Mitä mieltä tilanteesta ja mitä tekisit? Asiaa vastavuoroisuudesta.
Olen hoitovapaalla, kuten ystävänikin saman ikäisten lasten kanssa. Kyläilemme ystävällä useamma kerran viikossa, valmatkaa on jonkin verran. Minulla on ajokorttia ja auto, hänellä ei. Aina me menemme heille, he eivät pääse meille. Ystäväni tarjoaa aina minulle ja lapsilleni myös ruuat. Olen sanonut, että minusta tuntuu pahalle aina syödä heidän ruokiaan ja joskus olen tuonut jotain tuomisia. Joka kerta ystävä sanoo, ettei saa tuoda tuomisia, että haluaa tarjota ruuat, koska minulla menee rahaa matkaan.
Minusta tuntuu vaan pahalle, ihan kuin käyttäisin häntä hyväkseni. Olen myös miettinyt tarkoittaako ystäväni totta sanoillaa, haluaako todella tarjota ruuat eikä halua mitään tuomisia. Mille teistä tuntuisi ystäväni asemassa? Eme ole kovin kauaa olleet vielä ystäviä.
Kommentit (9)
Voithan vaikka ensi Jouluna viedä kunnon joululahjan hänelle, jos hän ei halua, että viet mukanasi syötävää.
minullakin on ns. tuntemattomien ystävien seurassa.. niinsanottujen vanhojen ystävien seurassa en vastaavaa " syyllisyyttä" tunne, koska olen saanut taas puolestani tarjota monta kertaa takaisin..
tulee sekin aika kun voit " maksaa" takaisin... älä suotta kanna murhetta=)
Tarkkaile vaistoasi. Vaikuttaako ystävä siltä, että hän todella on vilpitön sanoessaan noin?
minä olen kuin ystäväsi. Todella mielellään laitan paljon tarjottavaa vieraille aina kun niitä tulee. Minut on lapsuudenkodissa opetettu siihen että vieraille tarjotaan aina kahvit ainakin.. Ja annetaan vaikka ne viimeset leipäpalaset heille.:)
Minulle se on nautinto että saan passata vieraita.:)
Ja jotenki itsestään selvyys. Ja todellakaan en laske rahassa sitä mitä vieraat syövät, saati sitten montako pullaa tai lautasellista söivät.:)
Olen kyllä törmännyt näihinkin... " meillä syödään vain yksi leivos pöydässä" ja niihin jotka eivät koskaan tarjoa mitään vaikka olisi etukäteen sovittu vierailu ja vaikka ajaisimme 100km:n päästä.
No se on heidän asia, he tekevät niin kuin haluavat. Ja voihan se olla että heillä on rahasta tiukkaa eivätkä siksi halua " omastaan yhtään luopua."
Eli älä ap koe että joutuisit jotenkin korvaamaan. Ystäväsi haluaa varmasti että syöt heillä ja on varmasti mielissään kun siellä kyläilet.
olisi minusta ainakin kohteliasta -kielloista huolimatta- viedä ainakin jotain pientä yhteiseen ruokapöytään, vaikka esim. lapsille jätskit jälkkäriksi tai tuoreita sämpylöitä ja juustoa, tai ihan mitä nyt itse haluat. Jotain pientä vaikka, mutta siitä tulee molemmin puolin hyvä mieli. Tosi mukavaa, että olet löytänyt kivaa seuraa. Tulee ihan omat kotiäitivuodet mieleen...
Haluaa korvata sen, että te joudutte aina kulkemaan sinne, ja siksi haluaa tarjota ruuat. Ei kai se nyt niin suuri lovi kenenkään talousrahoissa ole, jos siellä välillä syötte.