Kokemuksia perätilakaksosten synnyttämisestä?
Raskausviikkoja on nyt 36+4, ja tänään polilla huomattiin, että molemmat lapset ovat kääntyneet perätilaan. Aiemmin ovat olleet poikittain ja pari viikkoa sitten a-vauva oli perätilassa ja b-vauva raivotarjonnassa.
Lääkäri oli kovasti sitä mieltä, että alakautta nämä syntyvät, on kuulema ihan yleinen käytäntö synnyttää perätilakaksoset alakautta. Onkohan kellään kokemuksia asiasta ja voiko lääkäri " pakottaa" alatiesynnytykseen, jos äitiä hirvittää? Ensi viikolla on taas uusi käynti, jolloin asennot tarkistetaan, mutta kieltämättä itselläni on melko epävarma olo.
Pelvimetria otettiin tänään, mutta en usko, että siinä mitään erityistä löytyy, koska olen aiemmin tehnyt suht. hyvän kokoisia lapsia alakautta.
Osaako kukaan sanoa, onko perätilalapsille mitään " maksimikokoa" , jonka jälkeen alatiesynnytystä ei edes yritetä?
Aiemmat synnytykset ovat sujuneet ihan hyvin, joten itse synnytystä en pelkää, mutta perätilasynnytyksestä ei ole kokemusta ja se kieltämättä vähän hirvittää, etenkin, kun kyseessä on kaksoset.
Kiitos, jos joku osaa kertoa kokemuksiaan tai käytäntöjä eri sairaaloiden välillä.
T. pyrytyttö ja vauvelit rv 36+4
Kommentit (23)
Pitkästä aikaa eksyin sivuille :)
Meillä jo 1 v 6kk tyttö ja poika.
Mulla viikkoja oli kasassa 38+6 ja raskausmyrkytyksen takia käynnisteltiin jo no kolmannella kerralla lähti.. Tyttö syntyi ensin rt:stä ja poika perätilasta normaalisti alatiesynnytyksellä. Tytön synnyttyä lääkäri totesi että tuntuu pikkuosia ja että puhkaisee kalvon ja sitten auttaa lapsen maailmaan kun olen saanut ponnistettua pyllyn esille hyvin meni ja luotin lääkäriin täydellisesti en nyt sano että mikään helppo synnytys mutta kuitenkin suht nopea eka synnytykseksi 5 h 55 min. Tyttö ponnistin 55 min ja poikaa 47 min. Sain myrkytykseen liittyvän kohtauksen kuitenkin noin 30 min synnytyksen päättymisen jälkeen. Jäi ne pullakahvit juomatta :( no seuraavalla keralla sitten. En revennyt mitenkään ja vähän jouduttiin leikkaamaan selvisin muutamalla tikillä :) Ihana muistella kun nuo meidän ipanat on " jo" niin " isoja" ...Vauvakuumetta kait keräilen!
Olen ymmärtänyt että kuitenkin a vauva ratkaisee eli jos se perätilassa niin sektio tai ainakin niin meillä lapissa. kuitenkin lääkärit heti ilmoittivat että b vauvan perätila ei estä alatiesynnytystä.
No TSEMPPIÄ ja JAKSAMISTA sinulle!
Ainoa neuvo : älä häpeä pyytää apua IKINÄ :) sen minä opin
Tiku ja tytteli ja poitsu 1 v 6 kk(untenmailla)
Ajattelin tulla ilmoittamaan, että meille syntyi suloiset kaksospojat sektiolla 3.7. rv 38+3. Poikien syntymämitat: 2905g/47cm ja 2955g/47cm.
Edellisviikon polikäynnillä a-vauva oli kääntynyt raivotarjontaan ja käynnistys sovittiin muutaman päivän päähän. Käynnistykseen mennessä huomattiin, että perätilassa ollaan jälleen, mutta lääkäri ei edelleenkään suostunut muuhun kun alatiesynnytykseen! Noh, sitä lähdettiin yrittämään, mutta synnytyksen eteneminen tyssäsi, kun a-poika ei suostunut laskeutumaan, joten sektioon sitten kuitenkin mentiin. Onneksi, sillä leikkauksessa huomattiin, että vauva ei päässyt laskeutumaan, koska hän oli perätilan lisäksi avotarjonnassa.
Leikkaus sujui tosi hyvin, mitään kiirettä ei ollut missään vaiheessa ja palkintona on aivan ihanat pojat. Olen toipunut ihan hyvin, enkä missään vaiheessa edes ollut mitenkään erityisen kipeä.
Nyt täällä elellään ihanan lämpimiä loppukesän päiviä poikien tahdissa.
Arki on välillä aika haipakkaa, mutta eiköhän se ole sitä kaikilla monikkoperheillä... ;)
Kiitos kakille vastauksista ja nautiskelkaa auringonpaisteesta, kun sitä vielä riittää! =)
T. pyrytyttö ja vauvelit, nyt jo 5 viikkoa. (huh, kun aika on juossut!)
sellainen äiti joka oli synnyttänyt perätilakaksoset :).
Itse ehkä suostuisin sellaiset synnyttämään jos olisin sairaalassa hyvässä valvonnassa, ja jos tosiaan olisin jo aiemmin synnyttänyt helposti jne. Tämä varmaan johtuu siitä että minun kokemukseni kaksossynnytyksistä ovat todella hyviä.
Minulla on kahdet kaksoset joista molemmat ovat olleet samoissa tarjonnoissa, A raivotarjonnassa ja B perätilassa. Automaattisesti minulle lähdettiin suunnittelemaan alatiesynnytystä. Olin jo uudelleensynnyttäjä ekojen kaksosten syntyessä joten synnytys oli helppo ja nopea. A syntyi nopeasti oikein päin jonka jälkeen B kääntyi itse raivotarjontaan vaikka oltiin valmistauduttu synnyttämään hänet perätilassa. Toisessa kaksossynnytyksessä A syntyi taas nopeasti oikein päin, mutta B jatkoi sitkeästi perätilassa. B oli helppo synnyttää perätilasta huolimatta, mutta oli se silti erilaista kuin rt-vauvan synnyttäminen. Toki varmasti vielä erilaisempaa olisi synnyttää A-vauva perätilassa. Kaikki kaksosvauvani ovat olleet 2500-2900g syntyessään.
Tuttavapiirissäni kaikki sellaiset tapaukset ovat päätyneet sektioon joissa A-vauva on ollut perätilassa, joten todella harvinaista taitaa olla sellaisten synnyttäminen alakautta. Näköjään se on silti mahdollista :). Itse luottaisin kyllä lääkäreiden arvioihin, ja jos arveluttaa, voi kysyä useamman lääkärin mielipidettä asiasta. Itse ainakin olen kokenut olevani todella hyvässä huomassa kummassakin synnytyksessä, ja molempien kaksosten vointia on tarkkailtu koko synnytyksen ajan tiukasti.