Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HARJOITTELIOIDEN HYVÄKSIKÄYTÖSTÄ!

Vierailija
13.06.2007 |

tuohon viestiin jossa yks on esimiesharjoittelussa ja vain yksinomaan siivoaa!

Itsellä TET viikolla menin valokuvaamoon harjoitteluun ja sain vain siivoushommia. Tet valvoja eli ope koulusta kävi katsomassa ja tuli todella vihaiseksi kun kuvaamon kampaaja ylpeänä esitteli opelle kaiken minkä olen ehtinyt jo siivota. Yrittäjä itse ei ollut paikalla ja ope sanoi todella vihaisesti että ei jätä asiaa tähän ja tänne ei enää TET viikkolaisia päästetä, sillä koulu ei lähetä mitään ilmaisia siivoojia!



Sitten myöhemmin olin keskiasteopintojen harjoittelussa sinänsä ihan oikeassa paikassa, mutta se pomo siellä oli asenteella: meille tullaan vain silloin kun meillä tarvitaan. Eli sain kyllä tehdä jotain hommia mitä työllsitetyt eivät: esim. hyllyttää kirjoja. Mutta muuten oli aika tylsää...en koskaan sitten päätynytkään sille alalle vaan vaihdoin toiseen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lähes valmistunut sh-harjoittelija yhtäkkiä huomaisikin olevansa tekemässä laitosapulaisen töitä, siivoamassa huoneita, petaamassa, pesemässä sänkyjä? Ja sitä viikkokausia. Välillä pääsisi " ylenemään" ja esim. mittaamaan verenpaineen tai vastaamaan kutsuun, vaihtamaan vaippaa. Sitten taas siivouksen kimppuun.



Tuntuisiko turhauttavalta? Jos tätä tekisi saamatta senttiäkään rahaa, ja esimies olisi vieressä hoputtamassa koko ajan, nopeammin, nopeammin, mikä tässä oikein kestää... (ja tietäisit itse, että teet tehtävät vähintään yhtä hyvin ellet paremminkin kuin muut)



- se esimiesharjoittelija, joka tämän harkkarikeskustelun aloitti -

Vierailija
22/25 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Entä jos lähes valmistunut sh-harjoittelija yhtäkkiä huomaisikin olevansa tekemässä laitosapulaisen töitä, siivoamassa huoneita, petaamassa, pesemässä sänkyjä? Ja sitä viikkokausia. Välillä pääsisi " ylenemään" ja esim. mittaamaan verenpaineen tai vastaamaan kutsuun, vaihtamaan vaippaa. Sitten taas siivouksen kimppuun.

Tuntuisiko turhauttavalta? Jos tätä tekisi saamatta senttiäkään rahaa, ja esimies olisi vieressä hoputtamassa koko ajan, nopeammin, nopeammin, mikä tässä oikein kestää... (ja tietäisit itse, että teet tehtävät vähintään yhtä hyvin ellet paremminkin kuin muut)

- se esimiesharjoittelija, joka tämän harkkarikeskustelun aloitti -

Mä en ainakaan suostuisi. Mä ottaisin yhteyttä ohjaavaan opettajaan ja pyytäisin hänet paikalle. Jos ei toimisi, niin paikan vaihto, vaikka turhauttavaa se olisikin.

Sh-opiskelijoista, varsinkin lähes valmiista, luulisi olevan kovasti apua missä tahansa yksikössä ja minä, vaikka ihan lähihoitajan harjoitteluita olen käynyt, olen päässyt harjoittelemaan myös sairaanhoitajien vanavedessä ja tehdä enemmän, kuin kyseisissä yksiköissä lähihoitajat edes saa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en siis tee juuri lainkaan koulutusta tai edes työkokemusta vastaavaa työtä, enimmäkseen siivoan.



Työhaastattelussa sanoin, että toki voin siivota(kin), mutta en todellakaan ymmärtänyt, että tästä harjoittelusta tulee pelkkää raatamista. En saa senttiäkään rahaa, useimmiten palaute on joko negatiivista tai olematonta. Esimies on sanonut kolme tai neljä kertaa kiitos tänä aikana ja pari kertaa jälki on ollut " hyvää" .



Ongelma on vain se, että mahdollisuuteni työharjoittelupaikan vaihtamiseen ovat minimaaliset, etsin tätäkin paikkaa yli puoli vuotta lähetellen hakemuksia varmaan kahteenkymmeneen eri paikkaan. Arvasin jo haastattelussa ettei tämä ole sitä, mitä minun pitäisi harjoittelusta saada, mutta en silti arvannut päätyväni orjatyöhön.



Olisin ollut valmis tekemään tätä samaa työtä, jos olisin päässyt tutustumaan edes jonkun verran yrityksen hallinnolliseen puoleen, esim. markkinointiin/yhteistyöhön alueella/hinnoitteluun (jne), mutta se on ihan turha toivo.



Jos olisin ottanut harjoittelunohjaajaan ja sanonut, ettei tämä toimi, minun olisi kuitenkin pitänyt sitten etsiä uusi paikka ja aloittaa kaikki alusta. Eikä se ole sen väärti, koska valmistumiseni kanssa on ajolähtö ts. opinto-oikeus loppuu.

Vierailija
24/25 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen ajatellut, että sama se, mistä ne rahat tulevat, kunhan vain elämme kohtuullisesti. Olen siis ollut useammalla työvoimapoliittisella kurssilla ja siihen liittyvässä harjoittelussa. Meidän tulot eivät siitä minnekään muutu, vaikka menisinkin töihin - tuki vain muuttuu palkaksi, mutta käteen jäävä netto on samaa luokkaa.



Nyt olen ensimmäistä kertaa oikeasti töissä ja olen saanut allekirjoittaa kovat ukaasit vaitiolosta. Teen siis aivan oikeaa alaani kuuluvaa työtä työvoimapoliittisen kurssin nimissä. Ensimmäistä kertaa tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Nyt kyllä ihan mielelläni ottaisin sen oikean palkan, kun kerran teen kunnon työtäkin.



Kun harjoitteluun liittyvä työ on mennyt asian vierestä, niin minua ei ole yhtään haitannut.

Vierailija
25/25 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun harjoitteluun liittyvä työ on mennyt asian vierestä, niin minua ei ole yhtään haitannut.

no mua kyllä suoraan sanoen vituttaa tehdä ilman mitään palkkaa työtä, jota kaikki muut (= 15-20v kesätytöt) tekevät rahaa vastaan! Heillä ei ole edes alan koulutusta (yllätys), eikä heitä moitita juuri lainkaan, vaikka he kikattelisivat takapihalla.

Minä sen sijaan en saa palkkaa, teen koko ajan hommia ja olen ylikoulutettu tehtäviin. Koko ärsytykseni ei vain liity siihen, että harjoittelun sisältö " menee vähän itse asian sivusta" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi