toxoplasmosis (mikäliesuomeksi)
Olen nyt noin kuukauden ajan kuunnellut kaveriani joka haluaa raskaaksi ja teki puutarha hommia ja löysi kissan kakan, meni paniikissa lääkärille joka tyynnytteli, että ei se sitä ole saanut ja voi huoletta jatkaa yritystä.... Kaverini juoksee toista viikkoa antibakteeri suihkepullo kädessä ympäri taloa ja pihaa... onnea yritykselle tosissaan...
Minä itsekin olen nyt toisen kerran raskauden alkuvaiheissa jo panikoitunut sinihome juustoon ja kissan kakkaan, mutta en pahasti, vähän vaan. Kunnes kuulin eilen BBC Radio2 iltapäivä ohjelmasta että toxoplasmosis tapauksia on ollut vain 2 koko euroopassa ja 2 koko amerikassa!! Ja nekin Riisi salaatista ja toista en muista mutta jostain joka ei ole kakkaa eikä juustoa nähnytkään
Tarvitseeko todella raskaana olevia naisia stressata tuolla?
Liian paljon informaatiota.... Tulipahan sanottua kun ihmetytti.
Kommentit (9)
Espanjassa otetaan rutiinisti raskauden aikana kahteen tai kolmeen kertaan verikokeet joissa tutkitaan mm. juuri tuo toksoplasmoosi.
Suurin riski liittynee raa´an lihan syöntiin. Täällä syödään paljon serrano-kinkkua ja muita lihatuotteita jotka on kypsytetty kuivaamalla/suolaamalla ja niiden tuotteiden syöntiä ei raskaana oleville suositella. (itse olen huoletta popsinut vaikken toksoplasmoosia verikokeiden mukaan ole sairastanutkaan ;))
Laita googleen hakusanaksi toksoplasmoosi niin saat joitain linkkejä joissa myös tilastotietoa.
S.C:
Kunnes kuulin eilen BBC Radio2 iltapäivä ohjelmasta että toxoplasmosis tapauksia on ollut vain 2 koko euroopassa ja 2 koko amerikassa!! Ja nekin Riisi salaatista ja toista en muista mutta jostain joka ei ole kakkaa eikä juustoa nähnytkäänTarvitseeko todella raskaana olevia naisia stressata tuolla?
Liian paljon informaatiota.... Tulipahan sanottua kun ihmetytti.
Niin minkähän ajan sisällä nämä kaksi tapausta ovat olleet? Kyllähän toksoplasmoosi on varsin yleinen, olet tainnut ymmärtää jotain väärin? Netistä löytyy tietoa. En nyt jaksa etsiä mutta muistelen lukeneeni että täällä Saksassa raskaanaolevista n. 30% on sairastanut tokson(eli heillä ei riskiä periaatteessa ole), Ranskassa luku taisi olla yli 80%.
Vauvalle on vaaraa vain raskauden aikana tulleesta ensimmäisestä tartunnasta tai jos äiti ei ole muodostanut tarpeeksi vasta-aineita. Täällä kaikilta odottajilta testataan vasta-aineet ja jos niitä ei ole(itse olen tokson sairastanut mutta vasta-aineita ei silti ole riittävästi suojaamaan uudelta tartunnalta; yleensä kuitenkin yksi tartunta suojaa koko loppuelämän) kehotetaan varovaisuuteen, ei toki mihinkään hysteriaan. Lähinnä tämä koskee kissoja koska tokso lisääntyy vain kissan elimistössä. Omat kissat eivät ole niinkään riski jos hiekkalaatikon pitää puhtaana, vaan lähinnä juuri ne vapaanakulkevat kissat jotka 99% varmuudella ovat tokson kantajia(sisäkissa ei sitä yleensä ole). Mihinkään hysteriaan ei toki ole syytä mutta puutarhahommat kannattaa tehdä hanskat kädessä ja raa´an lihan käsittelyn jälkeen pestä kädet huolellisesti.
Molemmat voivat olla vaarallisia raskaana olevalle + vauvalle joten varuillaan kannattaa olla.
Viime kesänä muistan Belgian uutisissa olleen että toksoa on ollut tavallista enemmän johtuen kovasta ja pitkästä hellepiikistä. Kannattaa syödä vain hyvin paistettua lihaa, ei vähääkään veristä. Minulle lääkäri sanoi että salaatti pitää pestä 5 kertaan ja syödä vain itse valmistettuja salaatteja. Minulle ei ole toksosuojaa eli en ole sitä sairastanut. Verikoe otettiin muistaakseni 4 kertaa raskauden aikana tuon tarkkailemiseksi. Puutarhatyöt jätin miehelle suosiolla :)
Tuorejuustoissa ja voi olla listeriabakteeria. Tästä ei belgialaiset lääkärit maininneet mitään kummankaan raskauden aikana ennen kuin kysyin - suomalaislukemiston innoittamana.
Se lääkäri sanoi, että tapauksia on ollut niin vähän näissä kaikissa että ei niistä tarvitsisi huolestua. Voi olla että ne kaksi tapausta on ollut kuoleman tapauksia...
Joka tapauksessa listerioiden ja toksoplasmoosien pelon takia ystäväni on hermoromahduksen partaalla ja soittaa minulle siitä päivittäin ja se ei ole ystäväni vika vaan yhteiskunnan joka antaa tietoa joka lisää pelkoja, suurin osa näistä tiedoista ei ole edes tieteellisesti todistettu. Ymmärrys on että jos syöt sinihome juustoa niin vauvasi kuolee, kertomatta kuitenkaan, että nämähän ovat hirvittävät harvinaisia. Olen nähnyt monen raskaana olevan, suurimmaksi osaksi ensimmäistään odottavien stressaavan ihan liikaa raskauden aikana, myös minä ensimmäistäni odottaessa. Lopetin tupakan, alkoholin, juustot sun muut, koska minun annettiin ymmärtää että riski on suuri, ja tottakai suurensin asioita päässäni niinkuin suurin osa odottajista. Stressi suureni ja selasin internet sivuja ja tilastoja etsiessäni muuta stressin aihetta. Ja koska lopussa tiesin enemmän, stressasin enemmän. sairastin kaiken mahdollisen, olin menettää lapseni 3 kertaa, kerran nikotiini tuskissani ajoin puuhunkin ja taas teholle....
Tämän raskauden aikana olen päättänyt viettää aikani puutarhassa, rapsuttaa perssausta ja kaivaa nenää enkä miettiä mitä suuhuni pistän ja miten mursujen parittelu vaikuttaa lapsikuolleisuuteen. Ja olo on paljon paljon parempi. Ignorance is bliss.. :) What you dont know about, you cant stress over and thats a fact.
on niitä joita on ollut vakavia seurauksia. Olen aika samaa mieltä ap:n kanssa: vähän liikaa hysteriaa ja pelkoja kylvetään erityisesti ensiodottajiin. Ja käytännöt ja suositukset on vielä niiiin erilaisia eri maissa. Minulta ei raskauden aikana kyllä kertaakaan testattu toksoa. Ajattelin, että jos ei sitä minulla ole ollut, niin ehkä en juuri raskauden aikana saakaan. Tietty varovaisuus on tietysti aiheen, mutta en minä kyllä suoraan sanottuna pessyt salaattejani kuin kerran ja puutarhassakin nypin rikkaruohoja ilman hanskoja.
Kyllä näillä jutuilla aika paljon pelkoja ja syyllisyyttä voi tosiaan saada aikaan. Minäkin mietin ekan kesken menneen raskauden jälkeen, oliko keskenmenolla mitään yhteyttä matkaan, jonka lääkäri suositteli jättämään väliin ja jonka aikana söin vielä graavilohtakin ;) Onneksi en saa sitä koskaan varmaksi tietää.
Alppimaassa mulla otetaan joka kontrollissa veritesti tokson takia. Näin jossain taulukon, että riski saada tokso kasvaa raskauden loppua kohden, mutta riski, että siitä on vaaraa sikiölle taas pienenee raskauden loppua kohden. Eli - harvinaista saada alussa, mutta vaurioittaa todennäköisemmin, todennäköisempaa sairastua loppuvaiheessa, mutta ei todennäköisesti vahingoita sikiötä. Mihin lie perustuu, mutta tällaisen taulukon jostain lääkärisivuilta bongasin.
Toiset ihmiset nyt vain ovat taipuvaisempia hysteriaan kuin toiset. Ei se ole yhteiskunnan, median tai lääkäreiden vika. Parempi olla liian varovainen kuin olla välittämättä koko asiasta.
Minulle toksotestit tehtiin koska kotona on kissoja, mistään hysterian lietsomisesta ei voi puhua, lääkäri ei edes maininnut koko toksoa. KYsyi onko kissoja ja sanoi apulaiselleen että sitten otetaan se toksokin. Kai ne olettavat että nykypäivänä jokainen tietää jo valmiiksi kaiken. Listeriasta ei ole minulle täällä puhuttu sanallakaan, siitä kuulin ensimmäisen kerran kun aloin surffailla suomalaisilla vauvapalstoilla.
vastaan ei Suomessa niin kovasti pideta haloota, kun bakteerikaan ei pida kylmasta talvesta... enemman aihetta ' varovaisuuteen' onkin meilla valimeren lahistolla asustavilla, missa kyseinen popo on aivan yleinen ja kulkeutuu siis kissojen mukana! MUTTA ei siis ainoastaan ja vain lisaanny kissoissa niinkuin joku kirjoitti. Myos mullassa tuo popo viihtyy pitkaan, joten salaatit ja mansikatkin pitaa pesta huolellisesti, kaikki vihannekset jotka kasvavat maassa (porkkanat, potut). Liha pitaa pyytaa esim. ravintoiloiss aina taysin kypsana ja myos kotosalla kannattaa se kypsentaa hyvin. Ilman hysterioita.
Itsellanikaan ei tuota immuniteettia ole, joten joka raskaudessa kayn taalla kerran kuukaudessa verikokeilla ja kun arvot pysyvat samoina ei huolta mihinkaan suuntaan. Yksi kirjoittaja kirjoitti tuosta loppuunpain raskauden minimista sikion sairastumiselle: se prossa taas juontaa siita etta alkuraskaudessa sikio saa sairastuttuaan kehitysvaurioita; mm. jasenien puuttumista ja sokeutta! Siis nain alkukolmanneksella. Loppuraskaudessa toxoa eurataan lahinna ainoastaan ettei tartuntaa saada tuon nakokysymyksen kanssa. Ei siis loppukolmanneksella ole enaa niin ' vakavaa' vaikkakin riskialtista sairastua. Aidillehan toxosta ei ole huolta ainoastaan vauvalle!
Eli ei huolta suurempaa ainakaan Suomen mantereella!
Voikaahan hyvin ja syokaa hyvin ja pitakaa hygieniasta huolta, siina kaikki mita mieleen tuli.
-levinia valimerelta-
ystavani, joka on elainlaakarina suomessa on sita juuri ihmetellyt, etta kun heilta ei kielleta raskaana ollessa tyoskentelya toksoplasmoosivaaran takia vaikka he nyt ehka sen oikeastikin voisivat hyvin huonolla tuurilla saada ... niin miten jotkut jaksavat siita kamalasti panikoida.