Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan syntymä ja isommat alle kouluikäiset lapset /kotihoito/pk

Vierailija
19.06.2007 |

Meille syntyy kolmas lapsi elokuussa. Isommat lapset ovat silloin 6v7kk ja 4v10kk.

Tulin ihan surulliseksi siitä keskustelusta jota täällä eilen käytiin liittyen siihen mitä tehdä isompien lasten kanssa kun vauva syntyy. Surulliseksi tulin siksi, että en ollut edes ajatellut, että hoidosta pois jääminen olisi isompien " repimistä" pois ystäviensä parista.

Joulukuuhun saakka isommat lapset tosin ovat 10 pvää /kk hoidossa ainakin jonkin verran, sillä jatkan vauvan syntymästä huolimatta opiskeluni loppuun ja vauva ei siis ole este sille.

Ensi vuoden alusta esikoinen jatkaa eskarissa ilman hoitoa ja tuleva keskimmäinen jää kotiin. Kerhoa on kaksi kertaa viikossa ja lisäksi on yksi harrastus joka vie yhden illan viikossa. Kaveriden kanssa luultavasti lapset ovat tekemisissä yhtä paljon kuin nytkin, eli usein. Jos nyt iltaisin lapset leikkivät kavereidensa kanssa niin jäisikö se pois koska meille tulee vauva? Enkö minä jaksa enää antaa lasten kaveriden tulla meille tai päästää omia lapsiani muiden luokse leikkimään?

Olen odottanut sitä, että saan jäädä kotiin ja lapsille on enemmän aikaa. Nyt ymmärsinkin, että ajattelutapani on vähintäänkin omituinen ja ettei mitenkään voi selvitä täysjärkisenä, en minä eikä lapset, jos eivät saa olla päivähoidossa. Lasten kaverisuhteet tulevat romahtamaan ja minä en osaa tarjota lapsille sitä mitä päivähoito.

Olenko minä nyt oikeasti sitten itsekäs äiti kun en laita isompia lapsia hoitoon edes puolipäiväisesti sitten kun jään kokonaan kotiin? Asia jäi nyt todella vaivaamaan minua, sillä jos tulevaisuudessa on odotettavissa se, että tulen " hulluksi" kotona lasten kanssa, niin onko mitään järkeä luopua hoitopaikoista? Mitä minä sitten kotona teen vauvan kanssa? Pystyykö sitä kolmen lapsen kanssa yleensäkään mihinkään arkiaskareisiin?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset jättäisi keskimmäistä eskaripäivän mittaiseksi hoitopäiväksi sinne vanhaan paikkaan? Ihan turha säveltää vuodeksi uusia kuvioita. Hänhän menee kuitenkin taas vuoden päästä eskariin.

Vierailija
2/3 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suunnitelmasi kuulostaa erittäin hyvältä. Eskarilainen puoli päiväisenä, keskimmäinen kotona ja pari kertaa viikossa kerhossa. Miksi lapsille olisi parasta olla erossa vanhemmistaan, jos on mahdollista olla kotona? Kyllä oma äiti välittää lapsistaan ihan eri tavalla kuin tarhantäti! Eikä 1-5-vuotiaat ole edes siinä iässä missä kaverit olisi vanhempia tärkeämpiä.

Kyllä ajattelutapa tässäkin asiassa on nykyään niiiin vääristynyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on 6- ja 4-vuotiaat lapset, jotka varmasti jo leikkivät keskenäänkin toisin kuin esim. meidän 4-vuotiaalla ei ole kotona muuta kaveria kuin 1-vuotias pikkusiskonsa, jonka kanssa leikit eivät vielä suju. Lisäksi 6-vuotias on päivittäin eskarissa, jossa toimintaa tulee varmasti tarpeeksi. 4-vuotiaalle riittänee kerho, kun kuitenkin on se sisarus leikkikaverina ja lisäksi ilmeisesti pihassa muitakin. Meillä 4-vuotias menee syksyllä osapäivähoitoon, koska olen kyllästynyt juoksemaan siellä ja täällä kahden lapsen kanssa vain saadakseni 4-vuotiaalle jotain äksöniä päivään. Eikös jokainen tee omat ratkaisunsa itse? Miksi välität niin paljon muiden mielipiteistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi