Mitä teette lapsilisillä?
Tuli mieleen, kun äsken joku ilmoitti alkaneensa maksamaan laskuja, kun tuli lapsilisät.
Meillä lapsilisät menevät suoraan lapsen tilille. Jollei mitään ikävää tapahdu, jolloin rahoja tarvittaisiin, ne säästetään ja annetaan lapselle 21-vuotislahjaksi. Tosin pienellä ohjeistuksella :)
Kommentit (35)
Minähän päivänä sitä rahaa onkaan tulossa seuraavan kerran? Öö. Ai niin, mun vika palkka, huimat 83 euroa tulee tällä viikolla. Ruokarahaa on onneks säästöpossussa ja S-tilillä...
Tehkää valittajat jotain elämällenne, hankkikaa koulutus, hakekaa töitä, muuttakaa jos paikkakunnallanne ei oo mitään. Mua ei enää tippaakaan kiinnosta se itku siitä, kuinka on epistä jos toinen saa enemmän rahaa kuin toinen. Pitkälti omista toimista kiinni.
Esim. tuttu rakensi keskelle ei-mitään hirveen luksuslukaalin ja otti kovan lainan. Noh, kas kummaa, tuli ero, ja kämppä meni myyntiin. Ylläri, kukaan ei ostanut sitä, ja nyt ollaan sitten kusessa.
Toinen tuttu teki yöt töitä ja opiskeli päivät oikiksessa, teki 10 vuoden hurjan uraputken, meni naimisiin, sai lapsia, ja tekee edelleen paljon töitä ja maksaa veroja jotta pera ja kartsa voi dokaa kaikki päivät tai jotta juuri SINÄ voit istua siellä perseelläs.
Ite taidat olla ISO urpo.
Eikö rahojen lahjoitusaika ratkaise tuleeko vero vai ei.
Jos lahjoitan 18 vuoden aikana lapselleni rahaa 20400,- niin väittätkö että verottaja alkaa kyselemään mistä rahat ovat tulleet. On aivan sama nostaako lapseni nuo rahat juuri 18 v täytettyään vai ei. Lapselle saa säästää rahaa eikä verottajaa todellakaan tuollaiset pikkusummat kiinnosta.
Itsekin olen sen verran maksanut veroja että lapsilisät *kuuluvat* minulle samalla tavalla kuin muillekin.
Meillä lapsilisät menevät lasten yhteiselle tilille, josta sitten siirrän ne molempien omille tileille. Siellä ovat säästössä tulevaisuutta varten. Toimeen ollaan tultu hyvin vielä ilman noita rahoja.
Tätä samaa kinaa vois käydä joka asiassa, opintotuesta, sossun rahoista ym. Kyllä mustakin on toisaalta kyseenalaista, että sellaiset opiskelijat tai ihmiset yleensä valittaa, että ei oo rahaa ja hakee sossusta lisää, jotka pistää kaiken saamansa kurkusta alas. Ja sitten on meitä, jotka vaan piheilee ja piheilee. Niin, pitäiskö munkin alkaa pistää kaikki raha vaikka mihin ja vaan hakee sossusta lisää. Ostaiskohan ne mulle telkkarin ja digiboksin ja maksais luvat ja kännylaskut ja laajakaistan? Ja tietty kaiken, mitä lapsi aina sattuu tarttemaan. (Sori, meni jo vähä ohi aiheen.)
Ainahan se menee niin, että kaikilla ei oo saman verran ja jotkut käyttää systeemiä hyväkseen, tai ei oo ees halua nousta sieltä kuopasta.
Mä ainakin toivon ja uskon, että tää, että mä kyttään millon seuraavan kerran tulee rahaa tilille, on vaan väliaikaista. Joo, no valmistumiseen menee ainakin se 4 vuotta... Mutta ehkä sen jälkeen helpottaa.
30
Niillä maksetaan ruokaa tai ostetaan lapsille vaatteita
Niitä ei todellakaan ole tarkoitettu säästettäväksi tai sijoitettavaksi!
Missä niin lukee. Rahastoihin ja osakkeisiin säästäminen on lapsen tulevaisuuden turvaamista.
Ihme narinaa siitä että toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla.
Lapsilisät käytetään lasten elatukseen, kaikkeen siihen mitä lapsilisää koskevassa laissa on lueteltu, että mihin se on tarkoitettu. Toisaalta säästämme (ja sijoitamme) minun ja mieheni tuloista kuukausittain ainakin lapsilisän verran, usein enemmänkin.
Minusta lapsilisä kuuluu kaikille riippumatta siitä laitetaanko se säästöön vai käytetään heti samassa kuussa siihen mihin se lain mukaan on tarkoitettu. En ymmärrä miksi siitä pitäisi " rangaista" että on säästäväinen ja yrittää/osaa hoitaa raha-asioitaan pitemmällä tähtäimellä.
Ja laittaisin ne silti lapsen omalle tilille kasvamaan korkoa.
On jokaisen vanhemman omassa harkinnassa kuinka lapsilisän käyttää. Minä tienaan mukavasti ja voin säästää lapsilleni pesämunan sijoittamalla lapsilisät. Miksi se raha olisi korvamerkitty? Olisiko parempi ostaa lapsilisällä ruokaa ja laittaa " omaa" rahaa sijoitettavaksi? Vähän kärjistäen. Lisäksi, kyllä ne rahat meillä lapsiin käytetään, ennemmin tai myöhemmin. Minkälainen tämä maailma on esim 20 vuoden kuluttua, sitä emme tiedä. Ehkä jopa opiskelu on silloin maksullista, miksi en voisi varautua siihen nyt?
Se että sinä et voi tehdä näin, ei tarkoita, että minulla ei olisi oikeus. Olen elättänyt itseni 17-vuotiaasta asti itse omalla työllä ja ahkeruudella, kotoani sain lähinnä muovikassillisen vaatteita mukaani lähtiessäni. En ole raivannut tietäni suht hyvinvoivaksi kuunnellakseni teidänlaistenne kateellisten kitinää ja haluan auttaa omia lapsiani kuten olisin itse toivonut itsenäni autettavan, ei olisi tarvinnut mm. sosiaalihuollosta hakea heti 18 vuotiaana ruokarahoja.
Sos 2.22
Lapsilisälaki 21.8.1992/796
¿ Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 § (9.7.2004/642)
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän
lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää. Tämän lain soveltaminen
lapseen ratkaistaan asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain (1573/1993) mukaan.
Eli lapsilisää maksetaan lapsen elatusta varten.
Laitetaan kyllä joka kuukaus lasten omille tileille kyllä rahaa ja lapsille ostetaan paljon kaikkea, eli tulee kyllä lapsilisät käytettyä lapsiin. Enkä ennen tätä AV:ta tiennyt millon ne tulee edes tilille ja minkä verran, joten sikäli meidän taloudessa ei odoteta " lapsilisäpäivää" jolloin maksellaan laskuja tai lähdetään vaikka viikonloppureissuun tms.
Tosin ymmärrän kyllä, että Suomessa on paljon lapsiperheitä jotka elävät köyhyysrajalla tai paljon allekin sen ja lapsilisä on tärkeä tulo jota odotetaan kuin kuuta nousevaa.
Vierailija: