***ENSIKOT vko25*** ~18-24.6.07~
Tässäpä juhannus viikolle uusi pino.
Edellisen viikot jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10519459&p=1&tm…
Kommentit (32)
Susannalle tervetuloa enskoihin =)
Mä olen vuorotyötä tekevä ja mulla on sattunut yövuorojen kans aika hyvä tuuri. Koko raskauden aikana yks yövuoro (joka oli tosi kamala, tai olo sen jälkeen seuraavana päivänä).
Sitten menikin muutama lista ettei ollut yhtään yötä,tuuria kai sekin. Yks yövuoro oli n.rv17 jonka työkaveri vaihtoi (ilman että mä pyysin, oli huomaavaista..) ja sen jälkeen osastonhoitaja kysyikin et haluanko mä tehdä ollenkaan enää öitä ja oli helppo vastata etten halua. Yhdellä kaverilla (toisella paikkakunnalla) ei ollutkaan niin hyvä tuuri vaan joutui tekeen öitä rv34 asti kunnes jäi sairaslomalle. Tuntu et sen kaverin työpaikalla oikein rankaistiin raskaana olevaa kaikista raskaimmilla vuoroilla, mulla kyllä sen suhteen ihana työpaikka. Hoitoalalla siis ollaan.
Kai sä voit esittää toiveita vuorojen suhteen? ei kai työnantaja voi pakottaa tekeen yövuoroja jos niistä tulee karsea olo..
Tsemppiä sulle =)
Pikku-juskalle jaksamista viimeisiin viikkoihin, eiköhän se alakulo sit väisty kun saa oman vauvan syliin. On kyllä varmasti kestämistä kun joutuu ramppaamaan tutkittavana. Koitahan kestää..
Peipposkalle myös tsemppiä viimeisiin viikkoihin, jospa se vauveli sieltä alkais laskeutumaan ja syntymään ettei paljoa menis yliajalle.
Mä jatkan siivousta, huomenna olis tulossa vieraita eikä vois vähempää kiinnostaa. Onneksi on töitä koko juhannus ettei tarvii " seurustella" . Kuulostanko ihan kamalalta ihmiseltä...?
Ei vaan ole yhtään sosiaalinen olo! Plääh!!
Voikaahan hyvin =)
hermione ja Onni rv25+2
Eipäs ole tännekään tullut kirjoiteltua taas toviin.
Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Hemppa ja paineet ihan hyvät. Pissa puhdas ja syke kuului hyvin. Painoa on nyt tullut yht. 3kg. Ensi viikon keskiviikkona olisi se kauan odotettu rakenneultra. Jännittää että onko kaikki hyvin ja suostuuko kätilö veikkailemaan sukupuolesta mitään. Jospa se kaveri jalkoväliään esittelisi niin saisi tietää. Vaikka molemmat ovat tervetulleita, niin uteliaalla luonteella varustettu kun olen niin ois se kiva tietää että kumpi sieltä tod.näk on tulossa. Kohta siis ollaan puolivälissä. Hui kauheata että tämä aika on mennyt nopeaan, vastahan minä plussasin. Ja kesä menee aina niin nopeaan että se on vaan yks hujaus kun ollaan marraskuussa ja LA päivässä.
Juhannusaatto ilta ollaan kavereiden mökillä, mutta yöksi kotiin kun ei kaukana ole. Siellä varmaan saunotaan ja grillataan ja nesteitä nauttii ne ken voi.
Jeps, mutta nyt kauppaan.
Sanle ja DJ 19+2
Kaikille uusille SYDÄMELLISESTI TERVETULOA mukaan tänne meidän pinoihin kirjoittelemaan!! =) Täällä me jaamme ilot sekä surut.
ONNITTELUT kaikille oman nyyttinsä " hakeneille" !! =) Vauvan tuoksuisia päiviä koko perheelle!! =)
NEUVOLA kuulumiset (tiistailta 19.6.)
rv 36+4
paino +- 0kg/vko
turvotus -
RR 110/82
pissa puhdas
hemppaa ei otettu tällä kertaa, kun hyvä viime viikolla.
SF-mitta 34cm
tarjonta RT
syke 134-144
liikkeet ++
Eli siis kaikki hyvin ja ei ole vielä pää kiinnittynyt. Neuvola seuraavan kerran sitten ensi viikon tiistaina, 26.6 klo 15.00.. Sitten taas tuoreita uutisia!! =)
SYNNYTYSTAPA-ARVIO kuulumiset (tänään 21.6.)
rv 36+6
pissa puhdas
lapsivesi normaali
painoarvio 2,8 kg
tarjonta RT
syke vaihteli koneessa 128-160.
liikkeet ++
Elikkä tänään kävimme sitten tosiaan synnytystapa-arvioinnissa. Vähän jänskätti, kun viimeks helmikuussa nähnyt vauvelin. Siellä se nukku taas kerran.
Selvisi kuitenkin sukupuoli ja POIKA meille sitten on tulossa =) Ei meinannu äiti uskoa, kun soitin ja kerroin, kun oli niin vahvasti ollut sitä mieltä, että tyttö sieltä tulee. Mieshän oli aivan innoissaan, kun kuuli ja näki, että poika siellä möllöttelee =)
Pienikokoinen on vauva. Tosiaan ultran mukaan vauva 2,8 kg, mutta sitten taas lääkäri sanoi sen olevan aavistuksen vielä pienempi. Jotain 2,5 kg paikkeilla. Sanoi, että JOS menee 2 viikkoa yli, niin vauva ei kuitenkaan tule painamaan kun noin 3,5-3,8 kg. Oli kyllä helpottavaa kuulla, ettei mitään isokokoista ole tulossa!! =)
Pääasia on kuitenkin että kaikki oli (ja on) hyvin!! =)
Nyt vaan odotellaan sitten, että millonkas herra haluaa ulos masun tälle puolelle!! =)
Kirjoittelen taas ensi viikolla neuvolareissun jälkeen.
KAIKILLE AURINKOISTA JUHANNUSTA!! =)
=) Lisbet ja poika, rv 36+6.
Kiitoksia kaikille tsempityksestä! (snif...) MAMMISKIN oli käynyt vauvapuolelta tsemppaamassa... Muistan kyllä tuon MAMMIKSEN turvotuksen (taisit laittaa siitä kuvia) ja olen kyllä toistaiseksi päässyt helpommalla. Kaipa meistä aika monella on loppuvaiheessa jotain vaivaa, en siis ole ainut, vaikka silloin tällöin tulee niin omanapaisesti ajateltua. Nyt olen onneksi hieman piristynyt, kun olen päässyt oleilemaan kotona ja eilen jopa tartuin pitkästä aikaa ompelukoneeseen. :-) Ja Mammiksen neuvosta kutsuin kavereita kahville, tiedä, vaikka he töiltään ja juhannuskiireiltään joutaisivatkin! Tahtoo vain tämä meikäläisen kaveripiiri olla aika suppea, eikä kellään ole vielä lapsia, joten olen hieman outo lintu porukassa. (Kaipaa äitiseuraa!)
Aamulla kävin taas äitipolilla. Vein näytteitä ja annoin verinäytteen ja sitten vauvelia taas ultrattiin. (Taisi olla jo kahdeksas kerta tämän raskauden aikana.) Nyt vauvelin painoarvio oli jo ylittänyt kolme kiloa, nimittäin painoarvio oli 3069 g! Olen jotenkin odotellut kovasti tuota kolmen kilon rajapyykkiä...
SUSANNALLE tervetuloa! Täällähän on nyt jo kokonainen uusi Enskapoppoo kasassa, vaikka meitä kohta häippäiseekin iso kasa. Olisikohan sinusta Susanna, seuraavaa palstaemoa? NINCA kun on saanut vauvelinsa jo aikoja sitten ja muut ovat joko loppumetreillä tai sitten kovin alussa (vaikka toivotaan tietysti kovasti, että kaikki pysyvät mukana loppuun asti). Tuo esittelylista löytyy kyllä tuolta, kun hieman etsii, mutta se on ollut päivittämättä jo jonkin aikaa...
Toivotaan, että PEIPPOSKANKIN vauva alkaisi painua lähtökuoppiin. Meidän pikkuherra on ollut hyvin laskeutuneena jo viikkokausia, mutta muita merkkejä synnytyksestä ei kyllä ole ilmassa. Vauveli kuvittelee, että uloskäynti löytyy, kun tarpeeksi terävällä kantapäällä minun kylkeäni potkii... Jotenkin nuo supistukset tuntuvat nyt vähemmän, vaikka heti jos riehun, alkaa vatsaan sattua, tosin yleensä enemmän paikallisesti johonkin, kuin koko vatsaan.
Kunnon suppareita odotellessa...
pikku-Juska, rv. 38 (poks!)
Hermis: et oo ollenkaan ilkeä kun et vieraita suurella riemulla odota. Ei aina vaan jaksa... Varsinkin jos kaikki muut hilluu pienessä sievässä ja itse tuskailee mahan kanssa.
Sanlella oli ollut kaikki neuvolassa mallikkaasti. Hienoa! Niin se puoliväli vaan tulee nopsaan ja pian huomaatkin jo jääväsi äippälomalle. Me kysyttiin rakenneultrassa sukupuolta, mutta ultraaja ei sitä voinut/pystynyt sanomaan. Toivottavasti teillä näkyisi. Tosin ihan hirveen paljoa siihen ei kannata luottaa.
Lisbet oli saanut tietää tulokkaan sukupuolen! Meillä ei lääkäri ultraillut arviota tehdessään, ja eipä se oikeastaan mitään arviota edes tehnyt. Vilkaisi vain kohdunkaulan tilanteen ja kysyi miten olen voinut... Niin eritavalla tuntuu nämä raskausajan seuraamiset menevän eri kunnissa. Joissain kunnissa ei ole edes kahta ultraa kunnan puolesta! Vähän epätasa-arvoista sanon mä.
Juskan maha-asuja oli ylittänyt painoarviossa 3kg! Onnittelut!
Piti vielä todeta, että meillä vaavi on siis kyllä jo laskeutunut, mutta pää ei ole kiinnittynyt. Eli siis jotain on kummiskin tapahtunut. Ja ihan mukava tieto oli sekin, että paikat on pehmenneet, eli kyllä tää kaveri joskus syntyy. Lääkäri sanoi, että lasketunajan yli päästetään max se 2 viikkoa. Mutta en mä vielä toivoa ole menettänyt. Josko tää olisikin sellainen täsmällinen herra/neiti ja syntyisi vaikkapa laskettuna! Siihen on enää viikko! JAIKS!
Peipposka ja vaavi 38+6 (huomenna poksuu viikot!)
Hoksasin kun olin tallettanut viestini et mähän kommentoin väärin sulle.. Tarkoitus oli nimenomaan toivoa lapsen pään kiinnittymistä, en mä tiiä mistä mä sen vauvan laskeutumisen keksin kun et sä siitä edes maininnut. Sorry... =)
Mukavaa juhannusta kaikille!!!
[color=red]Varasin Kuopiosta yksityisen ultran, mutta enpä tajunnu kysyä siinä aikaa varatessani että oliko kyse nyt normaali ultrasta vai 3d-ultrasta, kun kyseisellä lääkäriasemalla kuitenkin 3d-laitteetkin on. Täytynee pyhien jälkeen vielä soittaa sinne uudestaan ja varmistaa asia. Hintaa ei osannut ajanvarauksia antanut henkilö arvioida mutta arvioi hinnaksi 100-150 euroa. Kallista mutta haluan itselleni mielenrauhan kun minua ei synnytyksessä mikään muu pelota kuin se että jos vauva ei mahdukaan tulemaan ala kautta ja joudun hätäsektioon. Mutta eihän 3d-ultrakaan käsittääkseni ole paljon tuota kalliimpi? Jees, mutta nyt pitää mennä. Meillä ei netti toimi, oon äidin koneella nytkin, että saa nähdä milloin seuraavan kerran tänne taas pääsen... HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE ENSKAKAMUILLE!
T:Titi ja Vimpula rv35+4 [/color]
Tulin nostamaan meidän pinon ja toivottamaan hyvää juhannusta kaikille. ollaan kotona koko jussi, mutta meille on tulossa vieraita, joten tuskin ehdin palstailemaan ennen sunnuntaita.
Hermis: juu, ei mitään. Helposti täällä menee sekaisin kommenteissa :)
Peipposka ja vaavi (sekä erittäin innokkaasti odotteleva tuleva iskä) 39+0
Päivä meni rakennuksella, sit kotia saunaan ja grillaamaan. Käytiin katsomassa kokko miehen kanssa, jätin miehen " jälkisammutteluihin" ja tulin koiran kanssa kotiin. Johan siinä jo juhannusta olikin :) Väsyttää aika kiitettävästi, alkaa olla mulle jo viimeisiä nukkumaanmenoaikoja tää lähes puoliyö... Ihana, kun ei tarvinu jäädä hillumaan mihinkään. Nautin välillä näistä illoista yksin.
Keskiviikkona kävin eka neuvolalääkärissä ja sydän äänet löytyi =)vaikka tiukkaa teki. Ihana oli kuulla ne, vaikka ultrastakaan ei ole kuin viikko. Hb oli edelleen vähän alhanen (122) ja nyt saan jo aloittaa rautatabut. Toivottavasti ne helpottais tätä väsymystä. Paino oli noussut vain kilon, vaikka tuntuu että syön aivan tuhottomasti. Kaikki oli muutenkin ok.
Hauska lukea teidän muiden kertomuksia vauvan (vilkkaistakin) liikkeistä, kun itse saa niitä odotella vielä monta viikkoa. Se kun ei tunne mitään lisää huolta, et onko kaikki kunnossa. Voimia teille jotka olette jo viime metreillä, kyllä ne kuulemma aina on ulos tullut;) Varmaan sitä jo odottaa pääsevänsä mahasta eroon, kun tässä vaiheessa vielä toivoo, et näkyis edes se maha. Onneksi alkaa sen verran olla viikkoja kasassa, että saa suoraan sanoa odottavansa eikä tarvitse kierrellä ja kaarrella miksi esim ei juo tai polta.
Nyt ei auta pakko mennä nukkumaan. Öitä ja mukavaa juhannuksen jatkoa kaikille enskoille!
Pore&Papunen rv11+6 (parin minuutin päästä)
Eilen olikin oikea tohinapäivä! Siivottiin koko kämppä ja sain vihdoinkin laitettua parvekkeen kesäkuntoon. Olihan se melkein valmis jo aiemmin, mutta eilen sain vielä viimeiset istutukset tehtyä ja siivottua parvekkeen. Siellä olikin sitten kivaa syödä lounasta ja popsia jälkiruoaksi tuoreita mansikoita. Nam! Hassua, kuinka minullakin riitti pitkästä aikaa energiaa puuhata kaikkea. Puutarhaliikkeen lisäksi käytiin myös kaupassa, mikä yleensä yksinään riittäisi uuvuttamaan minut täysin. Illalla sitten käytiin vielä jätskikävelyllä Kaivopuistossa.
Masennus oli tiessään! Yksi syy on varmasti se, kun mies oli kotona päivän ja oli juttuseuraa. Tunsin myös useamman napakan (tosin kivuttoman) supistuksenkin puuhieni lomassa, joten ehkä pitäisi unohtaa lepäily (kun tuskin nuo verenpaineet puuhailusta kamalasti nousee) ja jatkaa pientä riehumista, jos vaikka pikkumies tajuaisi syntyä. Nytkin aamulla on supistanut pari kertaa ja lisäksi vatsan vasemmalla reunalla on tuntunut sellaista kummaa kiristävää tunnetta. En tiedä, onko pikkumies tölväissyt siihen kunnolla, vai liittyykö tuo jotenkin supistuksiin. Ei tuo nyt kuitenkaan varsinaisesti kovasti satu ja vauva jatkaa potkiskeluaan siihen malliin, ettei sillä varmaan mitään hätää ole.
PORE oli saanut kuulla sydänäänet! Noilla viikoilla on ihana, kun saa neuvolassa varmistuksen siitä, että pikkuisella on kaikki hyvin. Potkujahan saat ehkä odotella vielä jonkin aikaa. Minulla taisi mennä jopa viikolle 21 tai 22, vaikka ilmeisesti olin niitä odottajia, joilla potkut tuntuivat varsin myöhään. Nyt sydänäänet ovat kuuluneet jo pitkään, kun mies vain painaa korvan mahaa vasten. Olen hieman kateellinen, kun en itse pysty niitä kuulemaan!
PEIPPOSKAlle suppareita! Miten muuten tuon pään kiinnittymisen tietää? Itselleni ei ole suoraan sanottu noilla termeillä, että pää olisi kiinnittynyt, vaikka pään on sanottu olevan tosi alhaalla, niin että neuvolassa kätilön oli jo aika hankala sitä hakea käsin tunnustelemalla. Ei tuo pikkukaveri ole lisäksi pystynyt enää pariin kolmeen viikkoon edes kylkeä kääntämään, joten tarkoittaisikohan tuo, että pää on kiinnittynyt?
Aurinkoista juhannuspäivää kaikille enskakamuille!
t. pikku-Juska ja herra Möttiäinen, rv. 38+2
Täällä vierailulla, josko joku vielä muistaa..Täällähän on jo moni siirtymässä tuonne vauva-puolelle. Niin ne vain viikot juoksee..
Pikku-juskalle jaksuja verenpaineiden suhteen. Täällä kanssa kohtalotoveri, joka odotusaikana joutui melkeistä vuodelepoon..Tai siis koirat jouduinkin laittamaan hoitoon, kun tuli täysi lenkityskielto.
Lähinnä taisin kuitenkin tänne eksyä, kun uusia näyttää tulleen ja tietääkseni listaemoa ei edelleenkään ole??? Miettikäähän josko löytyisi innokasta..
Mutta hyvää jussia teille kaikille ja suppareita niitä kaipaaville!
-Ninca ja Joona 7vk-
[color=#8B008B]Pakko oli tulla viestimään tsempityksiä sulle - ja muillekin. Itsekin olin rv 35 -> tiukassa syynissä kohonneiden verenpaineiden & massiivisen turvotuksen takia. Neuvolassa kävin siis aina MA, KE & PE mittailemassa paineita kun en omaa mittaria omistanut. Kättärillä kävin melkein 1krt vko ihan viimeisinä viikkoina ja loppujen lopuksi sitten käynnistettiin rv 40+5. Koita jaksaa! Nauti rauhasta, katso leffoja, istu partsilla/terassilla, syö & juo hyvin, pyydä ystäviäsi kylään ja mieheltäsi hemmottelua. Odotus palkitaan!!! :)))
Ihanaa odotusaikaa kaikille ja tsemppiä erityisesti loppumetreillä meneville! Tervetuloa sitten tuonne vauvapuolelle pikku-enskojen pinoon! :)
Hyvää ja rauhallista juhannusta kaikille!
Mammis & Oona-Tiitiäinen 10 vkoa[/color]