Koska luokitellaan yökastelijaksi?
Poikani on tällä hetkellä 4-vuotias. Oppi päiväkuivaksi ja vaipattomaksi n. 2-vuotiaana, samoin tuolloin oppi kakkaamaan potalle. Tällä hetkellä hoitaa vessa-asiat oma-aloitteisesti, pyyhkiikin jo itse.
Mutta öisin meillä tarvitaan vielä kovastikin vaippaa. Aamuisin vaippa on ns. ääriään myöten täynnä pissaa. Olemme kokeilleet herätellä häntä öisin pissalle, hillitä juomisen määrää kello 18.00 jälkeen jne. Mikään ei kuitenkaan tuota tulosta. Pissa tulee joka yö sänkyyn (jos hän on ilman vaippaa...) vaikka pissattaisimme hänet kahdenkin tunnin välein.
Hän nukkuu edelleen päiväunet, joiden aikana hän suurin piirtein pysyy kuivana. Jos takana on vaiherikas päivä ja päiväunet ovat ns. syvät, tulee pissa sänkyyn.
Kysyin asiaa lastenlääkäriltä (kävimme muissa asioissa) joka oli sitä mieltä että asiaan ei missään nimessä puututa lapsen ollessa alla 5-vuotias, eli sen jälkeen se vasta luokitellaan yökastelijaksi. Onko tosiaan näin?
Meillä suvussa on muitakin yökastelijoita, mm. pikkuveljeni oli " pahemman" luokan kastelija joka kasteli runsaasti, joka yö lääkityksestä/hoidosta huolimatta aina 8-ikävuoteen saakka.
Neuvolassa kohauttavat vain olkiaan ja ovat sitä mieltä, että kaikki ajallaan.
Mitä voisimme tehdä? Odottaa vielä vuoden jonka jälkeen lapsi saa vasta hoitoa? Asiasta on juteltu myös lapsen kanssa, luettu muutama kirjakin aiheesta, mutta liian suurta numeroa en halua asiasta hänelle tehdä.
Kuulisin mieluusti teidän muiden äitien kokemuksia koskien yökastelua: lääkityksestä, koska saitte hoitoa, saako Kelan hoitotukea jne.
Kiitän ja kumarran jo etukäteen :)
Kommentit (2)
ja silloinkaan ei vielä ole kuulemma kiire. Vaivaako asia enemmän sinua vai lasta? Meillä tyttö kypsyi (siihenhän ei opita) yökuivaksi 4.5 vuotiaana. Päiväkuiva oli 2.5 vuotiaana. 4 vuotiaana olin vähän huolestunut, mutta uskoin neuvolan tätiä joka sanoi, että unohtakaa asia vuodeksi ja käyttäkää vaippaa niin kauan kuin on tarvetta.
Meillä oli myös vaippa tosi märkä aamuisin eli reppana ei siis herännyt pissahätään ollenkaan ja sitten jossain vaiheessa alkoi herätä öiseen hätäänsä ja siitä se sitten lähti.
Otin varman päälle eli vaippa oli aamulla kuiva noin pari viikkoa ennen kuin jätettiin pois ja " vahinkoja" ei ole tullut sen jälkeen kertaakaan. Musta olis jotenkin ihan hirveä ajatus, että antaisin lapsen tahallaan pissata yöllä sänkyyn " opetuksen" vuoksi (puhun nyt sitten alle 5v.).
Meillä nyt 5,5 poika joka myös kastelee vaipan käytännössä joka yö. Kyselin itse asiasta neuvolassa ekan kerran 4 v, mutta nykyisin käytäntö on että ennen 5 v ei hoideta. Nyt olemme olleet hälytyspatjajonossa puoli vuotta ja vihdoin huomenna saamme patjan. Lääkitystä ei meidän neuvolalääkärin mukaan aloiteta ennenkuin on kokeiltu patjaa. Tukea en ole vielä hakenut, koska päiväkirjaa täytyy pitää ensin puoli vuotta. Jännityksellä odotan miten patja toimii, itse suhtaudun siihen kyllä epäilevästi.