Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä kysyttävää...

Vierailija
21.06.2007 |

Voi että osaa olla hankalaa tämä imetys. Vauvaa pitäisi syöttää kolmen tunnin välein, mutta milläs imetät vauvaa, joka nukahtaa rinnalle imettyään max 10 min? Välillä jaksaa hiukan pidempään. Missä ajassa parin viikon ikäinen vauva saa tarvittavan maitomäärän imettyä?

Lääkärin määräyksestä olen antanut lisäksi korviketta, mutta sekin on yhtä väkisin syöttämistä ja vauva sylkee ja kakoo sen kanssa. Huoh!

Painoa on onneksi tullut hienosti lisää, mutta on tämä jotenkin ahdistavaa!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyikö vauva pienipainoisena?

Toiset vauvat on " nautiskelijoita" , jotka imeskelee tissiä vaikka tunnin, toiset on " tehoimureita" , jotka vetäsee mahansa täyteen viidessä minuutissa. Ja sitten löytyy kaikkea tältä väliltä ja toisina päivinä toista, toisina toista.

On siis täysin mahdollista, että vauvasi saa tarpeeksi maitoa 10 minuutissa. Painon nousu ja usein kastuvat vaipat ovat parhaat merkit.

Vierailija
2/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko yrittänyt lypsää omaa maitoa pulloon? Se voisi maistua vauvalle paremmin.

Tai sitten voisit kokeilla eri merkkisiä korvikkeita, niissä on makueroja.

Meidän esikoiselle piti antaa korviketta ja aluksi se oli hankalaa kun tuttelia yritin antaa. Hänelle kelpasi vain nan.

Uskoisin että vauvasi jaksaa paremmin syödä kun kasvaa vähän.

Imetystukilistalla saattaisi olla jotain vinkkejä sinulle. Sieltä olen itse ainakin löytänyt imetysongelmiin hyviä neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan syntymäpaino oli hiukan päälle 3kg, mutta hän söi huonosti ja nukkui jatkuvasti (=24h/vrk). Siksi käskettiin " tankkaamaan" ahkerasti, jotta edes vähän piristyisi. Tämä tehosikin, mutta edelleen vauva on unelias varsinkin syödessään. :-/

Sairaalassa otettiin syöttöpunnituksia ja niiden mukaan ei saisi riittävästi maitoa rinnoista. Tästä syystä määrättiin korviketta lisäksi.

Täytyy varmaankin vain luottaa siihen, että syö sen, minkä tarvitseekin. Sen ajan minkä jaksaa imeä, imee kunnolla ja nieleskelee -> eli siis saa maitoa. Ja vaipat ovat olleet märkiä ja paino noussut.

Ei kai siis ole mitään hätää, mutta kai se on tämä äidin rooli huolehtia aina. :-)

Vierailija
4/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsänyt en ole (ja poden siitäkin huonoa omaa tuntoa). Tämä siitä syystä, että vauvaa pitää syöttää niin äärettömän usein ja jos sen lisäksi ryhdyn tähän jatkuvaan lypsämis- ja sterilointiruljanssiin, en ehdi viettää aikaa ollenkaan esikoisen (2v4kk) kanssa.

Täytynee käydä kurkkaamassa imetystukisivuja. Kiitos vinkistä! /ap

Vierailija
5/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoilla on tiheän imun kausia jolloin ne lisää maidon määrää itselleen sopivaksi.. ja itse imetin 20 min- puolen tunnin välein tuon ikäistä vauvaa. Tietysti saattaa välillä tuntua jotta se vauva asuu rinnalla ja ei voi muuta tehdäkkään. Mutta sinä olet nyt sitä vauvaa varten =)

Se syönti tiheys harvenee siitä itsestään.. ja vauva ei välillä syö nälkäänsä vaan hakee lämpöä ja äidin syliä! Ole onnellinen jotta vauva tuntee olonsa turvalliseksi ja nukahtaa rinnalle ;)

se että imetät on parasta vauvalle..

Kaikkea hyvää teille ja toivottavasti jatkat imetystä mahdollisimman pitkään.

Itse imetin 1v2kk kunnes lapsi itse vieroitti itsensä.

Vierailija
6/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se onkin, että vauva ei itse juurikaan pyydä maitoa, vaan joudun herättämään täydessä unessa olevan vauvan syömään kolmen tunnin välein.

Helpompaahan se olisikin, kun vauva itse ilmaisisi nälkäänsä ja sen mukaan imettäisin. /ap

Vierailija
7/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEilläkin kuopus nukkui tuossa iässä todella pitkiä pätkiä, ja imetin sitten kun hän heräsi. Käytännössä vauva melkein vain nukkui ekat pari kuukautta.

Mä en nyt ymmärrä sitäkään miten sulla on niin vaikeaa sen vauvan kanssa? Jos se syö kolmen tunnin välein 10 minuuttia, niin miten ihmeessä se on liian tiheää ja aikaa vievää?

Mä en muutenkaan ymmärrä miksi pitää niin laskeskella lapsen syömisaikoja ja heräämisaikoja ja sen sellaisia. PAljon helpommalla (ja vähemmällä voivotuksella) pääsee kun syöttää sitä lasta silloin kun se ruokaa kaipaa.

Vierailija
8/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei vielä ole rintapumppua hanki ihmeessä Aventit Isis-pumppu. Sitä pystyy käyttämään yhdellä kädellä. Minä pumppasin aina toisesta rinnasta, kun imetin vauvaa toisesta. Se on sikälikin kätevää, että heruminen käynnistyy imetyksellä kuitenkin molemmista rinnoista, pumpulle voi olla muuten vaikeaa herua.

Olen kahdesti myös luovuttanut äidinmaitoa sairaalaan. Ne sterilointisäädökset eivät ole mitenkään mahdottomat. Ohjeena on huuhtoa pumppu huolella viileällä vedellä joka pumppauksen jälkeen ja pestä kerran vuorokaudessa tiskikoneessa! Ei siis mitenkään vaativaa. Sitä paitsi, jos pumppaat maitoa vain omalle vauvallesi, hän saa siitä vain niitä bakteereja, joihin on jo rinnasta imiessään tottunut. Jos siis annat pumpatun korvikkeen vauvalle samana päivänä, eivät siinä mitkään bakteerit ehdi vallata elintilaa (sairaalaanhan luovutettava maito pakastetaan ja toimitetaan yleensä kerran viikossa.)

Vierailija
9/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli pienipainoinen vauva ja olimme painotarkkailussa.

Soitat ensi viikolla neuvolaan ja kysyt josko voit tulla tarkistamaan vauvan painon.

Vierailija
10/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumpatun ÄIDINmaidon tietenkin... *noloa*

Vierailija
11/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahansa täyteen. Oma pienokaiseni veti synnärillä jo 4 tunnin unia ja saattoi saada silti mahansa täyteen varttitunnissa. Tämä oli kuulema normaalia, vaikka syöttöpunnitukset olivat yleensä jopa -10g! Vastasyntynyt käyttää energiaa imemiseen ja siinä siis syy. Vauvani siis oikein hörppi maitoani, eli ei ollut kyse maidon riittämättömyydestä.

Pissavaippoja seuraamalla selviää milloin on aika tehostaa imetystä. Sinun kohdallasi kuulostaisi järkevältä siirtyä lapsentahtisuuteen ja katsoa kuinka käy. Yleensä vauva herää itse alle tunnin-5tunnin välein syömään ja vaatii evästä raivokkaasti itkemällä.

Vierailija
12/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna vaan korviketta. jos lapsi ei pysy hereillä ja on pienikoinen, ei jaksa sydä rinnasta riittävästi niin TOTTAKAI annat korviketta!

varmista pissivaippojen määrä ja käykää neuvolan puntarilla usein.

ehdit kyllä lypsää ja siirtyä vielä täysimetykselle myöhemminkin. (kokemusta on) Kun lapsi kasvaa niin alkaa jaksaa syödä paremmin. sitten on mahdollisuus jo hylätä korvikekin. tärkeintä on että et vedä itseäsi nyt ihan piippuun ja ja että lapsi syö riittävästi oli se mitä tahansa.

lapsen etu ensin- myös ennen äitien tarvetta " suorittaa täydellinen imetys" .

tsemppiä ap! älä välitä painostajista. kunhan saat lapsen syömään vaan.

Vierailija
13/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitus kerran tai kaksi kertaa viikossa riittää kertomaan nouseeko vauvan paino tasaisesti. Voihan se olla että vauvasi saa jo kymmenessä minuutissa tarpeeksi maitoa ja siksi pullosta tarjottu maito ei kelpaa. Mutta jos halua antaa korviketta aina välillä, ei se imetys siitä piloille mene, vaikka joku täällä niin väittikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi