Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa nyt, mikä on se pakottava syy laittaa alle 1v yöhoitoon?

Vierailija
13.06.2007 |

Sairaalareissut yms tietysti erikseen. Niillehän nyt ei kukaan mitään voi. Mutta nämä kun tarvitsee levätä ja päästä humputtelemaan, ja miehen kanssa yhteistäaikaa. Onko teidän niin vaikea keskittyä vain omaan lapseenne? Inko parisuhteenne niin huonossa jamassa että oma lapsi täytyy heivata pellolle?

Ettekö te oikeasti tiedä sitä että ei pieni vauva käsitä sitä että kyseessä on yksi yö ja äiti tulee pian takaisin. Vauva ymmärtää vain sen ettet sinä ole paikalla.

Miten te voitte hylätä sen avuttoman pienen olennon joka on täysin riippuvainen sinusta? Millaisia vanhempia te oikein olette?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama koskee yökyläilyäkin. Ei ole olemassa vain kahta ääripäätä: se, ettei ole yhtäkää yötä erossa lapsestaan suunnilleen ennen kouluikää ainakaan tai että vie vauvansa jo parikuisena joka viikko vieraaseen paikkaan yökylään kera korvikepullojen ;)

Me on valittu yhdenlainen kultainen keskitie, joku toinen valitsee toisenlaisen. Meillä siihen kuuluu sydämen kuunteleminen: lapset on olleet yökylässä vasta, kun se on tuntunut aidosti hyvältä. Yökyläilyn voi hoitaa myös niin, että isovanhemmat tulevat lapsen kotiin. Tai jopa noin kuin joku kuvaili, eli vanhemmat laittavat lapsen itse nukkumaan omassa kodissaan ja tulevat aamuksi taas jo kotiin ennen kuin lapsi herää. Yli 1v varmasti pärjää jo mummolassakin yhden yön yli, jos isovanhemmat ovat hänelle läheisiä.

Sitä parisuhdetta voi onneksi hoitaa ihan arjessakin, mutta toki sen helppouteen vaikuttaa mm. lasten nukkumiset: jotkut nukkuvat hyvin yönsä jo vauvasta asti, toiset kukkuvat kaiken yötä vielä parivuotiaina. Vaikka hyvä suhde ei jälkimmäiseenkään kaadu, tuskin on pahasta päästä välillä kahdestaan vaikka sitten ihan vain nukkumaan ehjiä öitä hotelliin. On hyvä tiedostaa, ettei yökyläily etenkään ALLE 1-vuotiaalle ole mikään pikkujuttu, mutta suhteellisuudentaju kannattaa kuitenkin kaikissa valinnoissa säilyttää.

Vierailija
42/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut keikkailun molempien lasten kohdalla heidän ollessaan 9kk ja isä tällöin siis vapaapäivällä lasten kanssa.

Muuten en ole alle 1v:tä vieraalle yöhoitoon vienyt ja jos oikein tarkkoja ollaan niin kumpikaan lapsi ei vielä ( 2v3kk ja 1v) ollut yöhoidossa eikä tarvetta siihen taida lähiaikoina ollakaan. otamme mielummin sitä vapaa-aikaa viemällä lapset päiväksi/illaksi kavereiden kanssa leikkimään.

Mutta siis noita syitä mitä voisin itselleni sairaalareissujen lisäksi kuvitella olisivat ainakin niin mieletön väsymys että arki alkaa menettää värinsä. Eli mielummin tuossa vaiheessa kunnon yöunet ja hetki omaa rauhaa jos sillä saa voimia kerättyä takaisin niin että jaksaa olla lasten kanssa taas. Varsinkin jos on noita isosisaruksia olemassa, hekin ansaitsevan äidin joka ei ole kuoleman väsynyt.

t: yksi jonka oma äiti lopen uupuneena hoiti kaikki lapset kotona kouluikään asti, yökylissä ei oltu enne kuin ismpina kavereiden luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa todella tuulesta temmatulta.

Vierailija
44/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikuttaa todella tuulesta temmatulta.

Vierailija
45/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyvapaa sanoa, että tutkimukset sanoo... Kun en edes itse tiedä, mistä on kyse. On taas niin typeriä perusteluja!

Vierailija
46/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täyspäinen mielestäni olen, vaikka siitä on yli 30v kun mut sillä lailla jätettiin=)

Itse olen myös jättänyt omiani silloin tällöin yöhoitoon, kun on ollut sellaisia iltamenoja, joihin lapsia ei voi viedä.

Kukin taplaa toisaan tyylillään, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Vierailija
47/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kyllä TODELLA vääristynyt käsitys siitä mitä vuorotyöläinen sairaalassa tienaa! Se että saa lisiä on juuri se minkä takia jonkun kannattaa tätä työtä tehdä! Ilman lisiä ei palkka olisi mitään!

Vierailija:

(kyllä yövuorosta tienää paremmin mutta eikö jompikumpi vanhemmista olisi voinut siirtyä päivävuoroon Pk-seudulla on niin kova pula esim. sairaanhoitajista että neuvottelu mahdollisuudet ovat hyvät)

Vierailija
48/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei alle 1v ole ollut yöhoidossa missään eikä edes yötä erossa äidistä. Kuitenkin esikoinen oli juuri 2v täytettyään viikon kotona isän kanssa äidin ollessa muualla pikkuveljen kanssa.

Lasketaanko tuossa että lapsi oli todella ikäänsä nähden liian pitkään " hoidossa" (2v - 7öytä)? Vai laasketaanko että hän oli kokoajan kotona vanhemman kanssa eikä vielä ole ollut yöhoidossa lainkaan?

Vierailija
49/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että saan niistä enemmän rahaa kuin päivävuoroista. Eli nyt riittää kun teen kuukaudessa kolmisen yötä miehen vapaapäivinä, jos tuo sama raha tulisi ansaita päivävuoroilla niin joutuisin olemaan huomattavasti enemmän töissä.

Vierailija
50/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Taidatte itsekkin tietää että olette tehneet väärin hyljätessänne lapsenne kerran siitä tarvitsee kärsiä huonoa omatuntoa.

Lapseni on ollut isovanhempiensa helliteltävänä, kun hän on ollut yökylässä. Kaikki osapuolet hyötyvät noista satunnaisista yökyläreissuista.

Vierailija
51/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme olleet useinkin niin viihteellä, että olen itse laittanut kolme lasta nukkumaan ja mummi&pappa on ollut meillä yötä. Kukaan lapsista ei ole herännyt kertaakaan ja aamulla me ollaan kotosalla...

Kaikki tyytyväisiä!!!

Vierailija
52/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tärkeää, että lapsi saa jo pienestä pitäen tutustua kaikkiin sukulaisiin ja mummit ja ukit ovat erityisen tärkeitä. Muistan itsekin, kun olin pienenä mummolassa, voi sitä rakkauden ja huolenpidon määrää! Ihan eri asia olla yötä mummolassa kuin vieraalla hoitajalla!

Vierailija
53/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos lasten isä ei juurikaan heidän elämäänsä ole osallistunut, niin sitten hänet ehkä voisi rinnastaa esim. isovanhempiin: tärkeä ja rakas aikuinen, mutta ei niin läheinen kuin äiti. Mutta siis normaalitilanteessa ei minusta missään tapauksessa voida puhua hoitoon jättämisestä(!), jos lapset viettävät aikaa jomman kumman vanhempansa kanssa toisen ollessa reissussa, vanhemman sukupuolesta viis. Toki jos äiti imettää päivin-öin, voi kynnys erossaoloon olla hänellä korkeampi kuin isällä, mutta muuten sillä tuskin on merkitystä (etenkään 1v jälkeen). Joissakin perheissä muuten edelleen asuu mummo saman katon alla, silloin hänet voitaneen rinnasaa äitiin ja isään tässä mielessä... Oi niitä aikoja, kun se oli vielä tavallista!

Vierailija
54/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sulla on kyllä TODELLA vääristynyt käsitys siitä mitä vuorotyöläinen sairaalassa tienaa! Se että saa lisiä on juuri se minkä takia jonkun kannattaa tätä työtä tehdä! Ilman lisiä ei palkka ole mitään.

KYLLÄ TIEDÄN mitä lisät ovat ja paljonko ...kyse olikin siitä pitääkö molempien tehdä yötyötä jos kotona on PIENI LAPSI. Te siis valitsette rahat!!

Ystäväpiirissäni on paljon sairaalassa työtä tekeviä jotka juuri tekevät yötä koska niistä maksetaan niin hyvin (joku muukin kirjoitti) mutta silloin toinen VANHEMPI on kotona. Jos molemmat tekevät esim. kolme yötä putkeen ja nukkumispäivät, onko teidän lapsi viisi päivää hoidossa?

Vierailija
55/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti että osastolle voit marssia miehen työvuorolistan kanssa ja sanoa että teeppä mulle vuorot nyt tämän mukaan? Hyvähän teidän ma-pe 8-16 toimistotyötä tekevien on jeesustella tästä asiasta, kun ette oikeasta työnteosta ymmärrä mitään!

Vierailija:

KYLLÄ TIEDÄN mitä lisät ovat ja paljonko ...kyse olikin siitä pitääkö molempien tehdä yötyötä jos kotona on PIENI LAPSI. Te siis valitsette rahat!!

Vierailija
56/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... arvomaailmasta: rahat ennen lasta. Turha väittää, että kaikki raha menee välttämättömään, kuka käskee elämään niin pröystäillen, ettei normaalipalkat riitä!?! Olen itsekin sh ja minulla on kolme alle 7v lasta, ja toden totta sieltä " niin hurjan kalliilta pääkaupunkiseudulta" . Asumme omakotitalossa, tavallisessa, ei siis missään ökytalossa ja alue on ihan tavallinen lapsiperhealue. Olen valinnut päivätyöt, kuten myös mieheni. En ole superäiti, enkä sellaiseksi haluakaan, mutta perhe menee aina rahojen edelle.

Vierailija
57/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuspohjani puolesta sanoisin, että on suunnaton virhe omistautua 100% lapselle ts. unohtaa oma elämä. Äitini on tästä elävä esimerkki. Nyt 60v alkaa eläke häämöttää eikä ympärillä yhtään kunnon ystävää. Hän oli niin pirun hyvä äiti, että omistautui meille!

Vierailija
58/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on kaksivuotias, Harvinaisen reipas, kehittynyt ja tasapainoisen oloinen. Ei univiakeuksia, ja muutenkin hyvin sosiaalinen ja hyväntuulinen tapaus. On ollut yöhoidossa kuuden viikon iästä lähtien satunnaisesti. Ja ilman mitään hyviä syitä. Äiti ei ole ollut erityisen väsynyt, ei ole ollut työmenoja eikä mitään muutakaan täällä hyävksyttyä syytä. On ollut syntymäpäiviä, häitä ja muita hömppäjuhlia. Joskus me viedään se nykyisin yöhoitoon ihan huvikseen, kun on kiva viettää ilta ilman lasta. Aijai, kamalia me ollaan. Ja ikääkin on jo 40 vuotta eikä vieläkään olla saatu menoista tarpeekseemme...

Vierailija
59/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan siksi, että lapsi huusi joka yö pahimmillaan 6h. Olin todella väsynyt (miestä ei ole, omat vanhempani eivät auttaneet, vaikka lähellä asuvatkin: ihan hyvin kuulemma pärjäsin). Olin todella niin väsynyt, etten meinannut enää jaksaa huolehtia edes lapsesta. Itsestäni huolehtimisen unohdin ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymän jälkeen.

Vierailija
60/78 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en hoitoalalla. omassa työpaikassani ei ole mahdollista valita pelkkää päivätyötä ja lähin seuraava saman alan työpaikka sijaitsee 150 km - 230 km säteellä. ymmärtäkää nyt, ettei kaikilla ole mahdollisuutta siirtyä päivätyöhön, vaikka halua olisikin. minullakin mies välillä reissutöissä 500 km päässä kodista.