Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko tunteen, kun inhoaa jotakin ruokaa niin paljon

Vierailija
06.10.2008 |

että sen syöminen aina oksettaa? Lopulta, jos kyseistä ruokaa on pakko syödä, niin pelkkä hajukin alkaa kuvottamaan?

Meidän 1v5kk poika inhoaa perunaa niin paljon, että pienikin nökäre aiheuttaa yökkäilyä. Sinänsä harmi, koska peruna on ruokakulttuurissamme aika merkittävä ruoka-aine. Pojalla on lisäksi laajat ruoka-aineallergiat, minkä vuoksi niistä vähistäkin sopivista yritetään kehitellä sopivaa. Perunalle ei ole allerginen, koska ranskalaisia perunoita vetäisi sitten taas vaikka joka päivä.

Mitähän tekisin? Jätänkö perunan niin vähälle kuin mahdollista, ettei pieni ainakaan saisi siitä sellaista traumaa, kuin äitinsä muutamista muista, vai yritänkö sitkeästi siedättää? Lempiruokiin on yritetty sekoittaa, mutta maistaa sen perunan kyllä sieltä seasta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen välillä yrittänyt tarjota puuroa, mutta reaktiot on ja pysyy.

minä itse kyllä syön puuroja.

en jaksa ottaa mitään stressiä kun hyvin ovat kasvaneet ilman puurojakin.

Vierailija
2/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eipä siinä, viljan voi nauttia leipänäkin. Mutta kun kyseessä on perusruokalaji muutenkin niukasta listasta. Pitäisikö vain olla stressaamatta, ettei pieni saa mitään assosiaatioita perunaa kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juustokammo, kestiköhän se puoli vuotta tai vuoden, ja meni sitten ohi. Yritä korvata peruna muilla (yhtä halvoilla) ja kypsennetyillä kasviksilla, esim porkkanalla ja kukkakaalilla. Jos rahaa riittää, kokeile bataattia :-)

Vierailija
4/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatti sopii joka toinen viikko tarjottuna kypsennettynä ja pakastettuna. Peruna siis pakastettuna tällä hetkellä ainoa kasvis, josta ei tule oireita.

ap

Vierailija
5/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en pidä keitetystä perunasta ja siksi mellä ei sitä juuri tarjoilla. Teen perunan useimmiten uunissa hokoina (öljyä pintaan ja mausteita muuhun ruokaan sopivasti, eli suolaa, yrttejä, pippuria, chiliseoksia jne jne).

Onnistuisiko tuollainen ap:n pojalle? On aika lähellä ransakalaisia, kun tekee ohutta lohkoa ja kypsentää pitkään.

Vierailija
6/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa ranskalaisten kokoisiksi lohkoiksi ja esikeita vahan, sitten uuniin ja jos oljyt sopii niin vahan oljya sekaan ja paistat lapselle omat perunat!

Vierailija
7/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ole koskaan syönyt perunaa, ja hyvin on pärjännyt elämässä. Itse olen jättänyt potut pois sirryttyäni karppaamaan. Lapsille keitän vielä perunoita, mutta yhä enemmän tarjolla on myös muita kasviksi ja juureksia. Niistä saa todella maukkaita aterioita.

Älä missään nimessä pakota lastasi syömään sitä perunaa. Itselläni oli uunijuusto lapsena sellainen punainen vaate, että vieläkin kääntää vatsan pohjaa, jos sitä näen jossain. Yäk!

Vierailija
8/8 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos hän onkin allerginen perunalle? Monestihan oksentaminen / pahoinvointi on myös allergiaoire.

Meillä pari "en syö perunaa" lasta (ei moniallergisia) on sittemmin paljastunut allergisiksi perunalle.

Ranskalaiset ja esim. pakasteperunamuusi ovat eri asia kuin "raaka" peruna - tai siis raa'asta kypsennetty peruna, eli ne ovat sen verran käsiteltyjä, etteivät aiheuta oireita välttämättä vaikka esim. keitetystä perunsta oireita tulisikin.

Meillä alunperin perunalle(kin) allergiselle allergikolle ryhtyivät ensiksi sopimaan ranskalaiset, sitten pakasteperunamuusi :-) - ja siitä pitkähkön ajan päästä varsinaisesti perunat.

ts. minä en yrittäisi sitkeästi siedättää tästäkään syystä.

t. moniallergikon äiti, nyt ikää "jo" 4 ja ruoka-aineitakin yli 30 :), takana menneisyys 3 ruokalajilla parivuotiaaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän