Kunnallinen pph voi vastailla kysymyksiin, jos niitä on.
Olen tässä vielä hetken. Alkoi niin huvittaa tuo eräs meihin liittyvä ketju, että ajattelin avata tämän vastapainoksi. ;)
Kommentit (17)
Vierailija:
saako äiti käydä ruokakaupassa työmatkallaan jos pääsee ajoissa töistä ja lasten hoitoaika päättyy vasta 16.30? ;-)
Ohjaaja meillä on sitä mieltä, että ei saa käydä. Syynä se, että se on tarpeetonta hoitajan työpäivän venyttämistä, ja kuntahan joutuu tietysti maksamaan palkkaa hoitajalle ylityötunneista. Osa hoitajistakaan ei tahdo hoitaa lapsia vanhempien kauppareissujen ajan.
Minulle henkilökohtaisesti se on ihan se ja sama, etenkin jos vanhempi tosiaan tulee hakemaan jo klo 16.30. Jos menisi klo 18 asti ruokaostosten takia, niin ottaisin kyllä puheeksi vanhempien kanssa.
pph
Kyllä, ja saisi hyvää hoitoa. Minulla on ollutkin tuon ikäinen hoidossa.
Kun viet hoitoon, varmista kuitenkin se, että hoitajalla on riittävän pieni ryhmä. Lainmukaista 4½ lapsen ryhmäkokoa ei kaikkialla noudateta, mutta noin pienen kohdalla se on kyllä aivan ehdotonta, jotta pieni saisi riittävästi ja riittävän hyvää hoitoa.
pph
lapsen vanhempainvapaan jälkeen, eli olen ihan hoitoalalle koulutettu ihminen ja kymmenen vuotta hoitajan töitä tehnyt mutta haluaisin muutosta joten mietin pph " uraa" . Palkkaushan on toki kovin mitätön, mutta siis kysymyksiin...
Jos minulla on alkaessa itselläni vähän reilu 2-vuotias lapsi ja alle vuoden vanha niin minkä ikäiset lapset vielä voi hoitoon tulla? Eikö neljä lasta + 1 esikoululainen ole " maksimimäärä" .
Voiko pph työtä tehdä vuorotyönä, eli jos itse haluan ja perheellemme/elämäntilanteellemme sopii pph vuorotyönä onko se mahdollista?
Ja niin kauan kuin kunnat eivät hankin pph:ille puhelimia ja liittymiä, se sama puhelin on perhepäivähoitajan oma ja yksityinen, jolloin siihen voi soittaa myös vaikkapa sukulainen tai ystävä.
Toisinaan on myös asioita hoidettavana, pitää soittaa esimerkiksi pankkiin tai vakuutusyhtiöön, ja ne puhelut on oikeastaan pakko hoitaa työaikana.
Meillä puhelimessa puhumiseen ei ole minkäänlaista ohjeistusta, mutta johan sen järkikin sanoo, että ei työaikana voi juoruilupuheluita soittaa. Asioita voi hoitaa, kunhan pitää huolen lapsista samalla.
pph
Ja mitä erityisesti kysyä itse hoitajalta, että saa lapsen hyvään paikkaan?
Vierailija:
Jos minulla on alkaessa itselläni vähän reilu 2-vuotias lapsi ja alle vuoden vanha niin minkä ikäiset lapset vielä voi hoitoon tulla? Eikö neljä lasta + 1 esikoululainen ole " maksimimäärä" .
Voiko pph työtä tehdä vuorotyönä, eli jos itse haluan ja perheellemme/elämäntilanteellemme sopii pph vuorotyönä onko se mahdollista?
En tiedä, onko muissa kunnissa suosituksia ryhmän ikärakenteesta, mutta meillä vauvan ja 2-vuotiaan lisäksi voisi ottaa minkä ikäiset tahansa. Hoitaja voi itse arvioida, jaksaako kovin pieniä hoitaa omien pienten lisäksi. Maksimimäärä on tosiaan 4+puolipäiväinen eskarilainen.
Riippuu varmastikin kunnasta ja ohjaajasta, voiko hoitotyötä suorittaa vuorotyönä. En ihan ymmärrä, mitä tällä tarkoitat, mutta oletan että hoitaisit vuorohoitolapsia? Iltaisin ja öisinkin, siis?
pph
Vierailija:
Ja mitä erityisesti kysyä itse hoitajalta, että saa lapsen hyvään paikkaan?
Voithan kysellä hoitajasta itsestään, kysyä esimerkiksi miten pitkään on ollut alalla. Kysy hänen toimintatavoistaan, päivärytmistään, säännöistään, ruokalistasta... Käykö kerhoissa, missä ulkoilee, mitä he touhuavat päivisin. Voit myös kysyä, minkäikäisiä lapsia ryhmässä olisi omasi lisäksi.
Kannatan avointa keskustelua, jossa hoitaja ja vanhempi tutustuvat toisiinsa. Toisinaan persoonallisuudet sopivat hyvin yhteen, toisinaan yhteistyö ei oikein tunnu lähtevän sujumaan.
pph
Vierailija:
Ohjaaja meillä on sitä mieltä, että ei saa käydä. Syynä se, että se on tarpeetonta hoitajan työpäivän venyttämistä, ja kuntahan joutuu tietysti maksamaan palkkaa hoitajalle ylityötunneista. Osa hoitajistakaan ei tahdo hoitaa lapsia vanhempien kauppareissujen ajan.
Minulle henkilökohtaisesti se on ihan se ja sama, etenkin jos vanhempi tosiaan tulee hakemaan jo klo 16.30. Jos menisi klo 18 asti ruokaostosten takia, niin ottaisin kyllä puheeksi vanhempien kanssa.
pph
se jos äiti hakee lapsen hoidosta esim. 30min - 1h ennen hoitoajan loppua? Eli kertyykö kunnalle näin säästöä siitä kun äiti ei hoitoajan puitteissa käy kaupassa vaan hakee lapset heti töistä päästyään.
Itse vaan en osaa nähdä hoitoajan venyttämisenä sitä jos lapsi joka tapauksessa haetaan hoidosta ennen hoitoajan päättymistä. Sen ymmärrän hyvin ettei kaupassa käydä niin että sen takia myöhästytään sovitusita hakemisista. Täällä vaan kun ollut tappalua siitä että äiti kaupassa käytyäänkin on hakemassa lasta jo tunti ennen hoitoajan loppua ja silloinkin tulee kunnalta sanomista.
Kyllä tarkoitin juuri tätä, että vuorotyöntekijöiden lapsia, ihan siitä syystä sitä mietin, että itselleni ja meidän perheellemme se sopisi vallan mainiosti siis vuorotyötä tekevien hoitajana ja itse olisin tällaista vaihtoehtoa kaivannut todella kipeästi vuorotyöntekijänä, eli en olisi halukas laittamaan pientä lasta isoon vuorotyöpäiväkotiin vaan ennemmin pph, mutta en tiedä monenkaan pph tekevän ns vuorotyönä itse.
Saako PPH hoitaa omia asioitaan hoitolasten kanssa, käyvät postissa, pankissa (no tämän vielä ymmärrän) ja kaupassa?
Täälläpäin on vielä tapana, että hoitolapset taapertavat pitkiäkin matkoja näitä kauppareissuja...on tietysti hyvä että liikkuvat, mutta lapsi liikkuu kyllä paljon ihan metsäretkelläkin taikka puistossa.
Vierailija:
se jos äiti hakee lapsen hoidosta esim. 30min - 1h ennen hoitoajan loppua? Eli kertyykö kunnalle näin säästöä siitä kun äiti ei hoitoajan puitteissa käy kaupassa vaan hakee lapset heti töistä päästyään.
Kunnan säästöt riippuvat ihan siitä, mikä on hoitajan kokonaistuntimäärä ko. työaikajaksossa. Asiaan ei voi antaa yksiselitteistä vastausta.
pph
Vierailija:
Saako PPH hoitaa omia asioitaan hoitolasten kanssa, käyvät postissa, pankissa (no tämän vielä ymmärrän) ja kaupassa?
Ainakin meillä on jätetty aivan hoitajan oman harkinnan varaan, että minkä verran asioita hoitaa lasten kanssa. Yleisesti ottaen aika vähän, lähinnä pakollisissa tilanteissa. Itse käyn vain muutaman kerran vuodessa päivähoitotoimistossa lasten kanssa, siinä samalla sitten voi käydä ostamassa kaupasta jotain mukavaa välipalaksi.
pph
Perhepäivähoitajan palkka määräytyy paikkamäärän mukaan, eli siis montako hoitopaikkaa hoitajalta on varattu. Hoitopaikkoja varatessa rajoittava tekijä on lain määräämä 4 alle eskari-ikäisen ja yhden puolipäiväisen eskari-ikäisen muodostama maksimimäärä lapsia paikalla yhtä aikaa. Eli hoitajalla voi olla kirjoilla vaikkapa 10 lasta, kunhan paikalla ei ole kuin 4½ lasta yhtä aikaa.
Yleisimmin hoitajilta varmaankin on siis varattu 4,5 paikkaa, jolloin palkka ilman lisiä on noin 1440 ¿. Jos itsellä on omia alle kouluikäisiä lapsia, he vievät paikkoja mutta heistä ei makseta mitään, jolloin palkka on pienempi.
pph
Vierailija:
Kyllä tarkoitin juuri tätä, että vuorotyöntekijöiden lapsia, ihan siitä syystä sitä mietin, että itselleni ja meidän perheellemme se sopisi vallan mainiosti siis vuorotyötä tekevien hoitajana ja itse olisin tällaista vaihtoehtoa kaivannut todella kipeästi vuorotyöntekijänä, eli en olisi halukas laittamaan pientä lasta isoon vuorotyöpäiväkotiin vaan ennemmin pph, mutta en tiedä monenkaan pph tekevän ns vuorotyönä itse.
Ainakin meillä ohjaaja kiljuisi riemusta, jos joku ilmoittaisi haluavansa hoitaa vuorolapsia. Ongelmana tästä seuraa sinun kannaltasi se, että tuskin on tarjolla kovin montaa lasta, joilla olisi sinulle sopivat hoitoajat niin, että saisit ryhmäsi täyteen, mutta ettei työpäiväsi muodostuisi kohtuuttomiksi.
Ihannetapaus varmaankin olisi, että saisit yhdestä perheestä sisarukset hoitoosi. Todennäköisesti tekisit sekä päivä- että yötyötä, mutta sisaruksista olisi se etu, ettet todennäköisesti tekisi molempia saman vuorokauden aikana.
pph
ei ole missään päiväkodissa vaadittu laittaan kaappiin
saako äiti käydä ruokakaupassa työmatkallaan jos pääsee ajoissa töistä ja lasten hoitoaika päättyy vasta 16.30? ;-)