Päästäisitkö 3v4kk ikäisen lapsesi 150metrin päässä olevaan leikkipuistoon yksin?
Leikkipuiston ja talomme välillä kulkee autotie. Leikkipuistoon ei näe talostamme, sinne menee soratie ja välissä on vielä iso vesiojakin (jonka yli toki tie menee ;)). Naapuri päästään omansa, minusta se on vähän liian rohkeaa vielä tämän ikäiselle.
Kommentit (21)
Eskari-ikäisen olen vähäksi aikaa puhelimen kanssa päästänyt.
-Lesta, suurperheen äiti-
5-vuotiaana olen sitten antanut enemmän vapauksia, mutta silloinkin olen miettinyt tienylitykset tarkkaan. Meillä on leikkipuisto n. 300m päässä, matkalla 1. hiekkatien ylitys, jossa ei läpiajoliikennettä. Siellä käy 5-vuotiaskin yksin.
niin olisi varmaankin aiheellista ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
Tuon ikäisen ei saa antaa kuljeskella yksikseen autoteiden yli!!
Ihan uskomatonta, jos on totta.
Mun eskarilainenkaan ei saa vielä ylittää tietä yksin.
venyttää napanuoraa ollenkaan. Lasten valvominen on aikuisten tehtävä.
Kolmevuotiaat eivät kuulu yksikseen pihalle. Meillä nelivuotias ei saa olla yksinään edes omalla takapihalla kuin sen hetken että aikuinen piipahtaa sisällä hakemassa jotakin. Eikä napanuora ole ollenkaan liian tiukalla.
SE VAAN ON NIIN, ETTÄ LAPSISTA PITÄÄ PITÄÄ HUOLTA!!!!
Omakotitalon pihalla voin pienen hetken antaa olla yksin. Ei tuon ikäinen vielä ole niin luotettava, että varmasti säilyy tallessa.
No okei, saa juosta edeltä hoitotädin luo niiden pihassa kun mä kävelen perässä tai kotipihassa postilaatikolta ovelle ;)
Meillä puisto vielä lähempänä kuin ap:llä eikä autotie ihan vieressä. Pihasta pääsee parkkipaikalta suoraan puistoon pientä mäkeä alas, mutta en silti päästä. Teinit ajaa siinä skootterilla lujaa ja muutenkaan en vielä päästä yksin.
Tuon ikäisellä ei ole vielä tarpeeksi järkeä päässä. Aika vastuuton naapuri sulla on!
Päästäisin omani varmaan vasta lähemmäs kouluikäisenä. Nyt 5- ja 3-vuotiaat.
Alle 5 vuotiasta ei pistetä taloyhtiön pihalle yksin ilman valvontaa! Ei ainakaan 3 vuotiasta. Vaikka olisi muutaman kuukauden yli 3 v.
Ääliöt!
3-vuotiasta edes omalle pihalle yksin.
Naapuri päästää 3-vuotiaan yksin ulos pyöräilemään vaikka vieressä on vilkas tie. Heiltä ei ole edes näköyhteyttä piha-alueelle eikä tielle.
Tuon ikäisen päästän kyllä taloyhtiön leikkipaikalle, koska siihen näkee meidän ikkunoista suoraan =) Rivarin päädyssä siis asutaan ja leikkipaikka meidän oman pihan vieressä...
mutta ihmettelen kyllä millaisia taloyhtiön pihoja on teillä, jotka ette alle 5-vuotiasta laske yksin ulos. Meidän pihalla ainakin lapset saavat olla noin 4-vuotiaista lähtien, joskus joku 3-vuotiaskin on hetken aikaa. Ainakin näin kesäaikaan lapset haluavat olla koko ajan pihalla ja jos perheessä on muitakin lapsia ja vain yksi vanhempi päivisin kotona, voisi olla aika hankala yhtälö olla itse koko ajan ulkona vahtimassa...
En vaikkei olisi tietäkään.
Minun mielestäni alle 5v lapsien ei tarvitse eikä pidä olla missään yksin ilman vanhempien valvontaa. Vastuutonta ja huonoa vanhemmuutta.
Järkyttää ajatellakkin et päästäisin oman 4v yksin pihalle vaikka ihan järkevä kaveri normaalisti onkin.
vain yläkerran koululaisten kanssa, jotka ovat todella luotettavia ja kivoja ja koko perhe tuttuja. JA silloinkin kytistän vähän väliä ikkunasta ja kuuntelen partsilta että kaikki on hyvin. Ja tiukat säännöt on, että yksin ei jää yhtään ulos ja tottelee noita isompiaan.
Kyllähän tuo jo perusasiat osaa, ei mene autotielle jne. mutta jos tulee vähänkin kimurantimpi tilanne ei varmasti osaisi vielä toimia järkevästi.
Itselläni on juuri saman ikäinen poika, joka on sen verran hurjapää ja arvaamaton käänteissään, etten jätä häntä hetkeksikään yksin. Me asutaan kerrostalossa ja jos ollaan pihalla ja mulle tulee tarve hakea sisältä jotain, otan pojan rappuun odottamaan siksi aikaa. Tuon ikäinen on vielä sellainen, ettei tarvii nähdä kuin perhonen tien oisella puolella, niin sinne juostaan saman tien katsomatta yhtään ympärilleen ja kuulematta mitään. Okei, no nyt tulee tietty kommenttia, kuinka jonkun lapset ' osaa käyttäytyä' ja kulkea ' kunnolla' , mutta oma poikani ei ainakaan osaa =)
Meillä ei mene vielä 5-vuotiaskaan yksin. Piste.