Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

###Heinähelistimien juhannus###

22.06.2007 |

Laitetaas juhannuspino pystyyn...

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

newbie:

-meillä ensisänkynä perintökehto, jos ei olisi sitä niin varmaan toppaisin pinnasängyn jotenkin pienemmäksi tai vuoraisin sen äippälaatikon sinne.

-meillä kaksi tuttia ostettu..en ole keittänyt... saatan keitellä jos tulevat tarpeeseen, mutta en tarjoa tuttia jollei selkeesti tarvita, pulloja meillä ei edes ole

-kuopukselle ostettiin itkuhälytin ja se oli tosi paljon käytössä kun laittoi varaston viereen vaavin nukkumaan vaunuissa ja ite oli sisällä.. hoitopöytä ollut tooosi vähän käytössä mutta nytkin sellainen hankittiin, sitteriä en koskaan ole ostanut koska kaukalo käy samaan tarkoitukseen, kantoliina on ollut maailmanparas ostos, siinä on kuopus kulkenut mukana joka paikassa

nää kaikki taitaa olla vähän yksilöllistä mitä kukakin pitää tärkeenä. mulla tapana kantaa vaavia koko ajan, jotenka siksi en sitteriä kaipaa ja kantoliina taasen on hyvä, esikoisella oli rintareppu ja rinka isompana.

nyt jatkelemaan touhuja...

Vierailija
22/36 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiwa keskustelu turhimmista tavaroista. Itsellä kun tuntuu että listalla ois vielä vaikka mitä, mutta mitä oikeastaan kannattaa ees hankkia. Itkuhälytin ois kyllä hyvä juttu, mutta se pitää hommata heinäkuulla vasta sitten, tämän kuun budjetti ku on sattumoisin jo käytetty :)

ON: Eilen kävin kaupassa jauhoja hakeen (2,5km) ja meleko löntystelyä oli! Ristiselkään sattu ihan pirusti ja maha oli pinkeenä koko ajan. Tulin kotiin ja se jatku vain. Kävin sitten seisomassa 20 min suihkussa ni meni ohi. Yö oli hyvä, ei ees vessaan tarvinnu herätä. Mut aamulla sitten hartiat ihan jumalattoman kipeät, ja ovat vieläkin. Ukko on koittanu hieroskella niitä aina välillä, mut ei oikein auta. Kuuluukohan tämäkin taudin kuvaan? Tietäiskö kukaan? Kun yleensä en pode tämmösiä kipuja...

Huomenna lähdetään nyt sinne korpeen mökille, mutta semmosella eholla että mulla tulee kakkonen ennen sitä. Miestä meinasi ihmetyttää ku sanoin että minä en muuten lähe minnekkään jos kakka ei oo tullu ennen huomista =) On nimittäin taas pysyny neljä päivä tiiviisti sisällä, melko täys olo meinaa alkaa olla :(

No nyt minä poistun juhannuksen viettoon kakkajuttuineni :)

Aurinkoa kaikille, tv:

Annemari ja minimutti 35+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis meille syntyi 20.06.07 klo 16.08 terve tyttö! strategiset mitat olivat 3990g ja 51cm. Tänään tultiin kotiin, huomenna käydään vielä sairaalassa otattamassa yksi verikoe napaverestä saadun viitearvon poistamiseksi.

Synnytys oli sitten tosi nopea kunhan päästiin vauhtiin. Kalvojen puhkaisusta 5 tuntia, ponnistusvaihe 13 minuuttia. Kivunlievitys ilokaasu ja Tramalin ruiske (annettiin koska luultiin että kestää kauan). Ruiskeen annosta meni tunti niin neiti oli syntynyt.

Nyt nautin ja menen kohta saunaan...

Hemppu ja Meeri

Vierailija
24/36 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse täällä vielä odottelen, milloin nyyttiä pääsee noutamaan. tänään ollut muutamia kuuluvia mahan naksumisia...en oikein jaksa mitään raapustellakaan, kun pinna on niin kireällä, ettei ajatus kulje, ollut jo pari päivää. Mukavaa juhannusta kaikille heiniksille!

marrasfantti 37+4

Vierailija
25/36 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! Milläs rv:lla Meeri-neiti tuli maailmaan? Tosi nopeaa toimintaa... Jotkut eivät ole vielä edes lähtökuopissa esim. meillä taidetaan oleilla masuyksiössä vielä tovin. No ei tässä vielä kiirekään... vasta rv 36+3.

Noista tavaroista kyselinkin juuri siksi, että samanlaiselta suolta tuntuu tuo tarjonnan runsaus kuin kestovaipoissakin. Mies katsoo vierestä kauhuissaan, kun meikä harjoittaa " kilpavarustelua" , vaikka yritänkin tehdä järkeviä ostoksia ja rajoittaa niitä... ostettavaa kertyy silti paljon.

Luonnollisesti imetystä lähdetään pääasiallisena ruokintatapana yrittämään täälläkin. Tuttipulloja ajattelin muutaman varata, jos vauveli jää isänsä kanssa keskenään jonakin päivänä pidemmäksi aikaa, niin saa sitten pullosta rintamaitoa tai korviketta, mutta pärjäämme varmaankin ilman telinettä tai ostan sellaisen, kun tarvetta esiintyy... Aventin rintapumpun taidan kyllä varalta hankkia.

Vierailija
26/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, noista tarvikkeitsa vielä, tosiaan itkuhälyytin, rintapumppu ja kantoliina myös meillä ollut kovassa käytössä, sitteriä en ole koskaan hankkinut, enkä kaivannut, mutta meidän neidit ovatkin viihtyneet aina hyvin lattialla.. nämä tosiaan ovat niin yksilöllisiä juttuja, toisilla ei rintapumpulle ole mitään käyttöä ja itse en ilman sitä olisi tullut mitenkään toimeen kun rinnat vuosivat niin kovasti ja rintatulehduksen vaara oli suuri, toisilla taas vauva ei viihdy ensinkään kantoliinassa tai lattialla jne...

Meillä juhannusilta oli oikein onnistunut, oltiin naapurin uima-altaalla pulikoimassa, jossa esikoinen, pian 5v päätti hiukan säikäyttää, hyppäsi veteen ilman kellukkeita ihan varmana että osaa jo itse uida ja räpiköi hetken pinnalla ja sitten vajosi pikku hiljaa kohti pohjaa.... taisi itse säikähtää kaikista eniten kun ystäväni sai napattua kädestä hänet nopeasti takaisin pinnalla. Kyllä nuo omasta mielestään aina osaavat enemmän kuin mitä trodellisuudessa.... Illalla vielä tehtiin piknik leikkipuistoon pizzojen kera ja käytiin jäätelöllä, tytöt tykkäsivät. Nyt sitten miehen kanssa aletaan katsomaan elokuvaa ja nautitaan rauhallisesta illasta kaksistaan =)

Mukavia juhannuksen jatkoja kaikille ja kipeitä supistuksia niitä tarvitseville täysiaikaisille!!

Vierailija
27/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti ekaksi lämpimät onneittelut tyttövauvasta!!!

Paljon on ollut hyvää keskustelua tavarahankinnoista. Me ehdimme hävittää jo lähes kaiken pois, joten hankkimista oli aika paljon, mut tosiaan hankin sitten nyt niitä tavaroita, joita olen tarvinnut aikaisempien vauvojen kanssa. Uusia hankintoja on nyt kestovaipat (olen pari ostanut ja loput ommellut itse) sekä pitkä kantoliina (aiemmin neliöliina). Nää tarpeet on tosi yksilöllisiä, mä en tulis toimeen ilman maidonkerääjää ja rintapumppua, kun taas kaveri ei tee niillä mitään, kun ei rintapumpulla saa maitoa irti eikä imettäessä toinen rinta vuoda.

tuttipullojen keittämisestä: Alkuun keitän tutit, tuttipullon ja rintapumpun aika tiheään, mutta kun aloitan kiinteät, sitten harvennan keittämistä. Tosin olen imettänyt kauan, joten tuttipullot ovat olleet satunnaisessa käytössä. Sitten kun vauva on kasvanut ja jos on siirtynyt rinnasta tuttipulloon, olen pessyt tutipulloja myös tiskikoneessa. Jos joutuu antamaan/haluaa antaa pullosta, niin varmaan sitten toi tuttipulloteline on ihan hyvä, kun pulloja on paljon. Mut jos tarvii vain harvoin, tuttipullo kuivaa hyvin tiskikaapin lautastelineessä kumollaan tai talouspaperin päällä pöydällä.

Vauvan nukkumapaikka: Meidän kaikki aikaisemmat lapset on nukkuneet mun äidin punomassa rottinkikorissa, joka on ollut pinniksessä. Tää kori on kyllä niin pieni, et 3kk:n ikäisenä on sit siirretty pinnikseen. Mut nyt mun veli sai vauvan yhtäaikaa ja oikeasti se kori on hänen, joten se on hänen vauvalla käytössä nyt. Olisimme saaneet lainaksi jalallisen korkean kehdon toiselta sukulaiselta, mutta päätin sit tehdä kehdon itse ja nyt tätä vauvaa varten odottaa makkarin nurkassa sellanen 80cm pitkä perinteinen kehto, johon olen ommellut reunapehmusteet. Eli vauva nukkuu ekka puol vuotta siinä. Meidän makkariin ei mahdu pinnis, joten siirtyy sitten viereiseen makkariin nukkumaan pinnikseen. Aioin säilyttää ton kehdon " perintönä" omille lapsille.

juhannuksesta: Meillä oli kiva ilta, valvottiin kahteen mut silti heräsin jo ennen kahdeksaa. Meillä oli kaveripariskunta ja naapuritkin kävivät istumassa parisen tuntia. Grillattiin, syötiin hyvin, saunottiin jne. ja naisväki siirtyi sisälle (oli niin paljon hyttysiä), kun miehet lähti naapurin savusaunaan. Kiva oli, et miehetki ottivat siivosti, eli kaljottelu pysyi asiallisissa mittapuissa. Lapset nukkuu vielä, joten minäkin oisin saanu nukkua, mut rytmi on tää, joten ei voi mitään. Pitää sit nukkuu päikkärit.

Tänään grillataan vielä ja paistetaan muurinpohjalettuja. Ei ole tarkoitus lähteä kotoa minnekään.

Videokamera: Onko teillä sellaista? Meillä on ollut ja hajosi 3 vuotta sitten, joten nuorimmaisesta ei ole paljoa kuvattu. Nyt sitten hankittiin sellainen näppärä pieni videokamera ja varmaan tulee kuvattua. Olen jo nyt massun liikkeitä kuvannut, ihana kun vauvan hengitysharjoituksetkin tallentuivat nauhalle. Pitää vaan muistaa ottaa kamera sairaalaan mukaan...digikameraa säilytänkin sairaalakassissa, ettei se ainakaan unohdu. Sillähän voi myös kuvata videota, mut valon kanssa on aina ongelmia, joten ei siinä mielessä ole niin hyvä, mut tosiaan ehdoton kuvien ottamisessa! Meillä isommat lapset tykkää kattoa omia videoituja vauvatouhuja nyt isona. Joukkoon mahtuu myös " hauskoja kotivideoita" , joita en tosin ole ohjelmaan lähettänyt.

masun koko: Joku sanoi sf mitan olevan jo 42 (muistaakseni), tuntuu minusta hurjan isolta, kun mulla on 30! huh, miten sä pääset edes kumartumaan? Mua välillä ihan huolettaa, et toi vauva on ihan sintti, kun sitä kokoa ei edes ole kontroilloitu mitenkään. Masun ympärysmitta on kuitenkin 102, mutta siihen vaikuttaa selän puolelle kertynyt läski. Mulla muuten tilanne se, et vauvan pää on kiinnittynyt, joten vauva on aika alhaalla. Seurantaväli neuvolassa on mulla nyt 2 viikkoa, ultrattu viimeksi 20 vklla ja lääkäri kattonu 30 viikolla kohdunsuun, terkkari katto viime viikolla kohdunsuun ja sanoi sentin olevan auki. Ei tunnu mitään oireita lähenevästä synnytyksestä, ei supistele jne. Olo on ollu samanlainen useita viikkoja. Aikaisemmat lapset syntyneet rv 37, rv38 ja vimppa rv 41.

Jos lähtis toisen kahvikupposen juomaan!

" Maieli rv 35+3"

Vierailija
28/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nyt galluppeihin vastailemaan. Olen niin hirmu huonomuistinen että kun alan kirjoittaa niin en enää muista yhtään mihin piti vastata, vaikka gallupit hauskoja ovatkin.

Ensin noista varusteista. Itse olen myös imettänyt molempia, ensimmäistä vuoden, toista puolitoista ja pullojen käyttö on ollut tosi vähäistä, en muista saiko kakkonen pullosta koskaan mitään. No varuilta pullo on toki hyvä olla ja saa isäkin sitten tarpeen tullessa syöttää. Tuttia ovat meillä syöneet molemmat ja ajattelin kyllä puoliväkisin työntää tälle kolmannellekin tutin. Kakkonen lopetti tutin syönnin itse joskus 8kk ikäisenä ja käytti sitten minua tuttina lopun aikaa, joten koin että olisi ollut helpompaa jos olisi syönyt pidempään tuttia. Esikko söi 1.5vuotiaaksi, tosin onhan se vierottaminen sitten vaikeampaa.

Sänkynä meilllä on pinnis ja siinä äitiyspakkauslaatikko, johon äitini ompeli reunuksen. Sitterin saimme, tuskin olisin muuten hankkinut, mutta vastaanotin kun tarjottiin. Itse olen saanut lypsämällä maitoa parhaiten ja rintapumpulla en, joten se ei ole ollut meillä tarpeen, mutta kuten moni on todennutkin niin nämä ovat niin henkilökohtaisia juttuja. Nyt olen hankkinut hug-a-bub-kantoliinan ja se vaikutti aika simppeliltä, joten varmaan sitä tulee käytettyä.

Videokamera meillä on, se on ikivanha, mutta toimii ja sillä on pari kertaa masua kuvattu. Esikoista odottaessa oli varmaan yksi filmi kuvattu pelkkää mahaa ja täytyy todeta ettei sitä kyllä jaksa kukaan katsoa. Meni vähän yli silloin....

Neeri, vai kuka kyseli vilkkaan tulevan ison veljen suhtautumisesta. Voin vakuuttaa ettei meidän poikaa vilkkaampaa tapausta varmaan löydy ja hyvin meni. Poika oli 1v9kk kun pikkusisko syntyi ja ihan kun Duracel kirjoitti niin jotenkin osasi kuitenkin varoa pikkusiskoa ettei ihan rynninyt päälle. Muistan kyllä että joskus tutki vähän silmiä, korvia ja nenää liian innokkaasti. Hoitamisesta tuo poika ei niinkään välittänyt, taitaa olla tyttöjen heiniä, nyt tän hetkinen kuopus 3v odottaa sen sijaan nimenomaan sitä että pääsee hoitamaan, kun nukke sylissä kulkee päivät pitkät muutenkin.

Juhannus on sujunut rauhallisesti, herkutellen ja kokkoa käytiin katsomassa. Illalla tiedossa synttärit, grillausta ja saunomista kun mies kotiutuu töistä.

Omasta navasta ei mitään ihmeellistä, ei tunnu ollenkaan siltä että olisi viikot täynnä ja muka-valmis-synnyttämään. Lähinnä kauhistuttaa että tää saattaisi tulla minä hetkenä hyvänsä.

Magdaleen@ 37+5

Vierailija
29/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videokamerasta, meillä videokamera on aina vaan kovassa käytössä, hankimme sen aikoinaan esikoisemme synnyttyä ja edelleen siis kuvataan ahkerasti. Meillä mies editoi videot tosi hauskasti ja niitä on siksi tosi mukava jälkikäteen katsoa kun on musiikit ja kirjoitukset ja ennen kaikkea leikkaukset kunnossa, itsekin kun kuvaan vähän liian pitkiä pätkiä joita ei kukaan jaksaisi seurata =)

Mäkin haaveilen tuosta hug-a-bub-kantoliinasta.... minulla pikku-ruu, joka on ollut ihan ok, mutta jotenkin löystynyt käytössä, mahtaisikohan tuo hug-a-bub pysyä paremmin tiukkana... onko kellään kokemuksia? Siinä olisi niin ihana vaaleanpunainen väri, jos sattuisi syntymään kolmas tyttö.... siksi tässä vielä odotellaan synnytyksen tulosta!

Nyt lähdetään seikkaipupuistoon viettämään juhannuspäivää!!!

Duracel rv 35+2

Vierailija
30/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kans haaveilen just hug-a-bug:ista (edellinen baby bubler) ja siitä vaalean punaisesta eli roosa kombosta, mutta eilne kun kävin niitä kattelee niin ihastuin tuohon mokka-roosaan, jotta saa sitten nähä kumman ostan. Huutonetissä oli nyt paljon huggeja myynnis, mutta ei ihan just sitä mitä tahoin.

laitoin eilen illalla vielä takapihaa. kitkin rikkaruohoja ja karsin porkkanoiden taimia, leikkasin nurmikon ja tuin yhen marjapuskan. Tänään pitäs allasta täytttää mutta kuulema minä en sitä saa tehä:)

nyt taijan lähteä lasten kanssa kävelylle.

Liipe ja prinsessa rv 37+3

Vierailija
31/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mailei: Sf mitta on tosiaan 43, mutta kaksosia odotellan. Ja ei mihinkään en tosiaan taivu...

Sisaruksista: Eipä noita isompia taida kauheasi hetkauttaa vauvojen saapuminen, kuopuskin taitaa kokea itsensä lauman jäseneksi, enkä jaksa uskoa että kokisi mitään erityisasemaansa menettävän. Kaikki pitänyt kuitenkin aina jakaa ja vuoroaan odottaa :)

TavaraG: meillä turhimpia ovat aina olleet tuttipullot, mutta on niitä pari nytkin varalla.

Uuden trikookantoliinan (me and mama) ostin koska ajattelin kantaa vauvoja yhtäaikaa ja trikooliinassa se tuntuisi olevan helpompaa (voi pukea ensin päälle, kudotun liina puen aina vauvan kanssa). Lisäksi meiltä löytyyy didyamos ja kanga-liinat.

Muut vauvat meillä ovat nukkuneet pienessä ensisängyssä, mutta nämä veijarit laitetaan isoon (80x120) pinnasänkyyn. Se tulee ihan meidän sängyn laitaan kiinni ilman etulaitaa, sellaiseksi jatkopalaksi meidän sängylle.

Me ollaan mökkeilemässä, päätin uskaltautua lähtemään. Naikkarilta vakuttivat että jos vedet menee niin se ambulanssi tuo heille eikä lähimpään aluesairaalaan (molemmat vauvat poikkitilassa - vesien mennessä ambulanssikyyti edessä).

Eikä tuota ajomatkaa stadiin ole kun reilu puolisen tuntia muutenkaan.

Nyt lähden uittamaan lapsia järveen. Ja tarkastelemaan miehen autonpesu jälkeä...

motherOf4 rv. 35+5 kera katraan.

Vierailija
32/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEA HEMPULLE JA PERHEELLE TYLLERÖSTÄ!!!!! ihana, niin me vaan aletaan poksua vähitellen!

Sängystä(vauvan) täällä on tainnut olla keskustelua:meillä esikko nukku alkuun ä-pakkauksen lootassa, toka ihan vaan pinniksessä missä oli pari tyynyä ympärillä, joskus p-unet pakkauksenlootassa, nyt tulokas saa kanssa nukkua pinniksessä unensä ja näin alkuun se on sijoitettu meidän sängyn jalkopäähän.

Tuttipullot olen keittänyt sitten jos on ollut tarvista niitä kyttää, vesipullo nyt on käytössä ollut ja se tietenkin kiehautettu, samoin kuin tutitkin.

Turhin tavara meillä on ollut itkuhälytin! Asuttiin kerrostalossa ja tipu nukkui partsilla niin eipä tarvittu mokomaa, kuuli ennen hälytintä et nyt tipu valvoo =) Vaikkakin ol herkimmillään laite. Nyt asutaan rivarissa ja kesäisin ovet selällään niin kuulee kyllä milloin hää herää! ja kun en edes ikuna ajatellut et laittasin lasta nukkuun ulos niin ettei oo suoraa näköyhteyttä ikkunasta niin silläkään ei tarvita/tarvittu! ihan vaan kokeilu mielessä oli lainassa.

Nyt taidan hilppasta renoutumaan kirjan pariinkun neiti on p-unilla ja mennään sen jälkeen sit taasen grillaamaan mammaa pihale =) aamulla jo oltiin parituntinen ulkona, tipu hommaili leikkejään hiekkiksellä ja mä loikoilin auringossa! Ihana ilma on!

Mies päivän töissä niin illemmalla sit grillaillaan lihaa ja kasviksia grillissä!!

Juhannuksen jatkoja kaikille!!

onko teillä muuten kipuilua vatsassa kun kävelette?? mulla meinaa tolle vasemmalle puolella sattua ja on masu pinkeenä melki koko ajan

kun pidemmän matkan kävelee =( Ikävä tunne!

tirppis ja pörri35+2

Vierailija
33/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hemppu79 voi toki jo aloittaa...

Vierailija
34/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää laittaa tuo hug-a-bug muistiin, koska ihmiset, joilla on kokemusta kantoliinoista, sellaisen aikovat hankkia. Täytyy nyt kuitenkin katsella onko meillä tarvetta kantoliinalle. Liipe tiedätkö myykö jokin liike noita pääkaupunkiseudulla vai onko niitä hankittavissa vain netistä?

tirppis: Tänään käytiin noin 1,5 tunnin kävelyllä. Vatsaan ei sattunut, mitä nyt oli hiukan pinkeä lopussa ja kotiin tullessa. Ylämäessä syke nousee helposti ja muutenkin kävely on normaalia hitaampaa. Neuvolalääkäri antoi ok:n jatkaa liikkumista jaksamisen mukaan.

Vierailija
35/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin hetki sitten Lintsiltä kotiin. Oli meidän 2-vuotias ihmeissään kaikista vempeleistä ja laitteista. Ja varmaan reiluun kymmeneen laitteeseen päästiin neidin kanssa. kolme tuntia kului aivan siivillä, hauskaa oli!

Itse ajattelin hankkia myös kantoliinan. Esikoisen kanssa ei ollut käytössä, mutta nyt ajattelin heti alusta asti käyttää. Hug a bub - liina mulla on nyt lainassa syyskuuhun saakka, mutta ajattelin oman liinan ostaa jo nyt piakkoin. Helsingissä huggia myy ainakin Bebes Kampin keskuksessa. Pemmikaani-rengasliinan ostin käytettynä. Saa nyt sitten nähdä löytyykö käyttöä kaikelle. Vähän vanhemmalla vauvalla / lapsella kätevä on ergo-reppu. Ollaan sitä käytetty (kannettu selässä) 2-vuotiaalla ja hienosti viihtyy. Ja vauvan kanssa sitä voi alkaa käyttämään muistaakseni 4 kk eteenpäin, rinnalla kantaen.

Huomenna ajattelin suunnistaa alennusmyynteihin. Jos vaikka vauvalle löytyisi jotain kivaa...

Leppis rv 36+2

Vierailija
36/36 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoppa www.babyidea.fi ja sieltä alhaalta JÄMYT, siellä on kaikki myyjät, niitä on espoossa ja helsingissä ainakin, pienemmät myyjät opastaa myös liinojen käytössä ja sidonnassa. itse ostin tuon ekan liinan helsingistä, kontulasta ja kävin tosiaan sen hemmon kotona ja se näytti ihan kädestä pitäen kuinka solmin liinan, tuossa hug:issa tosin tulee mukaan ihan cd:kin jossa opastetaan sidontoja.

Eli ei tarvi vältmät tilata, itsekin aattelin hakea.