**MARRAKSET -05 JUHANNUSVIIKKONA**
Heippa toverit, tulkaahan kertomaan kuulumisia :)
Kommentit (30)
aatun_äippä: varmasti oli ihanaa miehen kanssa viettää hetki ihan kahdestaan. Ja minä myös ilmoittaudun kaupunkilaiseksi :) En tiedä kuinka selviäisin mökillä missä ei ole sähköä eikä vettä :)) Kai sitä jotenkin mut...
Meillä suunnitelmissa myös kahdenkeskeinen iltama ehkä heinäkuussa, hääpäivänä eli 19.7, tai viimeistään elokuussa mennään miehen ystävän 40 v päiville, jos ei sitten taas siirrä. On siirtänyt niitä jo kaksi kertaa.
Juhannussuunnitelmista: ystävä 120 kilsan päästä soitteli tänään ja kyseli josko mentäisiin sinne juhannuksena. Ihan koko perhe, heillä kun on 2,5 vuotiaat kaksoset (tyttö ja poika). Sanoi että voitaisiin olla ihan yötäkin, heillä kun on iso talo järven rannalla. En tiedä vielä tuosta yöpymisestä (joo, oon neurootikko ku en tiedä kuinka Lotta nukkuu sielä enkä sit jaksa hoitaa yksin yöllä ja jaksa pysyä hereillä sit päivällä, mies kun meillä aina ottaa osaa näihin yöhoitoihin, eli never...) Ja kun noista miehistä ei ikinä tiedä jos ne intoutuu ottamaan " muutaman" bissen niin en edes antais hoitaa Lottaa yöllä ja muutenkaan kaljoissa. Se on muuten kumma homma että miehet voi päättää tuosta noin vaan ottaa enemmän kuin yhden tai kaks kaljaa, ei me äidit voi tehdä niin jos lapset on paikalla. Ja sit ku pitäis ottaa niin paljo tavaraa ehkä mukaan yhden yön takia mut jos ei muuten niin päivällä ainakin käydään kääntymässä kun kyse ei oo kuitenkaan mistään älypitkästä automatkasta.
Sitten mennään juhannuksena varmaan joku päivä Rossoon syömään, vähän niinkuin palkkioks Lotalle (ja mulle) siitä kun oltiin niin reippaita sairaalassa sen rotaviruksen takia. Minä tosin en onneksi kärsinyt muuta kuin henkisesti.
Viikonloppu meni nopsasti, eilen Lotan kummitäti ja -setä tulivat hakemaan pussillisen odotusajan vaatteita, saavat toisen lapsen syyskuussa. Sanoin että myyn ne halvalla (euron, pari kipale) ja sitten sielä oli sellainen Anita-tukivyökin, se kai eniten kiinnosti. No, jos ei halua niitä muita vaatteita niin yritän myydä ne sit kirpparilla.
Käytiin eilen illalla Citarissakin, ostettiin Lotalle sieltä Iberon aurinkolasit (saatiin kaupan päälle aurinkolasikotelonkin). Aika hyvät kaupat, ku aurinkolasit maksoi 6,90 e, ja se kotelon hinta ois ollu 8,90 e.
Huomenna mennään käymään mun tädin luona kylässä, pitää yrittää pitää jotenkin välit kunnossa vaikka joskus koko nainen
pistää vihaksi :) Haukkuu nimittäin mua aina mun selän takana, pääasiassa siitä kun oon niin lihava ja mun mies jättää mut, kiva kuulla muilta nää sen haukut... Tiedän että noi sen haukkumiset johtuu vaan siitä että on kateellinen mulle ku oon löytänyt hyvän miehen jonka kanssa oon perustanut perheen. Sillä itsellä kun ei oo lapsia, ja ikääkin on jo 45 vuotta ja vasta vuoden verran seurustellut yhden miehen kanssa.
Myönnettävä on että lihava oon koska elopainoa on nyt 84 kiloa (huh, huh mistä sekin on tullu!), josta pois pitäsi saada ainakin n. 16 kiloa niin ois hyvä. Mistähän sitä sais tsempityksen tehdä jotain tälle ruholle?? Ja yleensä ottaen jaksais ku on välillä niin väsy päivisin näiden rikkonaisten öiden takia + kotityöt on tehtävä päivällä. Tiedän kyllä että terveyden pitäis olla sellainen asia mikä tsempittäis, ku mullakin on tuo korkea verenpaine ja oli lievä raskausajan diabetes. Niitä ajatellen kai pitäis ymmärtää tiputtaa painoa :))
Nyt Lotta heräs päikyiltä, palaillaan!
+ sain käytyä kunnolla suihkussa ja höylättyä jalat :)
+ mumma tulee illalla tekemään Lotalle kastikkeita (oon ite niin huono tekemään tavallisia ruskeita kastikkeita)
+ lihakeitto on valmiina, ei tarvi kuin lämmittää levyllä
Uskomatonta. Juhannusviikko.
Meillä meni viikonloppu vauhdikkaasti. Pitää ihan miettiä mitä puuhailtiin. Lauantaina kävin pojan kans kaksin shoppailemassa ja sitten lähdimmekin mökille moikkaamaan minun vanhempiani ja ukkiani. Ilta vierähti siellä ja kotiuduttiin vasta myöhällä. Poika oli mökillä ihan innoissaan kaikesta puuhasta, varsinkin nuotiohommat " pikku-ukin" ja isoukin kanssa kiinnostivat. Koko ajan olisi työntänyt halkoja lisää nuotioon. Sitten istui siellä ukkien välissä penkillä kuin isompikin muka ja seurasi hommia. Ostettiin hänelle myös kottikärryt sinne, niillä oli kiva työnnellä halkoja (kuorma tosin kaatui aina puolen metrin välein).
Sunnuntaina vanhempani ja ukkini tulivat sitten meille heti aamusta. Miesväki meni raksalle laittamaan kattopellit loppuun asti valmiiksi ja äitini ja kotiin puuhailemaan meidän kanssa. Äiti luutusi lattiat ja siivosi keittiötä, tiskasi noin 100 kertaa päivä aikana. Itsellä oli kiva kokkailla ja leipoa kun toinen tiskasi sitä mukaa tiskit pois. Illalla pyöräilimme vielä pojan kanssa raksalle katsomaan mitä iskä siellä vielä puuhaili.
Juhannusta me menemme viettämään ystäväperheemme luo perjantaina, he muuttivat vastavalmistuneeseen taloonsa toukokuussa. Heillä on 3 ja 6-vuotiaat pojat, joten ihan perhejuhannusta vietetään, syödään hyvin, saunotaan, lapset saa leikkiä, miehet puhua rakentamisesta (varmaan he konkreettisesti jotain nikkaroivatkin) ja me naiset saadaan sitten vaikka sisustaa ja suunnitella=). Jäädään heille yöksi. Lauantaina jatkamme matkaa mökille ukkini luo.
Tuo meidän mökki on kanssa sellainen " ei niin hyvin varusteltu" , mutta tykkään olla siellä ja olen sellaiseen tottunut. Mökki itsessään on rintamamiestalon tapainen, eli ei ihan perinteinen mökki. Vesi tulee sisälle, tosin kylmänä, eli se täytyy aina lämmittää. Peseytyminen on ulkosaunassa, jonne kannetaan vesi kaivosta. Sisävessaakaan ei ole. Työlästä siellä vähän on, mutta helpottaa kun poika on jo isompi. Mutta on siellä niin oma tunnelmansa ja rauhansa (itikoita tosin kavereina piisaa). Odotetaan tos
Nyt pitää lopettaa, kun poika tuli hästäämään koneen kanssa.
Manna
Missä kaikki ovat, tulkaa kertomaan kuulumisia :)
Nyt mä meen Las Vegasin pariin iltapalan kans ja sen jälkeen nukkumaan.
Heti alkuun pitää todeta, että kylläpä on ihanaa, kun me ollaan nyt kotosalla vain ihan omalla porukalla. Ukkihan on meillä asunut huhtikuun lopulta saakka (ollut yleensä 1-2 yötä viikossa omassa kodissaan naapuripaikkakunnalla) ja viime viikonkin siskoni olivat meillä. Ukki lähti nyt loppuviikoksi muihin hommiin. Mukavahan se on että suku meitä auttaa raksalla ja pojan hoidossa, mutta kyllä se varmasti on jotenkin vaikuttanut siihen, että olen ollut niin pinna kireellä jo monta viikkoa.
Aamulla kävimme eräässä kalustefirmassa suunnittelemassa talomme kaikki kalusteet. Keittiöstä olimme heiltäkin saaneet jo tarjouksen joka vaikutti tosi hyvältä, saas nähä millainen hinta tulee koko paketille sitten. Kivi vierähti sydämeltä, nyt kun on suurin piirtein hahmoteltu mitä halutaan, pienempiä yksityiskohtia (kaappien sisältöjä) voi vielä toki miettiä....
Poikakin jaksoi siellä firmassa aamulla yllättävän hyvin sen pari tuntia. Olin jo varautunut että mulla on sen kanssa poistuttava paikalta heti ekan puolen tunnin jälkeen. Oli varmaan onnellinen, kun sai ihan luvan kanssa rämpätä mallikeittiöiden ovia=)
Kertokaapas te muut, millaisia säilytysratkaisuja teillä on lastenhuoneissa? Missä lelut, vaatteet, kirjat? Millaiset kaapit ja niiden sisällöt? Meillä kun poika nukkuu vielä meidän huoneessa ja lelut on tällä hetkellä vain olohuoneen nurkkauksessa, niin ei itsellä ole vielä käytännön kokemusta lastenhuoneen kalusteista. Mikä olisi toimivaa?
Kävin aamulla myös pojan päiväkodissa hakemassa syksyyn liittyviä tiedotteita. Siellä tulee ryhmäjakoihin nyt muutoksia ja meidän poika siirtyy 1-2-vuotiaiden ryhmästä 2-4-vuotiaiden porukkaan. Entiset ryhmäkaverit siirtyy mukana ja lto:kin. Muutkin hoitajat on kyllä aika lailla tuttuja. Hyvin varmasti poika viihtyy siinäkin ryhmässä. Uusi talomme valmistuu ihan eri puolelle kaupunkia kuin missä pojan tarha on, mutta ainakin vuoden loppuun olemma ajatelleet pitää poikaa siellä hoidossa. Katsotaan sitten jatketaanko siellä, haetaanko uutta paikkaa lähempää kotia ja mistäpä sen tietää jos meille vaikka joskus tulisi uusi vauva ja poika jäisi sitten kotiin. Ollaan oltu kyllä tuohon päiväkotiin niin mahdottoman tyytyväisiä ettei tekisi mieli vaihtaakaan.
Pojalla on sellainen oma lasten Raamattu, joka on syystä tai toisesta hänelle tosi rakas kirja. Eilen hän selaili sitä ja tuli näyttämään minulle yhtä sivua jossa oli vauvan kuva, totesikin oikein että " vauva" . Illalla hänellä oli pakko saada kirja mukaan sänkyyn, kun meni nukkumaan. Ei ole koskaan ennen halunnut sänkyyn mitään. Ja aamulla etsi sieltä taas sen saman vauvan kuvan ja näytti meille. Iskän mukaan pojalla on selkeesti vauvakuume=)
Mutta tällaistapa tänne. Voisko Noeman vauva tosissaan olla jo tulollaan? Tai sitten heillä on päivät niin täynnä kesäpuuhaa, että viilettävät vain ympäri kaupunkia=)
Iloista kesäpäivää kaikille! Mitähän sitä pojan kanssa tänään keksisi? Ideoita?
Manna
Täällä sitä vielä viipotetaan yhdessä paketissa. Vauvan pää painaa tosin niin voimakkaasti (ilmeisesti liitoksiin), että koirien aamulenkkiä olen joutunut lyhentämään, kun muuten ei pääse enää kilsan päästä etenemään :) Huomenna mulla on äitipolikäynti, kun Onni tuli sektiolla. Tarkistavat onko alatiesynnytykselle esteitä. Vaikka ei kyllä ole, silloin Onnista kuvasiva lantion ja sanoivat, että norsunlantio, ihanteellinen synnyttämiseen.
Johan on Tintalla tökerö täti! Vihaa tuollaista selkäänpuukottamista! No, kateus saa ihmisistä esiin inhottavia piirteitä.
Manna kyseli lastenhuone järjestelyjä. Meillä on vaatteet vaatehuoneessa sellaisissa avohyllyissä ja tangoissa. Lelut on isossa lelulaatikossa Onnin huoneessa ja tärkeimmät alhaalla työhuoneessa (vielä tulee aikaa vietettyä paljon alakerrassa, kun en uskalla päästää poikaa juoksentelemaan jyrkissä rappusissa yksistään). Onnin huoneessa on myös korkea ja leveä avohylly integroituna seinään. Sinne mahtuu hyvin kirjat ja sellaiset lelut, joita ei anneta vielä pojalle rikottavaksi (vanhoja autoja ja laivoja).
Viikonloppu meni vauhdilla, paljon höntsäiltiin kaikenlaista. Lintsillä Onnilla oli oma ranneke ja poika viilettikin isin kanssa innoissaan laitteesta toiseen.
Lähdetään lauantaina sinne mökille viikoksi. Olen siis nettipimennossa sen ajan. Saas nähdä tulenko sitten mökille lähdön jälkeen tänne jo vauvauutisten kera :) Toivottavasti, tosin menihän Onnikin reippasti yli.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja tulkaahan tosiaan kirjuuttelemaan!
Noema
Meillä oli vauhdikas ja mukava viikonloppu. Lauantaina ystävien hääjuhlat, sunnuntaina kavereita kylässä ja eilen vietin vielä koko päivän työporukalla Eurassa jossain lomakylässä (ei jäänyt nimi mieleen). Aivan mahtava kesäsää, saunomista, uimista ja herkullista grilliruokaa. Olin ihan fiiliksissä. Kaiken kruununa päästiin vielä kokeilemaan purjehtimista optimistijollilla vai olikohan ne sittenkin nimeltään big jollia... Aika hankalaa se oli, mutta onneksi ranta oli 200 metrin pituudelta niin matala että jalat ulettui maahan jos jolla kaatui. Ja kyllähän se kaatui. ;-) Märkäpuvut oli päällä joten ei tullut yhtään vilu vaikka vedessä vähän muljasikin. Hauskaa puuhaa.
Miehellä olikin sitten vähän erilainen maanantaipäivä. Jessellä on taas joku uusi flunssa eikä viety eilen räkäisenä tarhaan. Mies vietti sitten koko päivän Jessen kanssa ja olikin kyllä illalla aika poikki. Päivä oli mennyt sinänsä ihan hyvin, mutta Jesse oli halunnut ihan koko ajan seuraa ja syliä. No, päiväunet oli sentään nukkunut ihan omissa oloissaan eli pääsi mieskin vähän levähtämään. Tänään olen vuorostani Jessen kanssa kotona ja kieltämättä poitsu on ollut aika takertuvainen, mutta itse oon taas päivän paussin jälkeen nauttinut pienen kullan seurasta täysin siemauksin. Lämpöä ei enää ole, mutta nenä valuu aika lailla ja välillä köhityttää. Energiaa on nuhanenässä ollut kyllä niin paljon että taitaa olla huomenna edessä työ- ja tarhapäivä. Hyvä niin. Ärsyttävän usein näitä flunssia nyt tarttuu. Onneksi on pian kesäloma, jospa sitten helpottaa.
Manna tuumi lastenhuoneen säilytysratkaisuja. Meidän pitäisi myös sisustaa Jessen huone uuteen uskoon lähiaikoina, joten otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan. Itse olen ollut tyytyväinen pinnasängyn alle työnnettävään laatikkoon, jossa on pyörät alla. Sinne saa mukavasti leluja mahtumaan ja kun ne ovat välillä piilossa niin kiinnostavatkin sitten enemmän.
Ihana Mannan poitsu kun potee vauvakuumetta. :-)
Vai ei ollutkaan Noema vielä kesävauvan haussa. Meinasi muhunkin tarttua jo jännitys... ;-)
Juhannussuunnitelmista sen verran (en muista olenko jo edellisessä pinossa kertonut) että perjantaina mennään ystävien luo mökkeilemään koko perheellä ja lauantaina mun on tarkoitus lähteä Jessen kanssa mun vanhempien luokse Keravalle. Jesse pääsee ihan ensimmäistä kertaa elämässään junaan, se on varmasti jännä kokemus. Kummallekin. ;-) Toivottavasti Jesse viihtyy, Intercityissa on kaiketi leikkivaunut joten luulisi osan matkasta menevän mukavasti leikkien. Ja tarpeeksi vaan naposteltavaa (leipää, maissinaksuja, muroja yms) mukaan niin kuluu aika hyvin. Jessellä onkin ollut jo kova ikävä isovanhempiaan. Haluaa katsella valokuvia melkein päivittäin ja sieltä sitten ukkia ja mummia osoittelee. Mies saa sitten rauhassa golffata sillä aikaa kun ollaan reissussa.
Nyt yllätti ihan mahdoton nälkä eli eiku jääkaapille.
Kivaa alkavaa viikkoa myös minulta ja nuhanenä-Jesseltä! :-)
Eli tänään mietimme että pojan huoneeseen tulisi yksi 60cm leveä vaatekaappi vaatteille (tanko, hyllyjä ja vedettäviä koreja) sekä rinnalle 100cm leveä kaappi jossa alaosassa 3 vetolaatikkoa (leluille, peleille ym.) ja yläosassa pariovet. En tiedä josko olisi toimiva. Sitten jonkinmoinen hylly lelulaatikoille ja kirjoille. Sellainen sänky olisi kiva jossa olisi valmiina vedettävä alalaatikko/laatikoita. Pojan serkulla on sellainen hieno Risto-Matti Ratian sänky, mutta taitaa olla vähän isommille lapsille sopiva.
Äsken oli kyllä hauska juttu, tai ei nyt niin hauskakaan... Meillä on nyt 2,5kk ronottanut meidän makuuhuoneessa tarpeeton työtuoli, joka hankaloittaa huoneessa liikkumista ja siivoamista. Mies on luvannut viedä sen pois, mutta mitään ei ole tapahtunut. Samoin täällä vaatehuoneessa on ollut sellaisia isoja puulevyjä, joita poika yritti koko ajan kaataa itsensä tai tietokoneen päälle. Viime viikolla mulla paloi hermot, kun mies ei vie niitä pois ja ovat koko ajan tiellä ahtaassa asunnossa muutenkin. Kannoin tavarat rappukäytävään. Ja edelleenkään mies ei ole saanut vietyä niitä pois.
Äsken sitten oven takana oli 4 virallisen näköistä miestä, mitä lie palotarkastajia ja isännöintitoimiston miehiä. Kyselivät kenen tavarat ovat ja että ne pitäisi viedä heti rapusta pois. Ja minähän en niitä vie, periaatteestakaan! Saas nähä kuinka kauan miehellä vielä on pokkaa vitkutella asian kanssa. Tosin nyt kyllä ärsyttää, kun rapussa on myös naapurin pahvilaatikko ja lamppu (joo täällä on aika villiä tämä meininki), niin tajusin, että ne ukot varmaan luulivat että nekin tavarat ovat meidän, samalla tasanteella kun ovat, eivätkä varmaankaan käyneet naapuriin sanomassa.
No tämmöstä.
Manna
Sain just nuhaköhä-Jessen nukkumaan ja tarvii mennä varmaan kohta itsekin perästä. Viime yö oli nimittäin melkoista hulinaa, kun meidän perheen miehiä vaivasi unettomuus. Jesse nukahti kyllä nätisti 20.30 ja nukkui yskimisestään huolimatta puolille öin, sitten alkoi heräillä yskäänsä ja itkeä tutin perään. Mies hoiti ne hyssyttelyt kun tuli vasta kahdelta nukkumaan -tai yritti tulla. Tunnin pyöri siinä mun vieressäni levottomana eikä saanut unen päästä kiinni. Jesse puolestaan heräsi kolmelta ja luuli että on aamu. Mies haki Jessen meidän väliin ja nukahti itse. Mä jäin sitten " pitämään seuraa" täysin virkeälle pojalle ja kirosin miehen äkillistä unipuuskaa. Ensin nukun huonosti kun isompi mies pyörii vieressä, sitten en saa nukuttua ollenkaan kun pienempi mies pyörii vieressä. Nooh, neljän aikaan Jesse taisi nukahtaa omaan sänkyynsä (makasin sängyn vieressä kunnes nukahti) ja sitten nukkui nätisti klo.7.20 saakka. Jotta sellainen yö meillä.
Käytiin aamupäivällä viemässä tarhan tädeille kiitoslahja, kun kaksi tätiä jää jo huomenna lomille. Päädyin lopulta yhteiseen lahjaan ja se oli herkkukori jonka sisältönä mansikoita, herneitä, jääteetä, keksejä, hedelmäkarkkeja, karpalomehua, ruusu ja kortti. Kovasti tuntuivat tädit olevan mielissään. Jesseäkin yrittivät halia, mutta pojalle tuli paniikki että nytkö ne tädit mut äidiltä kaappaa ja ne halit jäi sitten vähän puolinaisiksi. ;-) Taas on flunssan takia pitkä tauko tarhailusta, joten voipi olla huomenna vähän takkuinen aamu jos nyt ylipäätään tarhaan ja töihin päästään. Ihanaa kun kohta alkaa kesäloma! Enää ensi viikko töitä ja sitten kuukausi vapautta. Jessekin varmasti nauttii kun saa olla kotona.
Nyt sänky kutsuu... Heipparallaa!
Nyt taas pieni sauma kirjottaa...yleensä en pääse koneelle jos Anna on lähettyvillä,tulee heti kinuaan leikkiin tms.seuraa...
Harmillista kun Jesse on taas kipeänä,pikaista paranemista teille ja parempia öitä.Teillä on mukavat juhannussuunnitelmat ja varmasti jännää päästä junan kyytiin.Oon ihan kade millaiselle reissulle pääsit työpaikan kautta,meillä kun pitää kokouksissakin ite kahvit maksaa,kaupungin leivis kun olen...oon toki onnellinen puolestasi :)!
Meillä on suuria muutoksia edessä.Olemme saaneet asunnon paikkakunnalta jolle alamme ens keväänä rakentaan ja muutto on heinäkuussa.Mulla on niin haikea ja surullinen olo kun huomenna on Annan viimeinen hoitopäivä täällä pph:lla...nyyh...Anna on viihtynyt niin mahottoman hyvin ja lomilla aina ikävöi hoitajaa ja hoitokavereita että tuntuu niin kovalta viedä toiselta tuollainen hoitopaikka. Käyn huomenna hakeen Annan sitten hoidosta ja varaudun nenäliinalla ja lahjalla hyvälle hoitajalle matkaan...aamulla mies vie heille täytekakun.
Uusi hoitopaikka ollaan saatu tulevalta paikkakunnalta ja siellä myös Annan lisäksi on 2 -04 syntynyttä tyttöä sekä yksi 10/05 syntynyt tyttö eli melkeinpä Annan kans samanikäisiä...pitäkää peukkuja että neiti sopeutuu ja hoitopaikka olisi mukava,kiitos!
Odotan kans kun pääsee laittaan omaan taloon säilytysjärjestelmiä leluille,vaatteille jne.Mukava lukea Mannan perheen rakennuspuuhista,varmaan kyllä välillä on pinna kireällä siinä touhussa,sitä odotellessa :)
Noemalle ja " pikkutai-alle" onnen päiviä ja kohta se nyytti jo on sylissäkin :)
Mulla on kauhee vauva-kuume ja olisin niin onnellinen jos tärppäis :)
Juhannusta vietämme ihan kotosalla.Eilen ostettiin pallogrilli ja hiiliä ja huomenna haetaan herkkuja grilliin,nams!
Anna puhua pälpättää jo monia sanoja.Yks päivä se istui uimaaltaan jossa kylläkin on palloja niin siis sen reunalla ja oli hiljaa hetken,kysyi sitten oikein mietteliäänä:" minne kaikki meni" ...ja purskahti nauruun kun katoin et puhutko sä :).Hauskinta on sanoo:lopeta,soo-soo ja topakasti sanookin.
Gerdalla oli viime viikolla samanlaisia haaveita joita mullakin ajoittain ja jota joskus harrastin...järvenrantaan piirteleen itsekseen ja haaveileen!
Nykyään meillä on ollut känkkäränkkä useinkin kylässä,kymmeneen oon laskenut jo monta kertaa,alkaa oleen minä-itte meininkiä.Kulmahampaat on kyllä melkein puhjenneet jo ylös jotka varmasti teki kipeetä,oikeet terävät piikit.
Mitähän ostaisin hoitajalle kiitoslahjaksi hyvästä hoidosta,olisko ideoita?
Kesäterveisin:minä ja minä-itte-neiti :)
Voi harmi Odottelija että muutatte Tampereelta pois! Ois kiva nähdä sua ja Annaa vielä ennen kuin muutatte! Ja tietty sen jälkeenkin. ;-) Voin kuvitella että on haikea olo kun pitää jättää mieluisa pph ja hoitopaikka taakse. Uusi lapsiryhmä kuulostaa myös tosi mukavalle ja uskon kyllä että Anna sopeutuu hyvin, on niin reipas ja iloinen tyttö. Lupaan pitää peukkuja pystyssä että uusi hoitopaikka olisi hyvä ja kiva. :-) Hienosti Anna jo puhuu, vautsi!!!
Täällä on hieman raskas päivä takana, Jesse on ollut aika kitisevä, seurankipeä, uhmakas, jääräpäinen, ennakkoluuloinen... Muutama pikku taistelu takana siis. Yskänlääkettä ei olisi ottanut ei sitten millään. Samoin ruoan suhteen on tullut hyvin ennakkoluuloiseksi ja ärsytti tosi paljon tänään kun valmistin päiväruoaksi uusia perunoita ja kanaa eikä Jesse edes uskaltanut maistaa. Myös kirsikkatomaatit jäivät lautaselle, tuttua ja turvallista kurkkua vain söi. Eikä tämä liity flunssaan vaan on nykyään ihan jokapäiväinen juttu. Ihan ok jos maistaisi ja päättäisi sitten tykkääkö vai ei, mutta kun ei edes uskalla ottaa sitä ensimmäistä suullista. Mur. Harmittaa tuollainen.
Onko muilla marraskuisilla tullut ennakkoluuloja ruokien suhteen? Myös sellaisia mitä on joskus syöty mutta on ollut pidempi tauko välissä?
Diili alkaa eli tv:n ääreen. Hyvää yötä ja huomenta!
Auringonkukalle pitää heti kommentoida ruoka-asioista. Meillä on poika ollut aina tosi hyvä syömään, kaikki on uponnut mitä on annettu. Vuoden alussa kun poika aloitti tarhassa, hän teki kotona puurolakon. Päiväkodissa kyllä kuulemma puuro maistui tosi hyvin. Mutta kotona mikään laatu ei maistunut, ei vaikka mitä laittoi lisukkeeksikin. Talvi meni sitten iltaisin lähinnä jugurtti- ja viililinjalla.
Nyt poika on ollut toista viikkoa kesälomalla ja hupsista vaan, puurot alkoivat kelvata kotona. Syö niitä reippaasti aamuin illoin ikään kuin ei mitään lakkoa olisi ollutkaan. Myös maidon juominen oli talvella kotona huonohkoa, hoidossa kyllä kepasi. Nyt kelpaa sitten lomalla sekin kotona. Eilenkin ihan ihmettelin kun joi melkein 2 mukillista ruoan kanssa. Talvella hyvä jos puoli mukia meni.
Leipä on meillä tosi POP. " Anna peppää!" hokee koko ajan ruokaillessa. Välillä suuttuu tosi kovasti, eikä syö mitään. Ollaan nyt otettu linjaksi, että leivän saa vasta kun ruoka on syöty kokonaan tai vaikka edes melkein loppuun. Muuten söisi vain leipää ja ruoka jäisi syömättä.
Puheenkehitystä ihmetellään ja ihaillaan täälläkin päivittäin, nyt kun se on meilläkin pyrähtänyt käyntiin. Tänään hiekkalaatikolla poika hoki että " akka akka" . Niin, ankka-muottihan hänellä oli. Mistä se senkin tiesi ja oli oppinut? Eilen illalla yllätti meidät myös, kun selaili taas sitä omaa Raamattuaan, huomasimme että hän oikein etsi sieltä jotain tiettyä sivua ja löytyihän se; Jeesus opetuslapsineen syömässä, ja mitäpä muuta kuin " peppää peppää" . Oltiin ihan ihmeissämme että tunnisti kuvasta leivän. Ja se vauvan kuva pitää etsiä tuosta kirjasta monta kertaa päivässä. Täytyy käydä ostamassa tuon saman sarjan kirjoja lisää, tuntuu olevan pojalle tosi mieleinen ja tärkeä.
Muuten on päivä mennyt kotosalla, aamulla kävimme rautakaupoissa, päivällä käytiin pihalla hiekkalaatikolla ja lähimetsässä ja illalla Prismassa kaupassa. Minä kävin vielä illalla yksin siivoilemassa raksalla.
Nyt täytynee mennä nukkumaan (=pyörimään sänkyyn ja miettimään kalusteasioita).
Manna
Ihan töötti olo töissä, nukkunut about 4 tuntia viime yönä. Mies tuli reissuhommista eilen takaisin ja mun on aina vaikea nukkua se ensimmäinen yö kun mies palaa takaisin ja toistaperin kun mies lähtee. Vaikea sopeutua epäsäännöllisyyksiin.
Meillä myös ihaillaan lapsen puheenkehitystä, menee nopsasti eteenpäin. Nyt on oppinut sanomaan Minttu haluu, kun haluaa jotain. Ja vastaa aika hyvin jo kysymyksiinkin. On jotenkin kyllä helpompaa kun lapsi oppii kommunikoimaan puhumalla.
Söin juuri aamukahvilla töissä munkkia, eli juhannus on alkanut. Täytyy yrittää oottaa tiukkalinja taas käyttöön juhannuksen jälkeen. Edelleen pitäisi saada pois -5 kg, sitten saisi alkaa tasapainoileen.
Eipä muuta kuin hyvää juhannusta :)
Minä täällä taas jotain koitan skriivailla teille..
Meillä löytyi vihdoinkin Nooran sairasteluun joku syy, en nyt muista olenko siitä kertonut jo..
Meille tuli toukokuussa uusi virolainen omalääkäri joka tutkii nyt nooraa kunnolla. ja kaikkien selvitysten jälkeen löytyi että keuhkomykoplasman vasta-aineet oli koholla. lääkäri ei lähtenyt spekuloimaan että onko tämä ollu jo syyskuusta lähtien nooralla. Mieheni kun sairasti viime keväänä keuhkoklamydian ja syksyllä ehdotin toiselle lääkärille joka sanoi ettei voi olla tarttunut. nooralla näkyi kaikissa 5 keuhkokuvassa sama tulehduspesäke koko tämän ajan lokakuusta toukokuuhun. Kaiken huipuksi hyvinkään lääkäri jätti soittamatta nooran helmikuisista keuhkokuvista jotka saatiin vasta toukokuussa ja tulehdus oli edelleen hoitamatta. Selkeä hoitovirhe..
No nyt joka tapauksessa paremmassa kunnossa, mutta ei tiiä sit että onko yskä/nuha muuttunut jo krooniseksi.
Meillä puhutaan enempi ja enempi sanoja ja kauhee uhma päällä. Muuten mennään samaan tahtiin.
päivän plussat: + raskaustesti positiivinen (la 2.3)
+ ma alkaa viikon loma
+ Noora puhalti äitin pipin terveeksi
t.Nia ja Noora
Kiitos Auringonkukka sanoistasi ja ensi viikolla töitten jälkeen voitais järjestää treffit jos teillä ei ole mitään.
Eilen askartelin pari korttia hoitajalle,toisen kortin Anna piirsi ite ja toiseen laitoin kuvan jossa Anna on sisällä huivi päässä ja saappaat jalassa,sellainen pikku-emäntä.Runot ja kiitokset väkersin mukaan.
Rakas on raamattu Mannan pojalle,herttaista!Kyllä niin ihmetyttää tosiaan et mistä nää oivaltaa näitä asioita ja miten ne imee sanoja itseensä ja yllättävissä tilanteissa niitä " ulostavat" ;)
Meilläkin on tuon syömisen kanssa ollut vähän niin ja näin välillä.Ennen söi kaiken mitä eteen laittoi mut nykyään söis ruokana pelkkiä uusia perunoita,kurkkua,nakkeja...eihän noita voi aina antaa.Ymmärrän tunteen kuinka turhauttavaa on laittaa ruokaa ja sitten ei lapselle kelpaakaan,plääh.Meillä ei kans kana maistu enää eikä mikään pasta/pastakastike.
Nyt jatkan taas töitä :)
HYVÄT JUHANNUKSET KAIKILLE!!!
Toivottavasti neiti paranee ja mitään vakavampaa ei olisi keuhkoissa!!!
Isot onnittelut plussasta,marrakset lisääntyy hurjaa vauhtia :)!!!
Taas uusi plussannut marrasmamma, onnea vain hirmuisesti!!
Tää on nyt kolmas kerta kun kirjoitan tätä samaa tekstiä, oon aina onnistunut painamaan jotain ja teksti on lähtenyt. MURR!!
Ihanalta tosiaan kuulosti tuo Auringonkukan rentoutumishetki! Meillä myös syömisen kanssa ajoittain melkoista vääntöä. Esim. iltapuuron antaminen nykyään saattaa olla melkoista tahtojen taistelua. Mahtaisko johtua siitä kun poju syö jo suureksi osaksi itse mut puuro syötetään?
Mannalta piti kysyä että millainen se Lasten Raamattu on? Haluisin meidänkin pojalle sellaisen :)
Meidän lähelle on tullut kesäksi lampaita :) Ollaan käyty niitä nyt parina päivää ihastelemassa. Ja jos mainitaan lampaat tai jotain niihin liittyvää, niin poju on jo ulko-ovella ja hokee " BÄÄ BÄÄ" :)
Mitäs kesäsuunnitelmia kaikilla on? Me mennään Ähtäriin joskus juhannuksen jälkeen. Haluisin sitten vielä Särkänniemeen. En usko että mentäis sinne huvipuistopuolelle (Prisman karusellikin on aatun mielestä paljon hienompi vierestä katsottuna saati kyydissä) mut olis kiva mennä delfinaarioon, akvaarioon ja kotieläinpuistoon :) Oletteko jo Auringonkukka käyneet Särkkiksessä? Tehän asutte Tampereella? :)
Huomenna aamulla lähdetäänkin sitten möksälle ja kotiudutaan sunnuntaina. Toivotaan kaikille aurinkoista keliä ja RAUHALLISTA juhanusta :)
Kun Aatun äippä kyseli.
Eli kirja on nimeltään " Minun on käsi-Raamattuni" . Pienehkö kirjanen jossa on kantokahvakin, minusta tosi kivasti kuvitettu kirja, jonka jonkaisella aukeamalla kerrotaan muutamalla lauseella jostain Raamatun tapahtumasta . Kirjassa n. 60 sivua, eli aika paljon kuitenkin pieneksi kirjaksi. Samaan sarjaan kuuluu myös ainakin Enkeli- ja Joulu-kirjat, ne on meillä hankintalistalla. Suosittelen lämpimästi kaikille.
Tässä odottelen pojan heräämistä, sitten pannaan " tatut" päähän ja lähdetään pyörällä kaupungille, josko alet jo olisi alkaneet. Poika sanoo itsepäisesti pyöräilykypärää hatuksi, oikein suuttuu aina kun yritän korjata että se on kypärä. Katsoo minua kuin tyhmää ja toteaa " Eeeiiiiiii, tattu!"
Illalla ajattelimme lähteä kyläilemään pojan tädin luo 60km päähän katsomaan heppoja ja seikkailemaan puutarhalle. Ei olla käyty varmaan pariin kuukauteen, jospa iskä kotiutuisi raksalta ajoissa ja päästäisiin lähtemään. Poikaa on nyt kovasti alkanut kiinnostaa eläimet. Aamulla oli ihan fiiliksissä kun TV:ssä oli juttua Suomenhevosista. " Eppa, eppa ihhahhaa" .
Huomenna sitten päivällä johonkin aikaan lähdemme ystäväperheen luo juhannuksen viettoon. Mukavaa.
Rauhallista juhannusta kaikille. Ajelkaa varovasti, niin maalla kuin vesillä ja tulkaa kaikki ehjinä ensi viikolla takaisin!
Manna ja pojanviikari
Meille ei erikoisempia kuulu, tasaista arkea puksutellaan eteenpäin. Onneksi on nyt huimat kolme vapaata edessä ja saa vain olla. Ja yksi yö vietetään jussina hotellissa, tässä lähistöllä ihan.
Neiti laittaa hellan levyjä päälle, jos vaan silmä välttää. Täytyy koko ajan haukkana vahdata, ettei vaan levyt ole lämpenemässä. Palaa pian koko torppa. Muutoinkin haluaa häärätä apukokkina, kun laitan ruokaa. Seisoo tuolilla mun vieressä, ettei vaan häneltä jää mitään näkemättä..
Tulis nyt lämmintä, että vois käyttää pientä uima-allasta, joka hankittiin.
Heipat ja jussit!
Hei kaikki marrasmammat!
Nyt minä sitten uskaltaudun vihdoinkin kirjoittamaan, olen näin kauan aina silloin tällöin seurannut palstaanne. Erityisesti tietysti silloin, kun kaikki odottelimme marraslapsiamme syntyviksi. Teillä on niin mukaansatempaavia juttuja, että halusin kiittää niistä ja toivottaa kaikille oikein ihanaa juhannusta.
Itse asun ulkomailla, joten on ollut siksikin tärkeätä seurata juttujanne, vertaisryhmää kun ei oikein täällä ole. Ei ole äiti-lapsijumppia, vauvamuskareita tai muita hauskoja juttuja, joihin pääsisi tapaamaan äitejä. Onneksi on netti!
Meillä on siis puolitoistavuotias ihanainen prinsessa, joka syntyi marraskuun lopussa -05. Juttelee jo paljon kahdella kielellä ja on nyt alkanut muodostaa kolmisanaisia lauseita. Tällä hetkellä ehkä pikkuisen paremmin puhuu isänsä kieltä, sillä häntä hoitaa päivisin paikallinen hoitajatäti, joka siis puhuu isän kieltä. Itse olen päivisin töissä yrityksessämme, samoin mieheni.
Oli todella mielenkiintoista lukea juhannusvalmistelujanne, ja täytyy tunnustaa, että siinä ihan silmäkulma kostui. Onhan se kauneinta aikaa Suomen suvessa, ja itsellänikin kova ikävä kotimaahan. Onneksi pääsemme sinne pian (2vkon kuluttua), sillä täällä Välimeren rannalla sää on muuttumassa tukalan kuumaksi. Tänäänkin lienee 36 astetta, ja tuntuu että saman verran on myös sisällä vaikka ilmastointilaitteet huutaa.
Oli myös kiva huomata, että muutkin hermoilevat esim. mökkilomasta. Mekin suunnittelemme pientä viikonloppulomaa lähikaupungin hotelliin, ja jo etukäteen hermoilen uima-altaita ja syömisiä ja muuta. Matkustaminen kun hyvin usein on vain lapsen hoitamista hankalammissa olosuhteissa. Kotona on niin helppoa. :) Ja onko se nyt sitten niin rentouttavaakaan lomaa: vahtia liukkailla kaakeleilla aktiivisen puolitoistavuotiaan uhmakkaita vaatimuksia päästä aikuisten altaaseen uimaan...
Ja miehistäkin joku osuvasti mainitsi. On helpottavaa (ihan totta) kuulla, että joskus suomalaiset miehetkin siirtävät lapsenhoitovastuun äidille. Tuolla aikaisemmassa ketjussa jo pohdinkin sitä, miten kovin tasa-arvoiselta suomalainen perhemalli kuulostaa. Tasa-arvoista se on ehkä täälläkin, mutta isän aika vain on kortilla. Työt nielevät suurimman osan ajasta, eikä isä ehdi niin paljon lastenhoitoon osallistua. Haluaisi kyllä... tai niin se ainakin sanoo. :)
Toivotan kaikille oikein ihanaa keskikesän juhlaa! Ja mukavaa kesää muutenkin.
Taas alkoi uusi viikko! Vitsit, kyllä aika menee niin äkkiä, nyt on jo juhannus ovella!!!
Mites kaikkien viikonloput meni? Me oltiin miehen työpaikan juhlissa. Oli kivaa olla kahdestaan juhlimassa, siitä onkin yli vuosi kun viimeksi oltiin. Aatu oli miehen vanhempien kanssa mökillä ja Emma äitini kanssa meillä. Ollaan menossa juhannuksena tuonne mökille, ja vähän hirvittää kun ei ole sähköä eikä vettä (joo olen tällänen kaupunkilaistytsy ;) ). Ollaanhan me siellä toki oltu ennenkin, mutta Emma kuitenkin on vielä niin pieni.. No eiköhän sitä pärjätä :)
Meillä on vihdoin alkanut poju suoltamaan sanoja :)
Nyt Aatu heräs, ulkoa kuuluu MOOOOOIIIIIII!! Tuun vielä myöhemmin jatkamaan juttuja!