Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omega-3

25.06.2007 |

Kertokaahan saako raskaana ottaa Möllerin omega-3 kalaöljykapseleita?

Näissä ei ole mitään vitamiineja tms. mukana.

Soitin kahteen neuvolaan ja sain epävarmaa tietoa molemmista, toisen mielestä sai ja yoisen mielestä ei ehkä, eivät olleet varmoja, että sillee!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nla-täti sanoi vain, että jos on lisätty a-vitamiinia, niin ei pitäis semmosia syödä, muuten kannattaa ehdottomasti syödä omega-3:a, tekee hyvää aivoille. :)

Vierailija
2/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen takia kun olin saanut ristiriitaista tietoa, mutta rv20+ aloin niitä taas syömään kun lääkäri sanoi että ei niistä ainakaan mitään haittaa ole, pikemminkin hyötyä kun kala ei muuten sisälly ruokavaliooni ainakaan niin usein kuin pitäisi.

T:Titi-uu rv36+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin siis yhdestä toisesta lääkkeestä mutta samalla sitten kysyin Möllerin Omega 3 rasvahapoistakin. Sieltä sain hyvin yksiselitteisen vastauksen. " Ei pidä käyttää koko raskausaikana, niin kuin ei mitään muitakaan luontaistuotteita."

Sen vuoksi lopetin sen käytön.

Vierailija
4/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 7kk poika,terve kuin pukki. Koko raskausajan söin kalaöljyvalmistetta,jossa on omega3, foolihappo ja b12 eli Möller Sydämelle.

Monissa tieteellisissä julkaisuissa on uusinta tutkimustietoa, jossa todetaan raskausajan kalaöljylisän lisäävän lapsen älykkyyttä ja vähentävän allergiariskiä.Infektiokierrettä vähentää myös raskausaikana nautittu maitohappobakteerivalmiste.

Kalaöljyvalmisteet ovat sitä paitsi puhdistettu raskasmetalleista toisin kuin kalaruoka, jossa niitä aina on.Kalaa ei raskaana kannata syödä liikaa.

Mainittakoon, että pojallamme ei ole mitään allergioita, vaan kaikki viljat, tuoreet tomaatit, mansikat ym.käy.

Vierailija
5/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina parempi ostaa jonkun tunnetun valmistajan tuotteita kuin luontaistuotekaupasta jotain epämääräistä. Jos kyse on puhtaasta kalaöljystä (jossa on muuten raskasmetalleja vähemmän kuin varsinaisessa kalassa) eikä ole lisättyä a-vitamiinia (jossain Möllerissä oli), voi syödä hyvillä mielin! Minä olen syönyt jo kauan Möllerin Omega-3 plussaa (nykyään Möller Sydamelle), jossa on myös foolihappoa. Foolihappohan on tärkeää alkuraskaudessa, sen puute aiheuttaa sen, ettei sikiön selkäydinkanava sulkeudu.

Raskausaikana äidin syömä kalaöljy vaikuttaa positiivisesti vauvan aivojen kehitykseen. On tutkittu mm. että lapset olivat 1,5-vuotiaana keskivertoa keskittymiskykyisempiä. Myös lapsen sosiaalisuuteen kalaöljy saattaa vaikuttaa, jossain oli tutkittu että ne lapset, joiden äidit eivät syöneet riittävästi kalaa raskausaikana, olivat ujompia kuin verrokkiryhmä. Oma subjektiivinen kokemukseni kertoo samaa, esikoisen raskauaikana en syönyt kalaöljyä, ja esikoinen on todella ujoa ja jopa mutismia epäiltiin. Nyt kun aloin antaa hänellekin kalaöljyä, lapsi alkoi parissa kuukaudessa jutella vieraammillekin ihmisille, kun ennen puhui vain kotiväelle. Tiedän että tämä voi hyvin olla sattumaa ja johtua vain lapsen luontaisesta kehittymisestä, mutta silti pistää miettimään olisiko kalaöljyllä ollut jotain osuutta asiaan.

Myös imetysaikana kannattaa jatkaa kalaöljyn syömistä, koska äidin syämä ravinto vaikuttaa jonkin verran äidinmaidon rasvahappojen laatuun. Pienen vauvan aivothan kehittyvät huimaa vauhtia, ja omega-3:t ovat tärkeitä aivojen kehityksessä.

Meillä ei syödä kalaa koska olen allerginen, ja olen todella tyytyväinen että nykyään saa kalaöljyä, jota uskaltaa allerginenkin syödä. Ja lapset saavat tosiaan nykyään oman annoksensa.

Tällainen ylistyspuhe tuli täältä. Yleensä kyllä luotan teratologisen tietopalvelun mielipiteeseen, mutta kalaöljyn kieltäminen on jo ylivarovaisuutta. Sittenhän ei saisi myöskään syödä maitohappobakteereitakaan, joita on sentään Suomessakin tutkittu raskaanaolevilla ja vastasyntyneillä. Luontaistuotteitahan nekin ovat. Ja Kräuterblutsaft on yleisesti suositeltu rautavalmiste raskaanaoleville, sekin on valmistettu erilaisista yrteistä. Eli harkintaa kannattaa käyttää tässä luontaistuoteasiassa.

Vierailija
6/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

FerroForte B, joka minulla nosti hemppaa. Rautatableteista tuli vain huono olo ja vatsa kovalle.

Annan lalaöljykapseleita myös kouluikäisille lapsilleni ja hyvin keskittyvät ja pärjäävät koulussa.

Vierailija
7/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että raskauden aikana nautittu kalaöljy kehittää lapsen silmän ja käden kordinaatiota. Kalaöljyä syöneiden äitien lapset olivat fyysisesti taitavampia, kuin muiden. Lapsia tutkittiin 2 v. asti.

Ja raskaushan kuluttaa äidin aivoja (jotka ovat rasvaa) ts. aivot kutistuvat raskausaikana. Omega3 suojelee aivoja.

Jossain sitä suositeltiin syömään, ennemmin kuin kalaa, jossa on myrkkypitoisuuksia. Esim. E-epa on kaikkein puhtainta öljyä.

Kannattaa googlettaa.

Vierailija
8/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko raskauden ajan, samoin kuin maitohappobakteereja. Lääkäri ja terveydenhoitaja eivät ole kieltäneet.

Yhdyn siis edellä puhuneiden puolustuspuheenvuoroihin :) :)

Inka 36+1

Vierailija
9/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette syöneet kalaöljyä raskauden ajan niin oletteko tekin huomanneet että EI tule mitään ihmeellisiä mielihaluja tai jyrkkiä mielialan vaihteluita, joista monet raskaanaolevat kärsii? Minä ainakin olen huomannut tämän ja tuttavapiirissä sanotaan samaa. Eli kun aivot saavat tarpeellisia rasvahappoja, niin ei tule aivoihin vajausta ja ei tule näitä mielialanvaihteluitakaan. Myös masennutpotilaillehan suositellaan omega3-rasvahappoja, sillä suurin osa masennustiloista johtuu aivojen rasvojen puutteesta, ja on siten helposti korjattavissa (tv-dokumetti tuli tästä talvella).

Muutenkin olen samaa mieltä kalaöljystä kuin Sammermanni ja Herkkupupu. Olen syönyt sitä raskauksien ajan ja imetyksen ajan ja lopputuloksena on terävä ja keskittymiskykyinen lapsi. Ja sekä neuvola että synnytyssairaalan lääkäri kehoitti jatkamaan syöntiä. Kuten myös maitohappobakteerin syöntiä. Ei ole mitään allergiaa lapsella kun olen itse syönyt raskauden ja imetyksen ajan. Ja kunhan lapset vähän kasvaa niin aioin aloittaa kalaöljyn syöttämisen lapsillenikin.

Vierailija
10/10 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen raskaus, jonka ajan siis käytin kalaöljyä, oli valtavan vaikea.Mielialat hitteli ihan hirveästi ja mielihaluja oli sitruunoista salsaan ja kaikkea siltä väliltä eli en voi tuota teoriaa tukea, että tasapainottaisi ainakaan kaikkien raskautta. Tosin enhän tiedä miten pahat oireet olisi olleet ilman valmistetta. Keho tarvitsee hyvin monimutkaisiin prosesseihin valtavasti eri rakennusaineita ja niiden tarpeesta viestii mielihalut.

Olen muuten nytkin raskaana ja nautin kalaäljyä ja probiootteja.Tämä raskaus on ollut toistaiseksi paljon helpompi kuin edellinen, mutta mielihaluja on piisannut yhä=)