Kuopus kipeänä, miten toimitte esikoisen päivähoidon suhteen?
Hei!
Otsikossa olevaa kysymystä pyörittelen jo mielessäni, vaikkeivät lapsemme vielä hoidossa olekaan. Meillä on siis 2 lasta, jotka elokuussa aloittavat päivähoidon pph:lla. Melko suurella todennäköisyydellä jompikumpi on tulevan vuoden aikana kipeänä, vaikka sitä ei tietenkään toivoisi.
Miten olette toimineet, jos toinen on terveenä- jääkö hän myös kotiin vai viettekö hoitoon? Onhan kipeän lapsen kanssa mahdollisesti lääkärireissua tmv. , Meillä isovanhempien tai suvun apua ei ole käytettävissä pitkän välimatkan vuoksi.
Kommentit (14)
Eli meillä ainakin esikoinen hyppii seinille joutuessaan olemaan neljän seinän sisällä koko päivän, joten hän pääsee kyllä hoitoon, jos on täysin terve. Lisäksi yritän aina tehdä kotona töitä sairaan lapsen nukkuessa (ts. en koe olevani lomalla, vaan poissa työpaikalta hoitaakseni sairasta lasta). Sairas lapsihan saattaa nukkua paljonkin, mutta ei välttämättä normaaliin päiväuniaikaan, joten molemmat lapset eivät välttämättä nukkuisi ollenkaan samaan aikaan ja töihin keskittymisen saisi unohtaa.
Toisaalta esikoinen jää kyllä kotiin jos on ollenkaan sairaan oloinen, eli paljon herkemmin jätän esim. pienen nuhan takia kotiin, jos joka tapauksessa olen kotona toisen kanssa.
Ei siis tulisi mieleenkään viedä toista hoitoon, jos toinen kipeänä. Kyllä olen esim. neuvolareissut hyvin selvittänyt kahden kanssa kotona ollessa, miksi lääkärireissu ei onnistuisi??! Onhan siinä kuitenkin se riski, että toinen on taudin kantaja, vaikkei sairastukaan, ja näin siis tartuttaa siellä pk:ssa kavereita?!
Isompi lapsi on voinut ulkoilla hetken itsekseenkin kotipihalla,
jos hän on ollut terve, ja nuorempi lapsi on ollut sairas.
Sitä paitsi ei haitanne, vaikka lapsi on jonkun päivän sisällä,
olkoonkin että hän on terve. Illalla voi kuitenkin mennä vielä
ulos, kun toinen vanhempi tulee töistä.
Meillä lapset eivät koskaan ole itse halunneet mennä hoitoon,
jos toinen lapsi on saanut olla kotona. Tätä lapsen omaa
tahtoa on sitten kunnioitettu.
En minäkään koe olevani " lomalla" , jos olen sairasta lasta
hoitamassa kotona, vaan silloin olen töissä hoitamassa lapsia.
Palkkatyöasiat olen surutta jättänyt odottamaan terveempiä
aikoja.
Meillä myös mies on ollut hoitamassa lapsia kotona, jos jompikumpi
on ollut sairaana. Ja hätätapauksessa appivanhemmatkin ovat
joskus tulleet apuun. Tosin kaikillahan ei ole tätä jälkimmäistä
vaihtoehtoa. Me olemme onnekkaita, kun appivanhemmat
ovat jo eläkkeellä, mutta silti terveitä ja hyväkuntoisia, ja
asuvat vain(?) noin 100 km:n ajomatkan päässä.
nokko:
Lisäksi yritän aina tehdä kotona töitä sairaan lapsen nukkuessa (ts. en koe olevani lomalla, vaan poissa työpaikalta hoitaakseni sairasta lasta). Sairas lapsihan saattaa nukkua paljonkin, mutta ei välttämättä normaaliin päiväuniaikaan, joten molemmat lapset eivät välttämättä nukkuisi ollenkaan samaan aikaan ja töihin keskittymisen saisi unohtaa.
Eli pidän aina molemmat kotona, vaikka vain toinen olisi kipeänä. Eivät edes halua lähteä hoitoon, jos tietävät että äiti on kuitenkin kotona toisen kanssa. Meillä on ihana hoitopaikka, mutta kyllä kotihoito rulettaa lasten mielestä:).
Ei tulisi mieleenikään viedä toista hoitoon jos toinen saa olla kotona,en viittis nähdä edes sitä vaivaa et lähden viemään sitä toista!
Joskus kotona, joskus hoidossa.
Meillä vielä vanhempikin lapsi sen ikäinen, että ei ulkoile täysillä itsekseen, joten ennemmin vien hänet hoitoon kuin pidän koko päivän sisällä.
Eli meillä 4- ja 6-vuotiaat, hoidossa päiväkodissa. Ainakin 6-vuotias hyppii oikeasti seinille, jos joutuu olemaan terveenä kotona, eli jos toinen meistä menee töihin sellaiseen aikaan, että voi esikoisen viedä (ja hakea), niin hoitoon menee. Lisäksi kipeä lapsi ei saa levättyä, ja esikoinen ei viihdy yksin ulkona. Kun kysytään lapselta mitä haluaa, menee mieluummin hoitoon. Tietysti jos oksennustautia yms on, niin silloin toinenkin kotona. Useammin menee näinpäin, koska nuorempi sairastaa enemmän.
Jos vanhempi on kipeänä, katsotaan nuoremman tilannetta aina kyseisen hetken mukaan, ensin jää kotiin mutta useamman päivän jälkeen alkaa hänkin tylsistyä, monesti menee mielellään hoitoon ainakin osaksi päivää. Jos esikoinen " lievästi kipeä" voi hänet jättää aamulla sekä iltapäivällä kotiin lepäämään kun kuljettaa toista. Matka päiväkodille ei siis ole pitkä.
Uskoisin, että jos olisivat 2 ja 4-vuotiaita, voisi olla ihan erilainen tilanne.
enkä ikinä ole kuullut kenenkään vievän vain toista hoitoon, outoa?!
mistel:
tietenkin molemmat kotona...
enkä ikinä ole kuullut kenenkään vievän vain toista hoitoon, outoa?!
Tässäkin keskustelussa oli monta, jotka sanoivat, että toinen hoitoon. Mitä outoa on siinä, että terve lapsi menee päivähoitoon eikä jää koko päiväksi sisään sairastavan lapsen kanssa?
siis se on minust outo ajatus, että kun meidän tapauksessa lapset on samalla pph:lla, niin miksi toinen lapsi pitäisi aamulla herättää hoitoon kun voi nukkua pidempäänkin. Ja miksi töihin menevän vanhemman pitäisi matkalla viedä toinen hoitoon ja hakea hoidosta kun voisi päästä vähemmällä ja mennä suoraan töihin & kotiin ja muutenkin sehän on luxusta kun jää koko aamurähinä väliin.
ja tosiaan, meillä esikoinen 4-v kysyisi ihan varmasti, että miksi mun pitää mennä kun pikkuvelikään ei mene hoitoon ja mulla ei kyllä ole siihen pätevää vastausta. Tosin mulla siis kokemusta ainoastaan näin pienistä lapsista, joista molemmat on mielummin kotona kuin hoidossa. enkä tosiaan ole koskaan kaveripiirissäkään kuullut, että kukaan veisi toisen hoitoon. Mutta mehän asutaan maalla, välimatkat pitkät jne...
Meillä oli välillä molemmat pois ja välillä toinen hoidossa. Päätös tehtiin tilanteen ja lasten toiveiden mukaan. Usein sairaana oleva toivoi nimenomaan, että toinen menisi hoitoon. Olihan se lapselle ylellistä olla äidin kanssa kahdestaan. Meillä lapset ovat kaksoset, joten äidin huomiosta kilpailtiin liikaakin. Lapset aloittivat päiväkodin 4-vuotiaina. Jos olisivat olleet pienempiä, niin varmaan olisivat useammin jääneet molemmat kotiin. Ihan hyvä, että oppivat olemaan erikseen (kun on kaksosista kyse). Luokallani oli koulussa kaksoset, jotka olivat ala-asteella aina molemmat pois, jos toinen oli kipeä.
mistel:
ja tosiaan, meillä esikoinen 4-v kysyisi ihan varmasti, että miksi mun pitää mennä kun pikkuvelikään ei mene hoitoon ja mulla ei kyllä ole siihen pätevää vastausta.
Meidän lapset aloittivat hoidossa, kun esikoinen oli reilu 3 v.
ja toinen lapsi 1,5 v. Edelleenkin he ovat joka kerta olleet
kotona molemmat, jos toinen on kipeänä. Ikää on tätä nykyä
esikoisella 5,5 v. ja toisella lapsella kohta 4 v.
Meidän lapset ovat samaa sukupuolta, tosi lähekkäin syntyneitä, muutenkin kuin kuin " paita ja peppu" , joten ehkä se vaikuttaa.
He ovat koko ajan olleet hoidossa samassa 12 lapsen
ryhmäperhepäiväkodissa.
Ehkä lapset, jotka ovat isommalla ikäerolla ja eri hoitoryhmissä
tai jopa eri hoitopaikoissa, kokevat tilanteen aivan toisella tavalla!
Yleensä vein terveen lapsen hoitoon (lyhyemmäksi aikaa yleensä tosin kuin normaalisti), koska sairas lapsi sitoo sisätiloihin eli terveenkin lapsen olisi pitänyt sitten olla koko päivä sisällä. Ja jos tarvi lähteä esim. juuri lääkäriin sairaan lapsen kanssa.
Jos sairas lapsi kuitenkin esim. niin terve että jaksoi hyvin leikkiä ym. puuhastella toisen kanssa niin silloin pidin molemmat kotona.