Sosiaalityö/lastensuojeluvalvoja kirjoittaa näin:
Molemmat lapset ottivat heti kontaktia työntekijöihin, olivat välittömiä tunteiden ilmaisuissa ja hakivat jopa lohtua mielipahaan(toiseen lapsista sattui jalkaan leikkiessä). Äiti kertoo että lasten keskinäinen nahistelu ja esim. leloista riiteleminen on viime aikoina lisääntynyt ja myös fyysistä vahingoittamista on heidän kesken ollut. (kyseessä 4vuotiaat kaksoset). Kyseessä eroperhe.
Koti on siististi kalustettu ja lasten huone sisustettu lasten tarpeet huomioiden. Lapsilla tuntui olevan paljon leluja. Koti oli puhdas ja järjestyksessä.
Huoltosuunnitelma-avohuolta. Päätetään että perhetyöaloitetaan kulloisenkin tilanteen mukaan n. 2krt/kk jossa mahdollistetaan äitin käynnit ilman lapsia äitiysneuvolassa.
Kuullostaako tämä siltä että kaikki on hyvin?
Kommentit (35)
Viimeksikin aika sattui just lasten päiväuniajalle ja voitte varmaan kuvitella että siellä oli hieman vaikea ottaa verenpaineita ja kuunnella vauvan sydänääniä kun molemmat väsyneinä haluaa olla sylissä. Ap
voin kyllä kertoa että asioiden pitää olla toooooooooooooooooooosi huonosti, että huostaaonottoon saakka päädytään
valitettavasti.
on töissä sosiaalitoimistossa ja työskentelee nimenomaan lapsiperhe puolella. Vaikkei hän tietenkään kerro työstään yksityiskohtaisesti, niin sen on sanonut, että jospa olisikin enemmän tuollaisia ap:n tilanteen kaltaisia asiakasperheitä, joilla perusta hyvä, mutta tilapäisesti tuen tarpeessa, mikä sosiaalityön alkuperäinen ajatus onkin. Valitettavasti kuulemma suurin osa asiakasperheistä on sellaisia joissa ongelmat ovat kasaantuneet ja tilanne on aika kaukana ap:n kuvaamasta :( Tuollaiset " onnistuneet" interventiot ja asiakaskontaktit auttavat työtekijöitäkin jaksamaan vaativassa eikä aina onnistuvassa työssä :)
ja hyvä ap, että otit yhteyttä sosiaalityöntekijään. Lastensuojelu on meidän verovaroilla kustannettavaa palvelua sitä tarvitseville lapsille ja perheille. Ja avohuollon tarkoituksena nimenomaan tukea lasten / perheiden omaehtoista selvitymistä. Lastensuojelun sanana vaan yhdistetään niin helposti tahdonvastaisiin huostaanottoihin.
Jokainen maalaisjärjellä ajatteleva ymmärtää, että 4-vuotiaiden kaksosten juuri eronnut yh-äiti, joka vielä on raskaana, tarvitsee tukiverkostoa arjessa jaksamiseen / selviytymiseen. Oli se verkosto sitten omasta perheestä tai viranomaisista (lastensuojelun kautta saatava perhetyö).
Ymmärrän kyllä, että vieraiden ihmisten päästäminen omaan huusholliin jne ei ole helppoa.
Aurinkoista kesää ap:n perheelle!
Varmasti käy itsetunnolle, mutta yleensä siinä vaiheessa se on vaan helpotus. Kenempä itsetunnolle se ei ottaisi kun ymmärtää ettei pärjännytkään lasten kanssa.
Tässä talossa missä asumme niin on perhe josta olen pitempään ollut aika huolissaan ja siinä ja siinä on ollut monta kertaa että otanko yhteyttä tähän johtavaan sosiaalityöntekijään/lastensuojeluviranomaiseen. Voinko vihjaista tälle perhetyöntekijälle tästä perheestä ja kysyä hänen mielipidettään siihen että pitäisikö heistä tehdä ilmoitus? Ap
Olen kotihoidon kannalla itse joten kasvatan lapset kotona kouluikään saakka ja samallahan minä heidät tässä kotona hoidan kun tulevan vauvankin. :) Lapset käyvät nyt kesällä pelaamassa jalkapalloa ja syksyllä aloittavat taas muskarin ja kerhon. Ap
Onko SIISTI JA HIENOSTI KALUSTETTU KOTI muka merkki siitä että hyvin menee? Eikö voi olla huonomminkin kalustettu koti ja epäsiistiäkin, mutta kaikki kunnossa. Lasten koti on VANHEMMAT. Eli varmasti tärkein on miettiä tuota erotuskaa mikä lapsille on tullut.
En minä ainakaan epäile etteikö " epäsiistissä" kodissa voisi olla asiat hyvin, itse olen vaan hyvin siisti ihminen joten koti on aina siisti ja kunnossa. Tietysti normaalit elämämisen jäljet näkyvät ja lasten leluja on siellä täällä, mutta kova olen niitä keräilemäänkin tuolta. :)
En myöskään kiellä sitä etteikö ero olisi vaikuttanut lapsiini, ehkä ne merkit erosta näkyvät vasta myöhemmin. Nyt ei ole muuta näkynyt kun tuo lisääntynyt kiistely ja toisen lapsen normaalia suurempi kiinnittyminen minuun. Hyvin avoimesti ja rehellisesti puhuin kaikesta työntekijöiden kanssa ja hain mielipidettä asioihin. Ap
joku tässä nyt kyllä mättää. eiköhän kuka äiti tahansa mielummin veisi lapsensa tarhaan, kun lastensuojelun piiriin.
Kyllä minä jaksan lapsiani hoitaa, mutta tarvitsen heille hoitajan aina sillon kun käyn neuvolassa ja mahdollisesti jos väsähdän kovinkin vauvan synnyttyä niin perhetyöntekijä voi mennä lasten kanssa vaikka pihalle sillon tällön että voin huilata. En minä halua lapsiani hoitoon joka päivä enkä välttämättä edes kerran viikossakaan. Ap
ei siihen lastensuojelua tarvittu. varattiin vain työntekijä perhetyöntekijöitten ajanvarauksesta!
selittäisitkö tarkemmin tämän kuvion?
Tietenkin lähetetään joku katsomaan mikä palvelun tarve on ja onko tarvetta muuhunkin.
Vierailija:
ei siihen lastensuojelua tarvittu. varattiin vain työntekijä perhetyöntekijöitten ajanvarauksesta!
selittäisitkö tarkemmin tämän kuvion?
Itseäni hieman vaan jotenkin ahdistaa tämä tilanne vaikka tiedän ettei meidän perheessä ole mitään huolta lapsiin liittyen eikä noin muutenkaan jos minun lievää masennusta/uupumusta ei lukuunoteta.
Sosiaalityöntekijä sanoikin heti kättelyssä että minun ei tulisi säikähtää tätä lastensuojelu nimitystä koska siitä ei tavallaan meidän perheessä ole kyse(ilmoitusta kun ei siis kukaan ole meistä tehnyt jne.). Mutta korvaan kyllä sälähti se kun sosiaalityöntekijä sanoi että hyvä että otin ajoissa yhteyttä ettei sitten olisi käynyt niin että joltain taholta oltaisiin puututtu asioihin tai asiat olisivat menneet kovinkin huonoksi. Meinasin heti sanoa että koskaan ei meidän perheessä asiat mene siihen pisteeseen että joku ulkopuolinen meistä " huolestuisi" . Tunnen itseni ja tiedän sen että lapset ja koti hoidetaan oli sitten toinen jalka vaikka haudassa. Ap