Onko oikein opettaa lapselle, että jos toinen lyö, saa lyödä takaisin?
Kommentit (25)
Mutta eihän " täydelliset" av mammat sitä tajua. Tältä palstalta reaalielämä kaukana. Kuka haluaa pojastaan täydellisen nössön?
Siinä pärjää mukana ihan rauhallisempikin viikari.
Ap:n kysymys kuului saako lapsi lyödä takaisin jos häntä lyödään -saa toki, jos haluat opettaa lapsestasi yhtä tyhmän kuin siitä ensimmäisestä lyöjästä.
Vierailija:
" Lyöminen on väärin, Joonas teki väärin. Älä sinä tee väärin, vaikka tuntuukin pahalta, kun toinen lyö. Sano sille Joonakselle, että se sattuu ja tuntuu muutenkin ikävältä ja että sinä et halua olla Joonaksen kanssa, koska hän lyö. Ole sinä viisaampi, äläkä satuta toista."Menee perille kun sanoo saman asian ehkä noin 1000 kertaa. Ja se on aika söpöä, kun Joonas taas kerran tilttasi meidän jäpikkää (nuorempaansa ja pienempäänsä) ja poika sanoi, että sinä teet väärin, minä en halua olla sinun kanssa. Jätti leikit kesken, otti omat kamat ja kehitti oman leikin. Siinä seisoi suu auki Joonas. Vähän ajan päästä kiersi ympyrää meidän pojan ympärillä ja kysyi, että saanko leikkiä sun kanssa. Poitsu siihen, että saat mutta älä lyö mua, kun se on niin inhottavaa.
Olin niin ylpeä!!!!!!! :)
Minä en kunnoita miehessä(kään) väkivaltaisuutta. Fiksu, älykäs ja itsehillinnällä varustettu mies osaa puhua tilanteet ohi jne. Toki se ei ole aina mahdollista, mutta suurimman osan ajasta kylläkin.
Haluan poikieni kasvavan " kunnon miehiksi" , en kuumakalleiksi.
Isompi poikani on nyt lukioon menossa. Hänet on kasvatettu tietämään, että ihmisiä ei lyödä. Ei takaisinkaan, ellei sitten aivan hätätilassa (jos nyt tulisi sellainen vastaan). Eikä nuori mies todellakaan ole " nössö" , vaan fiksu urheilullinen poika. Hänellä tosin on etunaan aina ollut se, että on suhteellisen isokokoinen ja urheiluharrastuksensa vuoksi myös lihaksikas. Joten perus" örveltäjä" -häiriköt eivät ilmeisesti häntä edes yritä nyppiä.
Isäni, jota kunnioitin suuresti, oli myös " rauhallinen" ihminen, joka ei aivan varmasti olisi nyrkkitappeluun ryhtynyt. Näitä " vanhan kansan" rauhallisia, puhumalla typerimmätkin tilanteet selvittäviä, auktoriteettia huokuvia miehiä on Suomi ollut pullollaan ja on toki edelleenkin. Sellaisia ei kasvateta opettamalla lapselle " lyö takaisin" . Isäni minutkin kasvatti =).
Vierailija: