Jos nukuttaa lasta puoli tuntia, onko se mielestäsi paljon vai vähän?
Kommentit (51)
Vierailija:
26, kyllä varmasti 4 kk on ehtinyt moiseen oppimaan. Ihan oikeasti.
Ai onko 26 ollut niin tyhmä että on mennyt antamaan vastasyntyneelle läheisyyttä ja se pirulainen on samalla oppinut nukahtamaan vain äidin kanssa? Voihan lapsen jättää vaikka koko päiväksi sitteriin makoilemaan etikä ottaa syliin ollenkaan, sittenpähän ei kaipaa seuraa. Helppoa äidillekin!
Vierailija:
Meillä ei ole lapset koskaan itkeneet sängyissään nukkumaan mennessä, mutta emme myöskään nukuta heitä.
En tajua miksi minun pitäisi maata siinä vieressä kunnes he nukahtavat, kun nukahtaminen sujuu itkuitta ja kivuttomasti ilman minuakin.
T: 4 lapsen äiti
Jos sinulla on sellaiset lapset, jotka eivät ole koskaan itkeneet sängyssään, niin miten sinä kuvittelet olevasi sellaisessa asemassa, että sinulla on varaa arvostella muita äitejä!!! Nukuttamisjuttu ei ole ollut sinulle koskaan ongelma, koska lapsesi osaavat luonnostaan nukahtaa itsekseen sänkyynsä. Mutta tietenkään et voi uskoa, että kaikki eivät osaa, vaan ilman muuta vain muut äidit ovat huonoja.
Meidän vauva parkui ensimmäisestä päivästä lähtien, jos hänet laski sänkyyn. Eikä siis kitissyt tai inissyt, vaan parkui, rääkyi kurkku suoranaan. Mitä sinä olisit tehnyt siinä tilanteessa. Ainiin, ethän voi tietää, koska sinulla ei ole ikinä ollut sellaista tilannetta! En silti usko, että sinäkään olisit jättänyt päivän ikäistä sänkyyn ulvomaan ja sanonut hänelle, että olepas nyt siellä, kun kyllä sinun on opittava nukahtamaan sänkyysi itsekseen.
No, ehkä minä siinä ensimmäisen yön aikana olin jo opettanut vauvan pahoille tavoille, ja hänen nukahtamistottumuksensa meni pilalle. Ja se ensimmäinen yö oli niin ratkaiseva, että kolmessa vuodessakaan en ole vielä saanut lapsen nukahtamistottumuksia korjattua.
Että kerropas nyt uudelleen, että miten ne lapset opetetaan nukahtamaan itsekseen, ettei tarvi nukuttaa. Sillä minä en tahtoisi käyttää nukuttamiseen tuntia joka ikinen ilta.
Vierailija:
vauva nukahtaa kun maha täysi ja vaippa kuiva. Koliikkitapaukset erikseen, mutta ei edes joka toinen vauva ole koliikkivauva. Rinnalle nukahtamaan opettavat saavat itse sitten kärsiä opettamisistaan. Terve vauva oppii kyllä nukahtamaan itsekseen jo alusta alkaen ilman nukutuksia ja huudatuksia.
Mutta vauva jää jostain tärkeästä paitsi. Pitäisikö vastasyntynyt rintavauvakin pitää väkisin hereillä rinnalla ettei vahingossakaan tulisi opetettua häntä siihen nukahtamaan? Minusta sellainen vastasyntyneen äiti on aika outo ja kylmä, joka pystyy pienen vauvansa jättämään yksin toiseen huoneeseen yksin nukahtamaan. Ei olisi tullut mieleenikään kun sen pienen ihmeen rinnalleni sain.
Vierailija:
vauva nukahtaa kun maha täysi ja vaippa kuiva. .
Aika yksinkertaistettu kuva sinulla lapsista. Ei ne ole robotteja, joissa on noin yksinkertaiset käyttöohjeet. Sori vaan, mut metsään menet ja lujaa.
joo, mutta siis jos vastasyntynyt on väsynyt, hän nukahtaa todella nopeasti. Olen testannut samaa tapaa myös monilla tuttavien vauvoilla joita hoitanut että äiti saisi vähän nukuttua. Eli ei ole pelkkien omien lasten varassa tämä tieto.
Ja siis meillä vastasyntyneen koppa on ollut ihmisten ilmoilla, ei missään omassa huoneessa. Vauvalle on tärkeää kuulla ihmisten ääniä, ei missään huopatossutehtaassa ole hyvä nukkua.
Hereillä ollessa sitten sylitelty paljon. Ei se vauva unen aikana läheisyydestä hyödy. Kylmää on opettaa vauva sellaisille tavoille, jonka takia vanhempien pinna joutuu äärirajoilleen.
Pakko kuitenkin kommentoida tuohon, että vauvat osaavat nukahtaa yksin ellei ole muuhun opetettu.
Miten sitten meidän vauva, joka ei suostunut nukkumaan yksin ensimmäisestä yöstään alkaen? Heti, kun laskin vauvan sänkyyn alkoi huuto joka lakkasi vasta kun vauvan otti syliin. Sama jatkui melkein vuoden, kunnes lapsi oppi vihdoin nukkumaan yksin. Kaikki keinot kokeiltiin silityksestä huudatukseen, eikä mikään auttanut. Ehkä olisi pitänyt pyytää joku av:n täydellisistä äideistä apuun?
Siinä se väitti, että suurin osa pienten lasten uniongelmista ja yöheräämisistä johtuu uniassosiaatio-ongelmasta. Eli siitä sen tyyppisestä jutusta, että kun vauva nukahtaa rinnalle, niin sitten yöllä havahtuessaan hän kaipaa sitä rintaa, joka oli suussa nukahtamishetkellä. Eli kirjan mukaan pitää nukahtaa omaan sänkyyn, samaan ympäristöön missä nukutaan. Eikä rinta tai tutti suussa.
No minä tätä uskoin ja aloitin heti projektin, jonka tarkoitus on helpottaa elämää. Siirryin nukuttamaan vauvaa makkariin, en enää nukuttanut rinnalle, ostin pimennysverhonkin, jotta olosuhteet olisivat hyvät. Kaksi kuukautta ollaan jatkettu tätä. Vauva on jo sen pari kuukautta nukahtanut sängyssä siihen, missä nukkuu koko yön. Nukahtaa itsekseen ilman rintaa tai tuttia. Minä makaan vieressä, missä nukun myös koko yön.
Minun mielestäni kaiken pitäisi olla kunnossa. Ja kuinka ollakaan lapsi herää ja parkuu edelleen 2 - 4 kertaa yössä ja pitää nukuttaa uudelleen tai parku vain yltyy. Että ei kyllä meillä toimi. Aika vahvasti tekisi mieli sanoa, että aivan humpuukia koko teoria.
Se mikä toimii yhden kanssa ei välttämättä toimi toisen kanssa.
kun laittaa sänkyyn. Eli olisko pitänyt antaa huutaa sängyssä, kunnes oppii nukahtamaan yksikseen? Äidinvaisto kun käskee sen huutavan vauvan ottamaan syliin ja hyssyttelemään.
Ystävälläni 3 lasta, joista keskimmäinen nukahti heti, kaksi muuta vaativat jos minkälaista keinoa nukkuakseen.
nro 24 kirjoitti:
Selittäkääs tämä, kuitenkin olen kasvattanut lapset samoin? Toinen on kuulkaa vaan tosi vaikea luonne, uskokaa pois!
t. äkäpussien äiti
Kun lapset ovat erilaisia myös SINUN äitinä tulee huomioida erilaisuus kasvatuksessa. Jos haluat,että molemmat lapset nukahtavat ilman nukutusta, niin lapsen vaatimat KEINOT ovat erilaiset. Minä en ymmärrä miksi kasvatat erilaisen persoolallisuuden/temperamentin omaavia lapsia samalla tavalla - tämä ei ole Neuvostoliitto.
Minulla on kolme lasta jotka ovat kaikki erilaisia ja otan heidät yksilöinä huomioon. Kannustan ja kehun osaamista (esikoinen aina mennyt helposti nukkumaan), toisen ja kuopuksen kanssa jouduttu tekemään töitä.
ja itse lasken lukemisen ja laulelun mukaan nukuttamisaikaan.
Jos ei tuossa ajassa nukahda olen noin 1,5-vuotiaasta yleensä sanonut tytölle, että äiti lähtee nyt omiin iltapuuhiin. siinä vaiheeessa hän ei ole yleensä enää itkeskellyt perään. itse en lasten itkettämisnukahtamisiin usko. Ja koska minulle ja veljelleni luettiin iltasadut vielä pikkukoululaisina ja jompikumpi vanhemmista istui lastenhuoneessa, arvostan nukuttamista. Sehän on hieno rauhoittumishetki yhteistä aikaa. Nyt 2v9kk ikäisen jätän rauhoittumaan itsekseen, jos alkaa riekkua (silloinkin käyn kurkkaamaassa jos alkaa hätäntyneenä itkeä, mitä ei juurikaan käy)
Huuto alkaa heti kun vauvan laskee sänkyyn. Sama toistuu riippumatta siitä onko vauva hereillä tai nukkuuko. Suostuu nukkumaan ainoastaan äidin vieressä, siihen nukahtaa heti ilman huutoa. Vauvan kehto äidin sängyn vieressä.
Kyseessä vastasyntynyt.
Vierailija:
Mitä siitä tulis jos jokaista pitäis alkaa nukuttamaan erikseen pari tuntia. Yhteinen iltasatu luetaan joka ilta olohuoneen isolla sohvalla ja siitä jokainen menee sitten omaan sänkyyn nukkumaan.
Ihan hyvin on sujunut :).
Vauvalle pitää antaa läheisyyttä mahdollisimman paljon myös yöaikaan. Älä usko näitä av-mammoja, jotka kehottavat jättämään vauvan nukkumaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen. Ei varmasti ole parasta vauvalle. Parasta on olla äidin lähellä.
tosin tuohon kuuluu iltasatu + sen jälkeen nukutus. Makoilen vieressä ja luen kirjaa. Näin on nukutettu isommatkin sisaruksensa aikoinaan, jokainen vuorollaan.
8-vuotiaalle luen iltasadun, joka on noin 15-30 minuuttia pitkä, riippuen illasta. (Nyt menossa Potterin neljäs osa.)
Nukutukseen pätee minusta sama kuin muihinkin asioihin: mikä sopii yhdelle perheelle ei sovi toisella, tai yhdelle lapselle ei ehkä sovi toiselle. Omassa perheessäni mieheni ja minä pidämme lasten nukutushetkistä. Montaa vuotta ei tarvitse pieniä nukutella :), nytkin kolme lapsistamme on jo niin isoja ettei heitä ole vuosikausiin enää nukuteltu, kahdelle ei edes iltasatuja luettu.
Noin vuosi, eikä minulla enää ole nukutettavaa =). Ja se oli sitten siinä kunnes tulee lapsenlapsia, jotka tulevat mummolaan kylään. Oma mummoni aikoinaan lauloi ja silitteli, suht isonakin. Isäni luki iltasadun meille vielä 10-vuotiaana, oli ihan mukava tapa.
miten vastasyntyneen saa nukkumaan omaan sänkyyn.
En osaa vastata koska minusta vastasyntyneen ei tarviksen nukkua omassa sängyssä. Noin 6 kk ikään asti (olen täysimettänyt) lapseni ovat nukkuneet vieressämme. Kun lapsi alkanut syödä perunaa ym. ja velliä olen totettanut nukkumaan omassa sängyssä - meillä on ollut " pehmeä" unikoulu kaikille kolmelle lapselle.
Nykyisin lapset 8, 6 ja 4 - noin kello 20 iltapala jonka jälkeen hoitavat itsenäisesti hamapaidenpesun, pisun ja sänkyyn. Käyn peittelemässä ja toivottamassa hyvän yön. Saavat ottaa YHDEN kirjan tai UNIlelun sänkyyn jonka kanssa saavat HILJAA puhastella unta odotellessa.
saisit samanlaisen lapsen kuin meidän kuopus ;)
Tai voihan se tietysti olla niin että antaisit lapsen juoksennella ympäri asuntoa kunnes nukahtaisi johonkin lattialla tai sitten sitoisit sänkyyn kiinni.
Vierailija:
Ei meilläkään lapset heti nukahda, mutta en kyllä istu vierelläkään kunnes nukahtavat, vaan jätän nukahtamaan itsekseen.
En ymmärrä, mikä idea on siinä, että istutaan lapsen vierellä kunnes hän nukahtaa?Vierailija:
Meillä joskus nukutetaan (eli ollaan siinä vierellä) puolikin tuntia, joskus taas lapsi nukahtaa heti kun pää osuu tyynyyn. Nyt kesällä valvoo pidempään, niin on ihanaa kun nukuttaminen on tuota jälkimmäistä.
Vierailija:
miten vastasyntyneen saa nukkumaan omaan sänkyyn.En osaa vastata koska minusta vastasyntyneen ei tarviksen nukkua omassa sängyssä. Noin 6 kk ikään asti (olen täysimettänyt) lapseni ovat nukkuneet vieressämme.
Vierailija:
Niin, ja toisaalta tuolla väitettiin, että 4 kk vanha on jo oppinut huonoille nukahtamistottumuksille.
Tosi moni ei huomioi sitä, että yleensä lapset kasvaessaan tosiaan muuttuvat. Jos minä nukutan vuoden-parin-kolmen ikäistä, ei se tarkoita sitä, että minun täytyisi häntä nukuttaa vielä kouluiässä. Sama monen monessa asiassa.
vauva nukahtaa kun maha täysi ja vaippa kuiva. Koliikkitapaukset erikseen, mutta ei edes joka toinen vauva ole koliikkivauva. Rinnalle nukahtamaan opettavat saavat itse sitten kärsiä opettamisistaan. Terve vauva oppii kyllä nukahtamaan itsekseen jo alusta alkaen ilman nukutuksia ja huudatuksia.