Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irti nenäsumutteesta?

05.10.2008 |

En tiedä olenko ainut, joka on antanut käydä itselleen näin tyhmästi (neuvolan tädin mukaan raskaanaoleville helposti voi näin käydä), mutta kysynpä nyt kuitenkin neuvoa jos jollain on kokemusta.

Itselleni iski kesällä outo allergia, joka vaivasi silmiä, tukki nenän ja pahensi atopiani. No, millekään en kuulemma ole allerginen, mutta oloa piti helpottaa, joten yksi keino oli nenäsumutteet. Aluksi käytin sumua (ihan perusnuhanenäsumute, Otrivin) satunnaisesti, sitten säännöllisesti joka yö ja nyt sekä päivisin että öisin vaikka allergia mitä ilmeisemmin hellitti jo syyskuun alussa kun silmäoireet hävisivät.

Olen siis koukuttanut itseni nenäsumutteeseen ja nokkani vaatii sumua pysyäkseen auki. Normaaliin nuhatukkoisuuteenhan auttaa joskus kuuma juoma, höyryhengitys tai ihan vain se, että nousee ylös (jos siis on nukkumassa). Tähän ei auta (kokeiltu on...).

Nyt pitäisi päästä sumutteesta siis eroon, mutta tietenkin mieluiten niin, etten menettäisi yöuniani koska laskettuaika on aivan käsillä ja haluaisin saada nukuttua edes sen mitä muilta vaivoilta voin että jaksan sitten ponnistaa :) Löytyykö keneltäkään vinkkejä, tai peräti kokemusta, miten voisin jättää sumutteen pois ilman että täytyy viikkotolkulla henkäillä vain suun kautta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta mikään muu kuin nenäsumute, kun nokka on tukossa. Tavaksi on jäänyt ottaa annos ennen nukkumaanmenoa, koska muuten ei mieskään saa kuorsaukseltani nukuttua.

Luontaistuotekaupassa ja kai apteeksissakin myytävänä suolapiippu. En tiedä, onko siitä tehoa, mutta tänään aion käydä kyselemässä..

fanny 38+2

Vierailija
2/4 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelen raskausviikkoa 25+ ja jo kolmen kuukauden ajan olen ollut todella pahasti tukossa. Suolaliuokset eivät auta eikä edes lääkäriltä saamani reseptilääke, kortisonisuihke.

Olen siis kielloista huolimatta suihkaissut jo kolmen kuukauden ajan iltaisin nenääni NasoRatiopharmia, joka on siis vastaava lääke kuin Nasolin. Ilman jokailtaista nenän aukaisua en pysty lainkaan nukkumaan. Päivät olen sitten kiltisti ilman lääkettä, nenä tukossa. Ei ole ihan helppoa näin puhetyöläiselle...

Kamala syyllisyys on koko ajan ja pelko, teenkö jotain vahinkoa vauvalle tuolla lääkkeellä. tuntuu vaan kohtuuttomalta olla tukossa ja valvoa yöt 7 kuukauden ajan (jos tukkoisuus jatkuu raskauden loppuun asti). Meillä on alle 2-vuotias lapsi ennestään ja pitäisi jaksaa hänenkin kanssaan olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en tuosta otrivinistä tiedä, mutta itsellä ollut Flixonase käytössä jostain raskausviikolta 6 eikä siitä kuulemma ole mitään vaaraa. Mulla on jotain ihme limakalvoturvotusta, joka siis ilmaantuu lähinnä vaan juurikin raskaana ollessa (muutoin hieman siitepölyaikaan, muttei lähellekään näin sitkeää). Normaalisti en voisi suihkutella kuin ehkä viikon tai kaksi putkeen kun olisi jo nenä vereslihalla, nyt ei mitään ongelmaa. En mä usko, että muillakaan on mistään "koukkuunjäämisestä" kiinni vaan ihan samanlaisesta limakalvojen yleisestä turpoamisesta (ihan normaalia, sanoi neuvolantäti). Kaksi edellistäkin kertaa tarve tohon suihkeeseen on päättynyt hyvin pian synnytyksen jälkeen ja luulen että näin käy nytkin.

Eiköhän se ole sikiönkin paras, että äiti saa riittävästi happea?!

Vierailija
4/4 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olin itse ihan epätoivoinen tukkoisen nenäni kanssa. Mulla oli "historiaa" suihkeisiin koukkuun jäämisestä, mutta aina olin pystynyt itseni niistä vieroittamaan... ja nyt sitten raskaana ollessani mikään ei tuntunut auttavan. Menin lääkäriin. Hän sanoi ensinnäkin, että suihkeet ovat niin paikallisia, ettei niistä kannata hirveästi huolestua. Limakalvoille tietenkään eivät ole hyväksi. Sain myös kortisonisuihkeen (josta ei apua) sekä ohjeen käyttää nenäkannua (suolavedellä huuhtelu). Kannun avulla sain muutamassa päivässä vihdoin nenäni auki, ja nyt olen kokonaan ilman suihketta. Olo on huimasti parempi. Suosittelen, vaikka kannun käyttö onkin vähän omituista!

Joka tapauksessa nenä kuulemma aukeaa heti synnytyksen jälkeen, muuten :-)