Jään kahden viikon lomalle ja lomarahat tulivat tilille n.900 euroa
Miten ihmeessä se on noin paljon:O luulin että vain jotain 300 tms. Saako loma ajalta palkkaa? oon ekaa kertaa " oikeella" lomalla jtoen en ymmärrä näistä mitään!
Kommentit (34)
täydet matkavähennykset (tänä vuonna 7000,-) jo prosentissa.
äitylit varmaan kuvittelevat, että laki määrää lomarahojen maksuajankohdistakin :D
No ei määrää, kyllä se on työehtosopimus ja ne vaihtelevat aloittain.
Lapsilisät tulevat kaikille samana päivänä, mutta käytäntöä ei voi soveltaa ihan kaikkeen.... ;-)
Loma-ajan palkka se ei voi olla kuin 2 viikon osalta, jos kerran pidät nyt vain 2 vkoa.
Kannattaisko sun nyt ihan vaan soittaa sinne palkanlaskijalle ja kysyä asiaa? Täällä tuskin osataan sua kummemmin neuvoa ;-)
Vierailija:
sisälukutaitosi tuntuu todella olevan täysin hukassa:KÄTÄNTÖ VAIHTELEE ALOITTAIN.
Minä sain vasta töihin palattuani. Ja tiedän asian olevan samalla tavalla monilla aloilla.
Ymmärtäkää nyt, että on olemassa useita erilaisia työehtosopimuksia!
Kyllä käytäntö vaihtelee aloittain, tiedän sen. Mutta se miten joku firma maksaa lomarahat eivät välttämättä riipu tessistä vaan firman omasta käytännöstä.
ei lomapalkkaakaan ole pakko maksaa ennen lomaa. Kuten itsekin totesit, se on sopimuskysymys.
Minun ja mieheni työpaikoissa (aivan eri alat) on molemmissa käytäntö, että kuukausipalkka maksetaan ns. normaalisti. Enkä ole mitään erillisiä sopimuksia sen suhteen allekirjoittanut.
Luulenpa, että se on yleisempi käytäntö nykyään kuin että loma-ajan palkka maksettaisiin etukäteen...
huomasitko sanan " yleensä" tekstissäni?
En siis sanonut, että äitiyslomalaiset saavat " aina" lomaltapaluurahan töihin palattuaan.
Ja tämä oli pointti, sillä " höpöhöpö-tekstilläsi" nimenomaan kritisoit sitä, että väitin ko. käytännön olevan edes mahdollista ja annoit ymmärtää, että raha maksetaan äitiyslomalla ollessa.
Opettele nyt hyvä ihminen lukemaan.
Jos HÄN sai lomarahan äitiyslomalla, niin ei kai se tarkoita, että kaikki saavat? Just sitähän 30:lle joku yrittää selittää. Mutta ei mene jakeluun.
Lisäksi selittäjä mainitsi, että käytäntö vaihtelee " aloittain ja sopimuksittain" . Eli ei siis ole väittänyt, että vain tessin mukaan. Aloittain tarkoittaa just eri yritysten välillä ainakin mun käsityksen mukaan.
Ihan oikeesti, pitäiskö sun hakea jostain apua.
Perheellesi näyttää tulevan todella hyvä juhannus. Suorastaan rentouttuva...olet nimittäin todella päälle käyvä ja raivoat mitättömistä asioista.
Lomaraha on siis puolet bruttokuukausipalkasta miinus verot. Käytännössä nettona puolet nettopalkasta.
Eli jos netto summa on 900 euroa 4 viikolta se tarkoittaa, että se on kahden viikon nettopalkka. Kuukausinettopalkka on siis n. 1800 euroa ja brutto (jos ei korko- tms. vähennyksiä) vajaa 3000 euroa.
Hänen mainitsemansa asiat ovat näköjään ne ainoat oikeat ja termit mukamas ne myös ainoat oikeat. Todella hyökkäävä käytöskin vielä. HUH HUH, jollakin todellakin keittää yli ja pahasti.
Anteeksi nyt kovasti, kun yritän rautalangasta vääntää asiaa.
Perheeni juhannuksesta voit olla ihan huoletta ja keskittyä oman perheesi juhlaan.
Parempi varmaan, että ymmärretään asiat päin seiniä - se tekee juhannuksen juhlinnasta paljon hauskempaa! ;-) Luetaan sitten heinäkuussa lomapalkan ja rahojen tuhlanneilta niitä " miksei mun rahat riitä edes lasten ruokaan-kirjoituksia.
Jos joku jaksaa selittää ja perustella, niin pitääkö heti alkaa itkeä?
No sehän on kyllä tämän palstan meininki: paskaa saa jauhaa, mutta asiasta jos uskallat tiukkaan sävyyn puhua, niin voi kauhistus kun jo herkkänahkaiset pillastuvat.
sisälukutaitosi tuntuu todella olevan täysin hukassa:
KÄTÄNTÖ VAIHTELEE ALOITTAIN.
Minä sain vasta töihin palattuani. Ja tiedän asian olevan samalla tavalla monilla aloilla.
Ymmärtäkää nyt, että on olemassa useita erilaisia työehtosopimuksia!