Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100 cm pitkän lapsen paino?

Vierailija
25.06.2007 |

Millä haitarilla pitäisi olla, että olisi normaali?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää enemmin hoikalta kuin pullealta.

Vierailija
22/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa joka painoa murehtii olen minä. neuvolassa toteavat vain että menee hyvin omalla käyrällään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullukan äiti. Tiedän, että joskus on vaikeaa myöntää omat virheensä, mutta ajattele lapsesi parasta ja ota vastaan nämä hyvät neuvot, joita olet täällä saanut. Lapsi tietää, kun on kylläinen. Lapsi syö sitä, mitä hänelle tarjotaan, jos on nälkäinen. Lapsi ei kuole nälkään, jos ei aina syö ateriaansa. Säännölliset ruoka-ajat ovat tärkeitä, ei napostelua aterioiden välillä. Lasta kannattaa todellakin kannustaa liikkumaan, mikäli hän ei itse osoita kiinnostusta liikuntaa kohtaan. Tiedät varmasti itsekin aivan hyvin nämä asiat.

Vierailija
24/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en sanoisi hoikaksi, ehkä pikkuisen tanakka. Tai siis malliltaan sellainen jykevä. Ja neuvolassa ei kauheasti huolestuttu, mutta pyysin ihan itse painokontrollia jo tuolla loppuvuodesta reilu nelivuotiaana, enkä vasta 5-v neuvolassa. Koska olen itse ihan järkyn ylipainoinen, juuri tuolla ' lautanen tyhjäksi' -menetelmällä jo lapsena lihotettu ja ruualla läskiksi rakastettu.

Eli teen siis todella kaiken järkevän, että lapseni ei tarvitsisi ikinä kärsiä tästä samasta riesasta! On ihan kauhea kohtalo lapselle olla ylipainoinen, minä tiedän kun olen sen kokenut. En tietenkään yritä ikinä lasta laihduttaa, enkä puhu asiasta enkä painosta, jotta suhde omaan kehoon ja ruokaan ei vääristyisi. Meillä vaan on selvää että jotkut ruuat on terveellisempiä kuin toiset, ruokaa otetaan tietty määrä ja jos vielä on nälkä, niin kasviksia saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Kasviksia on tarjolla aina, joka aterialla monipuolisesti ja paljon. Ruokajuomana vesi, mehut vain erikoistilanteisiin. Jälkiruokia ei ole juuri koskaan, välipalatkin makeita vain viikonloppuisin.

Ja minä siis uskon kyllä tuohon perinnöllisyyteen osittan, mutta kyllä suurin vika on se ruokailutapojen " periytyminen" . Vanhempani syöttävät tuolle lapselle aina hirvittävät määrät herkkuja, kun vain silmä välttää, vaikka mitä tekisin - onneksi niitä näkee aika harvoin. Mutta siellä siis napsitaan koko ajan jotain ja jätskejä menee saman tien kaksi ja aina kun vaan suinkin ehtii niin jotain pullaa ja donitsia napaan ja mehua tyrkytetään ja kaikki ruuat on voita ja kermaa ja sokeria... Itse yritetään pitää kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä, karkkia on todella todella harvoin, jätskiä kerran viikossa, kesällä ehkä pari kertaa. Ja niitä kasviksia saa aina, ja niistä lapsi pitääkin! Jos ei pöydässä ole, niin pyytää, ja tietää jo että ovat terveellisiä. Isovanhemmillekin huomauttelee epäterveellisyyksistä, ja sanoo ettei niitä voi joka päivä syödä, mutta liikaa on jo vaadittu että kolmevuotias osaisi olla ottamatta nenän edessä olevaa herkkua, jos se on vaikeaa aikusellekin.

Liikuntaankin kannustetaan, yritän siinä samalla liikkua tietysti itsekin. Ja lapsi pitääkin liikkumisesta, kävelee reippaasti ja kiipeilee sun muuta. Onneksi isänsä on liikunnallinen esimerkki, minä en aina pysty. Lapselle on luontaista liikkua ja siihen pitää kannustaa!

Mutta tuolle pullukan äidille: ihan tosi, rakasta lastasi niin paljon ettet lihota häntä! Nyt voit vielä vaikuttaa ruokavalintoihin, muutaman vuoden päästä on jo liian myöhäistä :-( Ihan hirveää oli katsoa Lapsimessuilla yhtäkin perhettä, jossa isä oli varmasti yli 150-kiloinen, äiti ei paljoa jäänyt, ja perheen noin viisivuotias hyvin tukeva poika kulki edelleen rattaissa ja istuessaan veteli hampurilaista napaan :-( Itse ylipainoisena lapsuuteni eläneenä tiedän että se on todella julmaa vanhemmilta lihottaa lapsensa!

Vierailija
25/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla siis pituus +2 käyrällä ja paino 0 tai -1 käyrällä, ovat painaneet 100cm pitkinä 15-16kg. Joten en ymmärrä, kun joku sanoi, että lapsensa on " ihan pullea" , vaikka oli 14kg..? Meidän pojista kun toinen on tosi tikku, ei grammaakaan mitään missään ;) ja toinen sellaista " rotevampaa sorttia" . Ja silti vain kilo ollut painoissa eroa.

Vierailija
26/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka ja jäntevä, vahva poika :)

Vierailija
27/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa siltä kuin poika joisi rasvaista maitoa tuttipullosta (??)kolmesti päivässä???? Se jos mikä lihottaa.

Vierailija:

***Minä en voi/aio pakottaa lasta juomaan jos ei tykkää. Meillä on ruokajuomana yleensä vesi, maitoa juo päikkäreille mennessä, illalla ja varhain aamulla. Useinkaan ei syö aamupalaa, juo maidon ja kun noustaan niin juo tuoremehua. Lounas on sitten jo klo 11.00.

***T: Se jonka lapsi on pullukka

Ja muuten; liikuntaharrastus/liikkuminen, joka siis on lapsille aivan luontainen juttu, EI sulje pois muita harrastuksia. Toivottavasti lapsi ei sentään rattaissa kulje noita kerho- ja kyläilymatkoja..? Hyötyliikunta kunniaan!

Vierailija
28/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino huidellut aina -20-25 käyrällä. Allergiat syynä alhaiseen painoon. Nyt paino onneksi noususuhdanteessa :)

Ihan hurjalta tuntuu ajatellakaan että jonkun lapsi painaa yli 20 kg saman pituisena.. :-o

Vierailija
29/48 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei meillä syödä herkkuja usein, olen vaan tarjonnut normaalia lasten ruokaa.

Neuvolassa suositeltiin lautasmallia ja rasvatonta maitoa mutta poika ei tykännyt rasvattomasta maidosta ja lautasmallia ei voida toteuttaa joka aterialla kun reissaamme päivittäin kerhoihin (ei kesällä), kylään jne. Silloin minulla on mukana Muksun ateria tai makaronilaatikkoa tms. Itse luulisin että kyse on periytyvyydestä, olen taipuvainen itsekin reiluun ylipainoon.

Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi. Mutta eihän lasten sovikaan laihtua vaan pituuskasvun pitäisi korjata painokäyrä..

Miksi pitää joka päivä rampata kerhoissa ja jos niissä on pakko rampata niin voihan sielläkin tarjota lapselle kunnon ruokaa. Eikä lasta pidä pakottaa syömään lautastaan tyhjäksi. Häntä voi kannustaa siihen, mutta ei missään nimessä pakottaa. Ja kyllä, ylipainoisen lapsen täytyy laihduttaa, eikä jäädä odottamaan pituuskasvun korjaavan asian. Sitä jos jää odottamaan, saa vaan huomata lapsen lihovan samaan tahtiin pituuskasvun kanssa tai jopa lihovan enemmän kuin pituuskasvu " antaisi myöten" .

Teidän todella kannattaisi noudattaa neuvolan ohjeita. Siirrytte siihen rasvattomaan maitoon ja lautasmalliin. Jätätte mehut ja muut makeat herkut pois tai ainakin hyvin minimiin. Kai tiedät, että lapsellasi on riski sairastua diabetekseen? Ja kai tiedät senkin miten kovin ylipaino rasittaa lapsesi sydäntä ja muita sisäelimiä. Toimi! Muuta samalla oma ruokavaliosi ja lakkaa pitämästä perimääsi syntipukkina. SINÄ itse vaikutat omaan painoosi, ei äitisi eikä äitisiäiti!!!!

Vierailija
30/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolessa vuodessa lapselle on tullut kaksi kiloa, mikä on kai aika paljon. Sitä vain mietin, että onko tässä jo huolestuttavasta painon noususta kyse.

ap

Vierailija
31/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ruumiinrakenteeltaan mieluummin hoikka kuin tukeva. Vatsa hankaa selkärankaa. Sopivia housuja ei tahdo löytää mistään, kun kaikki tippuu vyötäröltä läpi. Onneksi nykyisin on aika paljon housuja, joissa on kiristyskuminauha vyötäröllä.

Vierailija
32/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortissa lukee " sopusuhtainen" . Mutta ikäisekseen vähän pikkuinenhan tuo on.

Vierailija
33/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aivan ole normaalipaino, ylipainoa.

Vierailija
34/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harteikas mutta ei pullero

Vierailija
35/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on tasan 2-vuotias, 93 senttiä ja 15 kiloa. Oikein on sopiva, ei laiha eikä lihava.

Vierailija
36/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei aivan ole normaalipaino, ylipainoa.

Vierailija
37/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siro mielestäni

Vierailija
38/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän ole tosissasi, ethän?

Meidän nuorempi poika täyttää kolmen viikon päästä 7 vuotta.

On 128 cm pitkä ja painaa 25 kg.

Vierailija
39/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompas teillä pitkä poika : )

Vierailija
40/48 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä syödä herkkuja usein, olen vaan tarjonnut normaalia lasten ruokaa.

Neuvolassa suositeltiin lautasmallia ja rasvatonta maitoa mutta poika ei tykännyt rasvattomasta maidosta ja lautasmallia ei voida toteuttaa joka aterialla kun reissaamme päivittäin kerhoihin (ei kesällä), kylään jne. Silloin minulla on mukana Muksun ateria tai makaronilaatikkoa tms. Itse luulisin että kyse on periytyvyydestä, olen taipuvainen itsekin reiluun ylipainoon.

Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi. Mutta eihän lasten sovikaan laihtua vaan pituuskasvun pitäisi korjata painokäyrä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän