Gynekologilla käynti vauvan syntymän jälkeen
Hei!
Miten pian vauvan syntymän jälkeen olette käyneet gynekologin tarkastuksessa? En tarkoita jälkitarkastusta, vaan säännöllisiä käyntejä, esim. jossa otetaan papa-kokeet ja muuta.
Kommentit (7)
Ekan vauvan jälkeen kävin gynekologilla kun vauva oli vajaa 6kk. Tarvitsin reseptin ehkäisyä varten ja siksi menin. Silloin gynekologi sanoi, että 6kk jälkeen on tilanne normalisoitunut ja sitten vasta kannattaisi ottaa papa-koe, mutta otti sitten kuitenkin.
Nyt toisen vauvan jälkeen sain kutsun kaupungin tarjoamaan papa-kokeeseen (30 vuotta täyttäville). Aika oli muutaman viikon jälkitarkastuksen jälkeen ja kyselin jälkitarkastuksessa, että kannattaako minun sinne mennä vai perua se. Lääkäri sanoi, että nykyään ilmeisesti tuota 6kk ei enää pidetä rajana, vaan ihan hyvin voi ottaa papa-kokeen jo ennen sitä. Ja lääkäri sanoi myös, että jos ei minulle olisi kutsua ollut ilmaiseen papa-kokeeseen, olisi antanut minulle lähetteen.
Niin, tulipa vielä mieleen, että asiaan vaikuttaa kyllä vielä sekin, että kuinka nopsaan on synnytyksestä paikat toipuneet. Jos on ollut rankka synnytys, toipumisessa kestää kauemmin, eikä kannata varmaankaan heti jälkitarkastuksen jälkeen aloittaa rutiinikäyntejä gynekologilla...
Varmaan 6 kk on ihan järkevä raja, että on päässyt normaalimpaan olotilaan.
ja hän sanoi jälkitarkastukseen jälkeen haluavansa nähdä minut 2kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Eli vuoden tauko.
ihan eri käytäntöjä - kanssa sian kutsun papa kokeeseen, kun synnytyksestä oli kuukausi ja sanoi, että sen voi ottaa vasta sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet, ja sitä ei tapahtunut sen vuoden loppuun mennessä, joten missasin sen käynnin kokonaan.
Mulla meinaan neuvolalääkäri otti papan jälkitarkastuksen yhteydessä. Silloin en vielä ollut suunnitellut ehkäisyä, mutta lääkäri ehdotti hormoonikierukkaa, joka mustakin vaikuttais hyvältä. Lääkäri kuitenkin sanoi, että se voidaan laittaa vasta kun synnytyksestä on 4kk, toisille kierukka on kuitenkin laitettu jo jälkitarkastuksessa.
Aika erilaisia käytäntöjä!
Itse sain kutsun ilmaiseen papa-kokeeseen, kun synnytyksestä oli n. pari kuukautta. Kun menin paikalle ja gynekologi kuuli, että synnytyksestä oli niin vähän aikaa, hän ei sitä ottanutkaan. Sanoi, että papa-koe otetaan vasta aikaisintaan 6 kk synnytyksestä. Sanoi, että jos välttämättä haluan, hän sen voi ottaa, mutta se on ihan turhaa, koska kaikella todennäköisyydellä tulos ei ole puhdas ja se pitää kuitenkin ottaa uudestaan.
Mulle suositeltiin myomien takia kontrollia n. puolen vuoden kuluttua synnytyksestä, siinä vaiheessa tilanne olisi tarpeeksi normalisoitunut. Ei tosin otettu papaa, mutta normaali sisätutkimus tehtiin ja ultrattiin. Imetys tietty vaikuttaa vielä limakalvoihin; menkat olivat jo kuitenkin ehtineet alkaa.