Opettajien kesälomasta...
Täälläkin aina väitetään, että opettajien loma on ansaittu tekemällä pitkiä päiviä.
Onko kukaan opettaja koskaan laskenut paljon tekee vuodesa työtunteja?
Tuntuu aika vaikealta uskoa, että päätyvät samaan tuntimärään kun me muut, joilla lomaa on se 5 vko: a vuodessa.
Kommentit (40)
...mutta koulujen keittäjillä on yhtä pitkät lomat eikä työasioita tarvi miettiä työajan ulkopuolella, miettikää sitä.
viihtyvät huonoiten ja valittavat koko ajan.
Alallani töitä tehdään paljon kaikkina muina vuodenaikoina, joten en koe pitkää kesälomaa minään erityisoikeutena.
Siis me maksamme itse itsellemme palkkaa opetuksettomalta ajalta. Minä itse voisin kyllä tehdä kesäkuunkin töitä ja kouluttautua työajalla, mutta kunnalla tuskin olisi varaa maksaa minulle siitä palkkaa ( siis yhdestä ylimääräisestä kuukaudesta ), joten olen siis lomalla. Kunta ei voi velvoittaa minua työhön ajalla, joka on jo aiemmin pidätetty palkastani pois. Tästä syystä kesäkuuta voi tavallaan pitää ylityövapaana.
sitä on tehty talven aikana 1600-1750 tuntia ylitunneista riippuen. Tuo 1600 on ihan sama kuin mitä normaalin toimistotyöläisen.
Mitäs niiden opettajien pitäisi kesällä sitten tehdä kun lapset on lomalla? Siivota koulunkäytäviä? Nää on niin uskomattomia nää lomavalitusaloitukset. Jos joku tahtoo opettajien lomat, niin alkakaa opettajiksi! Ihan on oma valinta tuo ammatti.
Keskusteluihin nousevat opettajien kateutta herättävät kesälomat ja morsiusparien häälahjalistat, joilta ei oikeasti voi ostaa yhtään mitään.
Laitoin asiallisen aloituksen, en valita opettajien kesälomasta tai sano sitä kutsumusammatiksi. Palkkakin on pieni jne.
Satuin keskustelemaan aiheesta ystävän kanssa, joka on siis opettaja, ja hän perusteli pitkää lomaa sillä, että joutuu vuoden aikana tekemään paljon enemmän töitä kun muut palkansaajat.
Omasta mielestäni väite on hieman vaikea uskoa.
t. ap
Mulla yksistään opetettavia tunteja on ollut viikossa 30 ja lisäksi kokoukset eli noin 2h viikossa päälle ja sit yhteydenpito vanhempiin, kirjatilaukset, projektit, juhlien järkkäämiset, milloin mitkäkin lausunnot, tuntien valmistelut, kokeiden laatimiset ja korjaukset. Arvata saattaa, että ihan 37,5 tuntiin noita ei tee. Käytännössä viikkoni ovat noin 50 tuntia noilla opetettavilla tunneilla.
Ja tälle seuraavalle... Olenko jossain väittänyt, että opettajat tekevät vähemmän työtunteja kuin muut?
t. ap
Vierailija:
Millä laskentakaaviolla tulit ap tulkseen, että opettajat tekevät vähemmän työtunteja kuin kaikki muut?
Minä en ainakaan osaa arvioida esimerkiksi myyntisihteerin työhön kuluvaa viikoittaista työaikaa, koska en tiedä hänen tarkkaa työnkuvaansa. Samassakin työssä toiset tekevät työnsä huolellisesti ja ajan kanssa ja toisilla samaan asiaan menee enemmän aikaa. Älä aliarvioi minkään ammatin työmäärää.
T. Opettaja
En siis usko, että opettajien tuntimäärä vuodessa on sama kuin meillä muilla, viikkotuntimäärä voi ollakin, sen uskon helopsti.
t. ap
Tiedän opettajan joka tekee noin 50h viikossa työtunteja ja noin viikon verran menee vielä kesällä aikaa. 5 päiväähän meillä on koulutusta. Eli arviolta laskettuna 50x38+35(koulutuspäivät)+30 (ylimääräinen paperityöviikko)= 1965 h eli aika paljon vuoden aikana.
Itse teen 38x40+35(koulutus)+20(kesäajan ylimääräiset työtunnit)=1575h
Eli huomattavasti vähemmän. Ero johtuu opetettavasta aineesta ja ajasta, jonka käyttää tuntien suunnitteluun yms. Tuohon pitäisi vielä lisätä yhteydenpito kotiin, jota teen tosi paljon, mutta enpä ole laskenut mahtuuko tuohon viikon neljäänkymmeneen tuntiin.
Opettqajien kesäloma ei määräydy ylituntien perusteella, niinkuin joku tuolla jo valottikin. Opettajien kesän opetuksettoman ajan palkka pidätetään lukuvuoden työkuukausien palkasta, jolloin saadaan opettajille näennäisesti pitkä kesäloma. Opettajien kesäloma on heinäkuussa, kesäkuu on tuota opetuksetonta aikaa. Elokuu on jo uuden lukuvuoden ensimmäinen kuukausi, joka menee pitkälti jo tulevaa lukuvuotta suunnitellessa. Eli opettajat työtunnit eivät korreloi kesäloman määrään millään tavoin.
Ja tosiasia on, että jollain kuluu työssä aikaa enemmän kuin jollain toisella. Ystäväsi voi hyvinkin puhua totta. Ja toinen opettaja voi yhtä hyvin sanoa, että opettajan päivät ovat lyhyitä. Riippuu työtavoista sekä siitä miten asiaa katsoo.
Moni opettaja lähtee koululta kotiin silloin, kun oppitunnit päättyvät. Näennäisesti siis päivät ovat lyhyitä, mutta sitten kotona odottaa illalla vielä parit kokeiden korjaukset. Tällä työtavalla todellisia tunteja on vaikea laskea, kun tehty työ hajautetaan pieniksi pätkiksi ja töitä saatetaan tehdä sunnuntainakin.
Itse olen tehnyt kaikki työt koululla. Tiedän siis hyvin tuntimäärät, jotka minulla ovat 40 ja 50 tunnin välillä. Muutama vuosi sitten minulla oli vähän enemmän tunteja, jolloin tuo 50 tuntia viikossakaan ei riittänyt todelliseksi työmääräksi. Koululla tehdyn työn lisäksi tulee vielä koulutukset.
Mutta sitten koululla vietettyjen tuntien päälle tulee vielä tuntien suunnittelu, joka vie ajatuksia usein myös vapaa-ajalla. Eli opettajan työ on niin kokonaisvaltaista, että kaikkea työtä ei pysty osoittamaan aivan konkreettisella tekemisellä. Lisäksi se varsinainen koulupäivä eli oppitunnit on hyvin intensiivistä aikaa, jolloin ajatus ei voi päästä harhailemaan, jolloin on oltava tarkkaavaisena ja keskittyneenä. Et voi mennä vessaan ihan milloin vaan etkä muutenkaan ajatella omia tarpeitasi.
Tämä kokonaisvaltaisuus ja intensiivisyys on sen verran kuluttavaa, että ilman pitkää kesälomaa siitä ei ehdi syksyyn mennessä palautumaan. Eli henkinen puoli vaatii riittävän pitkää irtautumista työstä, jotta opettajat eivät joudu joukkosairaslomille loppuunpalamisen vuoksi.
Opettajien palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Tietysti vähemmän kateutta aiheuttaisi, jos lomat olisivat palkattomia, mutta palkka olisi isompi työkuukausina.
Mä luulen, että työmäärä riippuu opettajasta. Jos opettaja aidosti paneutuu työhönsä, hoitaa aktiivisesti yhteydenpitoa koteihin, suunnittelee tunteja ja hankkii materiaalia, kommentoi kunnolla oppilaiden töitä jne... , niin tuo 40 viikkotuntia tulee väistämättä. Jos taas opettaja ei anna oppilaiden vanhemmille nemeroaan, käyttää vanhoja tai valmiita kalvoja, arvostelee työt laittamalla pelkän numeron suoristuksen perään, niin tuntimäärä ei välttämättä kasva kovin isoksi.
Mielestäni niiden opettajien, jotka eivät saa kesäajalta palkkaa, kuuluisi saada korkeampaa palkkaa työvuoden aikana. Eikös se ole mahdollista, että opettaja jää kesällä ilman palkkaa?? Näin olen ymmärtänyt, että kunnat säästää tekemällä työsopimuksia niin, että kesäajalta ei tarvitse maksaa palkkaa. Tietääkös joku..?
Niin kauan kuin kunta ei anna minulle työkännykkää ja liittymää, en aio antaa henkilökohtaista numeroani oppilaiden vanhemmille. Vapaa-aikani on omaani ja työtä ehdin silti tehdä yli tuon 40 viikkotunnin reippaasti. Vanhemmatkin saavat minuun yhteyden halutessaan arkisin 8-16 välillä puhelimitse ja ympäri vuorokauden sähköpostilla, jota tarkastan usein myös vapaa-ajalla.
Myös palkkaan olen tyytyväinen. Mitäpä sitä kieltämään. Ammatillisessa koulutuksessa toimin. Suosittelen muillekin; opiskelu 5 v, työkokemusta alalla väh. 3 v, pedagogiset opinnot, ja sitten vaan virkaa hakemaan!