Millä soseella kannattaa aloittaa kiinteät 4 kuukauden iässä?
En aio tehdä itse yhtään sosetta, joten suositelkaa jotain makua ja merkkiä, millä lähteä liikkeelle.
Kannattaako aloittaa kasviksella vai hedelmä/marjalla?
Kommentit (26)
Syötkö itsekin valmisruokaa??
Mää en tiedä mitään merkeistä; meillä lapset on syötetty kaikella valmismössöllä ja omatekosella.
Jos tekee itse niin tarttee laittaa riittävästi NESTETTÄ sekaan ja alussa mössätä hyvin, pikkuhiljaa voi jättää enempi kökköjä ja vähentää nesteitä. Vuoden ikäsenä sitten syö sujuvasti samaa ruokaa muun perheen kanssa. Suolaa tarttee aina seurailla, aikuisenkin.. ;)
Mutta me ollaan alotettu hedelmillä, heti perään pottua, porkkanaa ja muuta vastaavaa. Jokkut tykkää vaikka bataatista mutta itse suosittelen ettei liikaa alussa makeaa koska kasvikset saattaa tökkiä herkkusuuta.
Ihan lapsen omien halujen mukaan ruokaa: maistata lusikka ja anna lisää jos haluaa. Älä tuputa väkisin. Sitten isompana tietty voi sanoa että maistaa lusikallisen, sillä lapsi monesti innostuukin syömään enempi. Mutta aina maistatus. Lapsi itse päättää miten paljon syö ja sinä mitä syö.
siitä peruna-porkkanaan ja sitten hedelmät...
Sen muussaat haarukalla ja lisäät nestettä niin sulla on sose.
Porkkanasose tarkottaa että keität porkkanan, muussat haarukalla ja lisäät nesteen.
Kummasti säästät rahaa. Ja aikaasi ei kulu vauvanruokahyllyillä..
2
En keitä ittellekään perunoita. Syön päivän ainoan lämpimän ruuan lounaskahvilassa naapurikorttelissa. Asutaan nääs Treen keskustassa.
Aloitimme peruna-porkkana-soseella. Sitten peruna-kukkakaali ja sen jälkeen peruna-parsakaali.
Eikä tuo valmissoseiden käyttö nyt niin kamalan kallista ole. Ja mulla jää aikaa muuhunkin, kun hellan edessä seisomiseen. Jokaisen oma asia kuitenkin. Nuo purkkisoseet kun kuitenkin on ihan yhtä hyvää ruokaa kuin itse tehdytkin.
Mun mielestä bonan ja semperin soseet on ihmeen paksuja. Piltillä on sopivan paksuista sosetta. Ja ihan lähikaupasta ei välttämättä soseita kannata ostaa. Edullisemmaksi tulee hakea isommista marketeista enemmän kerrallaan. Hintaeroa voi olla melkoisesti yhtä purkkia kohden.
Meillä neuvolassa oli ok että ollaan alotettu 2 kk ikäsillä soseiden antaminen. Imettänyt olen siinä sivussa ja maitoa luovuttanut.
2
Mutta aapee: Eikö sulla mies syö kotiruokaa? Ja meinaatteko koko perheen voimin ruokailla jatkossa 2 kertaa päivässä syömässä ulkona?
Se on kyllä aika paksua, mutta voihan sitä löysentää korvikkeella. Ihan ekaksi pitäisi tietysti tarjota vain yhtä lajia, perunalla olisi hyvä aloittaa.
Siihen asti pelkästään imetin. En tehnyt soseita kertaakaan itse enkä sinä aikana myöskään kokannut eli söin pelkkiä valmisruokia. Kun lapsi oli suunnilleen vuoden ikäinen, aloin tekemään ruokaa itse ja siitä lähtien on syönyt samaa kuin minä ja mieheni.
Tai siis yhden kerran tein, mutta se meni yökkimiseksi ja vaavi meinas tukehtua minun mössäämääni perunaan.
Kiitos soseista, ne pelastavat henkiä!
Jos katsot purkin kyljestä niin mitä siinä on eniten: vettä! Ja jos teet itse niin mitä siinä on eniten HELPOSTI JA HUOMAAMATTASI? Perunaa.. Ei sitä vettä! Ja juuri VESI on se ettei lapsi kao ruokaa vaan menee " kuin vettä vaan alas" .
Eli VIRHEESI on ollut riittämätön soseen nesteytys. Isommalle lapselle voi jättää nestettä pois ja kökköjä -ellei halua että lapsi kakoo.
2
En asu Hervannassa! :D
Mutta mitä ihmeen vikaa siinä on jos miettii mitä toinen tekee: Syö ulkona -> jatkossa siis syötävä 2 kertaa päivässä ulkona: koska lapsi tarttee 2 lämmintä ruokaa, vai?
:))
Ei perunan keittäminen mikään vaikea laji ole, saati sitten että sen perunan muussaa!
Syvästi ihmettelen jos ihmisestä ei siihen olisi. Samaan aikaan voi leikkiä lapsen kanssa kun potut kiehuu.. Tai siivota -jos ajan käyttöä mietitään!
2
sillä muuten kasvatat lapsesta nirsojen nirson, joka ei syö kuin purkkiruokaa tai muuten ei opi syömään kaikkea. Kotiruuat maistuu ihan erilaiselle kun purkit ja on eri rakenteisia. On lapselle aika harppaus mennä hoitoon syömään kunnon ruokaa jos on pelkkiä sössöjä tarjottu kotona. Just nää lapset on tarhassa niitä jotka nyppii jokaisen sipulinpalan ruuasta pois. Purkkiruuissa ei ole muuten mitään vikaa jos niitä ei anneta koko aikaa! Esim. toinen lämminruoka päivässä voi hyvin olla purkkiruoka ja sitten tietty reissuilla jne. toimii hyvin.
Niitä samoja purkkejako vain? Joskus se ruuanlaitto on kuule opeteltava. Pienet lapset tarvii viisi ateriaa päivässä.
Ei ole rahaa ostaa mitään supersauvasekottimia ja kyllä sekin maksaa, että tungetaan soseisiin kaikenmaailman herkkuja makua tuomaan. En osaa tehdä edes itselleni pirtelöä saati lettutaikinaa, enkä edes pullataikinaa, joten ei tulisi mieleenikään yrittää miljoona kertaa tärkeämpien ruokien, kuten oman vauvani soseiden tekoa!
Olen niin surkea kokki, että mieluiten syötän vauvalleni purkkiruokaa.
Aikuisten ruokaa osaan sitten joten kuten tehdä.
Etkö saanut neuvolasta ohjelehtistä? Käy kys. merkkien sivuilla, varmaan saa ohjelehtistä tilattua. Niiltä saa muuten valmiita puurojakin, ei tarvii ite keittää, mahtavaa.
sitten peruna/porkkana ja vähitellen muut vihannekset mukaan. hedelmäsoseet aloitin sitten kun muut meni hyvin. Kiinteät aloitin kun lapsi oli 4kk. suurimmaksi osaksi tein kaiken itse ja esim sosetta voi kätevästi pakastaa jääpalamuotteihin. Purkkeja oli helpompi ottaa mukaan jos jonnekkin meni.
joskus sitä ruokaa pitää alkaa kuitenkin tehdä!!
t. kolmen pienen lapsen äiti, joista kahdella vielä erikoisruokavalio jolloin purkkiruuat ei edes käy
Vauvamössöjen tekoon käy kaikista halvin sauvasekoitin, hinta 10 euroa. Vauvalla ei ole ennakkoluuloja ja hän syö sitä mitä tarjotaan. Pelkkä peruna tai porkkana on tosi herkkua os vaan rakenne on oikea (tarpeeksi nestettä). Jopa lihan sössääminen onnistuu perussauvasekoittimella, kunhan sitä on keitellyt tarpeeksi pitkään ja soseutusvaiheessa lisää riittävästi nestettä. Parasta nestettä on keittovesi. Me aloitettiin itsetehdyillä soseilla jotta lapsi ei tottuisi täydellisesti soseutettuihin kaupan soseisiin.
m.
Vierailija:
Ei ap:lla ole lusikkaa. Hänhän syö ulkona.