Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uimakoulun opettajien vastuu - vaaratilanne uimahallissa

Vierailija
17.06.2007 |

Lapseni aloitti uimakoulussa ns veteentotuttelukurssilla, joka on tarkoitettu 4-5 vuotiaille lapsille, jotka eivät osaa vielä sukeltaa. Me vanhemmat viemme lapset uimahallin aulaan, josta kaksi uimaopettajaa ottaa koko porukan (yht 10 lasta) hoiviinsa, käyvät pukuhuoneessa riisumassa, suihkussa ja pukevat uikkarit, jonka jälkeen taapertavat kuin ankat jonossa uima-altaaseen lastenaltaaseen, jossa opetus tapahtuu. Vanhemmille suositeltiin etteivät tule altaalle, koska se vähentää mieleinkiintoa opetteluun ja häiritsee lapsia.

Näin siis luottavaisin mielin jätin lapseni opettajien hoiviin. Me vanhemmat jäimme lasi-ikkunan taakse kahvioon (uimahallin yläkerrassa) katsomaan kuinka uimaopetus sujuu. Ensimmäisellä kerralla lapset tulivat altaaseen, seuraten toista opettajaa, toisen mennessä altaan toiseen päätyyn järjestelemään opetustavaroita. Jonon viimeisenä kulki minun lapseni. Muiden rynnätessä altaan reunalle istumaan tämä vilkas ja ehtiväinen poika jatkoikin matkaansa, eikä kumpikaan ohjaajista huomannut, että poika käveli (rauhallisesti) ison altaan syväänpäätyyn nojailemaan laskeutumistikkaita vasten. Myöskään uinninvalvoja noin 5m päässä ei huomannut lasta tai ainakaan kiinnittänyt häneen mitään huomiota, eikä kukaan altaissa olevista uimareista.

Tässä vaiheessa itse aloin jo pahastikin huolestua, otin pienemmän lapsen rattaista ja juoksin kahvilasta uimahalliin johtavale ovelle, mutta se oli lukittu. Säikähdin lapsen puolesta ja huusin kahvilan pitäjää avaaman ovea. Samalla seurasin lasta, joka edelleen notkui tikaskaidetta vasten tiirailemassa isoon altaaseen ilman, että kukaan aikuinen puuttuu tilanteeseen. Onnekseni kahvilan pitäjä tajusi tilanteen, avasi oven ja huusi sieltä kakkoskerroksesta (pieni parvi ikkunoiden edessä, josta johti portaat alas altaille) uinninvalvojalle ja heilutti kättään poikaani kohden. Itse ryntäsin vauva kainalossa rappuset alas ja lapsen luokse altaalle. Siinä vaiheessa joku ystävällinen uimari oli noussut altaan reunalle opastamaan lasta kauemmaksi ja ihmettelemään mistä pieni poika siihen oli ilmestynyt keikkumaan ilman aikuista seuraa, kun aikuisten altaan syvyyskin siinä päässä on 1.80m.

Vasta tässä vaiheessa uinninvalvoja huomasi tilanteen, samoin toinen uimakoulun opettajista ja tulivat selvittämään tilannetta. Olin todella tuohtunut, ettei kumpikaan opettajista ollut seurannut tilannetta ja huomannut yhden lapsen menemistä väärään altaaseen. Heillä oli jo opetus alkanut altaassa eli eivät olleet laskeneet missään vaiheessa, että kaikki 10 lasta oli paikalla.

Entä jos en olisi jäännyt kahvion ikkunaan seuraamaan tilannetta ja puuttunut asiaan? Entä jos lapsi olisi tipahtanut altaaseen, eikä kukaan olisi hetkeen ehtinyt auttaa häntä sieltä ylös? Uinninvalvojan huomio oli kiinnittynyt toisaalle ja altassa olevat uimarit olivat kaikki tapahtuman alkuvaiheessa kauempana, ketään aikuisia ei lähellä allasta. imavalvojat lastenaltaassa ohjasivat muita lapsia. Lapseni ei osaa uida ja sukeltaminenkin on vähän niin ja näin, eli olisi voinnut säikähtäessään vetää vettä henkeen.

Kuka lapseni olisi pelastanut? Pelästyin vietävästi asiasta ja niin pelästyivät uimaopettajatkin, ainakin ilmeistä päätellen. Loppu uimakoulun ajan tuntuivat olevan todella tarkkaavaisia, samoin vanhemmat siellä kahviossa ikkunan takana. Itse jäin portaiden alapäähän seuraamaan opetusta (siinä oli pöytä ja muutama tuoli) koska en enää uskaltanut jättää lasta ilman, että valvon vieressä.

Nyt pitäisi vielä päättää, mitä teen jatkossa, vahdinko lasta allas-alueella vai uskallanko jäädä yläkerran kahvioon...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö keskustelemassa asiasta uimaopettajien kanssa jälkeenpäin? Kannattaisi mielestäni käydä.

Itse varmasti seuraisin haukkana kaikki uimatunnit vähintään sieltä yläkerrasta lasin takaa.

ONNEKSI ei ehtinyt käydä mitenkään!

Vierailija
2/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken a ja o tollasissa tilanteissa on se, että lapsi ymmärtää kuinka tärkeää on totella ohjaajia eikä ole mitään syytä lähteä haahuilemaan omille teilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma eläväisen lapsen kanssa. Sen takia en olekaan häntä laittanut tuollaisiin harrastuksiin, joissa yksi tai kaksi ohjaajaa vetää isoa lapsiryhmää uimahallin tapaisissa paikoissa. En yksinkertaisesti ole kyennyt luottamaan, etteikö tuollaista sattuisi. Viimeisin vastuu olisi kuitenkin minulla vanhempana, kyse on minun arviostani, voiko lapsen laittaa tuollaiseen. Tietysti kelle tahansa lapselle voi tulla mitä tahansa päähän ja aikuisten (tässä ohjaajien) kuuluu lapsia valvoa ja pysyä selvillä lukumäärästä ryhmätilanteissa.

Käy vielä keskustelemassa ohjaajien kanssa ja kysele enemmän heidän toimintatavoistaan. Miksi lapsia ei lasketa, miksi heitä ei vahdita jne.

Aika hurja tilanne, onneksi olit paikalla!!!

Vierailija
4/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskoisin kyllä että nämä kyseiset uimaopettajat säikähtivät niin pahasti että varmasti jatkossa tarkistavat kaikkien lapsien olevan oikeassa paikassa. mutta sehän ei poista sitä ongelmaa etteikö näin voisi käydä uudestaankin jonkun toisen ryhmän ja toisen opettajan kanssa!

sinuna ottaisin yhteyttä uimakoulun järjestäjätahon " pomoon" , kertoisin tapahtuneen ja pyytäisin heitä miettimään mitä jatkossa on tehtävissä jottei vastaavaa enää tapahtuisi.

Vierailija
5/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää myös vanhemmilla olla arviointikykyä, millaisiin paikkoihin oman lapsensa voi päästää. Jos olisin uimaopettaja, en ottaisi tuollaita ryhmääni.

Vierailija
6/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin keskustelisin asian läpi uudelleen ja jatkossa kyttäisin miten homma sujuu.

Kyllä aikuiset ovat vastuussa siitä lapsijoukosta ja pitää varmistaa että kaikki on paikalla, toki lapsen olisi kuulunut mennä ryhmän mukana eikä haahuilla muualla. Lasta tästä ei pitäisi syyllistää vaan kerro hänelle rauhallisesti miten ryhmätilanteissa toimitaan.

Ne välineet niiden opettajien tulee laittaa aiemmin valmiiksi että kaikki huomio kiinnittyy valvottaviin lapsiin eikä tarpeiston hoitoon.

Uimaopettajien tulee olla tietoisia siitä että lapset ovat eläväisiä ja kaikki ei käyttäydy toivotulla tavalla.

Syy on opettajien eikä lapsen.

Vierailija
7/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti minusta kuulostaa todella ihanalle, että jossain on kaksi uimaopettajaa 10 lapselle.

Meidän kunnassamme bussi kuljettaa kolmen kunnan lapsia neljännen kunnan uimahalliin. Lasten ikähaitari on 6-7v ja bussissa ei välttämättä ole yhtään aikusta bussikusia lukuunottamatta. Yhdessä uimaryhmässä on ilmeisesti 24 lasta jos naapuriani on uskominen. Uimaopettajia on kai se 2. Näitä isoja lapsiryhmiä on yhteensä 3. Yksi ryhmä on altaassa ja kaksi muuta tekee jotain muuta. En kyllä tiedä mitä.

Kiinnitin huomiota siihen, että tässä yksi päivä uimakoulubussi jätti muutaman lapsen, oliskos ollut 5-6 lasta, kuntamme keskustaan bussipysäkille jossa ei ollut vielä yhtään vanhempia vastassa. Bussi taisi olla etuajassa reilustikin? LÄhellä on liikkenneympyrä, junarata (!!!) ja suhteellisen vilkas liikenne.

En kyllä omaa 6-vuotiastani jättäisi muiden samanikäisten kanssa mihinkään tien varteen tönöttämään.

Ehkä oli onni onnettomuudessa, että lapsemme on käynyt lähikaupungissa uimakoulussa eikä nyt tässä kunnan järjestämässä.

Vierailija
8/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi joutunut vieraille antamaan.

T. äiti joka ui 2-vuotiaasta kun isoveli opetti

Vierailija
9/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on sellainen elementti että pitää olla tosi tarkkana ja en uskaltaisi laittaa lastani uimakouluun luonnonvesiin vaan ainoastaan olen laittanut uimahalliin.

Tuossa vaiheessa he olivat tottuneet päiväkodin ryhmäliikkumiseen ja eivät tehneet irtiottoja porukasta.

Kannattaa painottaa lapsille että menevät open perässä jonossa niin kuin pitääkin eikä lähde hortoilemaan.

Lapsesi toimi tietty väärin kun läksi muualle mutta vastuu kuitenkin on niillä uimaopettajilla sekä valvojilla.

Onneksi ei päässyt käymään huonosti. Jatkakaa uimakoulua mutta kertaa lapsellesi sääntöjen merkitys 5-vuotiaan kuuluu totella.

Vierailija
10/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä olisi pitänyt kirjoittaa, että lapsi on vilkas, koska ei ole sellainen rasavilli touhuaja kuten ehkä kuvitellaan. Lapsi siis käveli muiden perässä, jäi katselemaan sinne ylös kahvilaan päin ja vilkutteli ja pusutteli meille aikansa, kääntyi takaisin kavereiden suuntaan ja sillä välin muut olivat rynnänneet altaaseen eli hän ei ilmeisesti tajunnut minne mennä siitä vana jatkoi suraan (lasten allas jäi hänestä katsoen vasemmalle kun iso allas oli suoraan edessä houkuttamana).

Ehkä mun moka tässä eniten oli se, että ollaan aikaisemmin käyty yhdessä myös aikuisten altaassa eli se ei nyt lapselle jäännyt mieleen paikkana, jonne ei saa mennä.

En muuten uskaltaisi uimakouluun laittaakaan, mutta yleensä lapsi aina tottelee mitä ohjaajat sanoo esim jumpassa ja muskarissa. Meno ei siis ole päätöntä, mytta joskus kun joku kiinnostaa niin menee sen mielen mukaan, ei onneksi suuna päänä, koska sellainen touhupeppu olisi kenties jo altaaseen tipahtanut.

Keskustelin ohjaajien kanssa ja aika vakavasti he tapauksen ottivat ja myönsivät, että heidän moka kun eivät laskeneet lapsia tarkkaan. Eivätkä tosiaan ole lastani syyttämässä tai kieltämässä tulemasta ryhmään, koska altaassa lapsi totteli heti mitä sanotaan ja kuunteli ohjeita. Toinen ohjaajista myönsi, että tulovat saunasta aika hässäkällä ja siinä vaiheessa jäi tarkentamatta lapsille, että pitää seurata opettajaa pikkualtaaseen - huomasin myös sen, että toiset lapsetkin tai ainakin osa heistä ryntäsi altaaseen aika vauhdilla ja se opettaja, joka heitä johdatti joutui komentamaan heidät takaisin altaan reunalle.

ap

Vierailija
11/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suunnittelin lapsellemme uimakoulua. Pienimpien ryhmäthän meillä päin koostuvat n.4-5 -vuotiaista lapsista. Ovat kyllä vielä aika " haahuilijoita" tuon ikäiset.

Vierailija
12/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin tällaisen viestin tänne pari viikkoa sitten:

Oonko ylisuojeleva, asiaa uimakoulusta?

mieheltä menee hermot, kun aina pelkään pienen puolesta, joten kysytäänpä täältä:

Lapsi 4 vee aloitti uimakoulun

ryhmässä on 10 lasta ja yksi nuori opettaja

joukko käy suihkussa saunassa ja isossa uimahallissa sen aukioloaikana, joten porukkaa on paljon.

mun mielestä yksi aikuinen on aika vähän. Olin ekalla kerralla uimassa itsekin, eikä valvonta vaikuttanut kovin vakuuttavalta. aikuinen veti jonoa ja viimeinen lapsi tuli jossain kaukana perässä...

TÄHÄN JATKOA:

Siis periaatteessa ryhmässä oli kaksi opea, mutta ei yhtäaikaa (!) Mies haki aulasta ja nainen opetti jne.

Oma poikani on tosi tottelevainen ja ryhmän vanhimpia kohta 5 vee, mutta sydän syrjällään katsoin, kun esim

poikani kävi toisen lapsen kanssa läheisessä vessassa kaksin

siis ihan uusi paikka ja itse olin ihan hermona, kun kaukaa " huomaamatta" valvoin tilannetta ja poikaa ei meinannu kuulua. Tuli sitten altaan viereen (tässä vaiheessa olin jo lähellä) ja yritti mahtua mukaan, mutta meni tosi tosi kauan ennen kuin ope edes huomasi poikaani ja pyysi rohkeasti altaaseen muiden viereen (tiivisti jonoa). Tuli olo, että oliko edes huomannu poissaoloa!!!

Siis hukkumista veteen en varsinaisesti touhussa pelännyt (koska oma osaa varoa isoja altaita), mutta häviäminen johonkin saunaan tai matkalle isossa hallissa ---

Poika oli koko illan itkuinen eikä halunnut enää uimakouluun (jonne oli niin innolla mennyt), Annoin periksi tällä kertaa, sillä meno ei vakuuttanut.

Vierailija
13/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lastenhoitajana päiväkodissa ja siellä tottunut paimentamaan isoa lapsiryhmää yksinkin, mutta en onneksi koskaan vedessä tai sen ääressä. Tiedän, kuinka tärkeää lasten on totella aikuista kun on lähellä vaaranpaikkoja ja tähän olen oman lapsenikin totuttanut ja yleensä hän ryhmässä kulkee sovittujen sääntöjen mukaan, seuraa ohjaajaa jne. Ei siis ole tottelematon, mutta utelias luonne. Sellaisen lapsen kanssa saa olla varuillaan.

Minä painotan aikuisen vastuuta, lapseni on vasta täyttänyt neljä vuotta, joten ei voi vielä vaatia häneltä liikaa. Lapset on lapsia, ja vaikka heille on säännöt, joita noudattaa niin aikuisen tehtävä on pitää huoli, että lapsi niitä sääntöjä noudattaa.

Oman lapsen päiväkodista olen saannut palautetta, että lapsi vilkkaudestaan huolimatta on hyvin tottelevainen poika. Mietin pitkään uskallanko laittaa uimakouluun, mutta koska luotin saamaani arvioon päiväkodista ja olen nähnyt itsekin lapseni toimivan lapsiryhmäsäs sääntöjen mukaan, niin uskaltauduin.

Olisi pitänyt tajuta, että vesi on sellainen elementti, jota hän ei osaa pelätä vaan kiinnostuu isosta altaasta, jossa on ollut turvallisista olla aikaisemminkin.

Meillä tosiaan lapsiryhmän kanssa liikkuessa toinen valvoo perästä että kaikki sujuu ok, ihmettelinkin tuolla altaalla sitä että yksi ohjaaja mene edeltä (ei nää mitä takana tapahtuu) ja toinen kiersi sinne altaan syvään päätyyn hakemaan tarvikkeita eli kukaan ei siinä katsonut mitä tekee ryhmä lapsia, jotka ovat ensimmäistä kertaa ryhmänä ko uimahallissa! Näin voisi tehdä kenties uimakoulun myöhemmässä vaiheessa, mutta ei ensimmäisellä kerralla!

Minut tämä säikäytti pahasti ja lapsen kanssa ollaan juteltu häntä syyttelemättä. En halua liiaksi syyttää uimakoulun väkeäkään, vaikka mielessä on käynnyt että miten sitten, JOS jotain olisi tapahtunut...

Vierailija
14/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä johkin mielenkiintoisempaan.

Hyvä, että kirjoitit tapauksesta, pistääkin miettimään, että mihin sitä uskaltaa lastaan jättää ja viedä.

Jännä, että jotkut syyllistävät lapsen, vaikka kyllä se on se aikuinen, jonka tarkkaavaisuuden pitäisi olla ehtymätön. Mikäli se ei ole, niin valvojia on liian vähän.

Minä ottaisin lapseni pois tosta ryhmästä tai kysyisin, aikovatko ottaa esim. yhden työntekijän lisää, kun henkilökuntaa selvästi on liian vähän.

Vierailija
15/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemmmat saa mennä lapsen mukaan altaalle seuraamaan opetusta. Itse en noin pientä päästäisi.

T. se joka opetti lapsensa itse

Vierailija
16/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/19 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin tästä asiasta mieheni kanssa ja hän on sitä mieltä, että annetaan lapsen jatkaa ryhmässä, koska itse tunti meni niin hyvin, mutta jatkossa toinen meistä vanhemmista istuu siellä portaiden alapäässä olevassa pöytäryhmässä tarkkailemassa tilannetta. Minusta tämä on hieman liioittelua, mutta ainakin voimme olla varmoja että vastaavassa tilanteessa ehdimme itse nopeasti väliin. Jos en siellä kehtaa istua niin sitten kahvilassa, tosin varmistan että sen ovi altaalle on auki jatkossa ;)

Jos otamme pojan pois ryhmästä, se on rangaistus hänelle koska nautti niin paljon uimakoulusta. Meni rohkeasti mukaan kaikkiin juttuihin ja oli intoa täynnä.

Nyt taidan mennä maate, kiitoksia kaikille mielipiteistänne, tunti hyvältä purkaa asiaa tänne. Osa vanhemmista ei jäännyt ollenkaan seuraamaan tuntia vaan kiirehti toisaalle. Ehkä kannattaa jäädä vahtimaan, jos kyseessä pieni, utelias lapsi...

Vierailija
18/19 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 6v lapsi oli jo vähän kehittyneimpien ryhmässä, eli harjoittelivat välillä jo aikuisten altaassa, mutta alkeisryhmässä siis kuitenkin. Olin kuitenkin tosi hermona aina, kun sinne aikuisten altaaseen menivät. Ohjaaja (yksin) laittoi lapset yksi kerrallaan menemään sinne altaaseen semmoisen " vesilaudan" kanssa (sellainen vaahtomuovinen kelluke) uimaan, eikä katsonut yhtään perään, ohjasi siinä portailla aina vaan uuden lapsen veteen. Siellä nää pienet 5-6-vuotiaat menivät menojaan syvässä altaassa ilman, että kukaan aikuinen oli siinä lähellä. Ne ensimmäiset ehtivät jo lähes altaan päähän, kunnes tämä ohjaaja lähti uimaan ryhmän perään. Jos näille ensimmäisille olisi tullut hätä siellä 3-metrisessä vedessä, ei kukaan olisi ehtinyt apuun, kun ohjaaja ei edes seurannut heitä!! Ok, nämä lapset osaavat jo vähän uida, mutta silti, eihän se uimataito vielä alkeisryhmissä kummoinen ole.

Vierailija
19/19 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

simmiksen ja vesikoiden kursseilla on mun mielestä ylisuuret ryhmät ja olenkin miettinyt miten jokainen lapsi huomioidaan itse opetuksessakin...

noh, meidän nassikat eivät ole haahuilijoita ja pääsivät helposti kurssilta toiselle, mutta taisi olla ihan lapsen oma-aloitteellisuutta... hiukan pettynyt vetäjiin, jotka eivät kyllä aina kiinnitä huomiota " haahuilijoihin" ...