Papa-näytteenotto ja ihan alkuraskaus! KOKEMUKSIA?
Meillä on kunnassa siis kohdunkaulansyövän tutkimus menossa ja ensi viikolla pitäisi mennä antamaan näyte. Olen silloin ehkä rv5+. Näytteenottaja sanoi, ettei sen PITÄISI mitenkään vaikuttaa raskauteen, mutta onko jollain mitään muuta tietoa? Mua jotenkin arveluttaa mennä antamaan näyte näin varhaisilla viikoilla varsinkaan kun en tiedä onko kaikki ok ja kun on ollut vähän alavatsakipujakin..
Kertokaahan siis tietonne ja mahdolliset kokemuksenne!
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (12)
Eihän ne tosiaan niitä ottaisi jos niissä jotain vaaraa olisi. Mulla on jotenkin niin epävarma olo vain tästä raskaudesta, ehkä sekin takia että tärppäsi ekasta kierrosta (kahta lasta tehtiin ½ vuotta ja reilu vuosi) joten kai sitä on senkin takia niin skeptinen kaikkea kohtaan kun ei oikein tiedä onko kaikki ok ja voiko näin nopeasti tärpännyt raskaus edes kestää ;)
Mutta lisää kokemuksia ja rohkaisuja, kiitos! Ja tietysti aiheellisia pelotteluja myös!
otettiin toisen lapsen alkuraskaudessa. En nyt muista viikkoja..olisko ollu ekassa lääkärineuvolassa eli pikkasen enempi viikkoja jo oli. Mutta ei mitään haittaa mulle tullut ja luojan kiitos tehtiin..multa meinaan löyty kohdunkaulantulehdus jota muuten ei vissiin olis kovin helpolla löydetty ennen kuin olis ollu ns. myöhästä. Tai en muista oliko niin että kodunsuu punotti ja siks tekivät papan kun aikaa oli jo kulunu se vuos edellisestä..vai vissiin kaks. Tällä kierroksella kerkesinki käymään samana päivänä kun vaavi tehtiin ni ei tarvinnu miettiä oliko tarvetta ;D
Mutta siis uskoisin oman kokemuksen perusteella että ihan rauhallisin mielin voit mennä!
rv 17+2
Moi,
Minulla on myös otettu enimmäisessä raskaudessa joskus viikolla 10 ja tässä toisessa viikolla 4 tai 5, kun en edes vielä ollut vama koko raskaudesta. Ei tullut mitään ongelmia niistä.
Ilmeisesti mä kuulun siihen vähemmistöön joka on kieltänyt papan ottamisen...
Ihan oman harkinnan vuoksi päädyin kieltämään toimenpiteen.
Ensinnäkin papa-kokeessakin on keskenmenon riski...Asia jota neuvolassa vähätellään, koska prosentuaalisesti mahdollisuus on pieni.
Minullekin ensin neuvolantäti sanoi, ettei siinä mitään vaaraa ole ja kun jatkoin kyselyä niin vasta sitten hän myönsi, että olen oikeassa ja km riski on todellakin olemassa, pienenä mutta todellisena.
Plus papa-kokeen ottaminen on paikkakuntakohtaista, osassa Suomea sitä ei nimenomaan oteta juuri km riskin vuoksi!
Toinen pointti mikä vaikutti päätökseeni, oli se että mikäli näytteestä löytyisi jotain todella hälyyttävää, asialle ei voitaisiin tehdä yhtään mitään raskaana ollessa, joten miksi riskeeraisin turhan takia?
Kolmanneksi, näytteeotto tyyliäkin on kahta laatua... Osa todellakin kaivaa sen " ripsiharjan" kanssa näytteen kohdunsuun sisäpuolelta, osa hipaisee kohdunsuun reunaa.
Ja itsellänikin säilytin avoimen takaoven lääkärin tarkastukseen asti.
Koska sitä näytettä ei todellakaan ole pakko ottaa heti ekalla käynnillä!
Itse odotin lääkärin tarkastukseen, jossa kohdunsuun tilanne katsottiin ja kaikki näytti hyvältä, niin pidin pääni ja näytettä ei otettu.
Lääkäri kunnioitti mielipidettäni, ja sanoi että mikäli kohdunsuun tilanne olisi näyttänyt epäilyttävältä niin hän olisi puhunut näytteenoton puolesta.
Ja ehkä kannattaa miettiä omaa " alakerta historiaa" , onko käynyt säännöllisesti papa-kokeissa aikaisemmin, onko epäilty/sairastanut sukupuolitauteja, tulehduksia jne. Asioita mitkä voivat altistaa kohdunkaulan tilanteen muutoksille.
Joten tsemppiä päätöksiin, joskus voi olla myös paikallaan sanoa osalle itsestäänselviä asioita kiitos, mutta ei kiitos.
T Helga rv33+2, eikä vieläkään papa koetta tehty. =)
itse sain ikä-papa kontrolliin kutsun kun odotin kakkosta. Itse jätin menemättä myös tuon pienen keskenmenoriskin takia. Ja ajattelin ihan maalaisjärjellä, että minun tuurillani on joku kokematon tai vasta-alkaja ottamassa näytettä.... (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan..) Viikkoja minulla oli kasassa silloin jotain rv11, kokeen olisi voinut ottaa kuulemma (muistaakseni rv 16 asti). Sanoin sitten omalle neuvolatädille (joka oli hyvä tuttukin) , että minä en halunnut riskeerata mitään ja hän sanoi, että hyvä niin...
Mutta edellisellä kirjoittajalla oli hyvä pointti, että pitää punnita oma " historia" ja sen mukaan tehdä päätökset. Minultakin on otettu papa säännöllisesti. Mainitsin papa-kokeen otosta sitten terveyskeskuksessa jälkitarkastuksessa ja sain lähetteen siihen ( ei siis tarvinnut maksaa sitä) ja kävin , kun olin lopettanut imetyksen.
Ja olin onnellinen kun jätin menemättä...kun ainakin täällä näytteenottaja otti näytteen " ronskisti" " pienellä pulloharjalla" ja useamman näytteen, hänelle näytteen otto oli sydämen asia, että tulee kunnon näytteet (vaikka tämä kuulostaakin " rajulta" ) mutta hän siis teki hyvää työtä. Mutta kyllä se " riipaisi" ja olin silloin tyytyväinen, ettei tehty kun odotin..
Näin mun tarina..
MR Rv 22+5
Odotan nyt kolmatta lastani! :) Sinänsä minulla ei ole ollut yhtään
keskenmenoa, joten en varmaan kuulu riskiryhmään.
Näyte on otettu raskaana ollessani varovasti pumpulipuikolla.
Papa-näytteen otossa raskaana ollessa ei saa koskea kiinni
olevaa kohdunsuuta.
Sen sijaan imetysaikana papa-näytettä ei ehkä kannata ottaa
ennen kuin kuukautiset ovat alkaneet. Itselläni ainakin näyte
meni II-luokkaan, ja jouduin kontrollikäynnille, ja se oli aivan
turhaa hätäilyä.
sain itse keskenmenon vko 8+ ja tosiaa enne keskenmenoa ihan alkuraskaudessa minulta otettiin
papatesti. Mutta tiedä häntä oliko syynä papatesti vai jokin muu.
Nyt tämän kokeneena jättäisin väliin, mutta kuten ylläolevat kirjoittavat
ei syynä liene ollut sitten papatesti vaan ihan luonnollinen tapahtuma.
Pitkän aikaa kuitenkin syytin itseäni tapahtuneesta ja siitä että olin perunut aikaisemman testiaikani työkiireitteni vuoksi ja sitten kävi näin.
Helga76:
Toinen pointti mikä vaikutti päätökseeni, oli se että mikäli näytteestä löytyisi jotain todella hälyyttävää, asialle ei voitaisiin tehdä yhtään mitään raskaana ollessa, joten miksi riskeeraisin turhan takia?
Tuohon pakko kommentoida, että kyllä tehdään jotain, jos löytyy " todella hälyyttävää" syöpätyyppistä solumuutosta. Itseltäni otettiin ihan alkuraskaudesta (niin aikaisin ettei ollut alkio tainnut edes kiinnittyä vielä) papa, josta löytyi solumuutoksia. Minut määrättiin kohdunkaulan tähystykseen ja näytepalojen ottoon, koska solumuutoksista ei papan perusteella nähnyt, ovatko ne mahdollisesti syövän esiastetta vai eivät.
Juttelin perusteellisesti tutkimuksista lääkärin ja hoitajien kanssa. Kolposkopia eli tähystys ja kudosnäytteiden otto oli ainakin potilaan kannalta huomattavasti " rankempi" toimenpide kuin papa, ja sekin minun suositeltiin tehtävän. Ja tietysti näin päin - mitä hyötyä raskaudesta, jos itse sairastan syöpää ja pitkitän hoitoa, jolloin se ehkä ehtii edetä muuallekin kohdunsuulta? Yleensä esiasteet etenevät syöväksi asti hitaasti, vuosien kuluessa, mutta minulta edellisestä papasta oli pari vuotta ja solumuutokset sen verran epäilyttäviä, ettei lääkärilläkään ollut epäilystäkään siitä, kannattaako tutkimukset tehdä vai ei. Lääkärin mukaan papan otto ei aiheuta keskenmenoriskiä, samoin ei myöskään kolposkopia ja kudosnäytteiden otto. Sen sijaan solumuutosten mahdollisesta hoidosta olisi pitänyt keskustella erikseen sen mukaan, kuinka vakavasta löydöksestä olisi ollut kyse.
Minusta ei ole mitään järkeä pitkittää papan ottoa raskauden takia, jos sen otto muuten olisi ajankohtaista. Ehdin itse tosiaan miettiä syövänkin mahdollisuutta, ja tajusin, että itseni hoitamatta jättäminen se vasta olisi karhunpalvelus koko perhettäni kohtaan.
Lääkärien käyttämästä Käypä hoito -oppaasta löytyy muuten tällainen papaa koskeva kohta:
# Raskaus ei ole este näytteenotolle.
* Tarvittaessa irtosolunäyte voidaan ottaa raskauden vaiheesta riippumatta, myös endoserviksin harjanäyte.
Ja solumuutoksista näin:
Irtosolu- ja CIN-muutokset raskauden aikana
* Muutoksia irtosolunäytteessä raskauden aikana esiintyy 0.8 ¿ 1.5 %:lla, CIN-muutoksia 0.2 ¿ 0.9 %:lla ja mikroinvasiivisia muutoksia 0.015 %:lla 71.
* Poikkeavaa sytologiaa voidaan seurata varsin luotettavasti raskauden aikana irtosolunäyttein 72.
o Lieviä solumuutoksia (ASC-US ja LSIL) ei tarvitse seurata raskauden aikana.
* Jos on todettu ensimmäisellä raskauskolmanneksella vahva solumuutos (HSIL, huomattava lieriöatypia) tehdään kolposkopia invaasion poissulkemiseksi. Toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana tyydytään yleensä seurantairtosolunäytteeseen (noin viikoilla 28 ¿ 30).
* Kolposkopiatutkimus ei juuri lisää CIN-muutosten diagnostista tarkkuutta A, 73, 74.
* CIN 2 ¿ 3 -tasoisten muutosten eteneminen raskauden aikana on erittäin harvinaista, ja muutoksen spontaanin regression todennäköisyys on suuri (70 %) A, 75.
Hoito
* CIN 2 ¿ 3 -muutosten hoito raskauden aikana tulisi rajoittaa vain niihin tapauksiin, joissa invasiivisen prosessin mahdollisuutta ei voida sulkea pois 76.
* Konisaatioihin (sähkösilmukka-, laser-) liittyvien komplikaatioiden (vuoto, ennenaikainen synnytys) riski on raskauden aikana suurentunut 77.
* Konisaatiota diagnostisena toimenpiteenä ei ole suositeltavaa tehdä enää 16. ¿ 18. raskausviikon jälkeen muutoin kuin poikkeustapauksissa A, 78.
* Raskaudenaikainen, tavallisesti kolposkopiaa edellyttävä muutos (LSIL tai vahvempi), tulisi tarkistaa kolposkopialla 2 ¿ 4 kuukauden kuluttua synnytyksestä C.
Ja lähde siis http://www.kaypahoito.fi/ ja sieltä Kohdunkaulan, emättimen ja ulkosynnytinten solumuutokset ¿ diagnostiikka, hoito ja seuranta
Ajattelin vielä kertoa oman kokemukseni aiheesta.
Minulla kaksi kertaa otettu papa eri raskauksien aikana alkuraskauteen liittyvän vuodon vuoksi. Kummastakaan ei kuitenkaan löytynyt mitään ja vaaraa ei myöskään raskaudella aiheutunut.
Lääkärini (joka todella kokenut gynekologi Pääkaupunkiseudulla) sanoi, että ihmisillä on edelleen vanha luulo, ettei papaa muka voisi ottaa raskausaikana. Ja vielä kommentti noihin kohdunkaulasyöpiin: syövät ovat hyvin eritavalla käyttäytyviä ja siinä mielessä en jäisi odottelemaan melkein vuotta, mikäli jotain epäselvyyttä olisi.
Näytteenottajaksi valitsisin kyllä gynekologin.
Elsa 19+6
Päädyin perumaan ajan. Voi osallistua joukkoseulaan syksymmälläkin tai sitten otattaa papan jälkitarkastuksessa. Edellinen papa oli normaali, otettiin viime jälkitarkastuksessa eli 4/06.
Muistin juuri tänään, että minulla on molemmissa raskauksissa alkio kiinnittynyt ihan alas kohtuun, josta sitten " noussut" ylemmäs. Ensimmäisessä raskaudessa varoitettiin, että saataa tulla harmitonta vuotoa koska on niin alhaalla. Joten senkään takia en nyt uskalla riskeerata vaan odotan sinne jälkitarkastukseen asti. Varsinkaan kun ei ole mitään syytä uskoa että muutoksia olisi, ja jos niitä olisikin, ei niitä kuitenkaan voida raskausaikana hoitaa.
... jos solumuutoksia olisi, niin ne voitaisiin kyllä hoitaa. Pakko painottaa, ettei jää vääriä käsityksiä.
Minulta otettiin papa esikoisen odotuksen aikaan rv 6+, kun kävin jo silloin ensimmäisessä neuvolassa. Terveydenhoitaja otti sen ihan rutiinisti, kun ei ollut vielä otettu, olin 19v :) Mitään haittaa siitä ei aiheutunut, ei edes tuhruja tms. Olen muutenkin siinä uskossa, että papan otolla ei ole mitään haittavaikutuksia.