Mita mielta olette; onko ainakin osa ihmisten sairauksista enemman psyykkista pahoinvointia kuin todellista fyysista sairautta?
Uskooko kukaan muu että 80-90% niska-hartia-selkä-selittämätön mahaoire tai päänsärky -vaivaisista voi henkisesti tavalla tai toisella huonosti? Eli huono psyykkinen vointi " tulee läpi" fyysisinä oireina, joihin ei löydy helpotusta. Haetaan lääkäriltä viikosta ja vuodesta toiseen apua, eikä sitä saada ja vaivat kroonistuvat ja ongelmat pahenevat. Kun yksi osa toipumiseen olisi vastuun ottaminen omasta elämästään, kipukohtien setviminen ( terapialla tai jollain muulla konstilla) ja siitä eteenpäin elämän rakentaminen uudelta pohjalta.
Ja kummasti auttaisi jo se, että syödään säännöllisesti ja terveellisesti, nukutaan riittävästi ja pidetään huolta myös fyysisestä kunnosta monipuolisesti ( eli niin lihaskuntoa ylläpitävää, kestävyyttä kuin notkeutta ja tasapainoa ylläpitävää liikuntaa) Eikä se edellytä kuin omaa viitseliäisyyttä ja rohkeutta tunnistaa omat tarpeensa ja ottaa se oma aika muiden vaatimusten joukossa.
Mutta ainakin omassa tuttavapiirissä nämä keski-ikäiset naiset syyttävät AINA jotain olosuhdetta oireittensa syyksi, heillä itsellään ei ole osaa eikä arpaa omaan vointiinsa...
Kommentit (5)
Ei pidä hoitaa vain yhtä tilaa tai oiretta, vaan ihmistä kokonaisuutena.
Inhoan tämän ajan taipumusta ylipsykologisoida kaikki asiat.
Mutta tuohon en todellakaan usko, että peräti 80 - 90 % esim. niska-hartiavaivoista johtuisi mistään henkisestä pahoinvoinnista tai suorastaan laiskuudesta, kuten ap antaa ymmärtää. Minulla ne johtuvat niskan ryhtiviasta, joka on ollut lapsesta asti. Ja uskon, että meitä samankaltaisia on paljon muitakin.
niskat oli jumissa ja keuhkoputkentulehdus monta kertaa vuodessa. Luulen, että tämä kaikki johtui stressistä ja henkisestä painolastista. Terapian aloitettuani v.2005 en ole sairastanut lainkaan, pari kertaa ollut nuha.
Olen aina liikkunut paljon, mutta joutunut pitämään pausseja sairastelun vuoksi. Nyt olen elämäni kunnossa fyysisesti ja psyykkisesti! :) Kyllähän tässä se huono puoli on, että kaikki hetkittäiset pahat olot psykologisoi aina jotenkin..Mutta joka tapauksessa, mulla terapia on toiminut näinkin päin! Onhan se aika selvää, että stressaantunut ihminen sairastaa paljon.
Mitä tulee selkäkipuihin, niin minullekin ehdotettiin vuosia kipeänä olleen selkäni tutkimisen jälkeen, kun mitään ei löytynyt edes magneettikuvissa, että olen hullu. Sitten menin kiropraktikolle, joka avasi selästäni 6 nivellukkoa. Sen jälkeen ei enää kolottanut.