JULKISESTI IMETTÄMINEN
Onko se teistä " noloo" vai ihan jees? Mä en ainakaan missään vessas pystyis imettään (oon kuullu ku joku imetti vessakopissa, yöh)
Kommentit (40)
itse en tykännyt imettää julkisesti. Etsin aina hoitohuoneen tai muun rauhallisen paikan. Tämä jo lapsenkin vuoksi. Rauhallinen ruokailuhetki hänelle, siihen hän oli tottunut.
Jokainen tyylillään! :)
kun vauva saisi saman maidon paljon helpommallakin?
Ymmärrän toki sen, että äiti ei ehkä halua imettää bussissa tms paikassa jossa on paljon ihmisiä... ja antaa siellä sitten pullosta. Mutta jos kotonakaan ei imetä, niin ihmettelen. Jos siis tissit on ihan normaalit (ei liian matalia nänninpäitä tms) ja vauva osaa imeä.
Vierailija:
Miten voi olla väärin antaa äidinmaitoa pullosta? Perustelepa se.
Säälittää sellaiset vauvat, joita imetetään hirveässä hälinässä. Ei ihme, että tulee mahavaivoja, tuollaisestahan stressaantuu. Kuka nyt haluaisi hirveässä hälinässä syödä?!
Itse imetän " puolijulkisesti" .
En missään ostoskeskuksissa, en puistoissa, en junassa/bussissa.
Imetän kuitenki ystävieni ja lähimpien sukulaisten seurassa.
Vierailija:
Ymmärrän toki sen, että äiti ei ehkä halua imettää bussissa tms paikassa jossa on paljon ihmisiä... ja antaa siellä sitten pullosta. Mutta jos kotonakaan ei imetä, niin ihmettelen. Jos siis tissit on ihan normaalit (ei liian matalia nänninpäitä tms) ja vauva osaa imeä.Vierailija:
Ei pitäisi olla sinun ongelmasi, jos joku antaa ä-maitoa pullosta.
Miksi sitten vauvan kanssa pitäisi nousta kahvilan tai ravintolan pöydästä ja mennä piiloon imettämään?
Ei muuten ole mahavaivoja tai mitään suurempia itkujuttuja ollut meidän kummallakaan lapsella vauvana, vaikka ovatkin saaneet safkaa ihan siellä missä me aikuisetkin.
Vierailija:
Säälittää sellaiset vauvat, joita imetetään hirveässä hälinässä. Ei ihme, että tulee mahavaivoja, tuollaisestahan stressaantuu. Kuka nyt haluaisi hirveässä hälinässä syödä?!
Vierailija:
Ymmärrän toki sen, että äiti ei ehkä halua imettää bussissa tms paikassa jossa on paljon ihmisiä... ja antaa siellä sitten pullosta. Mutta jos kotonakaan ei imetä, niin ihmettelen. Jos siis tissit on ihan normaalit (ei liian matalia nänninpäitä tms) ja vauva osaa imeä.Vierailija:
Nimimerkillä oli paljon, PALJON helpompaa lopulta lämmitellä maitoja ja keitellä pulloja kun sen lapsen vain sai ruokittua. Sen sijaan minulle kyllä kerrottiin, että myös äidinmaidon antaminen pullosta on " väärin" , koska nimenomaan ja vain rinnasta imemällä lapsen aivot saavat tietynlaista stimulaatiota ja tuottavat uusia hermoratoja joista myöhemmin saattaa olla hyötyä. Pullosta näitä ei kuulemma tule vaikka kuinka syöttäisi sylissä ja läheisesti. Näin minulle kerrottiin, kevyen syyllistävään sävyyn.
Vierailija:
Ei pitäisi olla sinun ongelmasi, jos joku antaa ä-maitoa pullosta.
Kyllä sen näkee näistä keskusteluista, ettei äitejä ja lapsia ole tarkoitettu julkisiin tiloihin.
...Vai olisiko koko ongelmaa, jos äidit ja lapset olisi huomioitu? Jos esim. invavessaan sullotun vaipanvaihtopöydän sijaan olisikin lastenhoitohuone, jossa olisi tuoli imettämistä varten?
Siksi menin mieluummin vaikka sinne vessaan imettämään, jos ei parempaa paikkaa löytynyt. Ja joskus ei löytynyt mitään paikkaa ja silloin imetin julkisesti, vaikka en siitä pitänytkään.
Mulle on vaan luonnollista tehdä asiat, jotka vaativat intiimeiksi koettujen ruumiin osien paljastamisen, omassa yksityisyydessä tai vain lähimpien seurassa. Tähän siis liittyy moni muukin asia, kuin imettäminen: vaatteiden vaihto, peseytyminen, vessassa käyminen, yms.
Muut saavat ihan vapaasti imettää vaikka kirkossa, jos huvittaa. Ainoa julki-imettäjä, joka minua ihmetyttää on eräs sukulaiseni, joka on ns. mielenosoittaja-imettäjä. Hän imettää aina silloin, jos arvelee, että paikalla on joku joka julki-imettämistä vastustaa. Vaikka vauvalle ei olisi nälkäkään. Yleensä yleisössä on joku " uhri" , jota tämä nainen tapittaa suoraan silmiin samalla, kun pitää rintaansa vauvansa suussa. Nämä ovat kyllä erittäin hupaisia tilanteita. :D
ja minä ainakin olen kokenut imettämisen paljon, paljon helpompana kuin pulloruokinnan.
Mutta mulla ei siis ole kokemusta kuin näistä omista lapsistani, en voi toisten tilannetta tietää.
Hyvä juttuhan sen pitäisi olla, että vauva saa äidinmaitoa, vaikkakin pullosta, jos toinen vaihtoehto olisi se, ettei saa ollenkaan äidinmaitoa! Typerää tuollainen syyllistäminen hermoradoista yms. Meidän pulloruokittu esikoinen on muuten todella fiksu lapsi, kehitystasoltaan joka osa-alueella pari vuotta ikäisiään edellä (se on todettu niin neuvolassa kuin päiväkodissakin), en sitten tiedä miten superfiksu olisi jos aivot olisi saaneet sitä tarpeellista stimulaatiota imetyksen kautta ;) Tuo imetetty nuorimmainen tuntuu itse asiassa kehittyvän joka asiassa hieman hitaammin, eikä kiellot tunnu menevän perille millään. Ihana hän on silti :)
Vierailija:
Nimimerkillä oli paljon, PALJON helpompaa lopulta lämmitellä maitoja ja keitellä pulloja kun sen lapsen vain sai ruokittua. Sen sijaan minulle kyllä kerrottiin, että myös äidinmaidon antaminen pullosta on " väärin" , koska nimenomaan ja vain rinnasta imemällä lapsen aivot saavat tietynlaista stimulaatiota ja tuottavat uusia hermoratoja joista myöhemmin saattaa olla hyötyä. Pullosta näitä ei kuulemma tule vaikka kuinka syöttäisi sylissä ja läheisesti. Näin minulle kerrottiin, kevyen syyllistävään sävyyn.
Vierailija:
Mulle on vaan luonnollista tehdä asiat, jotka vaativat intiimeiksi koettujen ruumiin osien paljastamisen, omassa yksityisyydessä tai vain lähimpien seurassa. Tähän siis liittyy moni muukin asia, kuin imettäminen: vaatteiden vaihto, peseytyminen, vessassa käyminen, yms.
Mutta itse en kovin julkisesti suihkutisseineni viitsi imettää.
lapsikin saa yleensä raivarit jossain vaiheessa, kun maitoa tulee niin hurjaa vauhtia.
Hmm. Tuleeko se letkulla sieltä vai kuinka?
Taitolaji olla paljastamatta mitään.
Vierailija:
Hmm. Tuleeko se letkulla sieltä vai kuinka?
Ja imetyspaitoja mulla olikin käytössä. Mutta eipä nekään vieneet sitä epämiellyttävää oloa pois.
Ehkä siinä on myös sen intiimien paikkojen peittämisen tarpeen lisäksi se, että kaikki " erittäminen" on sellaista yksityistä... Siis että miellän kaikki kehon nesteet ja eritteet sellaisiksi ei-julkisiksi jutuiksi. Julkisilla paikoilla ei virtsata, hikoilla, syljetä, itketä eikä edes eritetä maitoa.
Tämä on siitä hassu ilmiö, etten juuri muutoin ole häveliäs lainkaan :) Ehkä on hyvä, että mullekin joku on yksityistä.
Ja toisekseen: aika harvoin mulle tuli tarve imettää julkisella paikalla. Ja kun helposti saatoin sen välttää, esim imettämällä kotoa lähtiessä, niin miksen olisi tehnyt niin.
Ehkä tuo julki-imettäminenkin on sellainen juttu, että siihen tottuisi, jos olisi pakko. Mulle ei koskaan sitä pakkoa tullut.
Itseäni ällötti synnytyssairaalassa kun vastasyntynyttä piti imettää ja appivanhemmat siinä toljottivat vieressä.
Vierailija:
Taitolaji olla paljastamatta mitään.
imettävä äiti kauempana puiston penkillä niin sillon voi jo katsoa peiliin että tekeekö asiasta ongelman vai onko se ongelma siellä peilissä.
Ei ole ongelma jos siitä ei tee ongelmaa!