Kuvailkaa lähiönimi ja niiden antajat.
Yksinkertaista rahvasta, asuvat lähiössä?. En ole koskaan ymmärtänyt mikä se lähiönimi oikein on.
Onko näitä aliarvostettuja lähiöitä muualla kuin Helsingissä?
Kommentit (56)
että lähiönimiäkin on tosi paljon. Pitäs katsoa ihan kaupunkien kotisivuilta.
Lähiönimi on jonkin lähiön nimi. Siis sellainen paikka kaupungissa, jossa asuu paljon ihmisiä.
Ai, minun ystäväpiiristäni löytyy Aino ja Kiia, en ole itse siis Ainon äiti. Kummankin vanhemmat akateemisesti koulutetut, omakotitalossa asuvat.
ovat just joku Nico, Jannica, Jenniina, Eetu ym hieman harvinaisemmat, hienolta kuulostavat nimet suomalaisen sukunimen kera.
Ei usein ole edes tietoa. Lähiön nimi usein liittyy siihen paikkaan missä se on.
Lähiönimeksi on alettu kutsua nimeä, jota monet alemman sosiaaliluokan kansalaiset lapsillensa antavat. Nimessä esiintyy usein vierasperäinen kirjain ja nimi on mahdollisesti väännetty jotain perinteisestä nimestä. Tietysti mielipiteet vaihtelee näidenkin suhteen, esimerkiksi minusta Jade ei ole lähiönimi, mutta Jannicca ja Micci ovat.
Tai Puotila, tai Mellunmäki? No joku mäki varmaankin, mutta mikä se Mellu on?
Ei ole Jannicca nimistä lähiötä missään kaupungissa. Siitä olen varma.
Lähiöksi voidaan kutsua aluetta, joka on kaupungin keskusalueen ulkopuolella oleva asuntoalue, jolla on oma keskus kauppa- ja palveluliikkeineen ja joka tarjoaa erilaisia palveluja kuten koulu ja kirjasto. Yleensä lähiöihin on hyvät kulkuyhteydet asutuksen ansiosta. Suuri osa Suomen vuoden 1960 jälkeen keskustojen ulkopuolelle rakennetuista asuntoalueista voidaan määritellä lähiöiksi.
Suomen kielen nykykäytössä lähiö-sanalla voi kontekstista riippuen olla negatiivinen sävy, verrattuna esimerkiksi neutraalimpiin sanoihin kaupunginosa ja esikaupunki.
Onko esim Kulosaari tai Lauttasaari lähiö? Vai onko lähiö vain sellainen paikka, jossa asuu pääosin kaupungin vuokralaisia ja mamuja? Entä voiko keskustan liepeillä sijaitseva pientaloalue olla lähiö vai onko lähiöissä vain kerrostaloja?
Tässä keskustelussa haetaan kaiketi ns alemman sosiaaliluokan lasten nimiä. Itse asun arvostetulla alueella ja täällä on paljon Veetejä ja Venloja. Kuten myös suomenruotsalaisia nimiä.
ja täällä myös niitä tavallisia nimiä, kuten Siiri, Veera, Venla, Saara, Jenna jne
etunimiä haeta vaan lähiöiden nimiä.
nimiä ovat Janica, Nico, Nicita -tyyppiset nimet, ei Ainot ja Laurat jne... vaikka niitäkin tietysti lähiöissä on.
On se kumma, että tämäkin asia voi olla näin vitun vaikea sisäistää.
Vierailija:
nimiä ovat Janica, Nico, Nicita -tyyppiset nimet, ei Ainot ja Laurat jne... vaikka niitäkin tietysti lähiöissä on.On se kumma, että tämäkin asia voi olla näin vitun vaikea sisäistää.
Kielenkäyttö paljasti!
ainot ja villet ja eetut ovat kaikkea muuta kuin lähiönimiä. Eri asia on sit, että kuka viitsii antaa noin yleisiä....mutta janette, jessica, tony, nicholas yms. muut, joilla yritetään nostaa omaa statusta, ovat sitten lähiönimiä.
Yleinen suomenruotsalainen nimi se on, vähän vanhemmassa ikäluokassa tosin.
Näin meidän lähiössä. Tämä on juuri sellainen jonkun kuvailema " alemman keskiluokan kerrostaloalue, jossa myös kaupungin vuokrataloja" . Itse tosin olemme akateemisia. Tiätty.