Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääpari kerää matkaa varten rahaa. Ovat avanneet tilin pankkiin. Mikä on sopiva summa laittaa?

Vierailija
07.06.2007 |

Onko hassua laittaa 80 euroa? 100 euroa on musta liian iso summa ja 50 euroa liian pieni.

Mutta onko tuollainen epäpyöreä summa hassu?

Sulhanen on minun serkku, ei läheinen. Hänen vanhempansa ovat kuitenkin minun kummit joihin tosin en pidä yhteyttä/ eivätkä he ole minusta olleet mitenkään kinnostuneita koskaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on mielestäni ihan hyvä summa! 100 euroa taas jo 600 markkaa ja sitä en IKINä olisi mummonmarkka-aikana antanut hääparille.

Meilläkin sama homma edessä ja 50 euroa saa luvan riittää. Kyse siis miehen serkusta.

Vierailija
2/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse panostin lahjan lisäksi siskoni hääyöpaikan kustannuksiin 40 eurolla.

Itse menen naimisiin miehen kanssa " kaksin" , kortti lähtee sukulaisille ja ystäville hääpäivänä, ja kortissa teemme selväksi ettemme tahdo lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella mautonta :-(.

Ja 50 eur sinulta vallan riittävä summa!

Vierailija
4/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuollainen tilinumeron laitto kutsuun on jotenkin " tökeröä" ja kerjuun maku tulee suuhun. Tekisi mieli mennä pankkiin hankkimaan lahjakortti tietylle summalle, vaikkakin kutsussa on tilinumero.

En mahda sille mitään mutta aina hieman kyrsii kun tulee kutsu ja siellä loistaa isoilla numeroilla tilinumero " häämatkaa" varten.

Vierailija
5/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri viime kesänä sellaisen pariskunnan häissä, jotka ovat asuneet yhdessä 10 vuotta. Varmasti huushollissa on kaikkea, mitä nyt ikinä voivat ns. normaalielämässään tarvita. Heillä oli juuri toivomuksena se häämatkakassan kerryttäminen, ja mielestäni se oli hyvin keksitty.

Pitäisikö siis väenväkisin toivoa lahjaksi vaikka astioita, vaikka kaapit niitä pursuavat muutenkin, ja lahja-astiat menisivät suoraan kirpparille? Vai pitäisikö olla pyytämättä lahjaa laisinkaan, koska " kaikkea jo on" ?

Monet haluavat muistaa hääparia muutoinkin kuin tulemalla paikalle. Mielestäni tuollainen vapaaehtoinen lahjoitus häämatkarahastoon on oikein hyvä idea; ne lahjoittavat jotka haluavat.

Vierailija
6/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan lähisukulainen, voi antaa enemmän, mutta 50 euroa on jo paljon rahaa. Itse saimme muutamilta 30 e, enkä todellakaan pidä sitäkään pienenä summana. Kukin sen mukaan, mihin kykenee!

Vierailija
7/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle kukkarolleni se olisi hieman liikaa mutta kaikki ei olekkaan niin köyhiä kuin minä :-).

Alle 50 en kehtaisi laittaa ja ylärajaa ei tietenkään ole..

Vierailija
8/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on minusta tökeröä, kun siellä kutsussa on tilinumero!!!

Olisi vaikka maininta runomitassa, että " olemmehan jo vuosikaudet asuneet saman katon alla, niin emmepä mitään juuri tarvitse. Siksi voittekin muistaa meitä vaikka mukavin ajatuksin ja teoin" ...

Älytöntä materialistista hapatusta.

Vierailija
9/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on jo kaikkea kotona, emme tarvitse lisää tavaraa. Päinvastoin, olen tässä vuosien varrella yrittänyt karsia tätä tavaramäärää.

Häät tulossa, ja tiedän että suoraan rahan pyytäminen koetaan mauttomaksi. Eli sanoimme suoraan, että emme halua lahjaa, vaan että ihmiset tuovat itsensä ja pidetään yhdessä hauskaa.

Moni on sitten kysynyt että mitä saa silti tuoda. Niin ollaan sanottu että lahjakortti olisi kiva. Toivottavasti sitä ei koeta liian mauttomaksi.

Ja joillekin tosi läheisille ystäville olen sanonut suoraan, että rahaakin saa lahjoittaa, eivätkä ole ottaneet hernettä nenään, kun tietävät tilanteemme.

Ollaanko mekin ihan mauttomia ja öykkäreitä??

Vierailija
10/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin ymmärtää paria, joka on asunut yhdessä jo monta vuotta, eikä tosiaankaan halua yhtä ainoaakaan kuppia, lautasta ja kattilaa lisää! (Niitä tulee kuitenkin, vaikka miten rautalangasta vääntäisi.)

Vieraana minun on helppo laittaa rahat tilille tässä koneella istuskellessa, eikä tarvitse lapsilaumani kanssa lähteä kiertelemään kauppoja ja arvailemaan hääparin mieltymyksiä.

Vierailija
11/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkea tavaraa on jo kaapit täynnä, niin kai sitten on rahaakin.

Jos ei mitään lahjaksi halua, niin sitten voi pyytää tekemään lahjoitukset vaikka hyväntekeväisyyteen. Niinhän monet tekevätkin 50- ja 60-vuotissynttäreillä.

Jos ei esitä erikseen toiveita, niin useimmat antavat lahjakortin joka tapauksessa.

Vierailija
12/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä haluaa jotain antaa niin sitten lahjakortin.

Minuakin askarruttaa se kun joku kuitenkin tulee, saatuaan tietää meidän naimisistamme, kysymään mitä voisi meille antaa vaikka olemme tehneet kortissa selväksi ettemme halua mitään. Ymmärrän niitä ihmisiä, isovanhempia ja vanhempiamme, että " pakkohan" se on jotain antaa! Antamisen ilosta ja kun ollaan heidän lapsia jne...diiba daaba.

Sekin minua vähän askarruttaa, että tuntevatko vanhemmat velvollisuudekseen antaa meillekin jotain jos ovat esim. kustantaneet meitä aiemmin menneiden sisarten häät tms...

Mieheni ei tällaista mieti, mutta luulenpa, että etenkin äitimme miettivät sitä kuullessaan uutisen...

T:3+13

Vierailija
13/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisten (rippilapset, valmistujaiset jne) rahan keräämisen ymmärrän; eivätkä hekään pyydä rahaa _tilille.

Jotenkin myös menisi esim. juuri nätti runo jne, ja rahan saaminen vaikka lahjakortteina. Mutta että tilillepanona?

Minulla kyllä laskisivat pisteet tuollaisen kutsun jälkeen. Rahastukselta tuntuisi. Onneksi ei vielä ole tullut vastaan yksissäkään häissä, ei edes pitkään yhdessä asuneilta, edes yhtään pyyntöä " rahaston kartuttamiseen" .

Vierailija
14/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä, miten lahjakorttien pyytäminen eroaa siitä, että rahan laittaisi suoraan tilille. Näissä kaikissa tapauksissa rahaa ei suoranaisesti häissä " näy" .

Mutta täytyypä muistaa omia häitä suunnitellessa, että täytyy ehdottomasti kieltää lahjat, koska " jos huushollissa on jo kaikkea, niin onhan sitä rahaakin sitten oltava" (kuten joku aiemmassa viestissä tuumaili, mielestäni vähän omituisella logiikalla).

Vierailija
15/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lankomiehen häissä pari vuotta sitten ja he saivat lahjaksi rahapuun. Rahapuuhun oli pienen pienillä pyykkipojilla niihin lehtiin kiinnitetty sinne tänne seteleitä. En tiedä miten paljon rahaa rahapuussa oli, mutta se oli hauska ja mieleenpainuvin lahja niistä pippaloista.

T 3+13 ja vielä joku muukin numero

Vierailija
16/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näin aikuisiällä kehtaisi pyytää rahaa lahjaksi. Enkä ole pyytänytkään. Vaikka kotona olisi kaikkea (ja onkin) aina löytyy jotain, mitä ei ole. 40-vuotislahjaksikin sain kivoja asioita :) ja ihan mukavia lahjoja olemme myös toisille 40-vuotisjuhlistajille keksineet. Ja meidän ikäisillämme tosiaan on jo " kaikkea" .

Kaipa tämä on tietty snobismia ;-), minä en edes ylioppilaslahjaksi saanut toisen puolen sukulaisiltani rahaa tms, koska he kokevat rahan antamisen epäkorrektiksi.

Mutta siis: omassa tuttavapiirissäni ei kukaan aikuinen ole pyytänyt hää/muuksi lahjaksi rahaa. Missään muodossa. Lahjakortteja olemme kyllä erinäisille ihmisille antaneet, nyt 40 buumissa mm. kylpylöihin ja yhdelle tuttavalle kenkäkauppaan :).

Ajatus siitä, että " meillä on jo kaikkea" jättää huomioimatta esim. juuri kylpylälomat, kauneushoitolat jne, ja esim. itse sain ihan kirjojakin lahjaksi nyt jne. Vaikka olisi kuppia ja kippoa, niin luulisi nyt kuitenkin löytyvän käyttöä vaikkapa esim. liinavaatteille? Häälahjalistat kun on keksitty.

Tämä tosin on ikuisuus keskustelun aihe täällä. Tavat ovat kovin erilaisia ja kaipa minäkin laittaisin tilille kiltisti rahaa, jos joku pyytäisi. Tosin kun kaveripiirini on melko homogeenistä, niin niin tuskin tulee tapahtumaan ;-).

Vierailija
17/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lahjakortteja olemme kyllä erinäisille ihmisille antaneet, nyt 40 buumissa mm. kylpylöihin ja yhdelle tuttavalle kenkäkauppaan :).

Ajatus siitä, että " meillä on jo kaikkea" jättää huomioimatta esim. juuri kylpylälomat, kauneushoitolat jne... Häälahjalistat kun on keksitty.

;-).

Olen itsekin kyllä ollut sitä mieltä, että hääkutsussa mainitut lahjalistat/tilinumerot ovat hieman " tökeröä" . Toisaalta ymmärrän käytännöllisyyden, ei tarvitse jokaisen tiedustella erikseen lahjatoiveita.

Mutta hassua on tosiaan se, että jonkun mielestä tilinumero kutsussa on NIIN paljon pahempi kuin lahjalista :) Onhan se häämatkakin yhtälailla toive! (vaikka sinne pari varmaan lähtee, vaikkei tilille tulisikaan rahaa) Jos voi antaa " hyvillä mielin" lahjakortin johonkin liikkeeseen, niin miksi ei yhtälailla matkaa varten?! Mutta tosiaan, tämä on sellainen aihe, joka herättää aina kiivasta keskustelua :)

Me saatiin ystäviltä lahjaksi häämatkakohteena olleen maan valuuttaa, paketissa oli vielä hellehatut lisänä :) Idea oli minusta aivan loistava! Rahaa ei kyllä pyydetty lahjaksi (eikä muutakaan, vinkkejä sai ilmoittautumisten yhteydessä jos kysyi).

Vierailija
18/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat tyyliin " illallinen X:ssä y euroa" . Sekin oli jotenkin kivempi juttu kuin pelkkä tilinumero.

Vierailija
19/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se ollut musta mitenkään tökeröä, lisäksi oli nettiosoite lahjalistaan jossa oli muutama lahjatoive. :)

Vierailija
20/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei jaksa keksiä lahjaa hääparille, ja joskus mulla ei ole hajuakaan minkätyylisestä jutuista tämä hääpari tykkää.

Esim. kun serkku meni naimisiin, niin en ollut koskaan ennen nähnytkään hänen tulevaa vaimoa.

Ja useimitenhan naiset haluaa tietyntyyliset tavarat kotiin. Ja jos olisin ostanut umpimähkää, niin niin metsään olisi mennyt että ei mitään rajaa. Heillä kun oli tosi erikoiset astiastot jne. siinä lahjalistalla, joita en olisi ikinä osanut arvatakaan.