Pesulämpötila
Pesettekö vaatteet siinä lämpötilassa mikä lukee pesulapussa? Toisessa ketjussa joku kirjoitti, että vaatteet haalistuu pesussa kun pesee ne väärässä lämpötilassa. Ja jotkut pesee kaikki vaatteet joko 40 tai 60 asteessa huolimatta siitä mikä on pesuohje.
Itse olen nyt pyrkinyt hankkimaan trikoisia vaatteita joissa on tuo 60 astetta. Kestävät kauemmin ja lähtevät tietysti puhtaammiksi kun voi pestä kuumemmalla vedellä.
Ennen pesin kaiken 40 asteessa, kun kuvittelin sen säästävän sähköä tai jotain. Näin ei kuitenkaan ole ja pesukonekin menee tukkoon, jos aina pesee kylmällä vedellä.
Tosi tärkeää on myös se, että pesee oikealla pesuaineella. Käytin monta vuotta kaikkeen pyykkiin vaan yhtä pesuainetta kunnes huomasin että se sisältää valkaisuainetta. Ei siis ihme jos värit sattuu lähtemään kirjopyykistä, kun valkaisuaineella pesee. Nyt on sitten eri aineet valko- ja kirjopyykille.
Kommentit (3)
mustat/siniset yleensä 40C, punaiset 60C, valkoiset/vaaleat 60C, sit erikseen vielä 40C niitä kirjavia/vaaleita mitä ei kestä 60C.
Kannattaa pestä 60C jos on ohje - erityisesti ne värilliset! Väri kiinnittyy takaisin lämpimässä, haaleassa vedessä väri vain irtoaa! Siksi lasten vaatteet on tehty kestämään tuo 60C -pääasiassa siis. Minäkin pesin ennen paljon 40C -kuten äitini tekee neuvoistani huolimatta edelleen- mutta vaatteita säästää oikea pesuaste! Vaaleat puhdistuu helpommin kuumemmassa myös - sukat/alusvaatteet aina 60C ja kaikki muukin mikä sen kestää vaan. Siniset ja punaisetkin voi pestä samassa koneessa, jos ne kestää molemmat 60C - sen olen kokemuksesta huomannut! Ei sekoitu värit silloin, mutta alemmissa lämpötiloissa värit helposti sekoittuu, jos väärä väri on mukana koneessa. Tummat vaatteet (aikuisten) pesen useimmiten 40C tummille tarkoitetuilla pesuaineilla, säästyy värit näin. Ja vaaleille käytän pesujauhetta, kirjaville/värillisille nestettä. Erisan/LVI/Minirisk on meidän perheen merkit kaikille vaatteille (paitsi tummille ei noita).
Ostin joku aika sitten Mayoralin puseron ja siinä on 30 asteen pesu. Ihmettelen kovasti että miten puuvillaisessa lastenvaatteessa voi olla niin alhainen pesulämpötila? Meidän pesukoneessa ei edes ole semmoista pesua.
mutta pyrin pesemään vaatteet ohjeen mukaan. Paitsi alusvaatteet pesen kaikki 60 c.
Muistaakseni kerran marimekon myyjä sanoi, että heidän trikoonsa olisi hyvä pestä ainakin pari ensimmäistä kertaa suositellussa lämpötilassa. Tätä ohjetta olen noudattanut muissakin vaatteissa.
En viitsi pestä paria koneellista jos vaatteet mahtuisivat yhteenkin koneelliseen, joten tällöin usein tulee pestyä kuudenkympin trikoot alemmalla lämmöllä.
Hyvin ovatmm. marimekon vaatteet säilyttäneet värinsä vaikka väärässä lämpötilassa usein pesenkin.