikein ole pysynyt paikallaan, niin ilmankin on homma toiminut.
Lapsen kasvaessa olen laittanut kaksi isoa tyynyä siihen avoimen reunan eli parisängyn puolen reunalle, ettei ihan heti ole herätessään päässyt sieltä kömpimään.
Ihan vauvan olen siirtänyt tyynyliinan päällä syömään ja takaisin. Aika usein vauva kyllä jää sitten kainaloonkin nukkumaan, kun itse ehdin nukahtaa imetyksen aikana... :-)
Syyssäde kysyit vauvan siirtämisestä. Meillä on nostettu tai lähinnä liu' utettu vauva syömään ja takaisin. Syötön ajaksi laitan pukluliinan pään alle, kun molemmat neitimme ovat olleet kovia pulauttelijoita. Saman liinan olen usein siirtänyt vauvan kanssa takaisin " omalle puolelle" - ei tunnu lakana viileältä posken alla, niin ei herää niin helposti.
Vaikka toki usein minäkin nukahdi(a)n vauva kainalossa ja siitä sitten joskus myöhemmin hilasin paketin omaan sänkyynsä, kun piti päästä kylkeä kääntämään. Ehkä parasta on se, kun ei missään vaiheessa tarvitse pelätä, että vauva tippuu sängystä. Nyt ilman sivuvaunua on koko ajan se huoli, että joku (lähinnä isosisko) saa tuupattua vauvan lattialle, ja kohtahan tuo oppii kääntymään itsekin. Pyysinkin isääni tuomaan sen pinnasängyn varastosta jo huomenna, niin mukavuus kasvaa!
Talvella (ja mökillä) käytimme grobagin unipussia, joka osaltaan auttaa vauvan siirtämisessä. Kun pussissa on lämmin, niin ei huomaa niin helposti, että siirretään lämpimästä kainalosta " kylmään sänkyyn" .
Jane70
Mekin otimme yhden laidan kokonaan irti. Irtohihnoilla laitoimme sitten sängyn molemmista päistä sänkyymme kiinni. Ostimme Etolasta vauvan sänkyyn patjan, joka on noin kymmenen-viisitoista senttiä leveämpi kuin muuten tarvitsisi. Sitten vaan sängyn pohja mahdollisimman samalle korkeudelle kuin parisängyn patja. Vauvan patja ja oma patjamme ovat ihan yhdessä, joten rakoa ei ole syntynyt. Esikoisella aikanaan täytimme raon muistaakseni rullatulla peitolla tai pyyhkeellä.
Meillä on ollut se taktiikka, että vauvaa ei siirretä öisin, vaan itse kierin puolittain sängylle. Vauva on pötköttänyt sillä lailla vinossa, että oon hyvin mahtunut pötköttämään sopivasti. Tissi suuhun ja kun syöttö on ohi, olen itse kierähtänyt takaisin omalle puolelle. Alussa vauva ei oikein osannut imeä ja silloin kyllä nostin hänet syliin perinteiseen syöntiasentoon syömään, mutta heti kun makuulta imetys alkoi sujua, siirryttiin kokonaan siihen.
Nyt kun vauva lähestyy puolen vuoden ikää ja yösyötöt on jääneet pois, olemme ajatelleen siirtää vauvan kauemmas nukkumaan. Olemme nimittäin huomanneet, että jos itse nukun vauvan vieressä, hän on öisin paljon levottomampi. Miehen nukkuessa vauvan laidassa tätä ongelmaa ei juuri ole, mutta mies ei osaa nukkua kovinkaan hyvin, jos " on vastuussa" vauvasta. Meillä on siis sellainen sopimus, että se, joka nukkuu vauvan laidassa, on ikäänkuin vastuussa vauvasta, mikä käytännössä lähinnä tarkoittaa, että laittaa yöllä tarvittaessa tuttia ja tsekkaa, jos vauva kovasti ähisee. Itse en ehkä ole noiden yöheräilyjen suhteen niin kärsivä, mutta läheisyyteni siis laukaisee vauvassa maitohimot. Katsotaan nyt, miten etäännyttäminen sujuu.
Esikoinen nukkui sivuvaunussa niin pitkään, kun öisin söi eli tuonne seitsemänkuiseksi. Olen itse kokenut, että sivuvaunu helpottaa ihan huimasti noita yösyöttöjä.
Kokemusta ei kuitenkaan ole kertynyt sitten liikkuvan lapsen kanssa yöpuuhista, kun sivuvaunussa nukkujat ovat meillä osanneet vasta jumpata lähinnä paikoillaan ja edestakaisin. :)
terveisin Tituliini
Ollaan tästä kohta sänkyostoksille lähdössä; Ikeassa näkyi olevan pinniksiä joista saa koko laidan pois, täytyy käydä tsekkaamassa se tarjonta. Meillä vauva on n. 5 kk (on tähän asti nukkunut kehdossa) joten tyynyliina täytynee korvata lakanalla tai sitten koittaa tuota itse kierähdystä... tai jos vaikka yösyötöt pian loppuisivatkin! Ei tosin siltä vaikuta, pikemminkin päinvastoin toistaiseksi... Olen ollut sivuvaunusta innostunut juuri siksi, että vauva olisi lähellä rauhoitteluja varten, mutta toivottavasti meilläkin ei käy niin että vauva alkaisikin nukkua huonommin maidonhajun aistiessaan. Kokeillaan!
Me hankittiin käytetty pinnasänky, josta otettiin yksi laita kokonaan pois. Sänky ruuvattiin sitten kulmarautojen avulla meidän sänkyyn kiinni. Pohja säädettiin niin, että patjat olivat samalla tasolla - sekin vaati hieman säätämistä, kun valmiit säädöt ei sattuneet sille kohdalle. Mutta ruuveilla siitä selvittiin.
Suosittelen lämpimästi, oli tosi helppoa nostaa/liu' uttaa lapsi imetykselle ja taas takaisin oman sängyn puolelle. Lisäksi tyynnyttely on tosi helppoa, kun ei ole laitoja tai korkeuseroa. Lisäksi voi välillä nukkua ihanasti nenät vastakkain, eikä ole pelkoa, että vahingossa kierähtää vauvan puolelle nukkumaan.
Esikoisen ruvettua kääntyilemään laitettiin päikkäreillä iso vaahtomuovista tehty tyyny eteen, ettei päässyt meidän sängyn puolelle.
Nyt kakkonen on 4 vkoa ja ajattelin virittää sivuvaunun pian taas - nostelu öysyötöille rupeaa kyllästyttämään ja usein myös herättää lapsen takaisin siirrettäessä.. Käytännössä nukutaankin puolet yöstä kainalokkkain.
Toivottavasti löydätte sopivan ratkaisun!!
Jane70 ja tytöt 3v ja 4vko