Työhaastattelusta tuli mieleen, että onko teille koskaan käynyt
niin, että olette olleet työpaikkahaastattelussa ja kaikki on mennyt hienosti. Haastattelijan kanssa on löytynyt niin paljon yhteistä ja on puhuttu samaa kieltä, että haastattelun jälkeenkin on jääty juttelemaan. Haastattelun jälkeen on annettu vaikutelma, että hakija on nyt valittu. Enää viralliset paperti yms jätetään tuonnemmaksi. Ja sitten yks kaks jälkeenpäin onkin vain ilmoitettu, että perutaan koko juttu!
Olen ollut kaksi kertaa sellaisessa haastattelussa, että " melkein sain työn" . Ensimmäisessä paikassa mulle esiteltiin haastattelun jälkeen työpöytäni, annettiin tuleva kännykännumero, sanottiin, että saan katsoa sisustuksen uudestaan ja sovittiin minä päivänä tulen tekemään sopimukset yms. Kaksi päivää myöhemmin soittivat, että oli tapahtunut väärinkäsitys ja henkilö jonka tilalle olin tulossa olikin jäänyt työpaikkaan.
Toisella kertaa haastattelijat sanoivat ääneen, että " eiköhän me ole löydetty sopiva henkilö nyt, tuskin muita tarvitsee enää haastatella!" ja suostuivat palkkapyyntööni ja sanoivat ilmoittavansa puhelimitse tarkan päivämäärän jolloin voin aloittaa. Mitään ei kuulunut, joten soitin viikkoa myöhemmin, että milloinkas sitä aloitellaan ja sain kuulla, että hommaan oli valittu joku muu. Pari kuukautta myöhemmin ilmoitus tuli oikein kirjeitsekin.
Ymmärränkö asiat jotenkin väärin vai onko tämä joku yleinen käytäntö työpaikkahaastatteluissa?
Kommentit (11)
kukaan ei ole kyllä vienyt tilannetta noin pitkälle, että olisi oikein luvattu paikka ja sitten peruttu puheita.
Todella ala-arvoista käytöstä!
Jos sinulle vielä kerran käy noin, niin pyydä, että saat laittaa nimet papereihin heti (ei varmaankaan helppo toteuttaa käytännössä, mutta voi yrittää), tai sovi treffit heti seuraavaksi päiväksi.
Jotenkin kuitenkin olin vielä epävarma, joten pettymys ei ollut kovin suuri, kun ilmoitettiin kiellosta. Kuitenkin se tuntui oudolta, että oli esitelty jo työpöytä ja työkaverit ja sitten en saanutkaan työtä.
Julkiselle työnantajalle hain ja juuri noin vakuuttavasti puhuttiin jo haastattelussa. Luvattiin kuitenkin vielä soittaa, että miten aloitan (aloitusviikko sovittiin jo haastattelussa). Soittoa ei kuulunut ja paikkaan olikin valittu joku tuttu työntekijä joltain muulta osastolta.
noin useamman kerran. Ja en ymmärrä miksi. Syytä ei koskaan kerrottu. Yhden kerran mulle luvattiin täysin kokemusta ja koulutusta vastaava duuni ja kutsuttiin vielä viikon päähän toimitusjohtajan kanssa tapaamaan, koska se oli käytäntö tässä suuressa firmassa uusien työntekijöiden kanssa.
Kun menin tj:n luo niin tämä paukautti suorin sanoin päin naamaa heti, että " en mä sua otakaan. Sulla on yks lapsi ja jäät kuiteskin vuoden päästä taa säitiyslomalle, eiks vaan. En mä tarvii äitiyslomalaisia" . Arvaa venähtikö alaleuka kantapään alle?
No olihan se hyvä että jo tuossa vaiheessa edes tuli esille tuon firman " perhemyönteisyys" .....
Nimittäin kyllähän se voi vaikuttaa työntekijäänkin, että millaiselta työpiste ja työkaverit vaikuttavat, joten minusta se kuuluu asiaan, että ne esitellään, se ei ole vielä mikään lupaus sinänsä. Se, jos mennään jo lupailemaan ja sitten perutaan, on todella törkeän huonoa käytöstä ja minä olisin oikeasti onnellinen, etten moiseen paikkaan sitten joutunutkaan missä johtotasolla työskentelee noin moukkia juntteja!
ja oli jo sovittu aika, milloin menen allekirjoittamaan työsopimuksen, mutta sitten tulikin soitto, että oli tullut rekrytointikielto. Ikävää on lähinnä se, etten tiedä, oliko se totta, vai oliko minusta vaikka kuultu joltain jotain negatiivista. Sikäli tuo ei haittaa, että olen jälkeenpäin saanut tietää ettei ko. firma ole kaksinen työpaikka.
Minä olen se joka vei toiselle luvatun työpaikan. Oli hakemisaikaa vain tunti jäljellä kun löysin ilmoituksen, kiireellä soitin ja pyysivät käymään, olihan hakuaikaa vielä hetki jäljellä.
Menin siis haastatteluun ja he innostuivat todella paljon minusta, minua ei kuulemma parane päästää käsistään vaikka olivat luvanneet paikan jo toiselle haastattelussa käyneelle. Vikahan ei ollut minun vaan työpaikan, mitäs menivät lupailemaan paikkaa etukäteen.
Minä siis sain työpaikan, loistavan sellaisen.
Parin viikon päästä soitin ja " kukaan ei ollut koskaan" koko jutusta kuulluutkaan. Eli ilmeisesti projekti ei ollut saanut hyväksyntää.
Olis kyllä ollut asiallista ilmoittaa hakijoille, ettei projekti onnistunutkaan.
ilmeisesti jälkeesi on tullut joku superhakija.
ei ole asiallista tuollainen.
t: rekrytoija